Border collie?

Hundtokig

Trådstartare
Hej!

Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :)

Kan berätta lite om vår situation. Jag bor med min sambo på en liten gård. På gården har vi lite djur, bland annat en mindre fårbesättning. Vi är nya på får men tycker att det är väldigt roligt! Vi har två hundar hemma sedan tidigare, en trädskällare som sambon jagar fågel med och en australian shepherd.

Aussien är min andra i ordningen och det finns mycket med rasen som jag tycker om. Lagom stora, kvicka, lättlärda, föriga. Den jag har nu är också väldigt mild och mjuk vilket jag gillar. Saker som jag egentligen inte uppskattar lika mycket är att många kan vara rätt brötiga (framförallt hanhundarna), många har mycket vakt i sig och det finns en del problem med rädslor och social tillgänglighet i rasen.

Min dröm hade varit om jag kunde använda hunden för att hjälpa oss med fåren för att flytta mellan hagar, dela på djur osv. Jag kan väldigt lite om vallning men är intresserad av att lära mig mer! Hade jag haft en border collie skulle det finnas möjlighet att få hjälp med vallningen på gårdar i närheten. Har försökt valla lite med min aussie men han blir alldeles för hetsig. Det hade säkert gått att få till för en erfaren, men det finns inga ställen i närheten som har erfarenhet av vallning med aussie.

Så - anledningen till att jag vill ha en bc är alltså framförallt till vallningen. Men även att jag tror att det är en ras vars mentalitet skulle kunna passa mig. Ni som har bc får gärna berätta lite om hur ni upplever era i vardagen! Hur är de med andra människor? Andra djur? Har de mycket vakt? Lätt att de vallar bilar, barn och annat som de inte ska?

Kan tillägga att jag även kommer träna någon form av hundsport även med nästa hund. Jag siktar inte på några höga klasser utan tycker mest det är roligt att göra saker med min hund. Med min nuvarande tränar jag bland annat lydnad, rally och personspår.

Har ingen vallhund och kommer aldrig skaffa men det låter ju toppen tycker jag och vallning kan ni ju lära er tillsammans.
Ta hjälp av någon som har koll på bc världen när du ska välja valp så har du alla chanser att det ska bli bra.

Jag har bekanta som lever just som du och har både en och fler bc hemma.
Jag får huvudvärk bara av att se hundarna men dom passar personer som använder dom i arbete.

Hej!

Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :)

Kan berätta lite om vår situation. Jag bor med min sambo på en liten gård. På gården har vi lite djur, bland annat en mindre fårbesättning. Vi är nya på får men tycker att det är väldigt roligt! Vi har två hundar hemma sedan tidigare, en trädskällare som sambon jagar fågel med och en australian shepherd.

Aussien är min andra i ordningen och det finns mycket med rasen som jag tycker om. Lagom stora, kvicka, lättlärda, föriga. Den jag har nu är också väldigt mild och mjuk vilket jag gillar. Saker som jag egentligen inte uppskattar lika mycket är att många kan vara rätt brötiga (framförallt hanhundarna), många har mycket vakt i sig och det finns en del problem med rädslor och social tillgänglighet i rasen.

Min dröm hade varit om jag kunde använda hunden för att hjälpa oss med fåren för att flytta mellan hagar, dela på djur osv. Jag kan väldigt lite om vallning men är intresserad av att lära mig mer! Hade jag haft en border collie skulle det finnas möjlighet att få hjälp med vallningen på gårdar i närheten. Har försökt valla lite med min aussie men han blir alldeles för hetsig. Det hade säkert gått att få till för en erfaren, men det finns inga ställen i närheten som har erfarenhet av vallning med aussie.

Så - anledningen till att jag vill ha en bc är alltså framförallt till vallningen. Men även att jag tror att det är en ras vars mentalitet skulle kunna passa mig. Ni som har bc får gärna berätta lite om hur ni upplever era i vardagen! Hur är de med andra människor? Andra djur? Har de mycket vakt? Lätt att de vallar bilar, barn och annat som de inte ska?

Kan tillägga att jag även kommer träna någon form av hundsport även med nästa hund. Jag siktar inte på några höga klasser utan tycker mest det är roligt att göra saker med min hund. Med min nuvarande tränar jag bland annat lydnad, rally och personspår.
BC kan vara väldigt svårt att köpa. Dom kan absolut vara skitjobbiga, sönderstressade monster, speciellt ifrån sportlinjer. Skulle jag gjort om och gjort rätt så hade jag försökt åka på träningar, tävlingar och pratat med många uppfödare, och ägare av BC för att ta reda på vilken typ av hund jag vill ha och vart jag skulle kunna hitta en sådan. Annars är det lätt att få fel typ av hund. Jag själv köpte helt fel hund första gången. Jag har två stycken nu.

Min första är ett ångestmonster som är rädd för allt, som vallade bilar och lastbilar tills vi kom igång med vallningen, har massor av sjukdomar och rädslor. Som dessutom stänger av och gör som han själv vill när man säger till honom. Han är dock väldigt snäll med alla människor.

Sen så har jag en som är jättesnäll, älskar alla, väldigt mjuk och go. Väldigt okomplicerad hund i vardagen. Ingen vakt, stress eller ångest. Tycker allt är superroligt att göra.

Hej!

Om uppfödaren mest sysslar med agility till 90% så undvik att köpa BC från denne. Är mitt tips.

Har ingen vallhund och kommer aldrig skaffa men det låter ju toppen tycker jag och vallning kan ni ju lära er tillsammans.
Ta hjälp av någon som har koll på bc världen när du ska välja valp så har du alla chanser att det ska bli bra.
Ja jag hoppas ju att vi skulle kunna lära oss tillsammans! Det finns en del gårdar med får här omkring som har vallhundar, får börja lägga ut lite krokar kanske om det finns några tips att få om kommande valpkullar. Än är det dock inte aktuellt.
BC kan vara väldigt svårt att köpa. Dom kan absolut vara skitjobbiga, sönderstressade monster, speciellt ifrån sportlinjer. Skulle jag gjort om och gjort rätt så hade jag försökt åka på träningar, tävlingar och pratat med många uppfödare, och ägare av BC för att ta reda på vilken typ av hund jag vill ha och vart jag skulle kunna hitta en sådan. Annars är det lätt att få fel typ av hund. Jag själv köpte helt fel hund första gången. Jag har två stycken nu.

Min första är ett ångestmonster som är rädd för allt, som vallade bilar och lastbilar tills vi kom igång med vallningen, har massor av sjukdomar och rädslor. Som dessutom stänger av och gör som han själv vill när man säger till honom. Han är dock väldigt snäll med alla människor.

Sen så har jag en som är jättesnäll, älskar alla, väldigt mjuk och go. Väldigt okomplicerad hund i vardagen. Ingen vakt, stress eller ångest. Tycker allt är superroligt att göra.
Tack för bra tips! Din andra bc låter ju väldigt trevlig :) Har också träffat bc som varit väldigt olika varandra. Några som jag verkligen gillat men andra som varit väldigt rädda och utåtagerande. Jag vet inte vilken "typ" av linjer de varit från tyvärr. Men ska hålla ögon och öron mer öppna nu när jag börjat fundera på att skaffa mig en egen.
Om uppfödaren mest sysslar med agility till 90% så undvik att köpa BC från denne. Är mitt tips.
Om dom sysslar med agility öht. 😅
Är risken då att man får en border collie från "sportlinjer" som nämndes här ovan med sämre mentalitet? Är det i så fall bättre att köpa valp från en kennel som sysslar mest med vallning?

Tack snälla för att ni tar er tid att svara!! :)

Ja jag hoppas ju att vi skulle kunna lära oss tillsammans! Det finns en del gårdar med får här omkring som har vallhundar, får börja lägga ut lite krokar kanske om det finns några tips att få om kommande valpkullar. Än är det dock inte aktuellt.

Tack för bra tips! Din andra bc låter ju väldigt trevlig :) Har också träffat bc som varit väldigt olika varandra. Några som jag verkligen gillat men andra som varit väldigt rädda och utåtagerande. Jag vet inte vilken "typ" av linjer de varit från tyvärr. Men ska hålla ögon och öron mer öppna nu när jag börjat fundera på att skaffa mig en egen.

Är risken då att man får en border collie från "sportlinjer" som nämndes här ovan med sämre mentalitet? Är det i så fall bättre att köpa valp från en kennel som sysslar mest med vallning?

Tack snälla för att ni tar er tid att svara!! :)
Om du vill ha en vallhund bör du absolut köpa från kennel där fokuset är vallning. Sportlinjer är generellt sämre vallhundar eftersom att fokuset inte är vallningen. Dom jag stött på är också mycket sämre mentalt med mycket stress och lätt att gå upp i varv.

Hur är de med andra människor? Andra djur? Har de mycket vakt? Lätt att de vallar bilar, barn och annat som de inte ska?

Mina har varierat väldigt.
Jag skulle säga att man kan räkna med att de KAN få intresse av att valla annat än får/kor och att det inte är helt ovanligt att de föredrar att slippa små tvåbenta människor alt blir väldigt uppjagade när små tvåbenta röjer runt. Tittar man på omplaceringssidor så är ska ej bo med små barn vanligt.

Men har tidigare haft bc som aldrig var så nöjd som när hon fick vara nära barn och mysa/leka (inte min nuvarande, hon behandlar de som luft om de inte har mat 😅 dock fördelen att det även gäller när de rejsar runt med bollar ute)

Jag älskar min bc men skulle nog kunna tänka mig annars en vallavlad aussie eller kelpie för mitt vallbehov på gården (likt ditt med en hobbybesättning som behöver flyttas endel), inte prövat men jag tror det skulle räcka faktiskt kapacitetsmässigt.

Har två som är som natt och dag (från samma uppfödare). Ena känslig, snabba reaktioner (för snabba för mig när jag var ny med bc) och bygger på sig stress när han inte får jobba med djur. Hunden blir ett as och dum i huvudet på riktigt när han går för länge utan vallning.
Andra rätt okänslig, lugn, jättesjysst mot djuren och ligger medvetslös hemma mellan träningarna. Hans enda nackdel är hög förväntan när man åker iväg annars är det hunden guld rätt igenom på alla sätt. Kanske ett lite trubbigt verktyg i vallningen men får jobbet gjort även om det inte så snyggt och flashigt.

Syster har också en bc som är rätt chill i vardagen men som är svårare än vad hon förutsåg i vallningen, vad jag hört nu är det nåt som verkar genomgående hos syskon och halvsyskon.

Det känns som om man kan få lite vad som helst när man köper bc, särskilt när man är ny och inte riktigt vet vad man vill ha och är ute efter.
Jag hade jättegärna börjat om med en valp som är som vår första bc, han har sjukt bra vallegenskaper i sig men det hade nog varit lättare att börja med en hund som vår andra som är lite långsammare, tänt långsammare och helt enkelt lättare överlag.

Jag sträcker mig så långt som att säga att om inte uppfödaren har lantbruksdjur som en av sina huvudsysslor, undvik att köpa valp av denne. Har hundarna agilitymeriter =spring åt andra hållet.

Antalet uppfödare som producerar massor av kullar och pratar om "arbetshundar" trots att de själva inte varit inblandade i vallning mer än ett halvt hundliv och ett tjog träningsfår är helt galet.

Man har ingen aning om vad som är "en bra vallhund" efter 4-5 år och några får på sidan av. Eller för all del, massor av år med BC men fortfarande utan arbetserfarenhet med djur. Skrämmande nog är dessa uppfödare i majoritet.

Jag är förmodligen diskvalificerad från att yttra mig i frågan om man läser dessa inlägg, men jag gör ett försök att balansera upp det hela.

Självklart ska du köpa en valp efter vallande föräldrar och där föräldrarna har visat sig besitta bra vallanlag. För detta krävs att de använts för riktigt valljobb eller meriterat sig. Precis som Migo säger så är godkänt VP inte tillräckligt för att styrka hundens duglighet som vallhund.

Vad gäller stressade och känsliga hundar så håller jag däremot inte med om att det enbart skulle komma från sportlinjer och "agilityavel". Jag har haft ett flertal bc själv nu och träffat mängder av olika typer. Stressade, otillgängliga och känsliga hundar finns i både vallinjer och sportlinjer, om man nu ens kan prata om en sådan uppdelning inom svensk avel. Som nybörjare skulle jag därför rekommendera att du verkligen försöker träffa hundar ur de linjer du funderar på för att skapa dig en uppfattning om hur de är - stressade, hårda, mjuka - och hur de vallar. Det finns många bc som föds upp till vallning och som blir fantastiska hundar i rätt händer, men som kan vara oerhört svåra att hantera för en nybörjare i vallningen. Det finns även en mängd bc som föds upp till vallning som är oerhört stressade, vilket återigen kan döljas av en bra förare.

När det pratas om sportavel i bc här på forumet så funderar jag på om det inte egentligen är vissa kennlar som skitavlar som avses. Även jag som främst är intresserad av sport undviker dessa linjer och kennlar för det är skitavel, inte för att de inte avlar på "riktiga" vallhundar.

Jag är förmodligen diskvalificerad från att yttra mig i frågan om man läser dessa inlägg, men jag gör ett försök att balansera upp det hela.

Självklart ska du köpa en valp efter vallande föräldrar och där föräldrarna har visat sig besitta bra vallanlag. För detta krävs att de använts för riktigt valljobb eller meriterat sig. Precis som Migo säger så är godkänt VP inte tillräckligt för att styrka hundens duglighet som vallhund.

Vad gäller stressade och känsliga hundar så håller jag däremot inte med om att det enbart skulle komma från sportlinjer och "agilityavel". Jag har haft ett flertal bc själv nu och träffat mängder av olika typer. Stressade, otillgängliga och känsliga hundar finns i både vallinjer och sportlinjer, om man nu ens kan prata om en sådan uppdelning inom svensk avel. Som nybörjare skulle jag därför rekommendera att du verkligen försöker träffa hundar ur de linjer du funderar på för att skapa dig en uppfattning om hur de är - stressade, hårda, mjuka - och hur de vallar. Det finns många bc som föds upp till vallning och som blir fantastiska hundar i rätt händer, men som kan vara oerhört svåra att hantera för en nybörjare i vallningen. Det finns även en mängd bc som föds upp till vallning som är oerhört stressade, vilket återigen kan döljas av en bra förare.

När det pratas om sportavel i bc här på forumet så funderar jag på om det inte egentligen är vissa kennlar som skitavlar som avses. Även jag som främst är intresserad av sport undviker dessa linjer och kennlar för det är skitavel, inte för att de inte avlar på "riktiga" vallhundar.
Jag håller helt med dig om det mesta här, med tillägget att enda anledningen till att aveln i sverige inte är direkt uppdelad är för att nästan allt är "sport". Även om SVaKs avelsråd stolt påpekar att allt i sverige är arbetsavel tack vare VP...

Vad som är skitavel är ju så klart subjektivt. Jag tycker att det allra mesta i sverige är skitavel, eftersom det görs utan hänsyn till hur linjer fungerar, utan arbetserfarenhet hos uppfödaren eller hundarna, allt för unga hundar tas i avel tidigt och det matadoravlas på förarnamn nått helt extremt. Här i forumet kan vi ju inte nämna kennelnamn, utan det blir till att generalisera. Tyvärr finns det gott om kennlar med "vallningsfokus" och kända namn bakom som massproducerar valpar och ljuger om hälsoproblem, men de allra flesta omfattas av "jobbar inte med djur" annat än en liten hobbybesättning på sidan av.

Tillägg: Har de blåa/merle/fint färgade hundar? Inte arbetskennel. Avlar de på avkommor till min gamla tik FTW Ale? Inte arbetskennel.

Kan tillägga att godkänt VP inte säger ett endaste dugg om hundens arbetsförmåga. Huvudparten av alla kullar som föds i landet är ren sportavel, på hundar som aldrig jobbar. Att den går att styra runt djur under kontrollerade former är inte jobb.
Va? Spelar vallprov ingen roll fast man alltså pressar popultionen genom att bra regga valpar efter föräldrar med GK VP.

Va? Spelar vallprov ingen roll fast man alltså pressar popultionen genom att bra regga valpar efter föräldrar med GK VP.
Svenska registreringsregler för BC är helt galna på väldigt många plan, nr 1 är att de reggas i FCI och därmed räknas som oreggade i den internationella organisationen, nr 2 är att de tror att de är bättre på att ta fram kriterier för avel på arbetande vallhundar än de som faktiskt arbetar med vallhundar.

Både samarbetet med FCI och kravet på VP är ett försök att exkludera hundar de inte tycker duger för avel, och det lyckas de ju med. Problemet är att de utesluter hundar som faktiskt jobbar, till fördel för stirriga sporthundar som knappt kan flytta 5 djur på en gräsmatta.

BC låter bra och rätt med BC och du vill ju ha en.
Prata med och hälsa på kanske 2-3 uppfödare för att få se dennes hundar och höra om du och uppfödaren tänker i liknande banor kring vad som är en bra hund.
Det finns många ord och begrepp när vi talar om hur hundar beter sig, deras temperament och mentalitet.
Ibland tror vi att vi menar samma sak när vi använder olika adjektiv, därför viktigt att stämm av vad dina potentiella uppfödare menar mer specifikt när hen säger "Mentalt stabil" eller "Lättmotioverad", "bra nervkonstruktion" eller vad det kan vara. Pratar du med 2-3 stycken så tänker jag att du kommer klicka med någon av dem och deras hundar.
En bra sak är förstås om uppfödaren har stor erfarenhet av att jobba med får och hund....då kan säkert denna stötta dig när du och din hund lär er.

Svenska registreringsregler för BC är helt galna på väldigt många plan, nr 1 är att de reggas i FCI och därmed räknas som oreggade i den internationella organisationen, nr 2 är att de tror att de är bättre på att ta fram kriterier för avel på arbetande vallhundar än de som faktiskt arbetar med vallhundar.

Både samarbetet med FCI och kravet på VP är ett försök att exkludera hundar de inte tycker duger för avel, och det lyckas de ju med. Problemet är att de utesluter hundar som faktiskt jobbar, till fördel för stirriga sporthundar som knappt kan flytta 5 djur på en gräsmatta.
Ja, den grejen...
Varför kan de inte var registrerade i både FCI och ISDS? Om de skulle leva upp till bådas "policy" och målbild för BC?
Förstår inte att man tycker att man hr råd att dela upp dem.
Jag är dessutom helt säker på att hundar som inte klarar VP i vissa fall och i kombination med kompatibel hund kan ge en del avkommor som skulle klara VP. Så om man vill h en elit så går det ju utan tt uteslut mssa diversitet som är själva grunden till att kunna syssla med avel i ordets rätta bemärkelse (att ha råd att vara kräsen med kriterierna utan att äventyra popultionenes framtid).
Önskar att folk kunde förstå hur hotade många populationer av "nyttohundar" är, men ska inte snöa in på det i denna tråd.
BC verkar vara rätt hund för TS och hoppas hen kan finna bra uppfödare och rätt individ.

Är ju som inte så invigd inte så lätt att veta något om linjerna bakom. Har ingen aning om min hund ex är avlad på ’sportlinjer’ eller ’valllinjer’ 🤷‍♀️ Hon har ju lite ’fin’ färg 🤷‍♀️ men det produceras ju mängder med blå/bruna/prickiga hundar från stora internationella uppfödare i Sverige/utomlands 🤔

Så jag tycker det vettigt att välja uppfödare som har den typen av hundar man själv önskar om man ska köpa valp och kanske gärna en uppfödare som har ett längre avelsarbete med sin linje och inte någon som ’nyss börjat’ om man ska köpa valp och inte är väldans insatt, gäller eg oavsett ras.

IMG_9879.webp

Jag håller helt med dig om det mesta här, med tillägget att enda anledningen till att aveln i sverige inte är direkt uppdelad är för att nästan allt är "sport". Även om SVaKs avelsråd stolt påpekar att allt i sverige är arbetsavel tack vare VP...

Vad som är skitavel är ju så klart subjektivt. Jag tycker att det allra mesta i sverige är skitavel, eftersom det görs utan hänsyn till hur linjer fungerar, utan arbetserfarenhet hos uppfödaren eller hundarna, allt för unga hundar tas i avel tidigt och det matadoravlas på förarnamn nått helt extremt. Här i forumet kan vi ju inte nämna kennelnamn, utan det blir till att generalisera. Tyvärr finns det gott om kennlar med "vallningsfokus" och kända namn bakom som massproducerar valpar och ljuger om hälsoproblem, men de allra flesta omfattas av "jobbar inte med djur" annat än en liten hobbybesättning på sidan av.

Tillägg: Har de blåa/merle/fint färgade hundar? Inte arbetskennel. Avlar de på avkommor till min gamla tik FTW Ale? Inte arbetskennel.

Vad intressant att läsa era inlägg i tråden! :) Svarar alla här så att det inte blir så väldigt långt!

Jag känner mig i alla fall styrkt i att det nog är en bc jag vill ha som nästa hund! Men jag förstår utifrån era inlägg, och det stämmer även med den bilden jag fått av rasen, att det är viktigt att välja linjer/kennel med omsorg när man letar valp. Jag har som sagt både träffat bc's som jag verkligen gillar och de som inte alls har tilltalat mig. Så nu blir läxan för mig att börja träffa lite hundar och se om jag lyckas bena ut lite linjer! Det svåra tycker jag är att det är en så stor ras med många kullar som föds. Aussien är också en ras där man behöver vara noggrann, men det föds inte lika många (även om de ökat i populäritet) och man kan få lite hjälp av avelsdata gällande mh tex.

Att undvika väldigt agilityinriktade kennlar samt kennlar med "roliga" färger låter som en bra början. Att även bena ut lite olika begrepp när man pratar om hundarnas egenskaper var också ett bra tips!

Det finns som sagt en del fårgårdar i närheten och många har en vallhund, ofta bc men kanske inte alltid reggade. Ska börja med att nysta lite där så får jag se om jag kommer framåt!

Håller inte med om VP och registreringsreglerna kring BC. Många andra raser är avundsjuka på att det krävs arbetsprov för rasen och hade gärna sett det i sin ras. Sen hur mycket vikt man ska fästa vid ett VP eller hur det som är som avelsverktyg är en annan sak. Naturligtvis kommer det vara svårt att göra ett prov som ska fånga upp allt och jag kan tycka själv vissa saker om VP men jag skulle inte vilja ta bort det helt.

Jag tänker att utan VP skulle vi inte bara ha en uppdelning för sport/arbete utan även sällskap/utställning för man inte avlar efter arbetsegenskaper så varför ska inte utställning kunna vara en avelsmerit? Själv tycker jag inte utställning borde vara nåt som väger högt i någon ras då mentalitet och funktion borde skattas högre men ändå så är det utställningfolket som står för merparten av aveln i de flesta raser och pressar ut valpar. Vill vi ha det inom BC? Som det är nu så är det inte helt lätt att köpa en bc till rent sällskap och jag tycker inte heller att en bc lämpar sig som sällskapshund eller att aveln ska sträva mot att vi ska få linjer mot rent sällskap för att folk tycker de ser fina ut eller whatever.

Sen av det jag sett av BC så har de flesta ändå vall i sig och det är som sagt ofta hos förare det sitter eller brister, en bra förare kan få fram skithundar (fast många sorterar ju också bort en hel del hundar som inte passar dem eller byter hellre ut hundar än kör igenom hopplösa hundar) och dåliga förare kan ha bra hundar som inte kommer fram. Sen är det en hets vad det verkar som att hunden ska bli klar till unghunds-SM vilket jag kan tänka mig inte gynnar aveln. Spock mognade sent och tände först ordentligt nu i somras, Tay är fyra nu och har nu landat i alla tassar och börjar vara en "hel" hund och plötsligt har mycket trillat ner mellan öronen. Med det sagt så är det också mina första BC´s och de hade säkert haft en annan utveckling hos en erfaren förare.

Sen består de flesta besättningar i Sverige av (tama) hobbybesättningar, det skulle bli väldigt lite hundar som kom fram om man skulle kräva att förhållandena ska efterlikna hur det ser ut i andra länder med mer storskalig djurhållning under andra förhållanden. Ska vi avla hundar efter att det som är ett fåtal som har ett behov av här skulle avelsbasen vara ännu snävare.
Mina "sporthundar" klarar det vi behöver i hanteringen kring djuren och de vardagliga sysslomålen även syrran bara har en mindre besättning på under 20 djur så är hundarna guld värda när man behöver flytta mellan hagar, sortera eller bara få in dom i fålla och gå igenom dem. Utan hundarna hade tidsåtgången säkert varit minst det femdubbla om inte det tiodubbla.
I dagens Sverige är det ett fåtal som lever av sina besättningar i jämförelse av hur många som har det som hobbyverksamhet.

Sen finns en del att önska i avelsutbytet och att precis som många andra klubbar verkar det vara en klubb för en hel del inbördes beundran. Samtidigt får man ju komma ihåg att det som i alla andra klubbar är en ideell verksamhet där folk också utför det mesta gratis och det inte så spännande för många att engagera sig och lägga ner det jobbet. Generellt är jag försiktig att uttrycka mig negativt om sånt arbete om jag inte själv är beredd att göra samma jobb då det i många fall är väldigt otacksamt.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 540
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 705
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 533
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 091
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd