Självklart. All ekonomi handlar om prioriteringar.
Men om man tycker det är trist och svårt med matlagning kan en investering i en matlagningskurs vara bland det ekonomiskt mest fördelaktiga man kan göra och sluta slentrianäta uteluncher.
Tycker man att det är värt att lägga 100kr om dagen på att gå på bio, så visst kan man göra det. Men det är också en kostnad man kan undvika ganska lätt. Eller 100 kr om dagen på att köpa godis och cigaretter, samma där, går att undvika ganska lätt.
Om man verkligen vill prioritera det, så är det helt OK. Men då måste man kanske inse att i en begränsad ekonomi måste man prioritera bort något så kostsamt som egen häst. Det är därför det är nyttigt att ställa upp en lista med prioordning som man ändrar i efter behov. Då får man möjlighet att konkretisera och förankra beslutet om prioriteringar inför sig själv, och stående på kvällen när man inte känner för att laga extra mat, tänka på listans ordning och att "lunch ute imorgon" eller "häst om ett år" - vilket är viktigast för mig? Vardaglig prioriteringar i varje beslut. Det är mitt tips för trådens fråga.
Då blir det också lätt att förstå varför man inte hade råd med hästen när man lagt alla pengarna på annat, som man prioriterat som viktigare. Lätt att förstå och man kan vara nöjd över att man gjort precis det man önskat. Det är ingen överraskning.
Ja precis, det var ju det jag skrev om att det handlar om prioriteringar.
Det jag vände mig mot var kommentaren att det var godare med matlådor och att vatten är gott.
Men v behöver inte dra det vidare.