Självklart. All ekonomi handlar om prioriteringar.

Men om man tycker det är trist och svårt med matlagning kan en investering i en matlagningskurs vara bland det ekonomiskt mest fördelaktiga man kan göra och sluta slentrianäta uteluncher.

Tycker man att det är värt att lägga 100kr om dagen på att gå på bio, så visst kan man göra det. Men det är också en kostnad man kan undvika ganska lätt. Eller 100 kr om dagen på att köpa godis och cigaretter, samma där, går att undvika ganska lätt.

Om man verkligen vill prioritera det, så är det helt OK. Men då måste man kanske inse att i en begränsad ekonomi måste man prioritera bort något så kostsamt som egen häst. Det är därför det är nyttigt att ställa upp en lista med prioordning som man ändrar i efter behov. Då får man möjlighet att konkretisera och förankra beslutet om prioriteringar inför sig själv, och stående på kvällen när man inte känner för att laga extra mat, tänka på listans ordning och att "lunch ute imorgon" eller "häst om ett år" - vilket är viktigast för mig? Vardaglig prioriteringar i varje beslut. Det är mitt tips för trådens fråga.

Då blir det också lätt att förstå varför man inte hade råd med hästen när man lagt alla pengarna på annat, som man prioriterat som viktigare. Lätt att förstå och man kan vara nöjd över att man gjort precis det man önskat. Det är ingen överraskning.

Ja precis, det var ju det jag skrev om att det handlar om prioriteringar.
Det jag vände mig mot var kommentaren att det var godare med matlådor och att vatten är gott.
Men v behöver inte dra det vidare.

Jag håller med och samtidigt inte. De vanliga lunchrestaurangerna serverar ganska tveksam mat. Nu verkar ingen här använda dessa alltid knökfulla restauranger med långa köer och brickor med skolmatsalsstämning, men här är det det som är standard (nånstans måste ju alla människor komma ifrån). Fina uteluncher måste man åka iväg för att kunna köpa. Och de är goda. Men dyra.

Såhär såg min lunch ut idag. Fast jag äter bara en och inte brödet (ja en sallad hade varit vettigare men 30 spänn dyrare). Fräscht, gott och värt 50 spänn (den andra fast utan brödet åt jag på eftermiddagen).

Jobbar man i en hyfsat stor stad finns det ju massor av alternativ.

Jag har alltid avskytt matlådor (vet inte varför) men numer är det 99% matlåda eftersom det är så fånigt att äta som en mygga och betala 80 spänn för det. Och naturligtvis syns det i plånboken.

Självklart blir det billigare med matlåda. Men för mig som inte är intresserad av matlagning och som haft möjlighet att lägga pengarna på att äta ute så var det definitivt värt att äta ute.
Jag tex drack ett glas fil på morgonen och en macka, sen åt jag lunch ute och åt mkt då, sen på kvällen åt jag ofta en tallrik gröt eller så gjorde jag en liten sallad eller liknande.
Så jag tyckte ändå att matkostnaderna inte var så fasligt höga. Och jag fick massa tid till att göra annat som jag ville.
Men- handlar om prioriteringar. Hade jag behövt pengarna hade jag fått göra annorlunda.

Självklart blir det billigare med matlåda. Men för mig som inte är intresserad av matlagning och som haft möjlighet att lägga pengarna på att äta ute så var det definitivt värt att äta ute.
Jag tex drack ett glas fil på morgonen och en macka, sen åt jag lunch ute och åt mkt då, sen på kvällen åt jag ofta en tallrik gröt eller så gjorde jag en liten sallad eller liknande.
Så jag tyckte ändå att matkostnaderna inte var så fasligt höga. Och jag fick massa tid till att göra annat som jag ville.
Men- handlar om prioriteringar. Hade jag behövt pengarna hade jag fått göra annorlunda.

Tilläggsarbetet att göra 2-3 portioner extra när man lagar till 6 personer dagligen är väldigt litet. Och kostnaden liten. Samtidigt får man exakt de smaker man arbetar fram och tycker om, samt vet vilka grejer som är i maten. Sedan kan jag hinna komma hem till barnen en halvtimme tidigare alternativt ta en långpromenad med tidsvinsten att inte vänta på maten i kö eller vid bord.

På lunchhaken är det samma rätter som går hela tiden, fulla av grädde och halvfabrikat. Inte min melodi. Sedan finns det superbra lunchställen även här, men då kryper prislappen mot 150kr om man vill ha tallrikslagat och inte uppslevat.

Det är min vardag. Självklart har inte alla samma förutsättningar och intressen.

För mig är det matkvalitet som i första hand avgör till matlådans fördel. Ekonomi är en god bonus. Om jag skulle satsa 5000 på utelunch per månad skulle det inte behöva stämma och många extra timmar.

En del har ju fasta lunchtider så det spelar ingen roll och man värmer låda eller köar, är det 60min är det, är det 90min är det.

Det handlar inte om att det skall vara gott utan om att det skall vara billigt.
Att äta näringsriktigt behöver inte alls betyda att man behöver laga mat.
Två kokta ägg och en frukt är fullt tillräckligt som lunch.

inlägget jag syftade på handlade om huruvida matlåda är godare än utelunch vilket jag inte tycker att det är.

Sen tycker jag personligen att det är jätteviktigt att jag äter god lunch på jobbet och har därför med mig goda matlådor. Lunch ute äter jag sällan, kanske en gång varannan vecka när jag inte hunnit göra låda eller när jag vill vara social med kollegorna som går ut och äter.

Låda har jag för att det är billigt, inte för att det är nyttigare och godare även om jag som sagt brukar äta goda lådor.

Tilläggsarbetet att göra 2-3 portioner extra när man lagar till 6 personer dagligen är väldigt litet. Och kostnaden liten. Samtidigt får man exakt de smaker man arbetar fram och tycker om, samt vet vilka grejer som är i maten. Sedan kan jag hinna komma hem till barnen en halvtimme tidigare alternativt ta en långpromenad med tidsvinsten att inte vänta på maten i kö eller vid bord.

På lunchhaken är det samma rätter som går hela tiden, fulla av grädde och halvfabrikat. Inte min melodi. Sedan finns det superbra lunchställen även här, men då kryper prislappen mot 150kr om man vill ha tallrikslagat och inte uppslevat.

Det är min vardag. Självklart har inte alla samma förutsättningar och intressen.

För mig är det matkvalitet som i första hand avgör till matlådans fördel. Ekonomi är en god bonus. Om jag skulle satsa 5000 på utelunch per månad skulle det inte behöva stämma och många extra timmar.

Då håller jag kanske med dig egentligen även om våra situationer är olika ("dina" lunchrestauranger serverar sunkig mat, "mina" bra).

Då håller jag kanske med dig egentligen även om våra situationer är olika ("dina" lunchrestauranger serverar sunkig mat, "mina" bra).

Det är därför de inte är "mina" utan mina kollegors. ;)

Uppenbarligen verkar inte den här typen av restauranger som jag avser frekventeras av någon (sett till tråden). Ändå tycks det alltid vara långa köer dit. Med 3 olika Dagens Rätt som väljs och slevas upp på en tallrik på en bricka för sådär 75-85 kr inkl dricka, med salladsbuffe intill. Trots att jag på alla arbetsplatser jag är på och besöker brukar vara den typen av lunchrestaurang som brukas mest. Men det kanske är typiskt högskolade ingenjörer och doktorer att vägra släppa skolserveringsmaten.

Jag har försökt läsa igenom hela tråden, men kan såklart ha missat något...

Men det jag tänker @MissFideli är att du behöver fundera på vad som motiverar dig.

Som jag tolkar dina svar har du lättare att motivera dig när du ser direkta belöningar - gör en matlåda en dag och lägg pengarna i en spargris, avstå från att köpa en cola och lägg pengarna i grisen
men svårare att motivera dig när vinsten är på längre sikt - spara för att kunna köpa ditt boende för att sen kunna spara för att köpa häst

Och det är absolut inte fel att ha lättare att motivera sig på snabba belöningar, men det är praktiskt att veta hur man själv funkar! Du har även ett ätstörningsbeteende (åtminstone ett inte okomplicerat förhållande till mat). Att då få till råd att "bara" lägga av med cola, godis och börja laga matlådor är lite som att tala om för en alkoholist att det bara är att sluta dricka. Inte så effektivt tänker jag. Men om du kan hitta något som motiverar dig mer än det kortsiktiga behovet av cola/godis/annat så kan du kanske styra om vad som triggar ditt belönings-centra i hjärnan?

Du har fått flera tips i tråden, vilka av dem ser du själv som genomförbara och bra?
För oavsett hur duktiga alla andra är på att laga mat, dricka vatten, bo billigt, skriva kassabok, lägga om lån och så vidare, så hjälper ju inte det dig om du själv inte tycker det är bra saker.

Läste någonstans at 50-60kr/dag gick till cola. Då tänker jag 3-4 halvlitersflaskor á ca 15kr? Hur skulle det vara om du bara köper stora flaskor, direkt delar upp den i halvlitersflaskor (så inte kolsyra försvinner) så har du 3-4 flaskor för en tredjedel av kostnaden. Bara på att göra så sparar du dryga tusenlappen per månad men behöver inte ändra ditt beroende. (Vilket naturligvis ändå är ett mål på sikt).

Om du lägger 50-60kr på redan stora flaskor och dricker upp det per dag, då är jag imponerad. ;)

Som många andra skriver är det annars prioriteringar som är det stora. Jag har en svindyr bil, 6-7000kr per mån inkl lån, bensin, skatt, försäkring och underhåll. För mig är det dock tokviktigt att bilen startar när jag behöver, kan dra släp stabilt i alla väglag, ja då är det så. Å andra sidan bor jag litet och med låg hyra.
Av det du skrivit har vi annars ganska lika förutsättningar men någonstans skiljer det markant i utgifter som jag inte riktigt hittar och då kan jag inte riktigt komma på tips.

Det handlar inte om att det skall vara gott utan om att det skall vara billigt.
Att äta näringsriktigt behöver inte alls betyda att man behöver laga mat.
Två kokta ägg och en frukt är fullt tillräckligt som lunch.
Du skojar! Tycker du att en ensidig lunch på under 300 kcal är en näringsriktig och tillräcklig lunch? Lunchen bör innehålla ungefär en tredjedel av dagsbehovet av näringsämnen och energi. Om vi säger att en kvinna lågt räknat behöver 1500 kilokalorier per dag, behövs ändå 1200 kalorier till per dag, som ska intas vid frukost och middag. Det betyder att frukostmaten och middagen blir dyrare än när man äter en normal lunch, alltså ingen besparing. Dessutom är risken med den typ av lunch du föreslår, förutom de förhöjda blodfetterna, att man blir tokhungrig på eftermiddagen och gör mindre kloka val när man passerar kiosken eller butiken på vägen hem.

Tycker du att en ensidig lunch på under 300 kcal är en näringsriktig och tillräcklig lunch?
De allra flesta får i sig mer energi (kalorier) än vad de behöver.
Men om man behöver mera till lunch så kan man ju lägga till en smörgås med ost.
Och särskilt hungrig blir man inte på en sådan lunch jämfört med någon annan lunch.
Att låta bli att sätta i sig skräp på vägen hem handlar mera om disciplin.

Stallpengarna in på ett separat sparkonto.
Tipset om att köpa stora cola och hälla över på småflaskor var bra! Sen kan du ta tag i antalet småflaskor/dag. Pengarna du sparar på att köpa stora flaskor, in på kontot.
Panten, in på kontot.
Ta ut en specifik summa varje vecka och som sedan SKA räcka brukar funka bra.
Det du brukar handla som lunch ute, är det saker som du kan göra själv hemma? Prova och ta med isf, pengarna som sparas, in på kontot ;)
Brevbäraren/tidningsbudet ute vid stallet kan vara bra att vara kompis med, dessa vet ofta var det finns tomma hus eller var det brukar hyras ut hus.
Skriva en trevlig lapp och presentera dig själv och sedan åka runt i områden du är intresserad av att bo i och lägga i lådorna, kostar dock lite i bensin, tid och utskrift, men kan ge bra resultat på sikt. Lapp på de SMÅ butikerna i utkanterna.

Lycka till!

@MissFideli Hur har det gått? Har du startat ett nytt "hästkonto" och börjat stoppa in sparpengar? :)

Åh, bra att du lyfte denna! Glömt bort den :o
Sparbössan fylls sakta på. Jag har tagit till mig det där med att köpa större flaskor cola, och tack vare ett bra erbjudande på "min" affär så får jag nu 50 cl cola för 3,50 :eek: :banana:
Lite för lite pengar kvar på lönen för att kunna göra nått nu, men snart är det lön på nytt! Då ska det storhandlas mat och annat :)

@MissFideli Härligt att höra!
Själv har jag levt utan att behöva tänka mig för allt för mycket men nu verkar det som om jag behöver spara till ny häst jag med så dags att vända på slantarna! En ny häst är ju trots allt mer värt än.. ja, nästan vad som helst annat ;)
Dags att börja klura ut vilka sparkonton/former som ger bäst ränta!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 976
Senast: Squie
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 370
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm

Hästrelaterat