Absolut Gabbi men så var inte riktigt fallet här?
Jag håller med om din lösning långsiktigt men för ts situation tror jag man ska satsa på
de nödvändiga 15% för att kliva in på bostadsmarknaden.

Fast I_U, det är inte lätt. den sidan du fann den annonsen på var det inte ens fem annonser som var aktuella i hela sthlmsområdet. Då räknar jag in uppsala till gnesta.

Så var menar du att personen som inte ska äga sitt boende ska bo då, om denne inte ska bo i hyreshus?

Så du menar att det inte finns någon risk med köpa bostad i Stockholmsregionen med dagens prisnivåer? Sen vilken ekonomisk risk man är beredd att ta är det inte min sak att ha någon uppfattning om.

Fast I_U, det är inte lätt. den sidan du fann den annonsen på var det inte ens fem annonser som var aktuella i hela sthlmsområdet. Då räknar jag in uppsala till gnesta.
Jo men det är bara dagens annonser.
Man måste var med där och söka varje dag.
De riktigt bra bostäderna försvinner på 24 timmar.

Annonsen du länkade till nu las in i juni, jag är osäker på att den är kvar.
jag var lite inne på att byta tidigare så följde blocket och hästnet slaviskt under 3-4 månader.
Det fanns inte så stort utbud, antingen var det dyrt, dåligt skick eller så var inte husdjur tillåtna.
Alternativet "uthyres okt till maj" var väldigt vanligt också.

följde blocket och hästnet slaviskt under 3-4 månader.
Det fanns inte så stort utbud, antingen var det dyrt, dåligt skick eller så var inte husdjur tillåtna.
Bäst är att sätta in en annons själv om man vill hyra.
Jag sätter t.ex. inte ut annonser längre utan svarar bara på "önskar hyra" annonser.
Det fungerar inte för mig att hantera alla svar som jag annars får.
Och så är det nog för många.

I Byn där mina hus ligger så fanns det två bra objekt att hyra för någon vecka sedan.
De låg ute på Blocket i mindre än 24 timmar var.

På två dagar låg min annons på sida 24 på Blocket.
Bostadsbristen är reell och rätt hemsk i sthlm.
Självklart finns det bostäder men jag hävdar bestämt att de hyrs ut via kontakter.
Jag fick 1a handskontrakt i närförort på 2 veckor. Det händer inte heller utan kontakter.

Jag håller på att spara till just en handpenning.
Nu bor vi i en väldigt billig del av landet, här får man en gård på 7-8 ha för 1,5 miljoner om den är i fint skick. Ännu billigare (eller större) om den är i behov av renovering.

Vi är visserligen två i hushållet, med tre katter och två hästar. Han har ut ca 18 000 varje månad, jag har pluggat senaste typ 6 åren och har studiemedel på 9000. Jobbar varje sommar, och nu är jag dessutom lite timvikarie på samma jobb. Har 50 % i en månad. När jag jobbar så pass mycket + studiemedel har jag också ungefär 18 000 sammanlagt.
Vi har delvis gemensam ekonomi, så om vi räknar på hur det ser ut för oss sammantaget just nu:

Hyra: 4900
El+anslutning: 300 (har inte riktigt koll där ska erkännas)
Internet: 300
Telefon: 700
Mat: 2000
Bil: (Här har jag ingen aning, det är sambons så han sköter avbetalningar och försäkring själv) skulle tippa på 2000 minst
Avbetalningar på annat: 2000
Sambons tågkort: 900 (han pendlar med Västtrafik)
Försäkringar (allt utom bilen, dvs inkl fem djur): 2500
Kattsand, kattmat: 500
Stallhyra: just nu gratis i utbyte mot arbete, tidigare 2000
Kraftfoder: 300
Hovslagare: 900
Ridlektioner: 700

Sen är det lite småutgifter, som Spotify, tandvårdsförsäkring, Audible.. Kanske 500 bara där.

Det innebär att vi har typ 27000 i utgifter varje månad och då borde ha nästan 10 000 över. Det har vi inte, så var tar de pengarna vägen? Dags att börja skriva ner allt!

Jag vet inte hur hans sparande ser ut, vi har lite gemensamt på vårt konto för t ex hyra. Där sätter vi mellan 4-6 tusen var varje månad så det blir en liten slant över.
Jag sätter dessutom 400 i fonder, + extrainvesteringar på ett par hundralappar lite då och då (förra månaden blev det 2000 insatt). Någon tusenlapp hamnar på ett vanligt sparkonto.

Vi har mycket vi kan dra ner på. Det som kostar är egentligen mina hästar (de betalar jag själv). Där kan jag inte göra så mycket just nu. Nu när jag inte har stallhyra kommer jag peta in de pengarna i sparandet.

Jo det är vad som finns ute på annons.
Men inte vad som faktiskt hyrs ut på riktigt.
Se ovan för förklaring.
Men det är ju jättesvårt att hitta hus om dom inte annonserar? Och jag letar knappast i Täby C, men jag lovar att antalet hus som hyrs ut för mindre än 7000 är minimalt. För att inte säga obefintligt. På över 50 kvm alltså.

Så du menar att det inte finns någon risk med köpa bostad i Stockholmsregionen med dagens prisnivåer? Sen vilken ekonomisk risk man är beredd att ta är det inte min sak att ha någon uppfattning om.

Åh vad jag älskar när folk lägger ord i min mun på Buke. :-) Menar du själv att den hyresrätt du tycker att folk ska bo i för att inte påverkas av räntor är väsenskild från svensk ekonomi och aktuella räntor?

Absolut Gabbi men så var inte riktigt fallet här?
Jag håller med om din lösning långsiktigt men för ts situation tror jag man ska satsa på
de nödvändiga 15% för att kliva in på bostadsmarknaden.

Så var inte fallet med vad? Har tappat bort vad du svarar på. Min kommentar att det är svårt att veta hur mycket en enskild person avtalar med sin bank om att amortera?

Jag äger gärna mitt boende förvisso, men just bostadsrätt är jag osäker på för att jag vill kunna näta in balkong osv. 45 kvm går inte med 3 katter, så det är svårt att gå ner i pris. Inte många vill ju ha 52 kvm för 8500 (7921+varmvatten+parkering mer bestämt) av förstårliga skäl.

När jag bodde i Uppsala nätade vi in balkongen på bostadsrätten utan problem. Gör man det snyggt så brukar inte föreningen ha problem med det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 016
Senast: Squie
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
371
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 558
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka