Alla vill inte ha en karriär, men det går utmärkt att ha ett fint liv med en partner som jobbar 7-skift.

Jag kunde driva en härlig skogslösdrift, tre egna hästar, 5 inhyrda, höns, katt och 1 barn och i princip leva mitt drömliv "jobbmässigt" tack vare att exet jobbade som han gjorde.

Varannan vecka kunde vi spendera hela dagar med att bygga och fixa, varannan vecka skötte jag bara driften.

Dock så är det så att jag inte gillar att bo som ensam vuxen, så ett tag hade vi även en inhyrd människa och en höst hade vi ett helt gäng liftande hippies som bodde hos oss 😅. Jag gillar sällskap.

Min livssituation numera, är att jag har en sambo som hybridjobbar och jag pluggar på distans eller deltidsjobbar. Jag är autistisk och klarar verkligen inte heltidsjobb, jag går sönder av att handskas med alla intrycken. Kontor/större arbetsplats är en absolut mardröm, sist jag försökte så kunde jag efter 1 år inte längre läsa saga för mitt barn på kvällen, började gråta av att försöka pressa hjärnan till det.

Så min partner får "stå ut med" att jag inte är en karriärskvinna, utan en anarkokommunistisk tradwife 😅.

Vi är olika. Alla passar inte in i den mall som samhället säger är norm, och kommer aldrig att göra det, oavsett om det är 50-talets hemmafru eller 00-talens karriärskvinna.

Diversitet är något bra, och jag tror vi får ett bättre fungerande samhälle om vi bygger för att främja just diversitet.

Nu blir detta helt OT kanske men jag tycker tex det är fel att situationer som din inte berättigar en viss del ersättning för att man inte klarar av att jobba heltid. Just för att alla är olika och samhället är uppbyggt på att vi ska orka jobba heltid ett helt liv för att ha någon rimlig pension typ.

Ja, det stämmer.

Men det finns en grupp människor vars den här typen av jobb är deras enda chans till en högre lön. Det är gruvan eller lastbilschaffis (eller oljeriggar om man kan tänka sig resa utomlands och ta den extra faran).

Alla klarar inte av att utbilda sig akademiskt, alla har inte den sortens hjärna. Och bor man inte nära en av industrierna så är det ligga borta som gäller.

Tack vare "den nya gröna industriella revolutionen" (greenwashing dock enligt mig) så kommer det nu finnas fler industrijobb nära de större städerna, och det är bra för de här människorna som nu får en chans att jobba med något som passar dom OCH kunna leva vanliga familjeliv.

Men jobben ute på myrarna och i polarnatten kommer finnas kvar och behöva bemannas dom med.

Nu har jag tappar bort hur det hänger ihop med 11 hs regeln igen 🙈 Men du menar att tack vare de inte får jobba mer än 13 h när de ligger borta så kommer de inte ha ett välbetalt jobb?

Nu blir detta helt OT kanske men jag tycker tex det är fel att situationer som din inte berättigar en viss del ersättning för att man inte klarar av att jobba heltid. Just för att alla är olika och samhället är uppbyggt på att vi ska orka jobba heltid ett helt liv för att ha någon rimlig pension typ.

Jo, jag med 😅. Jag har ju fått köra på och bränna sönder min hjärna i perioder för att ekonomin ska hålla när jag varit ensamstående (vilket ofelaktigt lett till längre sjukskrivning varje gång, en skön cykel av jobba 1-2 år vara utbränd 1-2 år).

Jag står i kö för utredning så kanske kan jag få det på papper när jag är 40, och få hjälp ekonomiskt 😂.

Jag jobbar gärna, dvs utför arbete/labour, men som samhället ser ut idag så finns det inte ett lönejobb som ger mig en lön jag kan leva på samtidigt som min hälsa är intakt. Och driva eget är för komplicerat med skatt och moms och det, jag har testat. Behöver ha en som sköter allt sånt åt mig, och då måste jag få inte ett kassaflöde som helt enkelt inte går att få till där jag valt att bo.

Det är som det är, jag är glad att jag trots att jag inte passar in har lyckats gneta till mig en situation som jag mår bra i just nu :).

Nu har jag tappar bort hur det hänger ihop med 11 hs regeln igen 🙈 Men du menar att tack vare de inte får jobba mer än 13 h när de ligger borta så kommer de inte ha ett välbetalt jobb?

Nä, alltså jag syftar till att tjänstemannasektorn inte passar för alla.

Jag tycker det är helt klart orimligt att jobba mer än 13h/dygn, jag diskuterar mest konceptet med skiftjobb.

Men har man inte djur och barnen med sig när man ligger borta så är man ju defacto beroende av att någon annan har ansvaret för dem den tiden?

Ja? Tror du folk lever i ett vakuum? Jag har inte alltid katten med mig men det är inget problem för jag har flera som kan vara kattvakter. Du lever ju ensam och har häst, jag utgår ifrån att du har en plan om du av någon anledning inte kan ta hand om honom.

När grannarna tvärsöver är bortresta hjälper vi andra grannar till att se till huset. Jag har passat andra grannars katt osv.

Och en partner som har en karriär och ett liv förutom barnen och karriären? Utan att föräldrar, syskon eller vänner måste hoppa in på regelbunden basis för att få deras vardagsliv att gå ihop?
Men vad gör det om andra hjälper till, vi är ju flockdjur? Det är orimligt att ha kärnfamiljen som norm och att varje individ ska förväntas ha fullt ensamt ansvar för barn/hem/husdjur prick hela tiden. Det är väl fantastiskt om man har ett socialt nätverk som ställer upp för att få ihop varandras vardagar.

Men vad gör det om andra hjälper till, vi är ju flockdjur? Det är orimligt att ha kärnfamiljen som norm och att varje individ ska förväntas ha fullt ensamt ansvar för barn/hem/husdjur prick hela tiden. Det är väl fantastiskt om man har ett socialt nätverk som ställer upp för att få ihop varandras vardagar.

Ja, det finns ju faktiskt så tragiska omständigheter att en av föräldrarna inte är i livet. Då tar en den hjälp en kan få oavsett vilken relation en har till den som hjälper en.

Jag menar att det är orimligt att samhället ska ha som krav att alla har en bra backup när de stiftar lagar utan att de ska skydda dem som inte har det skyddsnätet. För mig pekar denna lagen vi diskuterar åt det hållet, för er på motsatsen. Som jag förstått det :)

(Fick tydligen inte med citatsvaren från senaste 3 inläggen)

Jag drabbas av den nya regeln med dygnsvila. Jag jobbar i hemtjänsten. Vi har idag sk ryggpass dvs att vi kan jobba kväll (till 22:00) och sen morgon (07:00)
Vi tycker alla att detta blir en försämring i våra scheman.
Som det är nu jobbar vi alltid dagpass på Fredag innan ledig helg. Det maxar ledigeheten och ger mer tid för återhämtning. Dessutom jobbar vi en gång i månaden Måndag kväll efter ledig helg. Det innebär att man går av sitt pass kl 15:00 (el tidigare) på Fredag och börjar inte förens Måndag 15:00 (el senare)
Vi jobbar varannan helg så dessa "långhelger" är guld för återhämtning, familjeliv och det sociala livet.
Nu kommer flertalet behöva jobba kväll innan ledig helg för att dygnsvilan ska gå ihop för de som jobbar Lördagen.
Dessutom kommer det bli fler delade turer hos oss. Vi har hög belastning mellan 07:00-11:00 och 18:00-22:00. De delade turerna kommer undan detta på nått vis som jag inte fattade.

Vi hade en del uppsägningar i samband med att heltidsresan infördes och de luckorna har vi inte lyckats fylla helt. Nu pratar fler på att säga upp sig.
Jag älskar mitt jobb men är en av dem som tittar runt efter nått nytt. Hade aldrig funderat på att "byta upp" mig om det inte vore för detta.
Fritiden har ett pris som vården inte vill betala för.

50-talet ber om sin kvinnosyn tillbaka... skulle det där du skriver om vara en positiv sak?? Mannen (för det är oftast mannen) åker iväg och jobbar och den lilla frun stannar hemma vid spisen och föder barn och tar hand om hemmet. Tills den dagen då hon inte längre trivs med det men inte har ekonomin att skiljas och ingen möjlighet att skaffa en karriär eftersom hennes man inte är där och kan hjälpa till med de gemensamma barnen.
Om man tycker att det är ett problem skaffar man inte barn med en sådan man. Eller så byter mannen jobb. Jag har svårt att se problem som inte finns? Människor är väl vuxna nog till att fatta egna beslut om vem de vill bilda familj med och vilka jobb de vill jobba med?

Jag drabbas av den nya regeln med dygnsvila. Jag jobbar i hemtjänsten. Vi har idag sk ryggpass dvs att vi kan jobba kväll (till 22:00) och sen morgon (07:00)
Som det är nu jobbar vi alltid dagpass på Fredag innan ledig helg. Det maxar ledigeheten och ger mer tid för återhämtning. Dessutom jobbar vi en gång i månaden Måndag kväll efter ledig helg. Det innebär att man går av sitt pass kl 15:00 (el tidigare) på Fredag och börjar inte förens Måndag 15:00 (el senare)
Vi jobbar varannan helg så dessa "långhelger" är guld för återhämtning, familjeliv och det sociala livet.
Nu kommer flertalet behöva jobba kväll innan ledig helg för att dygnsvilan ska gå ihop för de som jobbar Lördagen.
Dessutom kommer det bli fler delade turer hos oss. Vi har hög belastning mellan 07:00-11:00 och 18:00-22:00. De delade turerna kommer undan detta på nått vis som jag inte fattade.

Vi hade en del uppsägningar i samband med att heltidsresan infördes och de luckorna har vi inte lyckats fylla helt. Nu pratar fler på att säga upp sig.
Jag älskar mitt jobb men är en av dem som tittar runt efter nått nytt. Hade aldrig funderat på att "byta upp" mig om det inte vore för detta.

Fantastiskt att delade turer kommer undan och blir fler :(

Jag älskar mitt jobb men är en av dem som tittar runt efter nått nytt. Hade aldrig funderat på att "byta upp" mig hom det inte vore för detta.
"Normala" delade turer är helt värdelöst, det känns som man jobbar hela dagen men har bara betalt för halva. Hade inte min arbetagivare låtit oss själva välja hur vi vill jobba hade 75% bytt jobb (jag frågade runt lite igår).

Jag själv tex har ett schema som alla inkl chefen skakar på huvudet åt och inte förstår hur någon kan vilja jobba så men mig passar det perfekt. Jag jobbar tex helt frivilligt varje helg och storhelg för att få ha min ledighet på vardagar istället.

Jag menar att det är orimligt att samhället ska ha som krav att alla har en bra backup när de stiftar lagar utan att de ska skydda dem som inte har det skyddsnätet. För mig pekar denna lagen vi diskuterar åt det hållet, för er på motsatsen. Som jag förstått det :)

(Fick tydligen inte med citatsvaren från senaste 3 inläggen)
Fast det är ju inte krav, vill och kan man inte jobba så så kan man ju välja annat jobb....

Jag har inte orkat räkna på riktigt men jag tycker det är märkligt att det inte ska gå att få ihop scheman och bemanningar med 13 timmar långa pass utan att det ska krävas längre pass, eller tätare än med 11 timmars vila mellan?

Detta är då för personlig assistans och ambulans och liknande, de arbetsplatser som måste ha täckning alla timmar året om men inte kräver ojämn bemanning (fler morgon och kväll som t ex hemtjänst och sjukvård kräver):

13 timmar x 2 personer = 26 timmar = hela dygnet täckt och med överlapp av passen för att överföra information.

13 timmars pass x 3 per vecka = 39 timmar = heltid (typ, en timme kompetensutveckling eller friskvård eller vad man nu vill)

För medarbetaren:
3 långa arbetspass, med 11 timmars vila mellan och 3,5 dygn ledighet mellan ”arbetssjoken”

För arbetsgivaren:
60 pass per månad täcker dygnet runt hela tiden = 5 anställda på heltid täcker en dygnet runt bemanning (men krävs vikarier för sjukdom och semester etc)

Jag är på samma linje som @the_connemara i grunden.
Det känns som om det naturliga är att lagstiftning om vila för arbetstagaren (liksom våra semesterlagar och begränsningen av arbetstid etc) är bra för oss som jobbar. Sen har jag förstått att det finns problem med schemaläggningen och att det inte passar alla, så visst vore det bra med frihet för ARBETSTAGAREN att välja annorlunda. Men att arbetsgivaren ska få välja bort dygns- eller veckovila känns orimligt.

Fast det är ju inte krav, vill och kan man inte jobba så så kan man ju välja annat jobb....

Alltså variationer kommer ju alltid finnas men jag personligen är för att lägstanivå av var en AG kan kräva höjs :)

Bara för att jämföra till mitt jobb så ledde hårdare krav på 11 h = mindre flexibilitet för folk att få jobba övertid/AG att önska övertid/personer som inte klarade av att jobba med korta pauser slapp pressen om förväntan att de skulle ställa upp = ledde till att nu pausas produktionen istället vid personalbrist istället för att personalen höll på att gå in i väggen av att försöka lösa brist på bemanning. Det är en typ av utveckling jag tycker gynnar den generella arbetstagaren även om ett fåtal ju innan tjänade pengar/tid för ledighet för att de orkade jobba övertid. Men till slut blev ju övertiden periodvis i princip planerad vilket inte är lagligt enligt vårt kollektivavtal och ett väldigt billigt sätt för AG att undvika att ha tillräcklig bemanning.

"Normala" delade turer är helt värdelöst, det känns som man jobbar hela dagen men har bara betalt för halva. Hade inte min arbetagivare låtit oss själva välja hur vi vill jobba hade 75% bytt jobb (jag frågade runt lite igår).

Jag själv tex har ett schema som alla inkl chefen skakar på huvudet åt och inte förstår hur någon kan vilja jobba så men mig passar det perfekt. Jag jobbar tex helt frivilligt varje helg och storhelg för att få ha min ledighet på vardagar istället.

Jag gillar vårt 5-skift av samma anledning! Så mycket lättare att planera in hovslagare o div till hästen på vardagar och även dag/kväll/vissa nattpass funkar det tidsmässigt just pga skifttiderna. Vår vecka är rullande över 10 dagar med en sovdag och sedan 3 lediga dagar sist.

Alltså variationer kommer ju alltid finnas men jag personligen är för att lägstanivå av var en AG kan kräva höjs :)

Bara för att jämföra till mitt jobb så ledde hårdare krav på 11 h = mindre flexibilitet för folk att få jobba övertid/AG att önska övertid/personer som inte klarade av att jobba med korta pauser slapp pressen om förväntan att de skulle ställa upp = ledde till att nu pausas produktionen istället vid personalbrist istället för att personalen höll på att gå in i väggen av att försöka lösa brist på bemanning. Det är en typ av utveckling jag tycker gynnar den generella arbetstagaren även om ett fåtal ju innan tjänade pengar/tid för ledighet för att de orkade jobba övertid. Men till slut blev ju övertiden periodvis i princip planerad vilket inte är lagligt enligt vårt kollektivavtal och ett väldigt billigt sätt för AG att undvika att ha tillräcklig bemanning.
Problemet jag ser det på en del av de yrkena är att man inte kan pausa verksamheten. Det sitter ju fint i ett land som Sverige att man inte kan få viss sjukvård för att personalen inte räcker till med de nya reglerna så verksamheten pausas för att det ska passa.

Att begränsa övertid är ju en sak, men att förstöra veckovilan för personer som föredrar att jobba med längre veckovila istället.... alltså, de problem som radas upp löses ju ändå inte på detta sättet alls.

Och jag upprepar fortfarande hur du tänkt lösa riktig personalbrist till yrken med Faktiskt personalbrist genom det här systemet? När nuvarande schema är en del av den Faktiskt personalbristen redan nu.

Ja, det är väl klart det blir bra för vissa - men för andra av oss blir det mycket sämre.

Jag kommer få mycket svårare med att byta pass med iom det här och jag har ingen möjlighet att kompa, vilket innebär att man behöver offra semester på saker som man innan löste med passbyten.
Jag blir faktiskt lite provocerad av att vissa av er i tråden verkar tro att vi som inte gillar den nya regeln är för att anställda ska utnyttjas/bli utbrända när det handlar om att vissa av oss får mycket mindre flexibilitet i arbetet än innan dvs sämre på jobbet i praktiken.

Åtminstone inom vården så är problemer att lönerna är så låga att det konstanta är på tok för lite folk, och att även helger och helgnätter ska bemannas.

För du menar väl inte att man ska jobba 28 dagar i rad och sen vara ledig 7 dagar?
Precis vad jag menar, förutom att det blir 26 dagar i följd då dagskiftet inte arbetar helg.

Går utmärkt inom industrin så torde gå utmärkt även inom vård och blåljus verksamhet också.

Liknande trådar

Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
7 052
Senast: MissFideli
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 302
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
34
· Visningar
1 461
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar