Fråga om kollegors roller

MissFideli

Trådstartare
En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det sista rycket innan den personen får gå. Idag fick jag frågan om jag kunde tänka mig att åka med och stötta, tipsa och så för att se om det kan bli bättre av det.
Jag svarade ja, men kom senare på att jag inte vet om jag egentligen tycker det är rätt. Är det verkligen passande att en "jämställd" kollega ska göra sånt, eller borde det ligga på de tjänstemän som faktiskt jobbar med utbildning?
Personen och jag har ju samma roll, båda kör buss på 100%. Enda skillnaden är att jag har lång erfarenhet och väldigt få skador, vilket jag antar är anledningen till att jag är en av de som får denna fråga.

Eller är det jag som nojar lite?

D
En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det sista rycket innan den personen får gå. Idag fick jag frågan om jag kunde tänka mig att åka med och stötta, tipsa och så för att se om det kan bli bättre av det.
Jag svarade ja, men kom senare på att jag inte vet om jag egentligen tycker det är rätt. Är det verkligen passande att en "jämställd" kollega ska göra sånt, eller borde det ligga på de tjänstemän som faktiskt jobbar med utbildning?
Personen och jag har ju samma roll, båda kör buss på 100%. Enda skillnaden är att jag har lång erfarenhet och väldigt få skador, vilket jag antar är anledningen till att jag är en av de som får denna fråga.

Eller är det jag som nojar lite?
Du är nojig, det är helt normalt att en mer erfarenkollega stöttar upp om behovet finns.

Bra, då kan jag släppa det! Jag har råkat ut för att män blir otroligt kränkta över att jag som kvinna säger åt dom hur jobbet ska skötas, det är nog det som fått mig att fundera.

Deras problem inte ditt, och om man ska välja mellan utan jobb eller få hjälp o stöd av en likvärdig ,ska man vara tacksam.

Förvisso, men det blir rätt trist stämning mellan oss i sånna lägen. Tror inte alla vill ta in hur illa det är när man blir påtvingad sån hjälp, de anser ofta att det som händer är alla andras fel. Och således är det ingen risk för jobbet.

Ingen risk för att den som behöver hjälp känner sig nedtryckt av en kollega?
Om personen är medveten om att den riskerar att bli av med jobbet om den inte bättrar sig borde det ju vara toppen att få hjälp av en kollega. Men risken finns ju alltid att folk tar illa vid sig, men då spelar det nog mindre roll om du är en kollega, en utbildare eller en chef. Hur som helst är det helt normalt att man som mer erfaren får lära upp mindre erfarna.

Att lära en mindre erfaren eller mindre kunnig kollega med samma roll någonting man själv kan är väldigt basic i min branch i alla fall och ingår i arbetsbeskrivningen i nästan alla roller. Aldrig varit med om att någon haft några åsikter om det baserat på könet på "eleven" eller "läraren". Ibland fungerar förstås inte personkemin helt hundra men det är någonting helt annat.
Är det däremot någon form av korrigerande åtgärd på grund av att en uppgift personen borde kunna inte skötts ordentligt förutsätter jag att stöttning/uppföljning görs av någon form av chef.

Att lära en mindre erfaren eller mindre kunnig kollega med samma roll någonting man själv kan är väldigt basic i min branch i alla fall och ingår i arbetsbeskrivningen i nästan alla roller. Aldrig varit med om att någon haft några åsikter om det baserat på könet på "eleven" eller "läraren". Ibland fungerar förstås inte personkemin helt hundra men det är någonting helt annat.

Det har jag varit med om många gånger. Vi har ju som sagt folk anställda för just utbildning, men här verkar man inte vilja använda sig av dom.

Det kan slå fel, eller gå jättebra. Jag tror att det mest beror på inställningen hos den som behöver lära sig.

En kollega blev visst i vintras kallad till stora affären för att friska upp sina kunskaper. Hon blev skitsur, och talar fortfarande om hur konstigt det var, för hon har minsann jobbat med det här i 10 år och såg sig som minst lika kunnig som hon som handledde. Trots att kollegan verkligen behöver förbättra på både det ena och andra.

Min chef däremot pratar om hur gärna hon skulle vilja åka på något liknande, för hon känner sig smått rostig och hade velat gå igenom en massa småsaker och detaljer med kollegorna som är mer mitt i smeten så att säga.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 069
Senast: Wingates
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 964
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 871
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 233
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm