En midsommarnatts mardröm (ulvlek)

Status
Stängd för vidare inlägg.
OBS! OBS! OBS!

Rättelse från LL!!!

Jag har precis hittat en av mina anteckningar, jag har svarat fel på en fråga från @glömmerallt !

Detta är vad som gäller angående Shawn och eventuella stulna paket: Om ett paket stjäls ur Shawns säck ersätts det i hemlighet med det paket han FÖRSÖKER dela ut! Alltså, om exempelvis sian stjäls, och samma natt tror Shawn han delar ut förtrollningen så kommer han när han senare tror sig dela ut sian (som är borta) egentligen dela ut förtrollningen!
Jag har redan börjat trassla till det. Visste väl det... :banghead:

Ah, så då får aldrig Shawn reda på att tjuven varit framme heller, alltså? Låter vettigt.
 
Eh... Jag tror det? Jag vet inte om jag förstår frågan... :p

Shawn får en säck med vissa paket (vilka står i hans rollbeskrivning, det är fem st). Han får fritt välja vilket av dessa paket han ska dela ut, och vem han ger det till. Om tjuven snor ett paket får Shawn inte veta det, han får försöka dela ut ett paket som vanligt och vet inte att det inte kommer fram, så det delas bara ut ett paket den dagen även fast två spelare försöker dela ut. Var det så du menar?


Samma paket kan delas ut flera gånger, eftersom sålänge leken pågår och Shawn är i livet så får han en ny säck när den gamla är tom. Den säcken innehåller fyra av de fem första paketen, så det blir rundgång på paketen efter ett tag.

Alltså jag menade att ett paket bara kan delas ut en gång per säck. Dvs om Shawn försöker dela ut något som tjuven är snott så blir det inte utdelat igen för då delar han ut det som han trodde han delade ut tidigare fast tjuven snodde förmågan då inte specifikt paket?

Eum om du hänger med? Det var så jag tolkade din förklaring.
 
Alltså jag menade att ett paket bara kan delas ut en gång per säck. Dvs om Shawn försöker dela ut något som tjuven är snott så blir det inte utdelat igen för då delar han ut det som han trodde han delade ut tidigare fast tjuven snodde förmågan då inte specifikt paket?

Eum om du hänger med? Det var så jag tolkade din förklaring.

Ja! Tror vi menar samma sak, till slut... :p

Vadå? Jag tycker redan att stämningen är precis som i en Pratchett-bok...


Det är för få fotnoter fotnötter... :cautious:
 
Vad var egentligen bättre förr? Sådär riktigt förr, på den tiden vinden viskade besvärjelser runt husknutarna och knyttet smög i buskarna? Vad har vi förlorat när vidskepligheten blev vidskeplighet istället för visdom?

Samspelet med naturen tycker jag är det tråkigaste att vi förlorat! Att leva så nära sammanlänkat med naturen och dess växlingar som man gjorde förr på gott och ont. Det känns som människan var en del av naturen snarare än att försöka dominera den som man gör idag.
 
Vad var egentligen bättre förr? Sådär riktigt förr, på den tiden vinden viskade besvärjelser runt husknutarna och knyttet smög i buskarna? Vad har vi förlorat när vidskepligheten blev vidskeplighet istället för visdom?

Jag är kluven. Vi tog en fackelpromenad på nyårskvällen och diskuterade just det faktum att om vi varit ute för några hundra år sedan hade oknytt i skogen varit en skrämmande realitet för oss. Om våra facklor brunnit ut då hade mörkret varit totalt och skuggorna krupit sig på oss, nu hade vi en pannlampa i fickan...
Samtidig så måste skrocket, vardagsritualerna och trollformlerna varit ett sätt att känna att man ändå hade någon slags kontroll över sin tillvaro som man i princip inte kunde styra över alls. Det kanske i sin tur gav en trygghet som vi saknar idag.

*filosoferar över en kopp te*
 
Och så till frågan då.. Jag tror att relationer till allt egentligen har blivit sämre. Relationer till människor, djur och natur.
 
OBS! OBS! OBS!

Rättelse från LL!!!

Jag har precis hittat en av mina anteckningar, jag har svarat fel på en fråga från @glömmerallt !

Detta är vad som gäller angående Shawn och eventuella stulna paket: Om ett paket stjäls ur Shawns säck ersätts det i hemlighet med det paket han FÖRSÖKER dela ut! Alltså, om exempelvis sian stjäls, och samma natt tror Shawn han delar ut förtrollningen så kommer han när han senare tror sig dela ut sian (som är borta) egentligen dela ut förtrollningen!
Jag har redan börjat trassla till det. Visste väl det... :banghead:
Så Shawn kommer aldrig veta när han blir bestulen?

Tjuven får alltså dela ut vilket brev han vill (av de som är kvar) till vem han vill?
 
Sen stötte jag på något jag inte hört talas om förr:

Enda gången det blir dubbelt käk är om ett bevittnande delas ut till en ond.

Vad menas med ett bevittnande och vem delar ut det?
 
Så tjuven får inte välja brev själv alltså? Eller vad är det lotten avgör?

Nej, tjuven får inte fritt val bland breven. Om tjuven stjäl från Shawn så lottar LL bland de paket som då finns i Shawns säck, tjuven får ett av dessa.

Sen stötte jag på något jag inte hört talas om förr:

Enda gången det blir dubbelt käk är om ett bevittnande delas ut till en ond.

Vad menas med ett bevittnande och vem delar ut det?

Ett bevittnande är ett av Shawns paket (det finns dock bara med i den första säcken). Om en god får det paketet får hen bevittna en ulvattack. I anmälningstråden står rollen "vittne":
Vittne - En gång per spel under en natt som spelaren väljer kan han bevittna en varulvsattack. På så sätt får vittnet reda på en av varulvarnas identitet, som i sin tur får reda på vittnets identitet. Efter bevittnad attack så är vittnet skyddat från att ätas följande natt. Förmågan är inte förbrukad om ingen attack skedde under natten.
Det här brevet är den rollen, med skillnaden att den som fått det måste vittna nästföljande natt - eller låta bli. Det går inte att spara brevet. Om vittnet vittnar och ingen attack sker så är det ändå förbrukat.


Om en ond istället får paketet så får hen ett käk, helt enkelt. Om det är en av Älvorna får lyan två käk den natten, är det någon av ond-utanför-lyan så får den välja ett käk självständigt och lyan får sitt vanliga käk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 374
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 985
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 224
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 412
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp