Skällande hundar

Mia_R

Trådstartare
Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag har trott att de tagit flytten bra men nu bor vi i en ny lägenhet där det är väldigt mycket spring av barn i lägenheten ovanför oss. Jag vet inte om det är det som gör att de skäller, men de har alltid brukat vara tysta när jag kommer hem, bortsett från igår som jag hörde dem skälla. Jag trodde då att de kanske skällde för att de kände igen bilen, men tydligen så skäller de mycket mer än så.

Jag får väl bitvis skylla mig själv, jag har inte tyckt det gjort något om de skällt när jag åkt till jobbet när vi bodde på landet i hus. Nu vet jag inte heller om det är en som sätter igång och den andre som hakar på, om det bara är en som skäller eller om de skäller lika mycket.

Det tråkiga är att min flytt fortsätter att kosta väldigt mycket. Mina husköpare sänkte sitt bud så pass att det ligger under det jag har lån för, vilket jag vägrar sälja för. Jag bytte lägenhet förra månaden och fick betala dubbla hyror i oktober för att hundarna skulle slippa gå i hala stentrappor. Jag måste även köra neråt igen ikväll efter jobbet för att hämta släpet jag fick låna och lämnade kvar förra helgen då det skulle bli väldigt besvärligt väglag på vägen hem. Jag har med andra ord inte råd att lägga tusentals kronor på ett dagis till dem + jag jobbar treskift så de kommer att vara själva nattetid då det knappast finns något "nattis" där de kan vara.

Nu till frågan, finns det någon quick fix att få dem sluta skälla eller är det bara att boka avlivning? Varulven är nästan 13 år så omplacering är inte att tänka på. :cry:

För det första hade jag köpt kameror för att fastställa att det faktiskt är ett sånt problem och inte handlar om enstaka skall "när det är något" så att säga.

Hur länge har ni bott i nya lägenheten? just när man är nyinflyttad så är det extra känsligt, då kan det komma mer skall än det annars skulle göra.

Generellt så skulle jag säga att lösningar är svårt. Vill du ha en quick fix så är nog det enda som potentiellt skulle kunna fungera (eller göra saken värre) är antiskällhalsband. Men då tänker jag att man vill veta varför de skäller, för är det av stress så kan det bli mycket värre av dem. Och antiskällhalsband är rätt otrevligt generellt, så man får fundera på om man verkligen vill använda det. För mig skulle det vara en sista lösning om det är så att hunden bara behöver brytas i beteendet, men det förutsätter ju att hunden inte sitter och har ångest, för då hjälper det knappast.

Lider med dig. Sånthär är inte kul. Många saker går att träna, men just att lämna dem ensamma är otroligt svårtränat.

För det första hade jag köpt kameror för att fastställa att det faktiskt är ett sånt problem och inte handlar om enstaka skall "när det är något" så att säga.

Hur länge har ni bott i nya lägenheten? just när man är nyinflyttad så är det extra känsligt, då kan det komma mer skall än det annars skulle göra.

Generellt så skulle jag säga att lösningar är svårt. Vill du ha en quick fix så är nog det enda som potentiellt skulle kunna fungera (eller göra saken värre) är antiskällhalsband. Men då tänker jag att man vill veta varför de skäller, för är det av stress så kan det bli mycket värre av dem. Och antiskällhalsband är rätt otrevligt generellt, så man får fundera på om man verkligen vill använda det. För mig skulle det vara en sista lösning om det är så att hunden bara behöver brytas i beteendet, men det förutsätter ju att hunden inte sitter och har ångest, för då hjälper det knappast.

Lider med dig. Sånthär är inte kul. Många saker går att träna, men just att lämna dem ensamma är otroligt svårtränat.
Problemet är att jag har varken tid, råd eller möjlighet att hitta någon annan lösning utan det är avlivning eller hitta ytterligare ett annat boende nu, direkt. Får jag dem inte sluta skälla kommer jag inte få bo kvar och att ha dem i bilen på parkeringen utanför jobbet är inget alternativ, så då återstår avlivning efter helgen. :(

Problemet är att jag har varken tid, råd eller möjlighet att hitta någon annan lösning utan det är avlivning eller hitta ytterligare ett annat boende nu, direkt. Får jag dem inte sluta skälla kommer jag inte få bo kvar och att ha dem i bilen på parkeringen utanför jobbet är inget alternativ, så då återstår avlivning efter helgen. :(
Jag tänker att du inte ens vet om de verkligen skäller eller om det är grannen som överdriver än, dumt att ta beslut innan dess? Annars är antiskällhalsband det enda som kan fungera på direkten, som jag känner till, men det kan lika gärna bli värre, beroende på varför hunden skäller.

Jag tänker att du inte ens vet om de verkligen skäller eller om det är grannen som överdriver än, dumt att ta beslut innan dess? Annars är antiskällhalsband det enda som kan fungera på direkten, som jag känner till, men det kan lika gärna bli värre, beroende på varför hunden skäller.
Jag vet att de skäller, jag hörde dem ju själv igår när jag kom hem från jobbet. Jag vet dock inte hur ofta de skäller men om de stör så är det mitt kontrakt som ryker.

Ta först reda på om dom verkligen skäller så mycket eller om du råkat få en surkärring till granne :)

Att hundar skäller lite då och då under dagtid är normal störning däremot måste du var ytterst försiktig med att dom inte skäller under nätterna, jag tipsar också om att skaffa en enkel kamera och filmat dom :)

Finns för några hundralappar på tex Clas Ohlsson :)

Sätt dig ned och andas. Du har alldeles nyss flyttat in och en granne har gjort dig uppmärksam på att hundarna skälller - ingen kommer att kasta ut dig och djuren imorgon. <3
Kommunicera med grannne och med hyresvärden, säg att ni kommer från boende med hus och att det kan hända att det blir en omställningsperiod och be om förståelse för det. Säg att du gärna vill att de kommunicerar med dig om hur och när hundarna skäller.

Prova kanske med avskärmning och radio eller TV på och liknande?

Jag har inget besittningsskydd, det är en småbarnsfamilj som bor ovanpå så jag förstår att det är en störning när två stora hundar skäller. Igår kom jag hem efter 22 pga jobbet, små barn brukar behöva sova då. Det är inte grannen som uppmärksammat mig utan värden har fått in klagomål att de skällt flera dagar. Hur det ens skulle fungera när jag jobbar nätter törs jag inte ens tänka på. 😓

Jag har inget besittningsskydd, det är en småbarnsfamilj som bor ovanpå så jag förstår att det är en störning när två stora hundar skäller. Igår kom jag hem efter 22 pga jobbet, små barn brukar behöva sova då. Det är inte grannen som uppmärksammat mig utan värden har fått in klagomål att de skällt flera dagar. Hur det ens skulle fungera när jag jobbar nätter törs jag inte ens tänka på. 😓
Hur kan du inte ha besittningsskydd? Bor du i andra hand?

Är ni alltså bara två familjer i huset?

Jag vet att de skäller, jag hörde dem ju själv igår när jag kom hem från jobbet. Jag vet dock inte hur ofta de skäller men om de stör så är det mitt kontrakt som ryker.
Vet såklart inte hur det är med dina hundar i den här situationen men jag har en bekant vars granne klagade på att hundarna skällde. Hon satte upp kamera och det visade sig att det var den klagande grannen som provocerade hundarna genom att knacka upprepade gånger på väggen flera gånger om dagen.

har du provat sätta på en radio/tv medan du är borta? Då kanske de inte ”fokuserar” så mycket på andra ljud. Funkade galant för min bästa kompis som flyttade med sin flatte från en stuga till lägenhet! Hon skällde också en del.

har du provat sätta på en radio/tv medan du är borta? Då kanske de inte ”fokuserar” så mycket på andra ljud. Funkade galant för min bästa kompis som flyttade med sin flatte från en stuga till lägenhet! Hon skällde också en del.
Jag ska testa med radio och även prata med grannen.

Till samtliga, jag är tacksam för input men jag tror INTE att det är någon som knackar på för att retas med hundarna så det kan vi lämna därhän. Jag vet att de skäller, betvivlar det inte det minsta och behöver få tyst på dem för jag kommer antingen inte kunna jobba kvar på mitt nya jobb eller bo kvar om de inte är tysta när jag inte är hemma. Jag vill verkligen inte att de sitter och ylar ikapp när jag jobbar nätter. :crazy:

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
921
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 454
Senast: lilstar
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 599
Senast: Liran
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 150
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar