Kollade lite snabbt på Hemnet och hittade mer lämpliga objekt i Upp-väsby, i Vallentuna dök det upp väldigt få, men det är klart man kan kika där också. Dyker det upp något bra så gör det ju.

Men om jag inte kan spara nått extra nu, hur ska jag då få ihop 250.000 till kontanta?
Man får inte glömma att köpa innebär en hel del risk. Kollade lite på Hemnet och prisläget i Stockholm verkar ganska upptrissat. Med begränsade ekonomiska resurser är det inte kul att sitta med miljonlån i ett läge när räntan går upp och priserna faller.

Jag skulle ha roligare med miljonlån på eget hus än att bo hos en värd som har miljonlån och tar 8500 i månaden för en lägenhet. Vad händer med den hyran när värdens lån också går upp?
Det är inte så mycket eget när lånen överstiger marknadsvärdet.

Men om jag inte kan spara nått extra nu, hur ska jag då få ihop 250.000 till kontanta?
Grejen är den, att du kan säkert spara undan pengar nu - du lägger bara pengar på fel saker :) Du måste gå igenom alla dina utgifter och rensa upp.

En grej som jag har börjat med och som funkar för mig, är att jag tar ut 500:- i kontanter varje måndag. Denna femhundralapp ska jag klara mig på tills nästa måndag. Den går till mat, mediciner och hygienartiklar. Busskort och kattmat är fasta kostnader, de kan jag inte slösa bort så som jag kan med allt som blir över efter räkningarna är betalda. Plus att forskning har visat, att man är mindre benägen att handla saker när man betalar i kontanter, jämfört med när man betalar med kort.

Men du kan ju spara 6000kr/mån nu. Det är ganska mycket.
Man blir inte rik av att slösa, du måste spara.
Att börja spara nu för att kunna köpa något du vill ha om 3 eller 5 eller 10år låter helt rimligt i mina ögon.
Lägger du om ekonomin kan du säkert knåpa ihop 8000 till sparande och byter du till ett billigare boende som finns om du kan lämna just täby skulle du säkert kunna spara 10000kr/mån om du bara vill.
Det i sig skulle vara mycket drivande och motiverande för mig, men jag älskar att spara och räkna pengar också :D

Vad är det för "små pengar funktion"?
Lät ju jättesmart! Ju mer man drar kortet ju snabbare växer sparkontot, nästan pedagogiskt ju ;)

Nordea har också, spar xtra tror jag de kallar det och man kan välja om man vill runda upp till tio eller hundra (kan ha varit fler alternativ).

Men du kan ju spara 6000kr/mån nu. Det är ganska mycket.
Man blir inte rik av att slösa, du måste spara.
Att börja spara nu för att kunna köpa något du vill ha om 3 eller 5 eller 10år låter helt rimligt i mina ögon.
Lägger du om ekonomin kan du säkert knåpa ihop 8000 till sparande och byter du till ett billigare boende som finns om du kan lämna just täby skulle du säkert kunna spara 10000kr/mån om du bara vill.
Det i sig skulle vara mycket drivande och motiverande för mig, men jag älskar att spara och räkna pengar också :D
Jag kan inte spara 6000 nu. Jag klarar inte att leva på 2500/månad liksom?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 016
Senast: Squie
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
371
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 558
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka