Efterdrar du hjulbultarna efter 50 km?

alazzi

Trådstartare
Ja, jag vet att man bör göra det, men jag har slarvat vissa år. Även vinterdäcken har aluminiumfälg och då är det tydligen extra viktigt att det görs. Men jag känner mig så dum...Åka förbi och säja "hej kan ni dra åt bultarna?" Ja jag är rädd att vara till besvär. Jag kanske stör. Jag vill ha en tid bokad helst.

Senast ändrad:
Ja, jag vet att man bör göra det, men jag har slarvat vissa år. Även vinterdäckeen har aluminiumfälg och då är det tydligen extra viktigt att det görs. Men jag känner mig så dum...Åka förbi och säja "hej kan ni dra åt bultarna?" Ja jag är rädd att vara till besvär. Jag kanske stör. Jag vill ha en tid bokad helst.

Jag gör det på min verkstad här i byn.
Men de byter lampor, kollar lufttryck i däcken, fyller på spolarvätska osv så att jag frågar om de kan dra mina bultar är inga konstigheter.

Ja, jag vet att man bör göra det, men jag har slarvat vissa år. Även vinterdäcken har aluminiumfälg och då är det tydligen extra viktigt att det görs. Men jag känner mig så dum...Åka förbi och säja "hej kan ni dra åt bultarna?" Ja jag är rädd att vara till besvär. Jag kanske stör. Jag vill ha en tid bokad helst.
Jag glömmer jämt, men jag trodde de menade att man drar med ngt gammalt fälgkors som man hittar.

Fast varför behöver du boka tid för något som är så enkelt att göra själv? :confused:

Verkstan lämnar en lapp i bilen där det står att man ska komma in och efterdra bultarna. Och i kassan sa man också till om det.

Jag kanske är korkad nu, men, verkstad? Vad gör man egentligen när man efterdrar bultarna?
Jag tänker mig att man tar fälgkors/mutterdragare/valfritt verktyg och drar åt, bara, men det kanske är helt fel?

Har pinsamt dålig koll känner jag. Får skylla på att min bil har åretruntdäck :angel:

Jag kanske är korkad nu, men, verkstad? Vad gör man egentligen när man efterdrar bultarna?
Jag tänker mig att man tar fälgkors/mutterdragare/valfritt verktyg och drar åt, bara, men det kanske är helt fel?

Har pinsamt dålig koll känner jag. Får skylla på att min bil har åretruntdäck :angel:
Hur fungerar det att ha åretruntdäck? Blir inte däcken för varma på sommaren?

Jag har never ewer efterdragit hjulbultar/muttrar och dom sitter som berget ända tills dom ska bort för däckbyte och då drar jag bara med handkraft med t-handtaget som följer med hylsnyckelsatser.

Kompisen som haft däckfirma har aldrig heller efterdragit, på ambulanserna efterdras det aldrig heller och trots att dom rullar så många mil mellan hjulbyten så har ingen ens hört talas om tappat hjul.

Nej, jag kör med dubbryckta gamla vinterdäck som sommardäck och det som knäcker däck av alla sorter är för lågt lufttryck. När jag började köra i en forntid var det ju mellan 1,6 och 1,8 bar i däcken, nu gäller 2 bar + däckens dimension som riktmärke alltså om det är ett 16-tumsdäck ska det ha 2,6 bar. Släpet som har C-däck är det 4 bar i.

Jag har personligen varit med om 2 tappade hjul. Det var inte så skoj trots att jag bara var passagerare.
Men nej, vi efterdrar inte.

Jag har never ewer efterdragit hjulbultar/muttrar och dom sitter som berget ända tills dom ska bort för däckbyte och då drar jag bara med handkraft med t-handtaget som följer med hylsnyckelsatser.

Kompisen som haft däckfirma har aldrig heller efterdragit, på ambulanserna efterdras det aldrig heller och trots att dom rullar så många mil mellan hjulbyten så har ingen ens hört talas om tappat hjul.

De flesta ambulanser har inte alu fälgar. På plåt gör jag som du men inte på dom andra.

Jag har inte märkt några problem med det iallafall, men jag vet att många "proffs" avrådet från det.
Men känner att jag vill flika in att jag sällan åker längre än typ 30 min med den bilen, har dock gjort det i både isigt, snöigt, varmt, regnigt etc. väglag och har aldrig upplevt några däckrelaterade problem. Tycker den är lika lätt att stanna snabbt, svänga, tappar inte fäste etc. Det är en ganska liten bil också, om det spelar nån roll. Det kanske fungerar sämre på en större och tyngre bil? Jag har faktiskt ingen aning

Det är som allroundsadlar, de är inte ett både och utan varken eller. Jag lusläser alla tester varje gång jag köper nya däck och väljer sedan det märke som passar mina förutsättningar bäst. Ett åretruntdäck har aldrig hamnat i topp.

Jag kan tänka mig att det är lite som just allroundsadlar, faktiskt. Rider man måttligt och gör lite av varje, så duger en allroundsadel bra. Rider man mycket och tränar hårt i både hoppning och dressyr vill man nog ha en av varje.
Jag som inte kör så mycket/långt speciellt ofta, tycker det fungerar jättebra med åretruntdäck och har aldrig upplevt några problem med dem. Men någon som kör väldigt mycket och i väldigt mycket olika väglag, vill antagligen ha sommar- och vinterdäck.

Jag kan tänka mig att det är lite som just allroundsadlar, faktiskt. Rider man måttligt och gör lite av varje, så duger en allroundsadel bra. Rider man mycket och tränar hårt i både hoppning och dressyr vill man nog ha en av varje.
Jag som inte kör så mycket/långt speciellt ofta, tycker det fungerar jättebra med åretruntdäck och har aldrig upplevt några problem med dem. Men någon som kör väldigt mycket och i väldigt mycket olika väglag, vill antagligen ha sommar- och vinterdäck.
Oavsett hur mycket eller lite jag kör vill jag ha däck jag kan lita på om det regnar, snöar eller är is. För mig spelar det väldigt stor roll på bromssträcka om jag behöver tvärnita av olika orsaker, jag vill veta att den gummiblandning jag kör på är anpassad för årstiden.

Jag har inte märkt några problem med det iallafall, men jag vet att många "proffs" avrådet från det.
Men känner att jag vill flika in att jag sällan åker längre än typ 30 min med den bilen, har dock gjort det i både isigt, snöigt, varmt, regnigt etc. väglag och har aldrig upplevt några däckrelaterade problem. Tycker den är lika lätt att stanna snabbt, svänga, tappar inte fäste etc. Det är en ganska liten bil också, om det spelar nån roll. Det kanske fungerar sämre på en större och tyngre bil? Jag har faktiskt ingen aning

Kör på åretruntdäck, bor i mellansverige där det sällan är liggande snö och -20 mer än nån vecka per år. Men jag har en pedal längst ner till höger som funkar i alla väder om bilen funkar. Väldigt praktiskt med den kan man justera hastigheten efter väglaget.

Jag skulle aldrig komma på tanken att köra dubbfritt här på vintern, här finns partier på 100-vägen där vatten tränger upp genom asfalten och isbelägger en helt torr vägbana på ett kick. Detta fenomen lyckades dom med när dom byggde 1+2-vägen här. Växer det vass och kabb i dikena som ligger högre än vägen kanske man ska ta hänsyn till det när man bygger vägar, det KAN ju vara ett tecken på vattensjuk mark.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 041
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 547
Senast: Saeta
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 952
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar