Det beror ju ganska mycket på hur man fungerar rent kroppsligt. För egen del så hade jag utökat antalet måltider till fem istället för de vanliga tre. Halva frukosten innan morgonpasset, andra halvan efter morgonpasset, lunch strax innan kvällspasset, ett matigt mellanmål nånstans mitt i kvällspasset och ett till mellanmål vid hemkomst.
Det blir ju lite jonglerande om man ska ha matlådor till allt. Å andra sidan: har man tillgång till ett basalt kök (kyl+micro) och tål att äta samma mat ett par dagar i rad så behöver det inte bli jättejobbigt. Knepiga veckor så gör jag ett storkok (soppa, gryta, gratäng) på söndagen, fryser i lådor över natten och staplar in hela veckans luncher i jobbköket på måndagmorgon. Är man okej med att baka så är nedfrysta frukostmuffins trevliga att peta ner i väskan på morgonen och äta lagom till eftermiddagsfikat.
Har man lite förvaringsmöjligheter på jobbet så kan man också bygga upp ett miniskafferi av potentiella mellanmål. Havregryn, torkad fruk och valfria fröer/nötter håller i evigheter i rumstemperatur och blir till gröt med lite kokande vatten. På samma sätt så går det utmärkt att hälla varmt vatten över ett paket snabbnudlar och valfri grönsak, låta stå en stund och eventuellt toppa med ett kokt ägg - nudelsoppa! Knäckebröd med nötsmör (håller väl i rumstemp) görs lite roligare med grönsaksresterna från nudelsoppan. Och lyckas man få med sig lite mjölk eller yoghurt en dag så har man en utmärkt müsli av nötter, fröer, torkad frukt, havrgryn och/eller knäckebröd i bitar.