Att hyra bostad på hästgård låter också kalas. Men ytterst få såna objekt finns på marknaden och de som finns kostar definitivt inte under 8500 i månaden.
Jodå det finns.
Men man får både ligga på och vara aktiv i att leta samt ha tålamod att vänta tills att det rätta stället dyker upp.
Samt stå sig i konkurrensen.

Sist som jag hade ute en annons på ett 50 kvm hus så var jag tvungen att sätta stopp vid 75 svar.
Efter det så kunde jag inte längre hantera det hela.

Rent ekonomiskt har Gabbi och I_u helt rätt. Däremot kanske det inte passar alla att äga sitt boende, alla är inte händiga utan vill kunna ringa värden när nåt krånglar.

Att hyra bostad på hästgård låter också kalas. Men ytterst få såna objekt finns på marknaden och de som finns kostar definitivt inte under 8500 i månaden. 10 i kallhyra är inte ovanligt.
Jag tror på att försöka byta internt eller mot något mindre, en 1,5 på 45 kanske eller liknande så brukar man kunna komma ned i kostnad. Eller ställa sig i bostadskön.
Jag äger gärna mitt boende förvisso, men just bostadsrätt är jag osäker på för att jag vill kunna näta in balkong osv. 45 kvm går inte med 3 katter, så det är svårt att gå ner i pris. Inte många vill ju ha 52 kvm för 8500 (7921+varmvatten+parkering mer bestämt) av förstårliga skäl.

Jodå det finns.
Men man får både ligga på och vara aktiv i att leta samt ha tålamod att vänta tills att det rätta stället dyker upp.
Samt stå sig i konkurrensen.

Sist som jag hade ute en annons på ett 50 kvm hus så var jag tvungen att sätta stopp vid 75 svar.
Efter det så kunde jag inte längre hantera det hela.
Fast som sagt, dom kostar inte 5000 så här nära stan.

Såklart finns det men jag tror att de flesta hyrs ut via kontakter så att bara byta är inte så lätt som ni gör gällande. Inte heller känns det som ett ekonomisk alternativ.

Jag har en större 2a för 5600. Förstahandskontrakt. Hade en 1a för 2400.
Men jag vet att såna lägenheter inte ligger ute för gemene man på blocket.

Det är tidsbristen som kostar för mig.
Om jag hade tid hade jag åkt till billigaste butiken och sen lagat
storkok men idag hinns inte det med. Då blir maten dyr.

För mig handlar det om att jag har fått ändra inställning.
Att spara pengar har gått från *åh herregud vad tråkigt jag tror jag somnar om någon nämner ränta en gång till* till att bli ett intresse där jag nästan tävlar med mig själv. Att planera och laga mat på ett smart sätt, att spara in på bilresorna, att inte köpa det där plagget förrän garderoben är rensad, att ha med matlåda i stället för utelunch – det gör att jag får mer poäng i tävlingen mot mig själv (och poängen är i form av pengar).

Och då är jag ändå SKITNOGA med vilken mat jag köper och äter, väljer alltid det alternativ som är ekologiskt/svenskt/kravmärkt. Jag hade kunnat spara mer på att köpa billigare mat, men jag är intresserad av billig mat – jag vill ha kvalitet och hållbarhet och gott samvete. Trots det har jag sänkt matkostnaderna det senaste året. Är mycket stolt över detta :D

Tur att de som äger hyreshusen du förespråkar, inte resonerar så då.
Jag har inte förespråkat några hyreshus, jag påtalade risken med att köpa i en situation av överhettad bostadsmarknad med en prisnivå baserad på historiskt sett extremt låga räntor.

Jag har inte förespråkat några hyreshus, jag påtalade risken med att köpa i en situation av överhettad bostadsmarknad med en prisnivå baserad på historiskt sett extremt låga räntor.

Så var menar du att personen som inte ska äga sitt boende ska bo då, om denne inte ska bo i hyreshus?

Ok då förstår jag hur du räknar.
Jag har suttit och lekt med bankernas räkneexempel på hemnet, på en villa med pris runt 3,5 och 0,5 i kontantinsats landar boendekostnaden på ca 11 000. Nu minns jag att det iofs är med 2-3000 i boendekostnader men var ändå en bit ifrån dig.

Även om amortering är ett sparande så är det en kostnad som ska betalas varje månad.
Har man inte de pengarna så har man inte.

När det gäller boendekostnader - och då speciellt i eget boende så gäller det att minnas att räntorna inte är den enda kostnaden (som i Gabbis räkneexempel) utan man måste ha en realistisk bild av värme, el, sophämtning, underhåll etc (kostnader som ofta är underskattade på Hemnet och som ofta också är underskattade i kalkylerna för nya BRF). Ofta kommer speciellt underhållet i klump var tjugonde år - så har man tur och köper och säljer i rätt tid kan det bli nära noll ;) Och även här är det så att kunna själv, veta vad och ha kontakter kan få ned kostnaderna enormt. Samtidigt som det kan bli oerhört dyrt att inte veta när dräneringen måste grävas om eller stammarna bytas.

.

Även om amortering är ett sparande så är det en kostnad som ska betalas varje månad.
Har man inte de pengarna så har man inte.

Så är det förvisso, men det går heller inte att säga att ett hus måste kosta tex 10.000 för att man måste amortera 3500 i månaden. Det är ingen sanning. Bor man så att man har råd att betala 20-25% kontant behöver du ofta inte amortera alls. Det är på samma sätt som man ofta räknar vinst på aktier tex utan att nämna skatt. Inte för att skatt inte existerar utan för att var och en kan ha sin specifika lösning.

När det gäller boendekostnader - och då speciellt i eget boende så gäller det att minnas att räntorna inte är den enda kostnaden (som i Gabbis räkneexempel) .

Passar på att inflika här att jag inte på något sätt ignorerar driftskostnaden, men blandar heller inte in den i en ren diskussion om vad räntan kostar köparen.
Det är svårt att räkna på drift på ett hus som inte är specificerat, men jag nämner i ett tidigare inlägg att man inte bara kan acceptera att en kalkyl på hemnet säger att det här huset har en drift på 22.000, utan att man måste ta sig tid att förstå vad som kostar, varför det kostat så för nuvarande ägare, om det kan kosta annorlunda för en själv baserat på att man är fler i familjen, färre, bättre på att förhandla, har ett bättre elpris, tänker installera bergvärme osv.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 016
Senast: Squie
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
371
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 558
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka