Kylboots/kylbandage?

Linda_A

Trådstartare
Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens vardag så hade det varit trevligt om det fanns något annat än att spola kallt vatten i 10-15 minuter på en häst som hatar spolspiltan. ;) Någon som har några bra erfarenheter att dela med sig av? Google hittar t.ex kylboots från Shire och Lami-Cell.

Tror inget är lika bra som att spola kallvatten. Men jag har haft ett par från Finntack som man förvarar i frysen. Helt ok men de tinar ju allt eftersom.

Tror inget är lika bra som att spola kallvatten. Men jag har haft ett par från Finntack som man förvarar i frysen. Helt ok men de tinar ju allt eftersom.

Nej, så är det nog. Men jag tänker att om jag spolar nu i början så kanske en frysvariant kan vara något som en mer permanent lösning, om jag vill se till att vara extra försiktigt med det benet från och med nu.

Nån som testat Horsewares Ice-Vibe? Inte billiga precis, men funkar det så kan det ju vara värt det.

Jag har både fintacks kylbandage och arma sub zero. Finntacks håller kylan länge men upplever att benet blir kallt fläckvist.
Armas sluter an bättre och kyler mer jämt. Har inte hunnit använda armas så jätte länge men upplever att benet känna nästan lika kallt "to the touch" efter 20min som när jag kyler med kall vatten. Hur djupt in kylan tränger in kan jag inte uttala mig om dock. 😅
Har för mig att jag läst någon rapport om att det typ bara vatten som faktiskt har effekt på djupet. Men ta det med en nypa salt, minns inte riktigt var jag läste det. 😅

Men känner att kylbandage faktiskt får vara en okej kompromiss till allt utom akuta skador, spec med kallstall utan ordentlig spolspilta. 🙈

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med. STALL 1 Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två...
Svar
12
· Visningar
1 946
Senast: startpompe
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 883
Senast: Lavinia
·
C
Ekonomi & Juridik Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter. Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en...
2
Svar
26
· Visningar
4 187
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar