Ja, men det jag undrar är om jag bör förvänta mig mer blod om det är missfall och om/när jag ska höra av mig till någon och i så fall vem.
Är svagare gravtest en tydlig indikation på att det är ett missfall, om det blir starkare, vart ska jag ringa?
Jag har aldrig varit med om det här och jag vet inte vad jag ska göra. Jag fattar att ingen kan spå om utgången men jag vill veta vad jag ska göra.
Åh jag vet precis hur du har det. Har haft två missfall och en son där jag hade små blödningar under graviditeten.
Det finns väl egentligen tre scenarion:
1) Det är inget missfall utan graviditeten fortsätter. Det är relativt vanligt att blöda under en graviditet. En gång eller under hela graviditeten. Det kan bero på en mängd olika saker.
2) Det är ett missfall och det kommer snart komma igång med mer blödningar. Jag hade ett missfall i vecka 6 och det var inte värre fysiskt än en vanlig mens, förutom att det även var klumpar. Det tyckte min BM var att blöda lite under ett mf. Hennes definition av "mycket" var att man blödde igenom en binda på en timme. (Ingen aning om ifall detta är "sanningen", utan vad hon sa)
3) Det blir ingenting mer än det du nu har blödit men det är ändå ett missfall. Det konstaterar de isf hos mvc med ultraljud. Kroppen behöver då hjälp att sätta igång missfallet. Alternativen är tabletter eller skrapning. Tror att tabletter är vanligast i v 6.
Precis som det har konstaterats innan är det svårt att avgöra såhär tidigt vad det är. Om du gör ett ultraljud och de inte ser ett hjärta är det inte säkert att det är missfall. Men ring till MVC och berätta så får de avgöra om de ska kolla med en gång eller avvakta lite.
Svagare gravtest är ett tecken på missfall eftersom hcg stiger snabbt i början på en graviditet. Men om du ska testa så måste du nästan använda samma sorts test för att kunna jämföra. Clearblue med veckoindikator är väl de allra tydligaste.
Hoppas det var någon hjälp iaf. Jag håller verkligen tummarna att det ska gå vägen!