Man blir inte rik av att slösa, du måste spara.
Att börja spara nu för att kunna köpa något du vill ha om 3 eller 5 eller 10år låter helt rimligt i mina ögon

Precis så är det ju!

Jag har ju pga debaclet med förra jobbet, följt av arbetslöshet och a-kassa inte kunnat spara något alls på rätt länge eftersom pengarna nästan precis räckt till mina fasta kostnader och att bara leva = ekonomin är i skick av en smärre katastrof i dagsläget :nailbiting: och så fort jag börjar jobba igen nu i november så kommer jag iom att första första lönen landar på kontot i slutet av december att börja spara igen :up:

I första hand för att bygga upp en hälsosam buffert igen, men jag ska också skapa ett eget sparkonto för ett framtida husköp och till en början tills ekonomin är lite mer på fötter så är det ob och övertidsersättningen på varje lön som får gå in på det sparandet, för sådan blir det iom att jag bara kommer jobba kvällar närmaste halvåret och i dagsläget är ensam kock på stället. Inte jättemånga övertidstimmar/månad och ob-ersättningen är inte heller enorm/timme, men det blir vad det blir och är en början resonerar jag :up:

Sen om/när jag faktiskt kan köpa ett hus är ju osett i dagsläget. Det kan bli om 1, 3, 5, 10 år, men om jag inte börjar sparar till en egen liten gård, så kommer jag ju garanterat att bli kvar här alltid liksom och det vill jag inte!

Det känns som att oavsett om du får loss ett par tusen till per månad är det ändå inte nog för att ha häst. Även om man lyckas hitta billig stallplats är det ändå hovslagare, foder, utrustning, försäkring, träning, tävling och för att inte tala om hur många tiotusen en oväntad skada kan kosta, trots försäkring.

Men det vet du säkert redan. Om jag hade varit i din sits hade jag sparat allt jag kunde, ändrat på mitt boende och sedan börjat fundera över eventuell häst. Häst i Stockholm är en lyxpryl :)

Det känns som att oavsett om du får loss ett par tusen till per månad är det ändå inte nog för att ha häst. Även om man lyckas hitta billig stallplats är det ändå hovslagare, foder, utrustning, försäkring, träning, tävling och för att inte tala om hur många tiotusen en oväntad skada kan kosta, trots försäkring.

Men det vet du säkert redan. Om jag hade varit i din sits hade jag sparat allt jag kunde, ändrat på mitt boende och sedan börjat fundera över eventuell häst. Häst i Stockholm är en lyxpryl :)
Jag bor på landet, veterinär och hovslagare är lika dyrt för det ;)

Jag har läst tråden och förstår att boendet och boendekostnaden inte det enklaste att ändra. I så fall får du acceptera att det är ett ekonomiskt slukhål helt enkelt, och att du antagligen inte kommer kunna ha någon häst så länge du bor där. Det innebär inte att du ska släppa den drömmen, utan att du ska spara så mycket du kan fram tills den är möjlig.

Bra att du har en sparbössa!
Den kan vi göra en plan för ;)

Bra frågor att se över när vi pratar pengar:
  • Hur ser ditt månadssparande ut i dag? Finns det något?
  • Hur mycket pengar handlar du mat för på en månad? Har du koll på det, och känner du att du handlar prismedvetet eller finns det saker vi förbättra där?
  • Går du på krogen/gillar avancerat och dryt fredagsmys/färgar du håret hos frisören var sjätte vecka?
  • Godis, chips, läsk – hur är det på den fronten?
  • Äter du matlådelunch?
  • Röker eller snusar du?
Innan vi har kikat på dina fasta utgifter så får vi prata om de 6000 kronor som finns kvar.
Tar de alltid slut?

Jag skulle kunna tänka mig att 2000 kronor i månaden räcker till mat (läs: allt som går att köpa på Ica Maxi eller motsvarande) för en person, och att en vuxen person klarar sig rätt bra på 2000 kronor i månaden som fickpengar. Då har du 2000 kvar att spara.

Sparar du 2000 kronor i månaden så blir det 24 000 kronor på ett år. Och så tömmer vi sparbössan en gång om året, vilket ger en bonus på 5000. Då är vi uppe i nästan 30 000 på ett år. 2000 kronor är inte ens 10 % av din lön.
Skulle du lyckas få loss ytterligare 500 kronor att spara i månaden så har du 30 000 (+ 5000 från sparbössan) på ett år. Plus ränta. Det är inte kattskit, jag skulle gissa att du skulle känna dig väldigt stolt över dina sparpengarna :)

Det finns en hel del smarta appar, ibland har den egna bankappen roligare funktioner är en kan ana. Annars finns till exempel Tink och Stenkoll. Och Swish, för tusan. Det är så himla smidigt att splitta notan eller sälja begagnade saker tack vare Swish!

Jag är en av de där personerna som ser skatteåterbäringen som "gratis pengar" (eller "gåva från okänd" som en kompis alltid säger :D) och ber gärna arbetsgivaren att dra mer skatt varje månad för att få tillbaka det som klumpsumma. Det kan vara ett bra sätt att lägga undan pengar "i smyg".

Bara pga den här tråden :sneaky: så var jag tvungen att kolla igenom hur min framtida budget kan komma att se ut på ett hyfsat ungefär och på längre sikt om allt går som det ska och med absolut alla kostnader inräknat (och jag har då också rundat av allt uppåt till närmaste hundralapp) så kommer jag att ha 4750 :- över av min nettogrundlön = hela den summan blir ett buffertsparande varje månad och om jag inte räknar helt galet på timmarna så blir det
ca 1 200 :- extra in i netto på ob och övertidstimmar varje månad = går in direkt på mitt hussparande, så det ser ju rätt okej ut även med den relativt låga ingångslönen jag får ut :up:

Buffertsparandet endast, per år blir då runt 57 000 :eek:

Kortsiktigt så ser den likadan ut, men iom att det är en nystartad restaurang är det ju svårt att förutspå om den kommer generera tillräcklig vinst på lång sikt för att fortsätta drivas, så planen och budgeten blir nu baserad på de kommande 6 månaderna. Dvs under provanställningen och sen när den är slut, så får jag se var jag står.

Jag kan inte ens i världen se hur man får det till 11.000?
Men vi kör. Dels när jag säger tremiljonerkronorsvilla så måste man ta med att en villa för tre miljoner inte är belånad till sitt fulla värde, utan troligtvis runt 2550000 kr. 1,9% är okej men inte häpnadsväckande bra, lite mer förhandling får man köra och sedan landa på 1,7%. 2550000 x 0,017 är 43350, som med ränteavdrag är 30345, /12 som är månaderna; 2528 kr. Jag har inte räknat med någon amortering, dels för att det är mer av ett sparande än en kostnad, men mest för att man kan ha olika dealar med banken där. Det är inte alla som amorterar. Men med en månadskostnad på 2500 finns utrymme för ganska mycket amortering innan man når 11000.

Ok då förstår jag hur du räknar.
Jag har suttit och lekt med bankernas räkneexempel på hemnet, på en villa med pris runt 3,5 och 0,5 i kontantinsats landar boendekostnaden på ca 11 000. Nu minns jag att det iofs är med 2-3000 i boendekostnader men var ändå en bit ifrån dig.

Även om amortering är ett sparande så är det en kostnad som ska betalas varje månad.
Har man inte de pengarna så har man inte.

Rent ekonomiskt har Gabbi och I_u helt rätt. Däremot kanske det inte passar alla att äga sitt boende, alla är inte händiga utan vill kunna ringa värden när nåt krånglar.

Att hyra bostad på hästgård låter också kalas. Men ytterst få såna objekt finns på marknaden och de som finns kostar definitivt inte under 8500 i månaden. 10 i kallhyra är inte ovanligt.
Jag tror på att försöka byta internt eller mot något mindre, en 1,5 på 45 kanske eller liknande så brukar man kunna komma ned i kostnad. Eller ställa sig i bostadskön.

Jag har läst tråden och förstår att boendet och boendekostnaden inte det enklaste att ändra. I så fall får du acceptera att det är ett ekonomiskt slukhål helt enkelt, och att du antagligen inte kommer kunna ha någon häst så länge du bor där. Det innebär inte att du ska släppa den drömmen, utan att du ska spara så mycket du kan fram tills den är möjlig.

Bra att du har en sparbössa!
Den kan vi göra en plan för ;)

Bra frågor att se över när vi pratar pengar:
  • Hur ser ditt månadssparande ut i dag? Finns det något?
  • Hur mycket pengar handlar du mat för på en månad? Har du koll på det, och känner du att du handlar prismedvetet eller finns det saker vi förbättra där?
  • Går du på krogen/gillar avancerat och dryt fredagsmys/färgar du håret hos frisören var sjätte vecka?
  • Godis, chips, läsk – hur är det på den fronten?
  • Äter du matlådelunch?
  • Röker eller snusar du?
Innan vi har kikat på dina fasta utgifter så får vi prata om de 6000 kronor som finns kvar.
Tar de alltid slut?

Jag skulle kunna tänka mig att 2000 kronor i månaden räcker till mat (läs: allt som går att köpa på Ica Maxi eller motsvarande) för en person, och att en vuxen person klarar sig rätt bra på 2000 kronor i månaden som fickpengar. Då har du 2000 kvar att spara.

Sparar du 2000 kronor i månaden så blir det 24 000 kronor på ett år. Och så tömmer vi sparbössan en gång om året, vilket ger en bonus på 5000. Då är vi uppe i nästan 30 000 på ett år. 2000 kronor är inte ens 10 % av din lön.
Skulle du lyckas få loss ytterligare 500 kronor att spara i månaden så har du 30 000 (+ 5000 från sparbössan) på ett år. Plus ränta. Det är inte kattskit, jag skulle gissa att du skulle känna dig väldigt stolt över dina sparpengarna :)

Det finns en hel del smarta appar, ibland har den egna bankappen roligare funktioner är en kan ana. Annars finns till exempel Tink och Stenkoll. Och Swish, för tusan. Det är så himla smidigt att splitta notan eller sälja begagnade saker tack vare Swish!

Jag är en av de där personerna som ser skatteåterbäringen som "gratis pengar" (eller "gåva från okänd" som en kompis alltid säger :D) och ber gärna arbetsgivaren att dra mer skatt varje månad för att få tillbaka det som klumpsumma. Det kan vara ett bra sätt att lägga undan pengar "i smyg".

(Och om ett år kanske du har hittat en sambo. Då kan du antagligen spara dubbelt så mycket pengar varje månad :D)

Jag blir imponerad över hur sparsamma alla är. Jag lever inte vidlyftigt med mycket utekvällar eller dyra frisörbesök men mat för 2000kr i sthlm och 2000 i fickpengar vore tajt. Jävligt tajt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 016
Senast: Squie
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
371
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 558
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka