Så du menar att det inte finns någon risk med köpa bostad i Stockholmsregionen med dagens prisnivåer? Sen vilken ekonomisk risk man är beredd att ta är det inte min sak att ha någon uppfattning om.

Jag tror inte alltid att det finns en risk, lite beroende på vad man menar med risk iofs. Om man köper för att bo på lång sikt så spelar det inte så stor roll om priserna sjunker eftersom man ju har köpt för att bo där, inte för att sälja med vinst. Och så länge du bor kvar spelar det ju ingen roll vad bostaden är värd så länge lånen täcks. Man brukar ju inte låna mer än ca 80% av bostadens värde och risken att bostadspriserna ska sjunka med 20% i stockholmsregionen får nog betecknas som extremt liten.

Räntan - om man är orolig kan man binda. Tioårsräntan ligger just nu på lite mer än 3% så det är ju en bra deal om man är nervöst lagd och har mycket lån.

Jag tror inte alltid att det finns en risk, lite beroende på vad man menar med risk iofs. Om man köper för att bo på lång sikt så spelar det inte så stor roll om priserna sjunker eftersom man ju har köpt för att bo där, inte för att sälja med vinst. Och så länge du bor kvar spelar det ju ingen roll vad bostaden är värd så länge lånen täcks. Man brukar ju inte låna mer än ca 80% av bostadens värde och risken att bostadspriserna ska sjunka med 20% i stockholmsregionen får nog betecknas som extremt liten.

Räntan - om man är orolig kan man binda. Tioårsräntan ligger just nu på lite mer än 3% så det är ju en bra deal om man är nervöst lagd och har mycket lån.

Håller med dig, plus att det spelar stor roll för vilken summa man köper, i förhållande till husets marknadsvärde. Om man är med i en vild budgivning för att man förälskat sig i något hus är risken större att man drar på sig ett lån som egentligen överstiger marknadsvärdet på huset. Om man prutar 20% innan man köper det så är man mer säker om huspriserna sjunker. Om man prutar OCH köper ett hus där det finns uthyrningsmöjligheter är man ännu mer säker, om man köper det i ett område som kommer påverkas positivt av förbifart Stockholm (som ett exempel) då har man än mer marginal, osv...

TS- jag tänker att du får göra detta på kort och lång sikt.
Lång sikt- försöka hitta annat boende.
Men det du kan/ bör göra nu på kort sikt är att direkt se över vad du lägger pengar på á la Lyxfällan-budget. Skriv upp precis allt.. Sen ser du vad du vill prioritera dvs vad kan du ta bort för att uppnå dina mål om nytt boende/häst.
Du verkade ha mkt räkningar- se över abonnemang/ avtal och vad du kan få billigare.

jag tror du kan få ihop det men....du kommer få prioritera. Och du kan inte både göra av med pengar som du gör idag samt få hästen. Även om du får ett boende för tex 2000 mindre i månaden kommer du ändå behöva prioritera.

Men det är ju jättesvårt att hitta hus om dom inte annonserar?
Precis, så då måste du ju leta själv.
Sätt ut egna annonser och leta runt där det finns bostäder som hyrs ut och ställ dig på kö.
Egen aktivitet är vad som gäller.

Fråga runt.
Börja lämpligtvis i stallet om det är någon som känner någon som...

men jag lovar att antalet hus som hyrs ut för mindre än 7000 är minimalt. För att inte säga obefintligt. På över 50 kvm alltså.
Det där stämmer inte.
Men de är däremot uthyrda och har ofta också kö.
Precis som jag har det.
Mina är uthyrda för 6000:- styck, de är på 50 kvm och hyresgästerna biter sig fast samt att jag just nu har en kö på minst 3 st.
Folk tar kontakt, gör reklam för sig själva och ställer sig i kö.

@sthu Äter ni båda för 2000:- per månad? :eek: HUR gör man det? I så fall har vi också mycket att spara...

Det är inte så svårt :p När jag bodde själv var det inte mer än 700 på sin höjd. Och då köper vi ändå så gott som bara svenskt och ekologiskt.
Vi är ganska små i maten båda två, bara det gör ju mycket. Köper storpack av allt, handlar säsong. Matlådor till jobbet. Storhandla och leta extrapriser. Undviker småhandlande. Äter sällan ute. Kör totaltaberas och lever på rester tills alla skåp är tomma. Båda tycker dessutom att det är fruktansvärt tråkigt att laga mat, så det blir enkla rätter med få ingredienser.
Har kompisar som har höns, så ägg får vi billigt där. Så nu äter vi mycket ägg och äggrätter.

Man kan göra de flesta maträtter billigare genom att dryga ut med typ morötter, bönor, linser, zuccini.. Då äter man mindre, får fler matlådor och har mat i flera dagar för en billig peng. Köttfärssås till exempel. I med bönor och morötter, och mindre kött, så har man billig mat!

Om man hinner.
Det måste man göra redan innan objekt kommer ut till försäljning.
Innan man köper så måste man ta reda på vilka områden som man vill bo i och vad priserna och villkoren är i de föreningar som finns där.
Det är ett jobb som man måste göra när man skall köpa bostad.

Precis, så då måste du ju leta själv.
Sätt ut egna annonser och leta runt där det finns bostäder som hyrs ut och ställ dig på kö.
Egen aktivitet är vad som gäller.

Fråga runt.
Börja lämpligtvis i stallet om det är någon som känner någon som...

Det där stämmer inte.
Men de är däremot uthyrda och har ofta också kö.
Precis som jag har det.
Mina är uthyrda för 6000:- styck, de är på 50 kvm och hyresgästerna biter sig fast samt att jag just nu har en kö på minst 3 st.
Folk tar kontakt, gör reklam för sig själva och ställer sig i kö.
Men då kommer jag ju ändå inte åt nått hus ju?
Jag står i kö hos Rydboholms gård, några andra vet jag inte. Inga i stallet vet heller, i princip bara villabor från Resarö där.

Men då kommer jag ju ändå inte åt nått hus ju?
Med tiden så gör du ju det.
Man måste jobba både på kort och lång sikt.
Viktigast är ju egentligen att du får ner boendekostnaden då när du väl har hästen.

Tålamod och uthållighet i att komma dit man vill är vad som gäller.

Skaffa kontakter.
Fråga runt bland folk som du känner.
Åk runt och fråga på gårdar där det ser ut att finnas bostäder som hyrs ut.
Lämna ditt namn och telefonnummer så att de kan nå dig om de får något ledigt.
Sätt in annonser.
Har haft annonser ute och frågat runt bland dom få jag känner i norrort. Hur en gård som hyr ut bostäder ser ut vet jag inte.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 011
Senast: Squie
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
371
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 519
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka