@lil-sis Dricker också saft ofta men det i är alla fall billigare än cola :D annars är ju vanlig citronvatten en bra grej, skiva några bitar citron, häll vatten i en kanna och ställ i kylskåpet.

Ok då har du ändå ca 2000 kr per månad i avbetalning på lån. Som ngn sa försök bli av med dessa så snart du kan.
Ang att äta ute dagligen så är det ju en prioritering du gör. Personligen älskar jag att äta ute och gissar att jag äter ute och dricker ute för i runda slängar 6-7 000 i månaden (äter lunch ute ett par ggr/v och dessutom middag inkl vin osv ca 2-3 kvällar i veckan). För den summan hade jag ju kunnat ha en häst. Om jag velat!

Jag personligen tror att det är en extremt lång väg till att priserna sjunker. Jag ser inte riktigt varför de skulle göra det. Möjligtvis att de kommer att plana ut och stabilisera sig. Riksbanken har ju flaggat för att räntan kommer att ligga kvar på dagens låga nivåer till 2016 eller längre och det är ju inte några incitament för att priserna ska sjunka, tvärtom.

Sen som jag skrev kan man ju riskminimera genom att inte köpa i de absolut hetaste områdena i Stockholms innerstad, köpa för att bo långsiktigt, köpa i långsiktigt attraktiva områden och binda räntan.
Du kan säkert ha rätt när du skriver att bostadspriserna i Stockholm är rimliga, jag gissar att du kan dem mycket bättre än mig. Det jag villa ha fram i mitt första inlägg var att det finns en risk för TS med att köpa bostad, hur stor den är kan man ha olika uppfattningar om men den finns och särskilt för en person som inte själv är intresserad av ekonomi. Möjligheten för TS att sänka sin boendekostnad med några tusen i månaden genom att köpa bostad finns men med 24500kr ut i månaden är det ändå en relativt liten del av potentiella sparmöjligheter och vinsten måste ställas i proportion till risken tycker jag.

@lil-sis Dricker också saft ofta men det i är alla fall billigare än cola :D annars är ju vanlig citronvatten en bra grej, skiva några bitar citron, häll vatten i en kanna och ställ i kylskåpet.

Bara light, inget socker. Dricker minst 15dl om dagen och en flaska fläder från ICA räcker en månad. Behöver inte vara starkt alls :)

Passar på att inflika här att jag inte på något sätt ignorerar driftskostnaden, men blandar heller inte in den i en ren diskussion om vad räntan kostar köparen.
Det är svårt att räkna på drift på ett hus som inte är specificerat, men jag nämner i ett tidigare inlägg att man inte bara kan acceptera att en kalkyl på hemnet säger att det här huset har en drift på 22.000, utan att man måste ta sig tid att förstå vad som kostar, varför det kostat så för nuvarande ägare, om det kan kosta annorlunda för en själv baserat på att man är fler i familjen, färre, bättre på att förhandla, har ett bättre elpris, tänker installera bergvärme osv.

Det här måste jag bara lyfta fram lite extra :D

Vi har bott i vårt hus i strax över 2år nu och roar oss gärna med att jämföra driftskostnaderna med föregående ägares.

Sophämtning
Förra ägarna hade en mellanstor tunna
Vi har valt att ha 2 kärl (ett för mat) och betalar då nästan 1000:- mindre per år

Vatten
Förra ägarna hade en förbrukning på 500kubik per år (!) 4 pers.
Vi har en på 65kubik per år, 2 vuxna och då slösar vi på vattnet :o

Pellets
Förra ägarna hade alltid pannan på max, året om och stängde istället av elementen. De förbrukade ca 10 pallar per år
Vi har installerat golvvärme istället och ställer pannan beroende på årstid (finns 2 sommar och 2 vinterlägen) i övrigt samma temperatur på varmvattnet. Vår förbrukning ligger på 4,5 pallar pellets per år

El
Förra ägarna hade en förbrukning på drygt 9000kw per år
Vi har en förbrukning på 6500kw per år just nu. Räknar dock med att den blir lägre när huset är helt färdigrenoverat och allt utbytt mot energisnålare alternativ.

Ok då har du ändå ca 2000 kr per månad i avbetalning på lån. Som ngn sa försök bli av med dessa så snart du kan.
Ang att äta ute dagligen så är det ju en prioritering du gör. Personligen älskar jag att äta ute och gissar att jag äter ute och dricker ute för i runda slängar 6-7 000 i månaden (äter lunch ute ett par ggr/v och dessutom middag inkl vin osv ca 2-3 kvällar i veckan). För den summan hade jag ju kunnat ha en häst. Om jag velat!
Det är en del i min ätstörning, så prioriterar vet jag inte om jag gör. Men jag jobbar på det.

TS
Ihopbakslånet var på 145 000:- skrev du väl (gravidminne), vad har du för ränta på det lånet?
Hur mycket är lånet till din mamma på?

Ett snabbt överslag ger att du bränner ca 1500:- per månad på cola och mellan 300 och 600:- per månad på godis
Nu vet inte jag vad en utelunch kostar i stockholm men om vi tar 80:- som någon skrev så blir det ca 1600:- per månad

Givetvis ska du inte behöva leva på vatten och bröd men det finns ju mellanting :)

Det finns snabba och enkla varianter till utelunchen, mat som du lätt kan förbereda hemma och som inte behöver värmas. Det kan du få förslag på om du vill prova att ta bort uteluncherna. På det borde du spara åminstone 1000:-

Sätt en gräns för cola och godis på 500:- per månad. Du kanske ska införskaffa en sodastreamer? Se över vilka alternativ som passar dig bäst för att komma ner i summan bara.

Skulle du minska de ovanstående posterna så rör det sig om 2500:- som du sparar varje månad :D
Beroende på vad du svarar på mina lånefrågor så finns det olika bra sätt att använda dessa pengar på.

Börja med att bara byta en utelunch mot en hemlagad och lägg direkt de pengarna i spargrisen. Annars är risken att de används till annat och då har det inte hjälpt ändå.
Varje colaflaska, varje lunch och varje godisbit ska räknas. Förhoppningsvis kommer du snart få hjärnans belöningssystem att kicka in på att spara istället och då kommer du bli glad över det.

Inte för att jag misstror dig, men hur kan att äta lunch ute på restaurang istället för att ta med lunch hemifrån vara en del av en ätstörning?

Jag äter inte på restaurang, jag köper färdig mat och tar med mig. En ätstörning gör att mycket som har med mat att göra är ångestladdat. Inkl matlagning.

Börja med att bara byta en utelunch mot en hemlagad och lägg direkt de pengarna i spargrisen. Annars är risken att de används till annat och då har det inte hjälpt ändå.
Varje colaflaska, varje lunch och varje godisbit ska räknas. Förhoppningsvis kommer du snart få hjärnans belöningssystem att kicka in på att spara istället och då kommer du bli glad över det.

Mycket bra idé! Då blir det konkret och synliga resultat :)

Precis, finns ingen anledning till att göra någon stor förändring över en natt för det håller oftast inte ändå.
Jag var sån som alltid nallade från sparkontot varje månad för att jag kunde, 10 sekunder och sen så hade jag pengar på kortet igen. Ofta hände det att mer kom ut från sparkontot än in. Dessutom låg det där med dålig ränta.

Nu har jag bytt bank för sparpengarna och har bättre ränta men ändå insättningsgaranti. Sparar det första jag gör varje månad precis som att betala räkningarna. Sätter över pengar till fonder och liknande när jag känner att jag har lite över.

Eftersom jag inte vill gå runt med hela månadens pengar på kortet har jag kvar mitt sparkonto i samma bank som betalkortet och kan föra över när jag behöver men tar ändå inte av sparpengarna. Det som är kvar i månaden på den banken får hästkontot och sparkontot dela på.

Du pratade tidigare om motivation.
Mitt tips är att sätta dig ner och fundera:
1.Hur vill jag att mitt liv ska se ut.
2. Hur ska jag göra -på kort sikt samt lång sikt för att komma dit.
3. Sätta igång

Om ditt mål är att ha häst får du då skriva ner hur du ska göra på kort och lång sikt för att nå dit.
När det gäller mat och ätstörningar- kan du fundera på samma sätt? dvs går det att få professionell hjälp? eller vad kan du göra själv eller med hjälp av tex vänner för att må bättre.

Sen tror jag det är viktigt att tänka på att om du vill ha tex häst så kommer du få prioritera bort annat. Jag tror det är få människor som kan ha en så stor utgift ( som det i alla fall är i sthlm) utan att prioritera bort annat. Så vad är det värt för dig att ha häst? Om du helst vill ha hästen är det det du får prioritera framför annat.

Jag har inte förespråkat några hyreshus, jag påtalade risken med att köpa i en situation av överhettad bostadsmarknad med en prisnivå baserad på historiskt sett extremt låga räntor.

Å andra sidan, att sitta på en dyr hyresrätt och vänta på att bostadspriserna kommer att sjunka är också en risk. För risken är att bostadspriserna inte alls sjunker, utan snarare att de kommer att fortsätta stiga. Trots allt har man nästan i tio års tid påstått att bostadsmarknaden i Stockholm är överhettad. Ju längre man väntar desto mer pengar behöver man lägga för att få en bostad samtidigt som man har betalat åtskilliga tusenlappar för något som inte direkt är en sparbössa.

Å andra sidan, att sitta på en dyr hyresrätt och vänta på att bostadspriserna kommer att sjunka är också en risk. För risken är att bostadspriserna inte alls sjunker, utan snarare att de kommer att fortsätta stiga. Trots allt har man nästan i tio års tid påstått att bostadsmarknaden i Stockholm är överhettad. Ju längre man väntar desto mer pengar behöver man lägga för att få en bostad samtidigt som man har betalat åtskilliga tusenlappar för något som inte direkt är en sparbössa.
Det kan jag på sätt och vis hålla med om också.

Men in den nu aktuella situationen vilka faktorer pekar mot ökande bopriser i Stockholm? Att räntenivån är historiskt låg, skattereglerna för lån relativt förmånliga och att det råder permanent bostadsbrist är väl redan intecknat i dagens prisnivå?

Jag utgick från en tidigare kalkyl och ändrade lite:

Mat 3000
Hyra 8500
Bil och bensin? Chansar på 2000?
Godis och läsk 1800
Avbetalning på lån 2000
Uteluncher 1600
Försäkringar 300
Mobil 400
Kläder 500
Katter 1500

Totalt 21600 om jag har räknat rätt och du har ut ca 24 000. Det blir bara 3000 över till "övrigt". Det är inte så mycket.

TS

Skulle du genom mitt tidigare inlägg kunna minska dina kostnader mer 2500:- per månad så hade jag lagt dem på det lånet som du har minst kvar att betala på. Jag utgår ifrån att det är till din mamma. Lägg till hälften av de 2000:- som du har över idag och lägg resterande 1000:- på ett sparande som du inte kommer åt på 2 sek.

Du sparar då 1000:-/ månad vilket är helt OK
Du betalar av totalt 4000:-/ månad till din mamma vilket (beroende på det lånets storlek) borde göra att det lånet försvinner relativt fort.

Så fort det lånet är betalt lägger du istället 1500:- på sparande och lägger 3500:- extra på ditt stora lån. Totalt betalar du då 5500:- per månad på det lånet vilket gör att du på relativt kort tid är av även med detta :)

Med bägge lånen borta har du alltså 5500:- du kan lägga extra på sparande. Dvs totalt kan du spara 7000:- i månaden vilket är en rejäl summa ffa då du genom ditt lägre sparande redan kommer ha lite pengar liggandes.

Med den summan kan du köpa dig en lägenhet som ger dig en mindre månadskostnad och därmed kommer du även ha råd att ha häst.

Jag tror tyvärr att du får tänka långsiktigt vad det gäller att ha en egen häst. Risken om du skaffar hästen medan du fortfarande har de lån du har idag är att du pga ekonomi måste göra dig av med den om något händer.

Men beroende på hur stort lånet till din mamma är så kan du med dessa små förändringar vara helt skuldfri om 2 år :) Det är jättebra

Sen är ju vatten överlägsen i smak, funktion som törstsläckare och matdryck. Några gånger om året dricker jag en läsk, som jag blir sugen på. Efter ett par klunkar så tar det några månader innan suget kommer tillbaka.

Matlådor är bra mycket godare än normal utelunch, dessutom kan man vid de få tillfällen man vill äta lunch ute välja ställe med mer omsorg och inte ha pris med i bilden.

Och man måste inte laga mat ofta. Gör man en rejäl lasagne så har man många lådor om man är ensamhushåll.

Ekonomi handlar i första hand om prioriteringar, skriv en priolista. Står colan före hästen, så är allt som det ska. Står hästen före så gäller det att stå för listan i varje vardagsval.

Fast det där var präktigt så det räckte och blev över. Jag gillar inte läsk men allt vatten är långtifrån gott. Och att matlådan skulle vara bättre? kanske om man är nån slags mästerkock.
Jag jobbar i centrala sthlm tex, utbudet på bra mat är enormt och jag är en värdelös kock.
Dessutom är lunchen ute en stunds avbrott från kontoret. Även om det bara är att pila över gatan och köpa med nåt.

Däremot håller jag med om att hästägande kräver uppoffring.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 976
Senast: Squie
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 372
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka