En midsommarnatts mardröm (ulvlek)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eh. Jag fattar inte ens frågan :o

Hm, få se... Om vi säger såhär: förr visste vi rätt lite om hur världen fungerade, men hade en massa förklaringar ändå. De flesta av de förklaringarna byggde på myter och vidskepligheter, men på den tiden verkade det helt rimligt. Numer vet vi väldigt mycket mer, vi förlitar oss på vetenskap och rationalitet. Är det bättre, och även om det är det, har vi även förlorat något när vi blivit mer rationella? :)
 
Hm, få se... Om vi säger såhär: förr visste vi rätt lite om hur världen fungerade, men hade en massa förklaringar ändå. De flesta av de förklaringarna byggde på myter och vidskepligheter, men på den tiden verkade det helt rimligt. Numer vet vi väldigt mycket mer, vi förlitar oss på vetenskap och rationalitet. Är det bättre, och även om det är det, har vi även förlorat något när vi blivit mer rationella? :)

Aha, du tänkter typ som ett exempel att förr trodde man att jorden var platt? :idea:
 
Aha, du tänkter typ som ett exempel att förr trodde man att jorden var platt? :idea:

Vad pratar du om? :cautious:

Vi är på Discworld! En platt värld med ett evigt vattenfall runt kanten, som snurrar på ryggen till fyra elefanter, som i sin tur står på en gigantisk rymdsköldpadda! Sjävlklart är världen platt, vad skulle den annars vara - rund?! :confused:

(Men ja, jag menar så tex. :p
Scenariot i temat är ju en återgång till det gamla, vilda, spännande, eller att fortsätta kämpa för rationalitet.)
 
Nej, tjuven får inte fritt val bland breven. Om tjuven stjäl från Shawn så lottar LL bland de paket som då finns i Shawns säck, tjuven får ett av dessa.



Ett bevittnande är ett av Shawns paket (det finns dock bara med i den första säcken). Om en god får det paketet får hen bevittna en ulvattack. I anmälningstråden står rollen "vittne":
Vittne - En gång per spel under en natt som spelaren väljer kan han bevittna en varulvsattack. På så sätt får vittnet reda på en av varulvarnas identitet, som i sin tur får reda på vittnets identitet. Efter bevittnad attack så är vittnet skyddat från att ätas följande natt. Förmågan är inte förbrukad om ingen attack skedde under natten.
Det här brevet är den rollen, med skillnaden att den som fått det måste vittna nästföljande natt - eller låta bli. Det går inte att spara brevet. Om vittnet vittnar och ingen attack sker så är det ändå förbrukat.


Om en ond istället får paketet så får hen ett käk, helt enkelt. Om det är en av Älvorna får lyan två käk den natten, är det någon av ond-utanför-lyan så får den välja ett käk självständigt och lyan får sitt vanliga käk.
Om man blir tilldelad detta brev måste man då använda sig utav det? Kan man vägra vittna?

Rent spontant så funderar jag på vad man som god vittne vinner på detta? Visst man får reda på en ulvs identitet och just den natten blir man skyddad.

Men nästa natt så borde det ju vara enkelt för ulvarna att käka den personen. Ulvarna pratar ju med varandra så då får väl alla reda på den godes identitet? Dom borde väl ha en önskan om att så snabbt som möjligt käka vittnet så den inte kan hinta om vem som är ulv?

Den goda kan ju inte tala om det för de andra goda annat än genom väl avvägda hintar om vem som är ulv. Om man inte är tvilling då och hittat sin tvilling för då kan man väl tala om det för denna också?

Om vittnet har någon specialroll får ulvarna reda på specialrollen också?

Hur bestäms det vilkens ulvs identitet som röjs? Lottning?
 
Vad var egentligen bättre förr? Sådär riktigt förr, på den tiden vinden viskade besvärjelser runt husknutarna och knyttet smög i buskarna? Vad har vi förlorat när vidskepligheten blev vidskeplighet istället för visdom?

Jag kände mig lite snurrig när jag läste frågan och fattade ingenting :o Efter LL´s förtydligande, och läsa frågan igen så är jag med på kanoten. Eller hur man säger.
Jag tror att man förr var bättre på att ta vara på saker. Alltså man tog till vara på mat, de få ägodelar man hade, varandra. Alltså att idag så förstör vi så mycket, genom hetsen på att veta mera, köpa mera, osv osv. Att vi förlorat det genuina! :idea:

Eeh. Jag vet inte om jag ens själv förstår vad jag menar nu. Det lät jättebra i mitt huvud men i skrift - not so much!
 
Vad pratar du om? :cautious:

Vi är på Discworld! En platt värld med ett evigt vattenfall runt kanten, som snurrar på ryggen till fyra elefanter, som i sin tur står på en gigantisk rymdsköldpadda! Sjävlklart är världen platt, vad skulle den annars vara - rund?! :confused:

(Men ja, jag menar så tex. :p
Scenariot i temat är ju en återgång till det gamla, vilda, spännande, eller att fortsätta kämpa för rationalitet.)

Jag tror min far hade älskat denna lek :angel: själv har jag fullt show att eeh. förstå orden jag läser. RYMDSKÖLDPADDA?!?! :confused::laugh:
 
Om man blir tilldelad detta brev måste man då använda sig utav det? Kan man vägra vittna?

Som jag skrev, den som får det brevet måste använda det nästa natt eller låta bli. Det går alltså inte att spara till när man känner för det, men man måste inte använda det alls om man inte vill.

Vad gäller strategi är det något ni spelare får diskutera med varandra. ;)

Det enda som avslöjas för älvorna är att någon vittnat och vem det var, inte något om en eventuell specialroll.

Vilken älva som vittnas bestäms genom lottning.
 
Som jag skrev, den som får det brevet måste använda det nästa natt eller låta bli. Det går alltså inte att spara till när man känner för det, men man måste inte använda det alls om man inte vill.

Vad gäller strategi är det något ni spelare får diskutera med varandra. ;)

Det enda som avslöjas för älvorna är att någon vittnat och vem det var, inte något om en eventuell specialroll.

Vilken älva som vittnas bestäms genom lottning.

Nej, nu är det nog dags att gå och sova. Jag läste precis INälvorna. :banghead:
 
Om man blir tilldelad detta brev måste man då använda sig utav det? Kan man vägra vittna?

Rent spontant så funderar jag på vad man som god vittne vinner på detta? Visst man får reda på en ulvs identitet och just den natten blir man skyddad.

Men nästa natt så borde det ju vara enkelt för ulvarna att käka den personen. Ulvarna pratar ju med varandra så då får väl alla reda på den godes identitet? Dom borde väl ha en önskan om att så snabbt som möjligt käka vittnet så den inte kan hinta om vem som är ulv?

Den goda kan ju inte tala om det för de andra goda annat än genom väl avvägda hintar om vem som är ulv. Om man inte är tvilling då och hittat sin tvilling för då kan man väl tala om det för denna också?

Om vittnet har någon specialroll får ulvarna reda på specialrollen också?

Hur bestäms det vilkens ulvs identitet som röjs? Lottning?

Obs jag är ju också nybörjare så vet inte säkert, men såhär tänker jag:

Även om man själv troligen blir käkad efter att ha bevittnat ett käk så har man ju i alla fall en (?) röstning på sig att försöka få ut en ulv. Då kan det kanske vara värt att offra sig själv för att få ut en ulv, eftersom det oftast finns fler goda än onda (?). Och även om man inte kan skriva att man vittnat så kan man förhoppningsvis när man vet identiteten på en ulv gå tillbaka och läsa dennes inlägg och hitta saker som man kan använda som motiveringar till varför man tycker just denne är misstänkt. Och även om man kanske inte lyckas få ut ulven innan man själv blir käkad så kommer de andra förhoppningsvis hålla extra koll på den framöver, speciellt som man vet att det finns extrainformation som cirkulerar även bland de som inte har specialroller!
 
Obs jag är ju också nybörjare så vet inte säkert, men såhär tänker jag:

Även om man själv troligen blir käkad efter att ha bevittnat ett käk så har man ju i alla fall en (?) röstning på sig att försöka få ut en ulv. Då kan det kanske vara värt att offra sig själv för att få ut en ulv, eftersom det oftast finns fler goda än onda (?). Och även om man inte kan skriva att man vittnat så kan man förhoppningsvis när man vet identiteten på en ulv gå tillbaka och läsa dennes inlägg och hitta saker som man kan använda som motiveringar till varför man tycker just denne är misstänkt. Och även om man kanske inte lyckas få ut ulven innan man själv blir käkad så kommer de andra förhoppningsvis hålla extra koll på den framöver, speciellt som man vet att det finns extrainformation som cirkulerar även bland de som inte har specialroller!

Mycket bra förklarat tycker jag. :up:
 
.. Jag som tänkte att jag skulle sitta i lugn och ro och knåpa ihop ett (lite mera begripligt :angel:) ulvspel till min gång som LL - men jag anar att detta kommer ta över allt i min hjärna eller annars så kommer jag inte kunna begripa ett dugg.
Känns som att det andra alternativet är sannolikast dock :grin: som vanligt alltså :p

Nåja, vill förvarna att jag blir upptagen imorgon (ska hjälpa mormor flytta in till ett demensboende, blir tufft för mamma misstänker jag så jag erbjöd min hjälp för att hjälpa henne lite :() så jag vet inte riktigt när jag hinner in och läsa något. Kanske inte blir förrän till kvällen. Men jag ska försöka! :)
 
Och ja, jag har hittat hit som ni ser :grin:

Såg en obligatorisk fråga så här är mitt snabba svar då jag måste lägga mig nu:
Jag vet inte riktigt om vi har förlorat något - jag skulle iallafall inte byta ut min el, värme och moderna bekvämlighet mot den där karga stugan där man fick kämpa för att överleva :p Och tänk på hur en vanlig sjukdom kunde vara rent av dödlig då nu är lätt botad genom att gå till sjukhuset (om det ens behövs!), där har vi mycket att tacka vetenskapen för!
Inspiration och fantasi finns ju fortfarande trots att vidskepligheten är liten, alla dessa fantasy eller science fiction böcker finns ju i massor där man kan fly in i den där magiska världen för ett litet tag utan att behöva avstå dagens modernitet.

Så .. jag vet inte om man har förlorat så mycket, men det lilla man har förlorat kan nog då inte jämföras med den stora fördelen med att leva idag än då.
 
Och ja, jag har hittat hit som ni ser :grin:

Såg en obligatorisk fråga så här är mitt snabba svar då jag måste lägga mig nu:
Jag vet inte riktigt om vi har förlorat något - jag skulle iallafall inte byta ut min el, värme och moderna bekvämlighet mot den där karga stugan där man fick kämpa för att överleva :p Och tänk på hur en vanlig sjukdom kunde vara rent av dödlig då nu är lätt botad genom att gå till sjukhuset (om det ens behövs!), där har vi mycket att tacka vetenskapen för!
Inspiration och fantasi finns ju fortfarande trots att vidskepligheten är liten, alla dessa fantasy eller science fiction böcker finns ju i massor där man kan fly in i den där magiska världen för ett litet tag utan att behöva avstå dagens modernitet.

Så .. jag vet inte om man har förlorat så mycket, men det lilla man har förlorat kan nog då inte jämföras med den stora fördelen med att leva idag än då.
Svaret på den obligatoriska frågan.

Jag tycker nog något liknande också.

Tror att man romantiserar väldigt mycket hur det var förr.

Vet inte om jag tycker man tappat så mycket kunskap. Människan har alltid försökt förklara sin omvärld och hur saker och ting fungerar. Det ligger i människans natur att förklara och söka. Hjärnan är gjord för att hitta mönster. Men förr visste man inte så mycket så då förklarade man det oförklarliga med älvor, troll, häxor och liknande. Dvs man förklarade världen på det sättet man kunde då.

Jag hade inte heller velat leva då den mesta tiden gick ju åt att överleva och inte leva.

Jag föredrar att få adekvat medicin än att en trollkunnig ger mig något skumt att dricka och spottar tre gånger över axeln. Attbli bränd på bål för att jag kan förutsäga en solförmörkelse är också något jag försöker undvika.
 
Obs jag är ju också nybörjare så vet inte säkert, men såhär tänker jag:

Även om man själv troligen blir käkad efter att ha bevittnat ett käk så har man ju i alla fall en (?) röstning på sig att försöka få ut en ulv. Då kan det kanske vara värt att offra sig själv för att få ut en ulv, eftersom det oftast finns fler goda än onda (?). Och även om man inte kan skriva att man vittnat så kan man förhoppningsvis när man vet identiteten på en ulv gå tillbaka och läsa dennes inlägg och hitta saker som man kan använda som motiveringar till varför man tycker just denne är misstänkt. Och även om man kanske inte lyckas få ut ulven innan man själv blir käkad så kommer de andra förhoppningsvis hålla extra koll på den framöver, speciellt som man vet att det finns extrainformation som cirkulerar även bland de som inte har specialroller!
Man offrar sig själv för att den Goda Sidan skall vinna helt enkelt?
 
Nä nu skall jag försöka sova så mycket som möjligt mellan amningarna.
Hmmmm. Tekniskt sätt är det redan någon som käkar på mig.......
 
Vad var egentligen bättre förr? Sådär riktigt förr, på den tiden vinden viskade besvärjelser runt husknutarna och knyttet smög i buskarna? Vad har vi förlorat när vidskepligheten blev vidskeplighet istället för visdom?
Jag tror att det bästa vore vara att kombinera de två, visdom och framtid. Så var det bättre förr, nja det finns mycket jag inte skulle vilja vara utan idag, men visst är det spännande med gammal visdom, bara den används på rätt sätt.
 
Mitt svar på den obligatoriska frågan är det inte var bättre förr. Kunskap är grunden för utveckling. Jag tror rationell kunskap gör oss mindre rädda och mer trygga, men när världen känns svår och ogreppbar kan vidskeplighet ge enkla svar på svåra frågor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 374
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 985
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 224
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 412
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp