Då så skulle jag rekommendera att du sparar till handpenningen på en bostadsrätt innan du skaffar häst.
Spara lika mycket som du tror att hästen kommer att kosta per månad så har du snart fått ihop det.

Fast det tar lång tid att spara ihop ett par hundra tusen... beroende på vart man bor i sthlm.

Boende är dyrt i sthlm, så är det ju.
Ts- kolla igenom vad du lägger ut pengar på, se vad du kan dra in på,
Jag tror du får ihop det även med den hyran.

Hur stort bor du idag @MissFideli ?

Beroende på var du kan tänka dig att bo och hur stort så kan det ju bli ganska mycket billigare. Nu säger jag inte att du vill flytta in i en liten etta, men jag betalar ungefär 2900 i månaden för mitt boende inklusive avgift, ränta och el/värme.

Beroende på var du kan tänka dig att bo och hur stort så kan det ju bli ganska mycket billigare. Nu säger jag inte att du vill flytta in i en liten etta, men jag betalar ungefär 2900 i månaden för mitt boende inklusive avgift, ränta och el/värme.

Idag bor jag i en 2:a på 52 kvm. Mindre än så kan jag inte bo med 3 katter. Dom är enbart inne och behöver lite yta och springa på.
Jag jobbar här i Täby, så helst vill jag ju bo i krokarna.

Vad jag förstår var problemet att Ts inte har handpenningen och då blir det ju svårt med lån.

Hur menar du att jag skulle spara pengar nu på att spara pengar till nått jag kan köpa om tidigast 3 år?

Ekonomi är en helhet. Ibland kan man behöva göra något nu som känns som en uppoffring eller en utgift, men som blir bra och fördelaktigt på sikt. Att redan ha en tight ekonomi med liten buffert och stora utgifter blir garanterat inte bättre för att man köper en häst.

Tillägger att jag får pengar för att jag jobbar lite i stallet också. Blir ca 2400/månad. Så det ska ju sparas det också förstås. Men det är ju lite beroende på vilka dagar jag kan och så.

Ekonomi är en helhet. Ibland kan man behöva göra något nu som känns som en uppoffring eller en utgift, men som blir bra och fördelaktigt på sikt. Att redan ha en tight ekonomi med liten buffert och stora utgifter blir garanterat inte bättre för att man köper en häst.

Nej, så är det ju. Och jag vill absolut inte ha en tight budget heller. Kanske ska man ändå fundera lite på att köpa lägenhet. Så himla trist att spara till bara, tar lång tid och jag vill egentligen inte bo i bostadsrätt.

Inte enligt kalkylerna på hemnet?

Vad har dom överhuvudtaget med sanningen att göra? Vilken banks ränta räknar de på? Hur vet vi att det är den mest fördelaktiga banken för dig? När du kolla runt med fem banker kanske det visar sig att det finns en helt annan bank som är mycket bättre för dig och erbjuder en annan ränta, och det är bara utgångsläget för er förhandling. Vilken elförbrukning räknar de på? En ensamståendes eller en familj på fem? Och vilket kwpris gångrar de förbrukningen med? Allt sådant där måste du kolla upp och börja i motsatt ände. Vilken bankkontakt har du med dig in i affären? Vilket pris är du villig att betala för lägenheten? Det kanske inte är den i annonsen, ditt idealpris kanske är lägre?

Vad har dom överhuvudtaget med sanningen att göra? Vilken banks ränta räknar de på? Hur vet vi att det är den mest fördelaktiga banken för dig? När du kolla runt med fem banker kanske det visar sig att det finns en helt annan bank som är mycket bättre för dig och erbjuder en annan ränta, och det är bara utgångsläget för er förhandling. Vilken elförbrukning räknar de på? En ensamståendes eller en familj på fem? Och vilket kwpris gångrar de förbrukningen med? Allt sådant där måste du kolla upp och börja i motsatt ände. Vilken bankkontakt har du med dig in i affären? Vilket pris är du villig att betala för lägenheten? Det kanske inte är den i annonsen, ditt idealpris kanske är lägre?

Jisses. Kan man hyra dig om det blir lägenhetsköp?

Bra :) Jag är totalt lost när det gäller ekonomi. När jag skulle baka ihop mina lån jag hade, så gick jag bara till SEB och fick ett lån där. Till 9,33% ränta :eek: Hade bråttom, så jag tecknade det. Sen fick jag bättre ränta på ICA-banken och flyttade allt dit. På bekostnad av min kreditvärdighet :(

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 976
Senast: Squie
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 372
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka