Var lite tråkig och skriv upp ALLT du lägger ut pengar på under en månad. Varenda liten småsak ska med på listan, även den där kaffekoppen för en tia. Om man orkar genomföra det, får man en tydlig bild på vart ens pengar egentligen går och så får man ta ställning till om man tycker det är värt det eller om det är något man vill ändra på. Om man tycker det är värt 2000 spänn i året att köpa kaffe ute så skall man ju fortsätta med det t.ex.

Jag tycker att Lyxfällans program har varit utbildande, där har man väldigt konkret fått ta del av vad de "små skitutgifterna" verkligen kan kosta en på några års sikt.

Betala av småkrediter om du har sådana.

Kolla över alla dina försäkringar, gör prisjämförelser och se till att göra dig av med försäkringar du inte behöver (en del är heta på att teckna upp sig på små skitförsäkringar).

Jämför elbolag och se även om du kan spara el på hemmafronten.

Har du tv och betalar tv-licens? Skippa det, sälj Tvn.

Säg upp alla ev prenumerationer.

Börja ekonomihandla på "billiga butiker" - ekonomipack och storpack.

Börja shoppa livsmedel på rea dvs kort datum. Butikerna har lite olika system. En del har speciella avdelningar, andra rödmärker direkt i hyllan, andra säljer ut precis innan stängning och vid öppning. Kolla upp vad som gäller så kan du sätta det i system.

Kan du ställa bilen och cykla/promenera mer?

Mobilabonnemang, har du något av de billiga ungdomsabonnemangen med låg fastavgifskostnad? Skaffa det annars.

Planera dina inköp, köp bara sådant du MÅSTE ha. Kolla alltid begagnatmarknaden, Tradera och Blocket är din bästa vän. Du har inte marginalerna för nöjesshopping om du vill klämma in en häst.

Jag vet inte hur du prioriterade ditt boende men den där kostnaden är vidrig, oavsett om det är hyresrätt eller bostadsrätt.
JAG hade börjat kolla stall och sedan leta boende i stallkrokarna och därefter ställt in mig på att pendla till jobbet.

En viktig sak är också att prioritera sitt sparande och anse att det är lika viktigt som att betala räkningar. Är man inte ekonomisk av naturen funkar det inte att vänta med att lägga undan sparpengar till slutet av månaden.

Jag har samma inkomst som dig men mycket lägre hyra (3400:-). Dock har min sambo pluggat 6 månader och vi har valt att leva på min inkomst. Vi har även hans 4- åriga dotter varannan vecka. Har även bil. Lägger ändå undan 4500:-/ månad till sparande och pension och när räkningarna är betalda får man helt enkelt sätta sig ner och fundera vad man kan göra för extraaktiviteter den månaden. Ibland blir det inte en enda kaffe ute och ibland finns det pengar att hitta på massa saker.

Se till att aldrig köpa nåt du egentligen inte har råd med. Alltså inga avbetalningar osv. Det enda lånet som är ok att ta är till bostad, övriga saker sparar man ihop till.

Det är dom förändringar jag har gjort för att gå från att ständigt vara i lite ekonomisk knipa till att ha en buffert på 100.000 och ha en känsla av att kunna göra vad jag vill (aja, så snart sambon pluggat färdigt då)

Du är inte så ekonomisk och du är alldeles för impulsiv - du är jag!
Såna som oss måste ha budget och framför allt så måste vi göra radikala, ekonomiska förändringar innan vi helt plötsligt är luspanka.
Du behöver gå ner i hyra. Det kan verka omöjligt, men du måste hitta en annan lägenhet. Tre katter och en häst kostar mycket, du får prioritera helt enkelt. Vill du betala 8500:- för 52 kvm? Är det värt det?

Jag håller med @Melisen om att spara ska vara som att betala räkningar. När jag betalar mina räkningar sätter jag samtidigt över pengar direkt till sparkontot. Det som blir över när månaden är slut åker också dit.

Du är inte så ekonomisk och du är alldeles för impulsiv - du är jag!
Såna som oss måste ha budget och framför allt så måste vi göra radikala, ekonomiska förändringar innan vi helt plötsligt är luspanka.
Du behöver gå ner i hyra. Det kan verka omöjligt, men du måste hitta en annan lägenhet. Tre katter och en häst kostar mycket, du får prioritera helt enkelt. Vill du betala 8500:- för 52 kvm? Är det värt det?

Åh, hej!! :D
Vill och vill, i den här stan har man inte mycket valmöjligheter. Sen trivs jag ruskigt bra här, har aldrig trivts så bra förr.

Betala av småkrediter om du har sådana.

Kolla över alla dina försäkringar, gör prisjämförelser och se till att göra dig av med försäkringar du inte behöver (en del är heta på att teckna upp sig på små skitförsäkringar).

Jämför elbolag och se även om du kan spara el på hemmafronten.

Har du tv och betalar tv-licens? Skippa det, sälj Tvn.

Säg upp alla ev prenumerationer.

Börja ekonomihandla på "billiga butiker" - ekonomipack och storpack.

Börja shoppa livsmedel på rea dvs kort datum. Butikerna har lite olika system. En del har speciella avdelningar, andra rödmärker direkt i hyllan, andra säljer ut precis innan stängning och vid öppning. Kolla upp vad som gäller så kan du sätta det i system.

Kan du ställa bilen och cykla/promenera mer?

Mobilabonnemang, har du något av de billiga ungdomsabonnemangen med låg fastavgifskostnad? Skaffa det annars.

Planera dina inköp, köp bara sådant du MÅSTE ha. Kolla alltid begagnatmarknaden, Tradera och Blocket är din bästa vän. Du har inte marginalerna för nöjesshopping om du vill klämma in en häst.

Jag vet inte hur du prioriterade ditt boende men den där kostnaden är vidrig, oavsett om det är hyresrätt eller bostadsrätt.
JAG hade börjat kolla stall och sedan leta boende i stallkrokarna och därefter ställt in mig på att pendla till jobbet.

I somras samlade jag ihop alla lån till ett, vilket gjorde att jag fick ner månadskostnaden med 2000 :eek: Så inga småkrediter att betala av på.
Ska ta in och kolla igenom cykeln, även om det bara handlar om några hundra per månad, så blir det ju en del i längden.
Mobilen är på fastpris.
Försäkringarna går just nu inte att göra nått åt, har inte så många. Ena katten ska ändras på, men det är inte förrän i augusti nästa år :(
Att pendla till jobbet medför ju en kostnad, de kommunerna som ligger på lagom pendlingsavstånd (dvs inom 2 mil) är lika illa bostadsmässigt.

Tror som @MissFideli att bostadskostnaderna är som de är och annat behöver ses över. Visst kan man minska hyran men det hjälper ju inte om reskostnaderna till jobbet ökar osv. Hur som helst, sparar du någonting alls i dagsläget?
Jag har en "småpengar"-funktion kopplad till mitt betalkort hos banken som gör att varje gång jag betalar med kortet rundas det upp till närmaste 10-tal och kronorna som blir över sätts in på mitt sparkonto. Lägger också alltid alla småpengar i spargrisen så fort jag kommer hem, brukar ge några hundra sen när jag sätter in dem på banken, lagom till semestern :p

Vill bara flika in ang boendekostnad vid köp:

Jag har i princip så mkt lån som i ditt exempel men med en lägre månadskostnad och jag skulle nog inte våga räkna på enbart dagens räntor...

När jag köpte låg de högre, och ett av mina lån är i nuläget bundet på 4% , övriga två lån ligger på c:a 2% men jag räknar inte med att de alltid kommer ligga kvar där. Jag betalar 7500/mån för lån+avgift för en etta/(tvåa) på 39 kvm. Skulle räntorna stiga mycket finns alltid möjligheten att jämka, men det är bra med utrymme... Vill helst inte sälja för bostadspriserna har ändå stigit rejält i områden sedan jag köpte, men leker med tanken att i alla fall hyra ut ett år i andrahand för att se hur det skulle kännas med alla pengar som skulle sparas in...!

I övrigt så... jo det går att få ihop det med mycket matlådetänk, lite övriga nöjen och lite små extrajobb här och där när möjlighet ges... ;)

Tror som @MissFideli att bostadskostnaderna är som de är och annat behöver ses över. Visst kan man minska hyran men det hjälper ju inte om reskostnaderna till jobbet ökar osv. Hur som helst, sparar du någonting alls i dagsläget?
Jag har en "småpengar"-funktion kopplad till mitt betalkort hos banken som gör att varje gång jag betalar med kortet rundas det upp till närmaste 10-tal och kronorna som blir över sätts in på mitt sparkonto. Lägger också alltid alla småpengar i spargrisen så fort jag kommer hem, brukar ge några hundra sen när jag sätter in dem på banken, lagom till semestern :p

Jag har likadant på mitt kort. Och även sparbössa, där jag lägger det mesta av pengarna stallet ger och lösa mynt. Just nu 4500 där :) Ska bli mer noga med att lägga alla stallpengar där.

Tror som @MissFideli att bostadskostnaderna är som de är och annat behöver ses över. Visst kan man minska hyran men det hjälper ju inte om reskostnaderna till jobbet ökar osv.

@MissFideli

Det förutsätter att det går att undvika pendling till hästen annars är en pendlingsutgift ändå tvunget att räknas in ;)

Jag tänker så här:

8500 hyra + stallhyra + pendling till stallet

Eller

5000 hyra + stallhyra + pendling till arbetet

Hur som är det en fruktansvärd kostnad, särskilt som det är en hyresrätt.

@MissFideli

Det förutsätter att det går att undvika pendling till hästen annars är en pendlingsutgift ändå tvunget att räknas in ;)

Jag tänker så här:

8500 hyra + stallhyra + pendling till stallet

Eller

5000 hyra + stallhyra + pendling till arbetet

Hur som är det en fruktansvärd kostnad, särskilt som det är en hyresrätt.

Det är i princip omöjligt att hitta en lägenhet för 5000 inom ens några mils avstånd.

• Gilla
Reactions: No1
Jag vet inte hur du fungerar alls men min sparplan ser ut så här just nu: sparpengar sätts in på ett eget konto i en annan bank varje månad när jag betalar räkningarna och sen i slutet på varje månad sätts de pengar som är kvar över dit.
Innan hade jag sparpengarna i samma bank (med lägre ränta!) alltid tillgängliga och kunde därför nalla av dem :banghead:
I min hästbudget har jag räknat med busskort till stallet. Nu har jag i och för sig bil (hade jag inte när jag köpte hästen) och åker det ibland :angel:

Hmm... men om du bor, och jobbar, så pass stockholmsnära så är väl utbudet av billig uppstallning inom praktisk radie litet klent. Så antingen behöver man betala mycket för den biten, eller hitta en billigare uppstallning på litet håll men som man istället får lägga pengar på att ta sig till o från. Oavsett vilket så känns det som om man lätt landar på 4000-5000/mån snarare än de 3000-4000/mån som är "mediankostnad" i min värld. Och då är frågan om det är realistiskt att hyvla hushållsbudgeten så pass mycket. Kanske behöver du tänka ännu längre utanför boxen? Leta jobb, och i förlängningen boende, någon annanstans än i Stockholm för att ha bättre förutsättningar att ha häst som ensamhushåll? Beroende på hur högt du prioriterar att ha egen häst?

Jag förstår @MissFideli s bostadssituation, i Täby + grannkommuner (jag bor i en sådan) finns det helt enkelt nästan inga hyresrätter öht vilket gör byte omöjligt. Bostadsrätterna är också väldigt dyra i inköp eftersom norrort är en attraktiv del av Storstockholm.

Att flytta till en billigare kommun gör ju bara att hon får pendla till jobbet (som väl är i Täby?) och med dagens bensinkostnader är det ingen vinst i det.

Stallplats har du väl i stallet där du jobbar isf? Det är väl bara 1,5 mil?

Tillägg: Om jag inte är ute och cyklar så är stallet där @MissFideli jobbar visserligen längre från stan men också i en "dyr" och attraktiv kommun eftersom den är skärgårdsnära så tyvärr faller väl tanken att flytta längre ut där.

@MissFideli Steg ett för att få koll: köp en kassabok (finns på Akademibokhandeln i Täby C ;) ) och skriv upp allt - varje pantad burk, inkomst, varje köpt tuggummi. Sammanställ dina utgifter och inkomster, se vart pengarna rinner iväg. Sedan kan du göra upp en budget, se var du kan/ska kapa (rinner det t.ex. iväg löjligt mycket pengar på mat osv?).

Vill bara flika in ang boendekostnad vid köp:

Jag har i princip så mkt lån som i ditt exempel men med en lägre månadskostnad och jag skulle nog inte våga räkna på enbart dagens räntor...

(Vill tillägga att jag inte råder någon att basera hela sin ekonomi just på att man har råd att köpa hus eller br med dagens ränta men inte om den går upp. Däremot i Miss Fidelis fall finns det utrymme för ökade räntor eftersom alternativboendet, dvs nuvarande hyresrätt kostar som en tremiljonerkronors villa med en låneränta på 5,5%.)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 011
Senast: Squie
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
371
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 519
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka