Fattar inte varför vården och blåljus verksamheterna envisas med sina scheman, Absolut enklaste är att införa 5 skift inom dessa verksamheter dvs 1 vecka förmidag 0600-1400, 1 vecka eftermiddag 1400-2200, en vecka natt 2200-0600, en vecka dagtid 0700-1600 och slutligen en vecka ledig. fungerar utmärkt inom industrin och alla har möjlighet att planera sin fritid flera veckor i förväg. Dessutom blir man inte alls påverkad av de "nya" arbetstids reglerna då alla ändå med detta upplägg alltid har minimum 11 timmar sammanhängande "dygnsvila".

Helt ärligt är jag inte så nyfiken över det att jag känner att jag behöver krossa några ägg för att ta reda på det (bildligt talat då). Jag är nämligen rädd för att det kommer att bli följden av det hela.

Dvs folk som inte vill ha ändringen kommer att jobba kvar och må skit eller så slutar de. En lose-lose situation.

Edit: Vi pratar faktiskt om människor och inte några naturvetenskapliga experiment.

Jag undrar alltså hur stor andel som faktiskt kommer missgynnas resp gynnas av detta. Men så ser vi ju och det från varsin sida :)

Men alla har det inte så? Och det lär knappast bli en förändring på det med ett ändrat schema? Var ska personalen komma ifrån till sjukvården? Läkare till exempel? Kan du skaka fram läkare redo till tjänst på ett par månader nu?

En liten jämförelse- det är som att om jag gör en sallad till barnen och de säger att de inte tycker om den pga att det är lök i och jag säger "jag tar bort gurkan då" och gör det och serverar den till dem. Bättre? Löstes problemet? Jag förstår inte hur man tror man kan lösa ett problem genom att pilla i det som verkar vara minst problem på arbetsplatsen och i arbetsmiljön. Det är rätt bakvänt.

Jag lyckas tydligen inte alls förklara hur jag menar :)

Fattar inte varför vården och blåljus verksamheterna envisas med sina scheman, Absolut enklaste är att införa 5 skift inom dessa verksamheter dvs 1 vecka förmidag 0600-1400, 1 vecka eftermiddag 1400-2200, en vecka natt 2200-0600, en vecka dagtid 0700-1600 och slutligen en vecka ledig. fungerar utmärkt inom industrin och alla har möjlighet att planera sin fritid flera veckor i förväg. Dessutom blir man inte alls påverkad av de "nya" arbetstids reglerna då alla ändå med detta upplägg alltid har minimum 11 timmar sammanhängande "dygnsvila".

Det finns massor med alternativ från industrin med skift ja!

Jo, men återigen, det kräver att man inte vill ha barn/djur som kräver tid. Alt har en partner som är villig att dra ett stort lass på hemmaplan. Jag hade definitivt som varit det. Jag har också rätt att ha ett liv. Jag är inte någons hemmafru.

Nej. De jag känner har både djur och barn. Du får nog lov att inse att din verklighet är inte allas verklighet.

Du får mindre sammanhängande ledighet, du arbetar väl inte mindre tid? I praktiken är det ju då kanske veckoarbetstiden som är för lång? Jag tycker helt enkelt det är rimligt att alla ska ha rätt till att hinna pendla, äta och sova mellan arbetspasset.
Nej, jag kan arbeta hur många timmar som helst om jag får lång sammanhängande ledighet. Att arbeta mindre tid hjälper mig inte ett dugg om det är lika många dagar. Dagen är ju förstörd ändå.

Jajamensan. Det är absolut en potentiell "kvinnofälla", att vara "gruvänka" om det är mannen som jobbar i gruvan och man har barn.

Varannan vecka är man ju funktionellt ensamstående med barnen.

Ja och jag tänker mycket på de där den andra partnern inte finns eller de som har ensam vårdnad. De har kanske fått tillgång till fler typer av yrken och arbetstider om de varit mer planerbara skift passande barnomsorgen tex?

Åtminstone inom vården så är problemer att lönerna är så låga att det konstanta är på tok för lite folk, och att även helger och helgnätter ska bemannas.

För du menar väl inte att man ska jobba 28 dagar i rad och sen vara ledig 7 dagar?

Nej, jag kan arbeta hur många timmar som helst om jag får lång sammanhängande ledighet. Att arbeta mindre tid hjälper mig inte ett dugg om det är lika många dagar. Dagen är ju förstörd ändå.

Jag tycker faktiskt inte det är en rimlig lägstanivå i arbetslagstiftningen men vi kan helt klart tycka olika där!

Åtminstone inom vården så är problemer att lönerna är så låga att det konstanta är på tok för lite folk, och att även helger och helgnätter ska bemannas.

För du menar väl inte att man ska jobba 28 dagar i rad och sen vara ledig 7 dagar?

När jag letade schema senast var det svåraste att hitta skift med helgledigt. Verkade finnas massa varianter för kontinuerlig drift över helgerna däremot!

Ja och jag tänker mycket på de där den andra partnern inte finns eller de som har ensam vårdnad. De har kanske fått tillgång till fler typer av yrken och arbetstider om de varit mer planerbara skift passande barnomsorgen tex?

Det är inte så många som permanent vill bo där gruvorna är, extremt tufft klimat och ljusförhållanden. De flesta reser långt för sin arbetsvecka.

Så då byter man jobb helt enkelt, om man måste vara den som ska ta barnen till barnomsorg.

Mitt ex är numera en typ av säljare/tekniker inom gruvindustrin istället, och är för det mesta på kontor.

50-talet ber om sin kvinnosyn tillbaka... skulle det där du skriver om vara en positiv sak?? Mannen (för det är oftast mannen) åker iväg och jobbar och den lilla frun stannar hemma vid spisen och föder barn och tar hand om hemmet. Tills den dagen då hon inte längre trivs med det men inte har ekonomin att skiljas och ingen möjlighet att skaffa en karriär eftersom hennes man inte är där och kan hjälpa till med de gemensamma barnen.

Verkligheten knackar på och ber dig ta en titt på vad en stor del av Sveriges BNP kommer ifrån.

Det är såhär det ser ut, i den glest befolkade norra landsändan som driver Sveriges ekonomi.

Berätta gärna hur du tänkt att en borr-rigg som står 20 mil utanför Gällivare på en myr ska bemannas så att de som jobbar också kan vara den som tar barnen till förskolan. Och var ska familjen bo? Riggen flyttar om några månader till en myr 20 mil åt andra hållet.

Nej. De jag känner har både djur och barn. Du får nog lov att inse att din verklighet är inte allas verklighet.

Och en partner som har en karriär och ett liv förutom barnen och karriären? Utan att föräldrar, syskon eller vänner måste hoppa in på regelbunden basis för att få deras vardagsliv att gå ihop?

Och en partner som har en karriär och ett liv förutom barnen och karriären? Utan att föräldrar, syskon eller vänner måste hoppa in på regelbunden basis för att få deras vardagsliv att gå ihop?

Alla vill inte ha en karriär, men det går utmärkt att ha ett fint liv med en partner som jobbar 7-skift.

Jag kunde driva en härlig skogslösdrift, tre egna hästar, 5 inhyrda, höns, katt och 1 barn och i princip leva mitt drömliv "jobbmässigt" tack vare att exet jobbade som han gjorde.

Varannan vecka kunde vi spendera hela dagar med att bygga och fixa, varannan vecka skötte jag bara driften.

Dock så är det så att jag inte gillar att bo som ensam vuxen, så ett tag hade vi även en inhyrd människa och en höst hade vi ett helt gäng liftande hippies som bodde hos oss 😅. Jag gillar sällskap.

Min livssituation numera, är att jag har en sambo som hybridjobbar och jag pluggar på distans eller deltidsjobbar. Jag är autistisk och klarar verkligen inte heltidsjobb, jag går sönder av att handskas med alla intrycken. Kontor/större arbetsplats är en absolut mardröm, sist jag försökte så kunde jag efter 1 år inte längre läsa saga för mitt barn på kvällen, började gråta av att försöka pressa hjärnan till det.

Så min partner får "stå ut med" att jag inte är en karriärskvinna, utan en anarkokommunistisk tradwife 😅.

Vi är olika. Alla passar inte in i den mall som samhället säger är norm, och kommer aldrig att göra det, oavsett om det är 50-talets hemmafru eller 00-talens karriärskvinna.

Diversitet är något bra, och jag tror vi får ett bättre fungerande samhälle om vi bygger för att främja just diversitet.

Det är inte överallt inom vården där det skulle fungera. På labb med dygnet runt verksamhet tex. där är arbetsbelastningen oftast väldigt ojämnt fördelat över dygnet. På min arbetsplats (Klinisk kemi) är vi tex mellan ca 20-25 pers dagtid (7-16.15). Kvällspassen (15-21.15) täcks av 3 och natten (21-7) av 2 och då ska nattpersonalen ansvara för blodcentralen med. Mikrobiologen har bara dagpass och korta helgpass, så för dom kanske de "nya" reglerna inte påverkar så mycket.

Vi kommer få våra kvällspass förlängda med 1h i början av passen och våra helger (2st per 8 veckor) kommer vi inte längre kunna jobba ett kvällspass + ett dagpass utan det blir 2 kvällspass eller 2 dagpass, vilket gör att tiderna får förändras därmed. För att kunna komma in och börja kl 7 dagen efter vissa kvällspass så har de fått hitta på ett nytt pass som ligger 13-20, endast för att täcka upp så vi har tillräckligt med personal under dagtid.

Men vad jag förstod det som så är egentligen inte dygnsvilan som är det stora problemet utan veckvilan. När Sverige införde undantag för dygnsvilan så satte man en veckovila på 48h och inte 24h som det är i resten av EU. Och vad som sagts på min arbetsplats så är det fortfarande 48h som gäller här.

Våra scheman har varit väldigt flexibla och jag har tex valt att jobba lite längre dagar för att få extra lediga dagar i veckan. Med nya schemat har jag aldrig bara en dag ledigt utan alltid 2. Nuvarande schema har jag en långhelg ledigt (fre-sön) per 8 veckor, den försvinner också.
Flexibiliteten att kunna byta pass med varandra minskar också drastiskt eftersom vi just nu kan byta dag och kvällspass utan problem. Med nya reglerna går inte det alls.

Det är inte så många som permanent vill bo där gruvorna är, extremt tufft klimat och ljusförhållanden. De flesta reser långt för sin arbetsvecka.

Så då byter man jobb helt enkelt, om man måste vara den som ska ta barnen till barnomsorg.

Mitt ex är numera en typ av säljare/tekniker inom gruvindustrin istället, och är för det mesta på kontor.

Precis. Därav min öppna fråga om arbetstider inom branscher där det krävs att man ligger borta. Inom vården gör man ju inte lika ofta det tex som gruvnäringen och ett annat exempel inom anläggning som togs upp.

Men har man inte djur och barnen med sig när man ligger borta så är man ju defacto beroende av att någon annan har ansvaret för dem den tiden?

Ja, det stämmer.

Men det finns en grupp människor vars den här typen av jobb är deras enda chans till en högre lön. Det är gruvan eller lastbilschaffis (eller oljeriggar om man kan tänka sig resa utomlands och ta den extra faran).

Alla klarar inte av att utbilda sig akademiskt, alla har inte den sortens hjärna. Och bor man inte nära en av industrierna så är det ligga borta som gäller.

Tack vare "den nya gröna industriella revolutionen" (greenwashing dock enligt mig) så kommer det nu finnas fler industrijobb nära de större städerna, och det är bra för de här människorna som nu får en chans att jobba med något som passar dom OCH kunna leva vanliga familjeliv.

Men jobben ute på myrarna och i polarnatten kommer finnas kvar och behöva bemannas dom med.

Liknande trådar

Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
7 052
Senast: MissFideli
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 302
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
34
· Visningar
1 461
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar