TS
Skulle du genom mitt tidigare inlägg kunna minska dina kostnader mer 2500:- per månad så hade jag lagt dem på det lånet som du har minst kvar att betala på. Jag utgår ifrån att det är till din mamma. Lägg till hälften av de 2000:- som du har över idag och lägg resterande 1000:- på ett sparande som du inte kommer åt på 2 sek.
Du sparar då 1000:-/ månad vilket är helt OK
Du betalar av totalt 4000:-/ månad till din mamma vilket (beroende på det lånets storlek) borde göra att det lånet försvinner relativt fort.
Så fort det lånet är betalt lägger du istället 1500:- på sparande och lägger 3500:- extra på ditt stora lån. Totalt betalar du då 5500:- per månad på det lånet vilket gör att du på relativt kort tid är av även med detta
Med bägge lånen borta har du alltså 5500:- du kan lägga extra på sparande. Dvs totalt kan du spara 7000:- i månaden vilket är en rejäl summa ffa då du genom ditt lägre sparande redan kommer ha lite pengar liggandes.
Med den summan kan du köpa dig en lägenhet som ger dig en mindre månadskostnad och därmed kommer du även ha råd att ha häst.
Jag tror tyvärr att du får tänka långsiktigt vad det gäller att ha en egen häst. Risken om du skaffar hästen medan du fortfarande har de lån du har idag är att du pga ekonomi måste göra dig av med den om något händer.
Men beroende på hur stort lånet till din mamma är så kan du med dessa små förändringar vara helt skuldfri om 2 år
Det är jättebra