Enya
Trådstartare
Jag förstår regionen! Jag hoppas verkligen att patienter ringer ner sina vårdinrättningar när det ser dumt ut i journalerna, jag har själv ringt min VC och påtalat anteckningar som ser ut som om en mellanstadieelev har skrivit dem, bad att få dem rättade, vilket skedde.När jag fortfarande jobbade som vårdadministratör (en annan benämning, kärt barn har många namn) så drog man igång med taligenkänning i den region jag jobbade med samtidigt som man kom igång med 1177:s journaltjänst. Det skrotades SNABBT, kan jag lova. Tror nog aldrig att regionen varit så nedringd som den var då. Kommer aldrig glömma en anteckning gjord av en oerhört trött grekisk läkare på akutmottagningen med taligenkänning, den skulle behöva visas upp på sekreterarutbildningen och för regionchefer runt om i landet som avskräckande exempel.
Jag har hört så många gånger att taligenkänning kommer ersätta sekreterarna och lika många gånger har man fått ge upp taligenkänning, så nej, medicinska sekreterare kommer bli kvar länge. Och jag hoppas fortfarande innerligt att ni ska få den lön ni jobbar så hårt för!
Men vad jag hört så är medicinska sekreterare rätt heta inom polisväsendet, särskilt till RLC och annan administration. En kursare till mig jobbar idag inom polisen och har gjort det de senaste 5 åren, hon verkar inte ha ångrat sig alls medan andra kursare byter klinik och inriktning stup i ett.
Det är synd att alla avskräckande exempel som finns inte når alla arbetsgivare här ute, kan behövas!
I det här fallet tror jag inte att diktatskrivningen kommer vara kvar så länge till i Skåne, beroende på var man jobbar finns möjlighet till utveckling av arbetsuppgifterna. Men jag gissar att diktatskrivning är något man får söka sig någon annanstans för.
Tyvärr tror jag inte vi får bättre lön. Jag har 3000 kr lägre än kollegorna eftersom jag inte har akutsekreterarsysslorna, vilket jag börja få fler och fler av, med tanke på att en till slutar så är just akutsekreterarrollen, som jag ju inte ska ha (enligt överenskommelse med AF om anpassning), något som jag troligen kommer att dela med en annan tills ny kollega kommer. Allt utom att svara i telefonen när läkare ringer och berättar att de har ett akutdiktat, men å andra sidan, om det är värt 3000 kr mer att svara i telefonen för att få akutdiktaten också så tycker jag att jag ska börja med det också.... Hur jag nu ska hinna med 8 timmars arbete på 4, men det är en annan fråga. Men man har ju två öron, två ögon, två händer och två hjärnhalvor liksom!
Har också hört polisen tidigare, tänkte inte på det nu! Låter intressantare än sekreterare på skola och advokatbyrå som jag också hört om.