Till TS: Har du dyra lån och krediter som gör att räkningarna skjuter iväg?

Som andra har skrivit så går hyran inte att göra så mycket med nu men som före detta cola och godis beroende så har jag några siffror.

Cola, 3 till 4 halvliters kunde gå ner på 1 dag och mer än hälften från tappen så bara på colan blev det runt
50 kr dag, 1500 kr månad och 18250 kr år.

Godis, bullar och chips kunde oxå bli 50 kr dag och ibland mer, men minst lika dyrt som colan.

Sedan hade jag fler laster som äta både frukost och lunch ute och snusa.

För mej krävdes det att jag räknade både framlänges och baklänges och fram igen för jag fattade inte, nu gjorde jag detta framförallt för hälsan men plånboken vann mycket på det oxå.

Lycka till och ge inte upp:)

Ja, cola framför allt, kostar ju en hel del. Ligger nog på 50-60 kr om dan beroende på. Jobbdagar 50-60, lediga dagar kanske 40. Motivationen till att sluta dricka cola är liten just nu, men kan säkert öka om jag får nån bra anledning.
Godiset har jag faktiskt minskat med sen jag började äta mer regelbundet igen, men fortfarande går det oftast minst 10-20 kr/dag. Samma där som ovan.
Jag äter oftast lunch ute, jobbar på det.

Till TS: Har du dyra lån och krediter som gör att räkningarna skjuter iväg?

Nja, jag tog ett ihopbakslån i somras och fick ner lånekostnaden med ganska precis 2000/månad. Så det går nog inte att göra så mycket mer där. 1800 till banken, 500 till mamma.
Lånet ligger på drygt 145' nu, så för mycket att betala ner snabbt. I de ingår bl.a billånet på ca 85', så det får funka.

Ja, cola framför allt, kostar ju en hel del. Ligger nog på 50-60 kr om dan beroende på. Jobbdagar 50-60, lediga dagar kanske 40. Motivationen till att sluta dricka cola är liten just nu, men kan säkert öka om jag får nån bra anledning.
Godiset har jag faktiskt minskat med sen jag började äta mer regelbundet igen, men fortfarande går det oftast minst 10-20 kr/dag. Samma där som ovan.

Börja med luncherna då, där finns en massa pengar att spara. Säg att du äter ute för 80kr/dag, det blir 1760 kr/mån och 21 120/år.
För mig är lunch ute en lyx-och sällangrej.

Börja med luncherna då, där finns en massa pengar att spara. Säg att du äter ute för 80kr/dag, det blir 1760 kr/mån och 21 120/år.
För mig är lunch ute en lyx-och sällangrej.

Eftersom jag inte tycker om att laga mat och inte haft dom arbetsförhållandena, så har det varit enklare att köpa.

Eftersom jag inte tycker om att laga mat och inte haft dom arbetsförhållandena, så har det varit enklare att köpa.
Köp en liten kylväska! :) Så kan du ha med dig mackor, makrill och ägg t.ex. Eller en sallad eller yogurt.
I första hand hade jag fokuserat på att bli av med ihopbakslånet. Jag håller fast vid mitt tips: ge dig själv 2000:- att leva på, resten rör du inte. Om du har din femhundring en gång i veckan så är det vad du har att röra dig med. Kan man inte hantera pengar måste man få gränser; att här tar pengarna slut. Inget nallande på sparkonto/lån/kreditkort. Pengar får inte kännas obegränsade för någon som inte kan hantera pengar. Du kommer snabbt inse att du inte kan ha denna livsstilen, för du har inte råd. Du har inte råd att leva såhär.

Nu har du verkligen börjat avfärda allt vi föreslår. Du ber om hjälp men vill inte/orkar inte förändra något. Då spelar det ju ingen roll, då kommer det att fortsätta med att pengarna tar slut och att ingenting blir sparat. Då blir det ingen häst.

Vill du hellre dricka Cola än att ha en häst, fortsätt precis som nu. Är det bättre att lägga pengar på utelunch än att ha en häst, fortsätt precis som nu.

Ännu mer OT. Enligt en rapport från Stockholms Handelskammare från 2012 så fattas det 110 000 bostäder i Stockholm. Jag vet inte hur rimligt det är att det byggs i kapp any time soon...

Sen ränteavdraget, jag har svårt att se att det skulle göra att priserna skulle dyka. Plana ut kanske. Vad jag har förstått på diskussionerna finns det heller inga planer på att slopa dem helt, utan att eventuellt minska lite i taget.
Men har inte priserna ökat ganska mycket de senaste åren?

Men i så fall borde de väl kunna gå ned lika mycket (eller mer) också?
Jag personligen tror att det är en extremt lång väg till att priserna sjunker. Jag ser inte riktigt varför de skulle göra det. Möjligtvis att de kommer att plana ut och stabilisera sig. Riksbanken har ju flaggat för att räntan kommer att ligga kvar på dagens låga nivåer till 2016 eller längre och det är ju inte några incitament för att priserna ska sjunka, tvärtom.

Sen som jag skrev kan man ju riskminimera genom att inte köpa i de absolut hetaste områdena i Stockholms innerstad, köpa för att bo långsiktigt, köpa i långsiktigt attraktiva områden och binda räntan.

För att spara till framtiden och få det som man vill ha det så måste man prioritera och försaka.
Jag dricker vatten och har lunch i matlåda när jag arbetar.
Om det kan ge någon ledning?

Sen är ju vatten överlägsen i smak, funktion som törstsläckare och matdryck. Några gånger om året dricker jag en läsk, som jag blir sugen på. Efter ett par klunkar så tar det några månader innan suget kommer tillbaka.

Matlådor är bra mycket godare än normal utelunch, dessutom kan man vid de få tillfällen man vill äta lunch ute välja ställe med mer omsorg och inte ha pris med i bilden.

Och man måste inte laga mat ofta. Gör man en rejäl lasagne så har man många lådor om man är ensamhushåll.

Ekonomi handlar i första hand om prioriteringar, skriv en priolista. Står colan före hästen, så är allt som det ska. Står hästen före så gäller det att stå för listan i varje vardagsval.

Nu har du verkligen börjat avfärda allt vi föreslår. Du ber om hjälp men vill inte/orkar inte förändra något. Då spelar det ju ingen roll, då kommer det att fortsätta med att pengarna tar slut och att ingenting blir sparat. Då blir det ingen häst.

Vill du hellre dricka Cola än att ha en häst, fortsätt precis som nu. Är det bättre att lägga pengar på utelunch än att ha en häst, fortsätt precis som nu.

Jag har inte avfärdat? Jag skrev hur det är nu.

Sen är ju vatten överlägsen i smak, funktion som törstsläckare och matdryck. Några gånger om året dricker jag en läsk, som jag blir sugen på. Efter ett par klunkar så tar det några månader innan suget kommer tillbaka.

Matlådor är bra mycket godare än normal utelunch, dessutom kan man vid de få tillfällen man vill äta lunch ute välja ställe med mer omsorg och inte ha pris med i bilden.

Och man måste inte laga mat ofta. Gör man en rejäl lasagne så har man många lådor om man är ensamhushåll.

Ekonomi handlar i första hand om prioriteringar, skriv en priolista. Står colan före hästen, så är allt som det ska. Står hästen före så gäller det att stå för listan i varje vardagsval.

Jag skrev ju att jag hittills inte haft motivation att sluta med colan, inte att jag inte ska. Att det för mig är svårt att sluta med colan är just för att jag tycker den är god.

Inte allt vatten :crazy:

Jag klarar inte smaken av det vi har i kranen så jag måste smaksätta lite med fläderdryck.

Det vi har på jobbet går bra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 976
Senast: Squie
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 372
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka