En midsommarnatts mardröm (ulvlek)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad var egentligen bättre förr? Sådär riktigt förr, på den tiden vinden viskade besvärjelser runt husknutarna och knyttet smög i buskarna? Vad har vi förlorat när vidskepligheten blev vidskeplighet istället för visdom?
Vi har ju lyckligtvis förlorat häxprocesser och liknande och det är ju en himla tur för annars hade du ju inte kunnat hålla i någon lek. :angel:
 
Vad var egentligen bättre förr? Sådär riktigt förr, på den tiden vinden viskade besvärjelser runt husknutarna och knyttet smög i buskarna? Vad har vi förlorat när vidskepligheten blev vidskeplighet istället för visdom?

Får man svara
"när vindarna viskar mitt namn"?
 
Detta är det enda liv jag levt så jag kan tyvärr bara gissa, den stora skillnaden idag mot förr tror jag är att vi människor förmodligen är beroende av att ha okända och mystiska företeelser kring oss. Finns de inte så uppfinner vi, se bara på Discworld böckerna och alla annan fantasy literatur, för inte tala om alla spel och lekar såsom ulvlekarna.
 
Satt precis och filade på något liknande, men då kan vi istället utnämna LenaH till trådpolis så är det gjort. :angel:

Alla: Försök hålla OT-snack som inte på något sätt handlar om ulvlekar till ett minimum, och om ni OT-ar ändå så markera det på något sätt, tex med OT+färg. Allmänn halv-OT om fåniga ulvmisstankar på skoj och diverse gamla lekar, erfarenhet osv är ofrånkomligt innan första DL passerats, men håll helst helt orelaterat prat i andra trådar. :)

Kan sparka ut en obligatorisk fråga från LL också, för att se om det kan styra skutan lite. ;)

Vad var egentligen bättre förr? Sådär riktigt förr, på den tiden vinden viskade besvärjelser runt husknutarna och knyttet smög i buskarna? Vad har vi förlorat när vidskepligheten blev vidskeplighet istället för visdom?
Du menar på den tiden då man som ulv kommunicerade via msn? :)
 
@Monstermom jag har kanske den viktigaste frågan av alla:

Vem av er och hur kom ni fram till uttrycket Tidens Långkalsonger :confused:

Tidens Långkalsonger är hur Terry Pratchett förklarar kvantmekanikens följd "many worlds theory". :up:

Då antar jag att brevbäraren märker om ficktjuven varit framme i de fall tjuven valt ett annat paket än det brevbäraren ändå tänkt dela ut?

Nej? Det meddelas inte i tråden vilka paket som delats ut, så Shawn får inte veta att någon annan mottagit ett annat paket än han försökt dela ut. Shawn meddelar mig som vanligt, men paketet går inte fram.

Får man "låna" någon annan teorier och rösta efter dom?

Får man skriva något liknande med "Jag tror att X är god, så jag hänger på henne"? Givetvis då under premisserna att man har en teori om varför X är god och har vissa teorier om den man röstar på.

Om du presenterar en teori för varför någon är god och väljer att följa den därför är det acceptabelt, men samma regler gäller där - i ditt röstinlägg måste teorin du lutar dig mot presenteras i någon form. Det räcker inte med "jag tror att". OK?


Får brevbäraren välja bort att skicka paket, eller måste varje paket skickas?

Nja, det går ju inte att tvinga brevbäraren att dela ut paket, en missad DL är ju en missad DL. Samtidigt ska alla paket delas ut, och ingen dag hoppas över. Vi kan säga såhär, att om situationen uppstår kommer det att tas med Shawn utanför tråden, och passande åtgärd vidtas. Det kommer inte att synas i tråden om/att något paket eventuellt blivit över, och vad som eventuellt gjorts åt saken.

Meddelande från LL:
Tack vare den här leken har jag plötsligt sluppit ifrån "måndansare" som förföljt mig så länge! Tack alla, här får ni en banan: :banana:

:up:
 
Vad var egentligen bättre förr? Sådär riktigt förr, på den tiden vinden viskade besvärjelser runt husknutarna och knyttet smög i buskarna? Vad har vi förlorat när vidskepligheten blev vidskeplighet istället för visdom?
När legenderna åter väcks till liv och det inte längre finns någon som minns hur man försvarar sig mot elaka älvor, ja då ligger vi risigt till!
 
Näe, det var inte bättre förr i allafall inte på våra breddgrader- jag tittar ut genom fönstret och huttrar bara vid tanken på att inte ha ett varmt hus.

Knytten tror jag fortfarande finns och verkar på de ställen där de behövs, mina hästar hade ofta tomteflätor där jag bodde förut och jag ställde ut gröt på julen - den var alltid slut - det var fin karma där.
 
Tack för att du svarar så snällt några frågor till frågor till.
Brevbäraren märker alltså inte om den blir bestulen? hur fungerar det då fortsättningsvis i leken. Exempel om vi låtsas att lottas att få sian. Jag är med på att brevbäraren inte kan dela ut paket kommande dag men vad händer om brevbäraren vill dela ut sian ett par dagar senare? Går det? Eller blir inget paket alls utdelat den dagen då? Och får tjuven veta vilket paket den snott och ska dela ut?

Kan tjuven sno käk? Om ja blir alla ulvarna utan käk då eller kan det bli dubbla käk?

Puh!
Nej, ett stulet paket försvinner ur säcken. Om Shawn senare försöker dela ut ett paket som inte finns kvar kommer han att få veta att det blivit stulet, men inte förrän då och inte när det försvann. Om det stulna paketet är det sista kvar i säcken till sist så får han veta att det är stulet iom att han får en ny säck en dag "för tidigt".


Visst får tjuven veta vilket paket han snott och ska dela ut.

Tjuven kan sno käk. Gör han det blir hela lyan (ovetandes, fram till uppdateringen) utan käk. Enda gången det blir dubbelt käk är om ett bevittnande delas ut till en ond.
 
Vad var egentligen bättre förr? Sådär riktigt förr, på den tiden vinden viskade besvärjelser runt husknutarna och knyttet smög i buskarna? Vad har vi förlorat när vidskepligheten blev vidskeplighet istället för visdom?

jag antar att en obligatorisk fråga betyder att man måste svara? :p

Hade det varit igår hade jag svarat att det är bra att de där otäckheterna försvunnit för länge sedan! Men nu när älvorna är tillbaka hade det kanske varit bra om inte all kunskapen om hur man bekämpar dem fallit i glömska :nailbiting:
 
jag antar att en obligatorisk fråga betyder att man måste svara? :p

Man måste alltid svara LL! :rage: ;)

Men ja, det är så det funkar. Avsikten med en obligatorisk fråga är att försöka styra upp OT-pratet lite, det är oundvikligt att det blir väldigt mycket snack om väldigt lite såhär i början, när inget hänt som man kan diskutera och analysera. En fråga på temat kan hålla leken lite på kurs, plus att det kan komma fram saker i de svaren som är värdefulla senare. :)


Tror det var en @cirkus -uppfinning?
 
Puh!
Nej, ett stulet paket försvinner ur säcken. Om Shawn senare försöker dela ut ett paket som inte finns kvar kommer han att få veta att det blivit stulet, men inte förrän då och inte när det försvann. Om det stulna paketet är det sista kvar i säcken till sist så får han veta att det är stulet iom att han får en ny säck en dag "för tidigt".


Visst får tjuven veta vilket paket han snott och ska dela ut.

Tjuven kan sno käk. Gör han det blir hela lyan (ovetandes, fram till uppdateringen) utan käk. Enda gången det blir dubbelt käk är om ett bevittnande delas ut till en ond.

Så om Shawn försöker dela ut ett paket som tidigare blivit snott så blir det inget paket alls utdelat den dagen?
 
OBS! OBS! OBS!

Rättelse från LL!!!

Jag har precis hittat en av mina anteckningar, jag har svarat fel på en fråga från @glömmerallt !

Detta är vad som gäller angående Shawn och eventuella stulna paket: Om ett paket stjäls ur Shawns säck ersätts det i hemlighet med det paket han FÖRSÖKER dela ut! Alltså, om exempelvis sian stjäls, och samma natt tror Shawn han delar ut förtrollningen så kommer han när han senare tror sig dela ut sian (som är borta) egentligen dela ut förtrollningen!
Jag har redan börjat trassla till det. Visste väl det... :banghead:
 
OBS! OBS! OBS!

Rättelse från LL!!!

Jag har precis hittat en av mina anteckningar, jag har svarat fel på en fråga från @glömmerallt !

Detta är vad som gäller angående Shawn och eventuella stulna paket: Om ett paket stjäls ur Shawns säck ersätts det i hemlighet med det paket han FÖRSÖKER dela ut! Alltså, om exempelvis sian stjäls, och samma natt tror Shawn han delar ut förtrollningen så kommer han när han senare tror sig dela ut sian (som är borta) egentligen dela ut förtrollningen!
Jag har redan börjat trassla till det. Visste väl det... :banghead:

Aha så det delas ut ett paket varje dag och inget delas ut dubbelt? :idea:
 
Aha så det delas ut ett paket varje dag och inget delas ut dubbelt? :idea:

Eh... Jag tror det? Jag vet inte om jag förstår frågan... :p

Shawn får en säck med vissa paket (vilka står i hans rollbeskrivning, det är fem st). Han får fritt välja vilket av dessa paket han ska dela ut, och vem han ger det till. Om tjuven snor ett paket får Shawn inte veta det, han får försöka dela ut ett paket som vanligt och vet inte att det inte kommer fram, så det delas bara ut ett paket den dagen även fast två spelare försöker dela ut. Var det så du menar?


Samma paket kan delas ut flera gånger, eftersom sålänge leken pågår och Shawn är i livet så får han en ny säck när den gamla är tom. Den säcken innehåller fyra av de fem första paketen, så det blir rundgång på paketen efter ett tag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 374
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 985
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 223
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 412
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp