Hur en gård som hyr ut bostäder ser ut vet jag inte.
Den har ofta många bostadshus på gårdsplanen och någon bostad i någon ekonomibyggnad, t.ex. en lägenhet uppe på stallet.
Men att sikta på ett gytter av hus brukar vara rätt.

Har haft annonser ute och frågat runt bland dom få jag känner i norrort.
Nöj dig inte med dem som du känner.
Fråga alla som du träffar.
T.ex. i stallet.
Annonsera i de lokala småblaskorna.
Av typen Sigtunabygden.

När kommer dina siffror @MissFideli så man kan försöka se över sin budget? :)
Kanske är TS inte bekväm med att lägga ut sina omkostnader på nätet. Jag vet inte om jag skulle vara det. Trots att jag handlar och äter vettigt. Allt nagelfars.

TS har ju dessutom tidigare skrivit trådar om godisberoende och colaberoende? Båda delar är dyra vanor. Och det är itne bara att dra ner. Har man ett beroende så har man. Är TS kvar i de beroendena så är det nog tufft som det är. Utan att blir nagelfaren på buke?

TS om du inte vill lägga ut här kan du ju kolla över själv och fråga här om det du vill fråga. eller ta hjälp av någon du känner dig bekväm med.

Det kändes som att hyran gjorde att det kvittade lite.

Menar du att pga du tycker du har hög hyra är det ingen mening att se över andra räkningar?
Då håller jag inte alls med. Du får ut 22 + extrajobb var det 2000? men hyran var bara 8500? då har du 15 500 kvar. Jag tycker att du absolut borde få mkt pengar över som du kan använda till häst. Jag tycker inte det är din hyra som är största problemet snarare att det borde bli kvar 15 500 kr att betala räkningar, mat nöjen etc.

Precis. Med femton tusen kvar att leva på har du ju stora chanser att få plats med en häst!
Snabbsvarar.

Spontanräknat på siffror som är rimliga för mig.
Mat 2000
Bil och bensin? Chansar på 3000?
Försäkringar 500 kanske?
Mobil 500
Kläder 500
Ev studielån 500
Visst var det katter också? hur många? Räknar på ett gäng. 1500
Övrigt 1000
Sparande 1000
Totalt 10500 kr
4500 kr över att ha till hästen.
Lite lågt om du bor i dyrstockholm, men då får man se över budgeten igen. Vad kan dras ner mer på? Bil och matkostnad?
Etc

Du har inte funderat på att flytta ifrån Stockholm? :p

Jag kände också att det fokuserades mkt på boende och att köpa boende.
men...att ha drygt 15 ´kvar efter att ha betalt boendet är väl att anse som bra? Nu vet vi ju inte ngt mer om TS situation men jag tror många människor klarar sig på betydligt mindre än 15´i månaden när boende är betalt.

Jag kände också att det fokuserades mkt på boende och att köpa boende.
men...att ha drygt 15 ´kvar efter att ha betalt boendet är väl att anse som bra? Nu vet vi ju inte ngt mer om TS situation men jag tror många människor klarar sig på betydligt mindre än 15´i månaden när boende är betalt.

Jag kan ge ett exempel där. :)

Jag och sambon bor i bostadsrätt som kostar oss ungefär 6 900 kr i månaden i avgift till föreningen och ränta på lånet, utöver det så tillkommer el, varmvatten, tv, bredband, försäkring, carport bla bla bla, så totalt är vår boendekostnad ungefär som MissFidelis.

I övrigt har vi en bil som inte är belånad, kostar oss runt 2 000-2 200 kr per månad. Vi har en svindyr katt (hon kostar oss runt en tusenlapp i månaden) och dyra matvanor (vill ärligt talat inte ens tänka på det).

Vi lägger in 8 000 kr var in i hushållskassan och det ska täcka ALLT som inte är våra personliga kostnader (hobbys och resor och sånt). Sambon tjänar ungefär lika mycket som MissFideli och hade alltså haft kvar runt 6 000 kr varje månad även om han behövt dra runt hela schabraket själv.

Vi skulle lätt kunna kapa en hel del bara genom att minska på matkostnaderna, där ligger nog vår största bov.

Absolut inte!

(Däremot tycker jag att många i tråden fokuserade på boendet och hyran i onödan, eftersom det är den utgiften du inte kan ändra på alls just nu.)

Troligtvis för att den är så iögonfallande hög. Det stämmer att den är svårare att ändra på än ett abonnemang på en TV-kanal, men den skulle om den hamnade på mer normala 5000 kr tex lösgöra nästan alla de pengar som behövs till den eventuella hästens stallplats. Nästan.

Så du menar att det inte finns någon risk med köpa bostad i Stockholmsregionen med dagens prisnivåer? Sen vilken ekonomisk risk man är beredd att ta är det inte min sak att ha någon uppfattning om.

Lite ot

Så länge vi har den här kraftiga bostadsbristen behöver ingen oroa sig nämnvärt över att bostadspriserna i storstadsregionerna är glödheta - MEN - byggs det ikapp alternativt att politikerna driver igenom förslaget om att slopa ränteavdragen, då kommer vi troligen få se en intressant utveckling.

Det verkar som få oroar sig över förslaget men faktum är att de from 2015 driver igenom slopningen av ränteavdraget på pensionssparandet så man ska nog aldrig säga aldrig.

Lite ot

Så länge vi har den här kraftiga bostadsbristen behöver ingen oroa sig nämnvärt över att bostadspriserna i storstadsregionerna är glödheta - MEN - byggs det ikapp alternativt att politikerna driver igenom förslaget om att slopa ränteavdragen, då kommer vi troligen få se en intressant utveckling.

Det verkar som få oroar sig över förslaget men faktum är att de from 2015 driver igenom slopningen av ränteavdraget på pensionssparandet så man ska nog aldrig säga aldrig.

Ännu mer OT. Enligt en rapport från Stockholms Handelskammare från 2012 så fattas det 110 000 bostäder i Stockholm. Jag vet inte hur rimligt det är att det byggs i kapp any time soon...

Sen ränteavdraget, jag har svårt att se att det skulle göra att priserna skulle dyka. Plana ut kanske. Vad jag har förstått på diskussionerna finns det heller inga planer på att slopa dem helt, utan att eventuellt minska lite i taget.

Troligtvis för att den är så iögonfallande hög. Det stämmer att den är svårare att ändra på än ett abonnemang på en TV-kanal, men den skulle om den hamnade på mer normala 5000 kr tex lösgöra nästan alla de pengar som behövs till den eventuella hästens stallplats. Nästan.

Min tanke är att TS skrev att räkningarna äter upp det mesta. Och TS hade tydligen ca 15´efter boende är betalt. Och om man har räkningar varje månad för nästan 15 så tycker jag att man måste se över det hela. Och att kolla på sina kontoutrdag och se vart pengarna går kan man ju göra direkt utan att behöva byta bostad.

Min tanke är att TS skrev att räkningarna äter upp det mesta. Och TS hade tydligen ca 15´efter boende är betalt. Och om man har räkningar varje månad för nästan 15 så tycker jag att man måste se över det hela. Och att kolla på sina kontoutrdag och se vart pengarna går kan man ju göra direkt utan att behöva byta bostad.
Givetvis ska räkningarna också kollas igenom, det är jag nog den förste att hålla med om.

Kanske är TS inte bekväm med att lägga ut sina omkostnader på nätet. Jag vet inte om jag skulle vara det. Trots att jag handlar och äter vettigt. Allt nagelfars.

TS har ju dessutom tidigare skrivit trådar om godisberoende och colaberoende? Båda delar är dyra vanor. Och det är itne bara att dra ner. Har man ett beroende så har man. Är TS kvar i de beroendena så är det nog tufft som det är. Utan att blir nagelfaren på buke?
Hon skev de tidigare i tråden att hon skulle när hon kom hem.

Ännu mer OT. Enligt en rapport från Stockholms Handelskammare från 2012 så fattas det 110 000 bostäder i Stockholm. Jag vet inte hur rimligt det är att det byggs i kapp any time soon...

Sen ränteavdraget, jag har svårt att se att det skulle göra att priserna skulle dyka. Plana ut kanske. Vad jag har förstått på diskussionerna finns det heller inga planer på att slopa dem helt, utan att eventuellt minska lite i taget.

Ambitionen är att i Stockholm skapa 140 000 nya bostäder - till år 2030.
Slutsats: att Stockholm ska uppnå i närheten av någon bostadsbalans - utan pandemier eller liknande - är tveksamt.

http://www.fastighetstidningen.se/bostadsbrist-hindrar-ett-vaxande-stockholm/

Gällande ränteavdragen så är det pengar våra politiker gärna vill åt.
Jag undrar om inte slopandet av ränteavdragen på pensionssparandet är ett trevande försök?
I februari i år diskuterades slopning av räntebidrag på lån med stor entusiasm från politikerhåll. Ju närmare vi kom valet desto mer tonades det ner och sedan kom SCBs rapport som en dräpare.

Det förändrar emellertid inte att allt som handlar om bostadsmarknaden börjar växa till ett svårhanterat problem.
Upptrissade priser, vilka kontrolleras av akut bostadsbrist, å andra sidan har många svenskar överbelånat sig så pass att en allt större del av den disponibla inkomsten läggs på boende och gör dem räntekänsliga - och då är utgångsläget rekordlåg ränta.
Sedan har vi det delikata problemet att ju mer svensken belånar sig desto större plats tar ränteavdragen i budgeten.
Klurig situation.

Februari:
http://www.di.se/artiklar/2014/2/10/ranteavdragen-en-budgetbomb/?forcomment=3872357

September:
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Barnfamiljer-tjanar-mest-pa-ranteavdraget/

Som andra har skrivit så går hyran inte att göra så mycket med nu men som före detta cola och godis beroende så har jag några siffror.

Cola, 3 till 4 halvliters kunde gå ner på 1 dag och mer än hälften från tappen så bara på colan blev det runt
50 kr dag, 1500 kr månad och 18250 kr år.

Godis, bullar och chips kunde oxå bli 50 kr dag och ibland mer, men minst lika dyrt som colan.

Sedan hade jag fler laster som äta både frukost och lunch ute och snusa.

För mej krävdes det att jag räknade både framlänges och baklänges och fram igen för jag fattade inte, nu gjorde jag detta framförallt för hälsan men plånboken vann mycket på det oxå.

Lycka till och ge inte upp:)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 011
Senast: Squie
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
371
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 519
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka