Jag har inte orkat räkna på riktigt men jag tycker det är märkligt att det inte ska gå att få ihop scheman och bemanningar med 13 timmar långa pass utan att det ska krävas längre pass, eller tätare än med 11 timmars vila mellan?

Detta är då för personlig assistans och ambulans och liknande, de arbetsplatser som måste ha täckning alla timmar året om men inte kräver ojämn bemanning (fler morgon och kväll som t ex hemtjänst och sjukvård kräver):

13 timmar x 2 personer = 26 timmar = hela dygnet täckt och med överlapp av passen för att överföra information.

13 timmars pass x 3 per vecka = 39 timmar = heltid (typ, en timme kompetensutveckling eller friskvård eller vad man nu vill)

För medarbetaren:
3 långa arbetspass, med 11 timmars vila mellan och 3,5 dygn ledighet mellan ”arbetssjoken”

För arbetsgivaren:
60 pass per månad täcker dygnet runt hela tiden = 5 anställda på heltid täcker en dygnet runt bemanning (men krävs vikarier för sjukdom och semester etc)

Jag är på samma linje som @the_connemara i grunden.
Det känns som om det naturliga är att lagstiftning om vila för arbetstagaren (liksom våra semesterlagar och begränsningen av arbetstid etc) är bra för oss som jobbar. Sen har jag förstått att det finns problem med schemaläggningen och att det inte passar alla, så visst vore det bra med frihet för ARBETSTAGAREN att välja annorlunda. Men att arbetsgivaren ska få välja bort dygns- eller veckovila känns orimligt.
Har du räknat med att man kanske behöver 5 personer på morgonen-lunch och från lunch till middag ca 2-3 personer och sedan vid läggdags åter 5 personer för att sedan ha en på vaken natt och en på sovande? Det brukar vara den ojämna belastningen som krånglar till både heltidskravet och 11h regeln.

Precis vad jag menar, förutom att det blir 26 dagar i följd då dagskiftet inte arbetar helg.

Går utmärkt inom industrin så torde gå utmärkt även inom vård och blåljus verksamhet också.

Jag tror att det skulle bli fullständigt omöjligt att bemanna vården på såna scheman. Ingen skulle stanna. Tänk på att lönerna är jättelåga.

Och det låter som en helt orimlig arbetsbelastning, i en tid när vi börjat diskutera 6h/4 dagar för tjänstemännen.

Jag har aldrig hört talas om folk i industrin som jobbar 5 veckor i rad för att bara vara ledig i 1 vecka, men vi lever i ett långt land.

Jag tror att det skulle bli fullständigt omöjligt att bemanna vården på såna scheman. Ingen skulle stanna. Tänk på att lönerna är jättelåga.

Och det låter som en helt orimlig arbetsbelastning, i en tid när vi börjat diskutera 6h/4 dagar för tjänstemännen.

Jag har aldrig hört talas om folk i industrin som jobbar 5 veckor i rad för att bara vara ledig i 1 vecka, men vi lever i ett långt land.

Utan att veta, aldrig jobbat skift, tror jag att det som beskrivs som ”vecka” är fem arbetspass och med ledig helg?
Man måste ha veckovila med, 36 timmar per vecka.

Problemet jag ser det på en del av de yrkena är att man inte kan pausa verksamheten. Det sitter ju fint i ett land som Sverige att man inte kan få viss sjukvård för att personalen inte räcker till med de nya reglerna så verksamheten pausas för att det ska passa.

Att begränsa övertid är ju en sak, men att förstöra veckovilan för personer som föredrar att jobba med längre veckovila istället.... alltså, de problem som radas upp löses ju ändå inte på detta sättet alls.

Och jag upprepar fortfarande hur du tänkt lösa riktig personalbrist till yrken med Faktiskt personalbrist genom det här systemet? När nuvarande schema är en del av den Faktiskt personalbristen redan nu.

Jag känner att bemöter man en sak så får man svar på något annat här. Jag tog ett exempel från vår verksamhet och jag har skrivit att jag jobbar inom processindustrin. @Pegasus63 nämnde tex min frågeställning också, hur kommer det sig att vården som också behöver bemanning dygnet runt precis som många industrier inte kan ha liknande scheman? Inom industrin är det inte ovanligt med flera olika typer av skift just för att verksamheten inte har samma krav på personal dygnet runt. Hos oss har vi just nu 3 olika varianter, vi har haft som mest 4 olika tror jag. 6 olika varianter på mina 10 år.

Jag har faktiskt också svarat ang personalbristen på flera vis. Eller finns det något underlag på att ingen står utanför dessa branscher just nu pga dagens scheman utan tillräcklig dygnsvilor och megapass?

Jag har också svårt att tro att saker bestäms över en dag. Rimligtvis håller sig branscherna uppdaterade om sådan här utveckling.

Ja? Tror du folk lever i ett vakuum? Jag har inte alltid katten med mig men det är inget problem för jag har flera som kan vara kattvakter. Du lever ju ensam och har häst, jag utgår ifrån att du har en plan om du av någon anledning inte kan ta hand om honom.

När grannarna tvärsöver är bortresta hjälper vi andra grannar till att se till huset. Jag har passat andra grannars katt osv.

Alltså, det är ju milsvid skillnad från att ha backup och att behöva det för 100% av sin arbetstid?

Jag känner att bemöter man en sak så får man svar på något annat här. Jag tog ett exempel från vår verksamhet och jag har skrivit att jag jobbar inom processindustrin. @Pegasus63 nämnde tex min frågeställning också, hur kommer det sig att vården som också behöver bemanning dygnet runt precis som många industrier inte kan ha liknande scheman? Inom industrin är det inte ovanligt med flera olika typer av skift just för att verksamheten inte har samma krav på personal dygnet runt. Hos oss har vi just nu 3 olika varianter, vi har haft som mest 4 olika tror jag. 6 olika varianter på mina 10 år.

Jag har faktiskt också svarat ang personalbristen på flera vis. Eller finns det något underlag på att ingen står utanför dessa branscher just nu pga dagens scheman utan tillräcklig dygnsvilor och megapass?

Jag har också svårt att tro att saker bestäms över en dag. Rimligtvis håller sig branscherna uppdaterade om sådan här utveckling.
Har ni samma typ av klumpvisa behov tex att man har stort behov av personal just vid vissa klockslag tex morgon, lunch och kväll/läggning? Sen ganska lågt behov däremellan. Oftast lägger man ju tvätt och städ på förmiddag tidig efm för att fylla ut. Innan förlängde man ju passet just för att inte behöva ha delade turer så att den som hade natt antingen kom in tidigare och då hjälpt till vid läggning eller stannade längre och hjälpte till vid uppstigning/frukost.

Har du räknat med att man kanske behöver 5 personer på morgonen-lunch och från lunch till middag ca 2-3 personer och sedan vid läggdags åter 5 personer för att sedan ha en på vaken natt och en på sovande? Det brukar vara den ojämna belastningen som krånglar till både heltidskravet och 11h regeln.

Nej exakt, tror jag skrev det?

Det är ambulans och personlig assistent som jag skrev om, jämn bemanning och där man ofta jobbat hela dygn (!) idag.

Ur vår lokala tidning:
”I XX stad jobbar man idag 24 timmars-pass, så kallade dygnspass med sovjour. Det blir sju sådana pass i månaden.”

När man jobbar sådana pass kan man ju pendla ganska långt, för man jobbar väldigt få tillfällen per månad. Med kortare pass måste man bo kvar och jobba fler pass. Samma resonemang för personliga assistenter, och tror jag också veterinärer?
Men det är just veterinärerna (distriktsveterinärerna) som jobbar dagtid och har jour natt följt av att jobba dagen efter som gör att jag ändå känner mig för att ha hårdare regler. Många veterinärer vill ju inte jobba med jour för att det blir för slitigt med så långa pass. Och kanske fler skulle vilja jobba med jour om de fick 11 timmar ledigt per dygn?

Precis som du beskriver så behövs personal på annat vis inom vården… men jag tänker att det är arbetsgivarens bekymmer att lösa det problemet. Det blir kanske för många på plats under dagarna men egoistiskt tänker jag att med låg lön och slitigt jobb skulle väl en lång lunch och möjlighet att promenera med en vårdnadshavare till en bänk för att äta glass inte vore så dumt.
Så ja, det BLIR ett problem om man ser på hur det ser ut idag. Men löser man problemet skulle det kunna innebära bättre arbetsmiljö.
Delade turer borde vara olagligt… vilken idiotisk idé…

Alltså, det är ju milsvid skillnad från att ha backup och att behöva det för 100% av sin arbetstid?
Med barn är det ju många som har hjälp av sina föräldrar eller annan även när de har ett vanligt jobb för att man inte vill att barnen ska vara långa dagar på förskolan. Ofta har man ju förskolan nära bostaden och då om man har ett heltidsarbete kan annars barnets tid på förskolan bli upp till 13 h lång. Så jag vet många som antingen delar upp det så den föräldern lämnar och den andra hämtar eller att ens egna föräldrar hjälper till och hämtar och har barnen några timmar innan föräldrarna tar vid. Inte ovanligt. Att vara helt själv utan hjälp när man är en småbarnsfamilj är nog extremt tungrott.

Ja, det är väl klart det blir bra för vissa - men för andra av oss blir det mycket sämre.

Jag kommer få mycket svårare med att byta pass med iom det här och jag har ingen möjlighet att kompa, vilket innebär att man behöver offra semester på saker som man innan löste med passbyten.
Jag blir faktiskt lite provocerad av att vissa av er i tråden verkar tro att vi som inte gillar den nya regeln är för att anställda ska utnyttjas/bli utbrända när det handlar om att vissa av oss får mycket mindre flexibilitet i arbetet än innan dvs sämre på jobbet i praktiken.

Jag som funderar på att byta till ett kontorstidsjobb undrar också hur man löser saker som ska ske på kontorstider. Fattar inte hur folk lyckas om de inte har flex. För mig handlar det om att AG inte ska ha rätten att ta bort dygnsvilan. Jag har faktiskt uppfattningen att det är mer gynnsamt med dygnsvila för gemene man och det är vad jag tycker arbetstidslagstiftning ska utgår ifrån.

Det är ambulans och personlig assistent som jag skrev om, jämn bemanning och där man ofta jobbat hela dygn (!) idag.

Ur vår lokala tidning:
”I XX stad jobbar man idag 24 timmars-pass, så kallade dygnspass med sovjour. Det blir sju sådana pass i månaden.”

När man jobbar sådana pass kan man ju pendla ganska långt, för man jobbar väldigt få tillfällen per månad. Med kortare pass måste man bo kvar och jobba fler pass. Samma resonemang för personliga assistenter, och tror jag också veterinärer?
Men det är just veterinärerna (distriktsveterinärerna) som jobbar dagtid och har jour natt följt av att jobba dagen efter som gör att jag ändå känner mig för att ha hårdare regler. Många veterinärer vill ju inte jobba med jour för att det blir för slitigt med så långa pass. Och kanske fler skulle vilja jobba med jour om de fick 11 timmar ledigt per dygn?

Precis som du beskriver så behövs personal på annat vis inom vården… men jag tänker att det är arbetsgivarens bekymmer att lösa det problemet. Det blir kanske för många på plats under dagarna men egoistiskt tänker jag att med låg lön och slitigt jobb skulle väl en lång lunch och möjlighet att promenera med en vårdnadshavare till en bänk för att äta glass inte vore så dumt.
Så ja, det BLIR ett problem om man ser på hur det ser ut idag. Men löser man problemet skulle det kunna innebära bättre arbetsmiljö.
Det är absolut arbetsgivarens problem men också vårat om vi nu vill att våra äldre ska få sitt vårdbehov tillgodosett.

Precis vad jag menar, förutom att det blir 26 dagar i följd då dagskiftet inte arbetar helg.

Går utmärkt inom industrin så torde gå utmärkt även inom vård och blåljus verksamhet också.

Fast det finns ju många andra lösningar än massa skift på raken och massa nätter på raken (som jag tycker är bättre iaf).

Jag som funderar på att byta till ett kontorstidsjobb undrar också hur man löser saker som ska ske på kontorstider. Fattar inte hur folk lyckas om de inte har flex. För mig handlar det om att AG inte ska ha rätten att ta bort dygnsvilan. Jag har faktiskt uppfattningen att det är mer gynnsamt med dygnsvila för gemene man och det är vad jag tycker arbetstidslagstiftning ska utgår ifrån.
De flesta har väll någon form av flex annars får man helt enkelt ta ledigt.

Senast ändrad:

Ur vår lokala tidning:

Enligt veterinärer är det väll så att de har en jour som i många fall ligger som sovande jour men som i realiteten är vaken jour. På det får de sedan inte ledigt dagen efter trots att de varit upp och igång hela natten.

Det är där jag menar att det är för hårt företagsoptimerat om det leder till skitdåliga scheman och ojämnt behov i andra verksamheter kan i alla fall lösas med flera olika skiftlag (men går kanske inte överallt!).

Enligt veterinärer är det väll så att de har en jour som i många fall ligger som sovande jour men som i realiteten är vaken jour. På det får de sedan inte ledigt dagen efter trots att de varit upp och igång hela natten.

Ja! Veterinärer är ju också hemskt. Iaf för mig som har häst. Är ju mer rädd att få ut en stackare som slitit halvt ihjäl sig. Eller inte få ut någon alls eftersom de inte orkar dessa arbetsförhållandena och jourerna. Var ju inte länge sedan det var skriverier om en som fick säga nej pga behov av vila.

Jag tror du ska läsa länkarna jag la in, och kommentarerna till det, så kanske du förstår lite hur jag tänker.

Det är där jag menar att det är för hårt företagsoptimerat om det leder till skitdåliga scheman och ojämnt behov i andra verksamheter kan i alla fall lösas med flera olika skiftlag (men går kanske inte överallt!).
Vad är för hårt förtagsoptimerat menar du, vården? Ja, det är väll det där att människor inte vill betala skatt för att det ska finnas luft i schemana. Nu mer än någonsin är det sparkrav på alla verksamheter inom kommun.

Vad är för hårt förtagsoptimerat menar du, vården? Ja, det är väll det där att människor inte vill betala skatt för att det ska finnas luft i schemana. Nu mer än någonsin är det sparkrav på alla verksamheter inom kommun.

Precis. De delade turerna och folks behov av deltid är ju bara ett sätt där arbetstagarna tvingas betala med sin hälsa och pension pga orimlig arbetsbelastning och orimlig lön.

Ja! Veterinärer är ju också hemskt. Iaf för mig som har häst. Är ju mer rädd att få ut en stackare som slitit halvt ihjäl sig. Eller inte få ut någon alls eftersom de inte orkar dessa arbetsförhållandena och jourerna. Var ju inte länge sedan det var skriverier om en som fick säga nej pga behov av vila.
Alltså, jag vet inte med dig, men jag träffar hellre en trött veterinär när mitt djur håller på att dö än ingen veterinär alls. Samma med mig själv om jag behöver akut hjälp.

Men för att avlasta lite för veterinärer och även sjukvård, läste nyligen om att personer mellan 18 och 40 söker och kräver vård för bagateller såsom en dags förkylning, lite hosta och liknande (istället för att ägna sig åt egenvård), man kanske inte ska ta sig till läkaren för minsta lilla bagatell? Det är ju ett bra sätt att skapa bättre arbetsmiljö där.

Liknande trådar

Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
7 052
Senast: MissFideli
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 301
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
34
· Visningar
1 458
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III