Jag håller på att spara till just en handpenning.
Nu bor vi i en väldigt billig del av landet, här får man en gård på 7-8 ha för 1,5 miljoner om den är i fint skick. Ännu billigare (eller större) om den är i behov av renovering.
Vi är visserligen två i hushållet, med tre katter och två hästar. Han har ut ca 18 000 varje månad, jag har pluggat senaste typ 6 åren och har studiemedel på 9000. Jobbar varje sommar, och nu är jag dessutom lite timvikarie på samma jobb. Har 50 % i en månad. När jag jobbar så pass mycket + studiemedel har jag också ungefär 18 000 sammanlagt.
Vi har delvis gemensam ekonomi, så om vi räknar på hur det ser ut för oss sammantaget just nu:
Hyra: 4900
El+anslutning: 300 (har inte riktigt koll där ska erkännas)
Internet: 300
Telefon: 700
Mat: 2000
Bil: (Här har jag ingen aning, det är sambons så han sköter avbetalningar och försäkring själv) skulle tippa på 2000 minst
Avbetalningar på annat: 2000
Sambons tågkort: 900 (han pendlar med Västtrafik)
Försäkringar (allt utom bilen, dvs inkl fem djur): 2500
Kattsand, kattmat: 500
Stallhyra: just nu gratis i utbyte mot arbete, tidigare 2000
Kraftfoder: 300
Hovslagare: 900
Ridlektioner: 700
Sen är det lite småutgifter, som Spotify, tandvårdsförsäkring, Audible.. Kanske 500 bara där.
Det innebär att vi har typ 27000 i utgifter varje månad och då borde ha nästan 10 000 över. Det har vi inte, så var tar de pengarna vägen? Dags att börja skriva ner allt!
Jag vet inte hur hans sparande ser ut, vi har lite gemensamt på vårt konto för t ex hyra. Där sätter vi mellan 4-6 tusen var varje månad så det blir en liten slant över.
Jag sätter dessutom 400 i fonder, + extrainvesteringar på ett par hundralappar lite då och då (förra månaden blev det 2000 insatt). Någon tusenlapp hamnar på ett vanligt sparkonto.
Vi har mycket vi kan dra ner på. Det som kostar är egentligen mina hästar (de betalar jag själv). Där kan jag inte göra så mycket just nu. Nu när jag inte har stallhyra kommer jag peta in de pengarna i sparandet.