En midsommarnatts mardröm (ulvlek)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hahaha Jag kollade inläggs statistiken, @Monstermom är på tredje plats, bara ett inlägg efter ettan och tvåan, som föga förvånande är @quarter4ever och så en lite mer överraskande @glömmerallt. :D
ja frågan är om detta är leken då LL vinner inläggsstatistiken?
:angel:
@glömmerallt har väl inte riktigt hämtat sig från chocken än då jag vänligt trodde i förra leken att hon kanske inte var den som skrev särskilt mycket alls:p
 
Om man blir tilldelad detta brev måste man då använda sig utav det? Kan man vägra vittna?

Rent spontant så funderar jag på vad man som god vittne vinner på detta? Visst man får reda på en ulvs identitet och just den natten blir man skyddad.

Men nästa natt så borde det ju vara enkelt för ulvarna att käka den personen. Ulvarna pratar ju med varandra så då får väl alla reda på den godes identitet? Dom borde väl ha en önskan om att så snabbt som möjligt käka vittnet så den inte kan hinta om vem som är ulv?

Den goda kan ju inte tala om det för de andra goda annat än genom väl avvägda hintar om vem som är ulv. Om man inte är tvilling då och hittat sin tvilling för då kan man väl tala om det för denna också?

Om vittnet har någon specialroll får ulvarna reda på specialrollen också?

Hur bestäms det vilkens ulvs identitet som röjs? Lottning?

Det handlar inte om att man själv ska vara kvar i leken till varje pris utan att egna laget ska vinna. Att få en ulv "serverad på silverfat" är värdefullt för laget, har man redan förmedlat att man tror att ulven är ond med en bestämd teori så är det i sig ett skydd för att inte ätas. Då bekräftas det att teorin troligen stämmer ;) och då dör man förmodligen inte förgäves åtminstone.
 
"Vad var egentligen bättre förr? Sådär riktigt förr, på den tiden vinden viskade besvärjelser runt husknutarna och knyttet smög i buskarna? Vad har vi förlorat när vidskepligheten blev vidskeplighet istället för visdom? "

Jag tycker inte att det var bättre förr vad det gäller levnadsstandard, hygien, livslängd, sjukdomsbehandlingar etc
Vad som däremot var bättre förr var att man då hade kunskap om hur man överlever utan något annat än sunt förnuft och vad naturen ger. Idag är allt så fabricerat att det tom finns pannkaksmixer....
Angående vidskeplighet så ser jag det som ett uttryck för att kunna förklara sådant man helt enkelt inte kunde förklara.
Idag har vi förklarat det mesta via fysiken, kemin och biologin
Den stora knäckfrågan om hur universum uppkom har dock inte kunnat bevisats helt övertygande än varför en del vidskeplighet fortfarande finns på jorden( läs religion)
Jag hör nog till de som gärna vill ha "riktig" visdom istället för att blint tro på något som inte ens
ibland verkar vettigt.
 
Det finns nog viss risk! ;) Den enda som inte har hittat hit än är allas våran delfin @Hedinn ! :love:
Delfinen is in da house!

dgp1k9.jpg


I nyktert tillstånd, faktiskt. Bilden är inte tagen idag, jag lovar.

Men snälla säg att de första tio sidorna är OT-snack?! Annars blir det ju inte mycket jobb gjort för min del idag... :p
 
Delfinen is in da house!

dgp1k9.jpg


I nyktert tillstånd, faktiskt. Bilden är inte tagen idag, jag lovar.

Men snälla säg att de första tio sidorna är OT-snack?! Annars blir det ju inte mycket jobb gjort för min del idag... :p

Det är ovanligt lite OT och mycket regel och roll diskussioner. Så sätt dig och läs :p
 
Om man blir tilldelad detta brev måste man då använda sig utav det? Kan man vägra vittna?

Rent spontant så funderar jag på vad man som god vittne vinner på detta? Visst man får reda på en ulvs identitet och just den natten blir man skyddad.

Men nästa natt så borde det ju vara enkelt för ulvarna att käka den personen. Ulvarna pratar ju med varandra så då får väl alla reda på den godes identitet? Dom borde väl ha en önskan om att så snabbt som möjligt käka vittnet så den inte kan hinta om vem som är ulv?

Den goda kan ju inte tala om det för de andra goda annat än genom väl avvägda hintar om vem som är ulv. Om man inte är tvilling då och hittat sin tvilling för då kan man väl tala om det för denna också?

Om vittnet har någon specialroll får ulvarna reda på specialrollen också?

Hur bestäms det vilkens ulvs identitet som röjs? Lottning?
Fast med tanke på att man som vittne är skyddad natten efter så kommer man hinna få ut misstankar om ulven. Bara rösten kommer ju säga sitt och då är det troligtvis, i många fall, bättre för lyan att behålla spelaren. Den känner ändå bara till en ulvs identitet och ulvarna förlorar inget på att ha den kvar, de goda får dock facit om vittnet åker, de vet att spelaren var vittne och lär kolla vem den misstänkte mest = lär vara en ulv.

Så jag tror inte man löper större risk att käkas för att man bevittnat en attack, snarare tvärtom. Dock kan det ju i vissa fall vara bättre för sin egen sida att åka själv, det är ju trots allt en laglek. :)
 
Hahaha Jag kollade inläggs statistiken, @Monstermom är på tredje plats, bara ett inlägg efter ettan och tvåan, som föga förvånande är @quarter4ever och så en lite mer överraskande @glömmerallt. :D

Om folk kunde sluta fråga så förbaskat mycket så kunde jag följa min plan att bara luta mig tillbaka i min fåtölj och skratta ondskefullt över ett glas whisky medan jag lugnt läser tråden! :cautious:

Begriper inte varför det blev så mycket frågor, temat, rollerna och upplägget är glasklart, så det så.:meh:

Men jag räknar med att lägga upp fötterna och plocka fram flaskan idag i alla fall, så skena iväg själva i inläggstatistiken nu. :grin:
 
Men får de andra spelarna veta vilka paket man har fått när man dör? För i detta fallet är det ju inte roll egentligen?
Nej, men det första man gör när någon dör är att tänka igenom vad denne skrivit och om det kan vara till nytta och om denne kunnat ha extra info. När det gäller brev vet brevbäraren vad han/hon tror sig ha delat ut till vem och ser teorier och lär stödja dem. Någon kan ha siat brevbäraren och vet vem den är och stödjer det brevbäraren stödjer osv. Det gäller att tänka i vida cirklar för att spåra vad som är riktig information.
 
Det är spännade med nya roller, begripa allt vill jag inte påstå att jag ens är i närheten av men ett hum börjar jag få, tror jag... ;) ännu mer spännande hur en del verkar hålla sig lite lugna och funderar och andra bubblar på i vanlig ordning, inte för att nämna några namn... ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 375
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 985
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 224
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 412
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp