Sjuk föräldraledig förälder

Crossline

Trådstartare
Hur fungerar det när den föräldern som är föräldraledig är så sjuk att hen inte kan ta hand om barnen?

Jag ska börja jobba efter min föräldraledighet på fredag, men min man har lunginflammation och är jättedålig. Våra barn är 4 och 1 år.

Försäkringskassan har stängd för dagen idag, dagen innan röd dag.

Någon som vet hur vi ska göra?

1000020053.webp

@Blyger
Tydligen har min man inte ansökt om föräldrapenning hos Försäkringskassan ännu, då är det kört eller?
(”Det skulle göras innan, så jag tänkte att det inte var bråttom” :meh: )

Jag hittade detta vid googling. Om jag fattat det rätt är det samma situation?

Hej!
Jag som är föräldraledig på heltid med vår dotter har blivit sjuk och min sambo vabbar idag. Jag ansöker om föräldrapenning måndag-torsdag varje vecka. Min man skulle behöva vara hemma även imorgon fredag då jag är fortsatt sjuk. Ska han ansöka om VAB då också även om jag inte ansökt om föräldrapenning den dagen eller måste han ansöka om föräldraledighet då?
Med vänlig hälsning, Emelie

Försäkringskassan | Förälder

Hej Emelie!
Om ditt barn är över 8 månader kan din sambo ansöka om ordinarie vårdares sjukdom och du behöver inte ha ansökt om föräldrapenning innan.
Är barnet under 8 månader kan din sambo ta föräldrapenning istället.
Hälsningar, Sophie

@Blyger
Tydligen har min man inte ansökt om föräldrapenning hos Försäkringskassan ännu, då är det kört eller?
(”Det skulle göras innan, så jag tänkte att det inte var bråttom” :meh: )
Du kan vabba ändå men din man kommer inte få sjukpenning. Han bör ändå ringa fk och sjukanmäla sig med anledning av sgi-skydd.

Vabba för att ordinarie vårdare är sjuk är oberoende av om ordinarie vårdare tar föräldrapenning. Jag är t ex ordinarie vårdare på helgen om min man jobbar.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 161
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Ena barnets partner skriver eller ringer till mig så fort det är minsta fnurra på tråden, ofta för saker som inte ens känns som ett...
Svar
8
· Visningar
1 651
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 033
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 043
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka