Blir nyfiken hur du får till det Gabbi.
På en ränta på 1,90% vilket är bra när jag hört mig för så kostar 3 miljoner ca 11 000 i månaden. Ink amortering. Kanske den du inte räknar med?

(Vill tillägga att jag inte råder någon att basera hela sin ekonomi just på att man har råd att köpa hus eller br med dagens ränta men inte om den går upp. Däremot i Miss Fidelis fall finns det utrymme för ökade räntor eftersom alternativboendet, dvs nuvarande hyresrätt kostar som en tremiljonerkronors villa med en låneränta på 5,5%.)

Hur räknar du då? Då räknar du helt annorlunda än banker jag pratat med. Hur stort lån räknar du med?

Tittat lite på lägenheter nu, och minst 1,5 milj + runt 3500 i månadskostnad ger mig ca 2000 mer i månaden. På dagens räntor.

Fast 3500 i månadskostnad låter ganska mycket? Pratar vi nybygge då? Min tant-polare betalar 69 kr i månaden för 10 rum och kök :p Nu är det det extremt men många gamla lägenheter har nästan ingen avgift!

Fast det där brukar väl jämna ut sig - låg avgift brukar ofta innebära högre försäljningspris och därmed högre kapitalkostnad.

Hur menar du att jag skulle spara pengar nu på att spara pengar till nått jag kan köpa om tidigast 3 år?
Det är då som du får ner din månadskostnad så att du då när du har häst får mera över per månad.
Om du om 3 år kan få ner boendekostnaden med 2000:-/månad så är det 2000:- mera till att hålla häst.

Att flytta till en billigare kommun gör ju bara att hon får pendla till jobbet (som väl är i Täby?) och med dagens bensinkostnader är det ingen vinst i det.
Inom SL-område så bör man pendla med kollektivtrafiken.
Det kostar lika mycket per månad oavsett hur långt som man åker.

Tittat lite på lägenheter nu, och minst 1,5 milj + runt 3500 i månadskostnad ger mig ca 2000 mer i månaden. På dagens räntor.
1,5 mille ger räntor 3125:-/månad.
De är avdragsgilla så efter skatteavdrag blir det litet mindre.
Med en avgift på 3500:-/månad så får jag det till 6625:-/månad i boendekostnad.
Om du sparar 6500:-/månad så har du en kontantinsats på 234 000:- på 3 år.
Då så får vi dra bort 200000:- från köpeskillingen vilket ger en räntekostnad på 2710:-/månad före skatteavdraget.

Det skulle bli 6210:-/månad i bostadskostnad.
Något som skulle ge dig betydligt bättre marginaler för att ha häst.

@MissFideli Steg ett för att få koll: köp en kassabok (finns på Akademibokhandeln i Täby C ;) ) och skriv upp allt - varje pantad burk, inkomst, varje köpt tuggummi. Sammanställ dina utgifter och inkomster, se vart pengarna rinner iväg. Sedan kan du göra upp en budget, se var du kan/ska kapa (rinner det t.ex. iväg löjligt mycket pengar på mat osv?).

Finns även appar för smartphones där man kan registrera i olika kategorier :)

Blir nyfiken hur du får till det Gabbi.
På en ränta på 1,90% vilket är bra när jag hört mig för så kostar 3 miljoner ca 11 000 i månaden. Ink amortering. Kanske den du inte räknar med?

Jag kan inte ens i världen se hur man får det till 11.000?
Men vi kör. Dels när jag säger tremiljonerkronorsvilla så måste man ta med att en villa för tre miljoner inte är belånad till sitt fulla värde, utan troligtvis runt 2550000 kr. 1,9% är okej men inte häpnadsväckande bra, lite mer förhandling får man köra och sedan landa på 1,7%. 2550000 x 0,017 är 43350, som med ränteavdrag är 30345, /12 som är månaderna; 2528 kr. Jag har inte räknat med någon amortering, dels för att det är mer av ett sparande än en kostnad, men mest för att man kan ha olika dealar med banken där. Det är inte alla som amorterar. Men med en månadskostnad på 2500 finns utrymme för ganska mycket amortering innan man når 11000.

Fast 3500 i månadskostnad låter ganska mycket? Pratar vi nybygge då? Min tant-polare betalar 69 kr i månaden för 10 rum och kök :p Nu är det det extremt men många gamla lägenheter har nästan ingen avgift!

Här ute finns inga hus byggda runt det sekelskiftet. Här började det byggas hus runt 1950-talet och jag tror inte ens att det i stan finns så billiga månadskostnader på sådana hus.

Tillägg: Om jag inte är ute och cyklar så är stallet där @MissFideli jobbar visserligen längre från stan men också i en "dyr" och attraktiv kommun eftersom den är skärgårdsnära så tyvärr faller väl tanken att flytta längre ut där.

Stallet jag jobbar i är för dyrt att ha häst i för mig, tyvärr :(

Hmm... men om du bor, och jobbar, så pass stockholmsnära så är väl utbudet av billig uppstallning inom praktisk radie litet klent. Så antingen behöver man betala mycket för den biten, eller hitta en billigare uppstallning på litet håll men som man istället får lägga pengar på att ta sig till o från. Oavsett vilket så känns det som om man lätt landar på 4000-5000/mån snarare än de 3000-4000/mån som är "mediankostnad" i min värld. Och då är frågan om det är realistiskt att hyvla hushållsbudgeten så pass mycket. Kanske behöver du tänka ännu längre utanför boxen? Leta jobb, och i förlängningen boende, någon annanstans än i Stockholm för att ha bättre förutsättningar att ha häst som ensamhushåll? Beroende på hur högt du prioriterar att ha egen häst?

Min plan är en lösdrift, dom är billigare + att jag gillar dom. Det finns flera lösdrifter i grannkommunen, och då behöver jag inte åka ut varje dag heller. Eftersom jag i första hand tänkt en unghäst, passar det bra. Men just nu vet jag inte, verkar inte ha råd ändå.

Vad är det för "små pengar funktion"?
Lät ju jättesmart! Ju mer man drar kortet ju snabbare växer sparkontot, nästan pedagogiskt ju ;)
Tror som @MissFideli
Jag har en "småpengar"-funktion kopplad till mitt betalkort hos banken som gör att varje gång jag betalar med kortet rundas det upp till närmaste 10-tal och kronorna som blir över sätts in på mitt sparkonto. Lägger också alltid alla småpengar i spargrisen så fort jag kommer hem, brukar ge några hundra sen när jag sätter in dem på banken, lagom till semestern :p

Här ute finns inga hus byggda runt det sekelskiftet. Här började det byggas hus runt 1950-talet och jag tror inte ens att det i stan finns så billiga månadskostnader på sådana hus.
Ett alternativ om du skulle köpa ditt boende vore nog att titta på Upplands Väsby, rimligt avstånd att ta sig till Täby och lägre priser.

Tre katter kostar endel. Jag har fyra stycken och lägger kanske 1200:- i månaden på dem. Förr kunde jag lägga 800:- till på kattsand, men sedan tittade jag påZooP*** och då hittade jag en sand som var som den jag hade (EC), men till ett betydligt bättre pris och den är mycket drygare. Lägger numera strax över hundralappen på kattsand. Kanske kan du se över katternas kostnad? :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 011
Senast: Squie
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
371
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 519
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka