Här i norrort är det hopplöst att hitta hyresrätter. Att den är dyr beror på att den är relativt ny.
Du kanske skulle börja med att skaffa en bostadsrätt för att få ner boendekostnaden?

Jag hyr ut mina 50kvm stugor för 6000:- inklusive el och värme.
Då så får man använda stallet också om man vill.
De som bor där nu biter sig fast med både naglar och klor.
Jag är nog galet billig.

Du kanske skulle börja med att skaffa en bostadsrätt för att få ner boendekostnaden?

Jag hyr ut mina 50kvm stugor för 6000:- inklusive el och värme.
Då så får man använda stallet också om man vill.
De som bor där nu biter sig fast med både naglar och klor.
Jag är nog galet billig.

Jag får inte lån till handpenningen. Annars hade jag gärna gjort det.

Att hyra nu när det är så billigt att äga är inte den ekonomiska väg jag skulle valt att gå. Särskilt inte att hyra dyrt när ägaren till huset knappt betalar ränta, bättre att vara sin egen ägare. En annan sak som kostar mycket pengar är energidrycker, cola och godis.

Att hyra nu när det är så billigt att äga är inte den ekonomiska väg jag skulle valt att gå. Särskilt inte att hyra dyrt när ägaren till huset knappt betalar ränta, bättre att vara sin egen ägare. En annan sak som kostar mycket pengar är energidrycker, cola och godis.

Det där med godis och liknande är en last, det ska också tas itu med.

Det funkar säkert också, det är bara att välja bort några saker av det som kostar pengar idag och omfördela dem. Ska sätta mig vid en riktig dator så jag kan skriva lite lättare.

Ska skriva ungefär hur jag hade gjort, förutom att jag hade gjort allt i min makt för att inte ha en hyra på 8500 kr, men lät säga att den kvarstår då:
Hyra 8500:-
El hos billig leverantör + nätavgift 350 kr
Hemförsäkring 180 kr
Tv, bredband osv om det inte ingår i hyran 450 kr
Mat 2000 kr
Liten bil (drivmedel, försäkring, vägskatt, ev låg avbetalning) 2500 kr (förutsatt att bil behövs)
Telefon 400 kr
Mer oregelbundna utgifter av lite dignitet, typ p-piller, friskvård, mediciner, nya vinterskor, per månad. 1000 kr.

Det blir 15380 kr. Kvar av 22000 blir 6000 kr. Där ser man vilken bov den höga hyran är. Av dessa 6000 hade jag personligen inte vågat annat än att buffertspara 4000 kr i månaden så 2000 kr kvar att leka med för fika, bio, okontrollerad nöjesshopping mm. Med häst hade min buffert också behövt vara större.

Jag tycker du borde få ihop det med den inkomsten. Men som sagt om du inte vet vart pengarna tar vägen så är ju första steget att ta reda på vart pengarna går dvs kolla konto utdrag och sen kan du se vilka förändringar du kan göra.

Ett separat matkonto kopplat till en mataffär gör det lätt att få ordning på matkostnaderna. Sätt in pengar på matkontot och köp bara mat/hushållsartiklar med det kortet. Oftast får man även lite bonus på handlandet :)

Tittat lite på lägenheter nu, och minst 1,5 milj + runt 3500 i månadskostnad ger mig ca 2000 mer i månaden. På dagens räntor.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 976
Senast: Squie
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 372
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka