Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte allt vatten
Jag klarar inte smaken av det vi har i kranen så jag måste smaksätta lite med fläderdryck.
Det vi har på jobbet går bra.
Du kan säkert ha rätt när du skriver att bostadspriserna i Stockholm är rimliga, jag gissar att du kan dem mycket bättre än mig. Det jag villa ha fram i mitt första inlägg var att det finns en risk för TS med att köpa bostad, hur stor den är kan man ha olika uppfattningar om men den finns och särskilt för en person som inte själv är intresserad av ekonomi. Möjligheten för TS att sänka sin boendekostnad med några tusen i månaden genom att köpa bostad finns men med 24500kr ut i månaden är det ändå en relativt liten del av potentiella sparmöjligheter och vinsten måste ställas i proportion till risken tycker jag.Jag personligen tror att det är en extremt lång väg till att priserna sjunker. Jag ser inte riktigt varför de skulle göra det. Möjligtvis att de kommer att plana ut och stabilisera sig. Riksbanken har ju flaggat för att räntan kommer att ligga kvar på dagens låga nivåer till 2016 eller längre och det är ju inte några incitament för att priserna ska sjunka, tvärtom.
Sen som jag skrev kan man ju riskminimera genom att inte köpa i de absolut hetaste områdena i Stockholms innerstad, köpa för att bo långsiktigt, köpa i långsiktigt attraktiva områden och binda räntan.
@lil-sis Dricker också saft ofta men det i är alla fall billigare än cola annars är ju vanlig citronvatten en bra grej, skiva några bitar citron, häll vatten i en kanna och ställ i kylskåpet.
Passar på att inflika här att jag inte på något sätt ignorerar driftskostnaden, men blandar heller inte in den i en ren diskussion om vad räntan kostar köparen.
Det är svårt att räkna på drift på ett hus som inte är specificerat, men jag nämner i ett tidigare inlägg att man inte bara kan acceptera att en kalkyl på hemnet säger att det här huset har en drift på 22.000, utan att man måste ta sig tid att förstå vad som kostar, varför det kostat så för nuvarande ägare, om det kan kosta annorlunda för en själv baserat på att man är fler i familjen, färre, bättre på att förhandla, har ett bättre elpris, tänker installera bergvärme osv.
Det är en del i min ätstörning, så prioriterar vet jag inte om jag gör. Men jag jobbar på det.Ok då har du ändå ca 2000 kr per månad i avbetalning på lån. Som ngn sa försök bli av med dessa så snart du kan.
Ang att äta ute dagligen så är det ju en prioritering du gör. Personligen älskar jag att äta ute och gissar att jag äter ute och dricker ute för i runda slängar 6-7 000 i månaden (äter lunch ute ett par ggr/v och dessutom middag inkl vin osv ca 2-3 kvällar i veckan). För den summan hade jag ju kunnat ha en häst. Om jag velat!
Jag tycker att du är modig som gör en sådan här tråd och hoppas att du fått råd du kan använda. Mitt enda vettiga råd har andra redan givit dig - för bok, få koll. Sedan får prioriteringarna värka fram.Det är en del i min ätstörning, så prioriterar vet jag inte om jag gör. Men jag jobbar på det.
Det är en del i min ätstörning, så prioriterar vet jag inte om jag gör. Men jag jobbar på det.
Inte för att jag misstror dig, men hur kan att äta lunch ute på restaurang istället för att ta med lunch hemifrån vara en del av en ätstörning?
Börja med att bara byta en utelunch mot en hemlagad och lägg direkt de pengarna i spargrisen. Annars är risken att de används till annat och då har det inte hjälpt ändå.
Varje colaflaska, varje lunch och varje godisbit ska räknas. Förhoppningsvis kommer du snart få hjärnans belöningssystem att kicka in på att spara istället och då kommer du bli glad över det.
Jag har inte förespråkat några hyreshus, jag påtalade risken med att köpa i en situation av överhettad bostadsmarknad med en prisnivå baserad på historiskt sett extremt låga räntor.
Det kan jag på sätt och vis hålla med om också.Å andra sidan, att sitta på en dyr hyresrätt och vänta på att bostadspriserna kommer att sjunka är också en risk. För risken är att bostadspriserna inte alls sjunker, utan snarare att de kommer att fortsätta stiga. Trots allt har man nästan i tio års tid påstått att bostadsmarknaden i Stockholm är överhettad. Ju längre man väntar desto mer pengar behöver man lägga för att få en bostad samtidigt som man har betalat åtskilliga tusenlappar för något som inte direkt är en sparbössa.
Sen är ju vatten överlägsen i smak, funktion som törstsläckare och matdryck. Några gånger om året dricker jag en läsk, som jag blir sugen på. Efter ett par klunkar så tar det några månader innan suget kommer tillbaka.
Matlådor är bra mycket godare än normal utelunch, dessutom kan man vid de få tillfällen man vill äta lunch ute välja ställe med mer omsorg och inte ha pris med i bilden.
Och man måste inte laga mat ofta. Gör man en rejäl lasagne så har man många lådor om man är ensamhushåll.
Ekonomi handlar i första hand om prioriteringar, skriv en priolista. Står colan före hästen, så är allt som det ska. Står hästen före så gäller det att stå för listan i varje vardagsval.