Högg några inlägg bara!

Jag tycker helt ärligt det känns jättekonstigt med denna diskussionen på bulefalos? 😅 Alltså en miljon argument emot något som hade kunnat öka skyddet för anställda att inte kunna utnyttjas av AG. För att (i mina ögon) tillåta branscher som redan idag inte tillräckligt med folk vill jobba inom ska kunna fortsätta ha sina dåliga löner och dåliga arbetsmiljö.

Alltså ni VILL inte att något ska ändras alls eller vad (mycket ärlig fråga alltså :))? Även om jag inte tror detta är lösningen på alla problem så tycker jag ändå det låter som att endel av grundproblemen kommer bli mer påtagliga om jag förstår argumenten här rätt? Typ skitkassa löner/ej rimligt betalt för sovande jour/för hög arbetsbelastning fysiskt/psykiskt.
Men det är väl inte så märkligt när det i praktiken blir en försämring för många av oss?
Det kvittar ju om det i teorin ska vara bättre för anställda om det inte blir det i verkligheten. Jag kommer som sagt få mindre ledighet i slutändan som det ser ut nu - det hjälper mig inte ett skit att man på pappret ska må bättre av det när jag kommer få mindre återhämtning.
Jag har liksom inte ett jättekrävande arbete men jag vill ändå kunna ha långhelger. Jag kan ju inte kompa/flexa på mitt arbete så att få 3 dagars helg eller lediga dagar mitt i veckan gör ju otroligt mycket för att jag ska få ihop livet och må bra. Fem dagars arbete och två dagars ledig dag ut och dag in är som sagt något som får mig att må skitdåligt, oavsett arbete.

Jag reagerar bara på att arbetsmiljön faktiskt inte blir bättre för att man ändrar schemat. Man blir automatiskt inte fler för att man ändrar schemat. Det är ofta inte direkt schemat som sliter mest i yrkena utan arbetsbelastningen, och den blir ju inte alls bättre.
Man börjar i fel ände.

Alltså rätt ände är ju ALLTID att höja löner och förbättra arbetsmiljön, det är det väl absolut ingen som säger något annat om? Men det händer ju aldrig.

I just det här fallet är det intressanta att det är AG som är för förändringarna, och många anställda som är emot. Så just här handlar det troligtvis om att spara pengar, snarare än att värna om de anställdas hälsa. Men det är komplext, det är det.

Jag fattar inte hur de sparar pengar på det?

Rent generellt är vi väl också vanedjur. Det var verkligen inte så många som var positiva till vår ändring från 3 till 5 skift tex men nu är det faktiskt ingen som uttryckligen vill gå tillbaka till 3-skiften (främst pga de 4 nätterna på raken).

Inte för att boosta min och mina kollegors viktighet (ska jag välja mellan situationer där jag har ett behov av att få tag på en brandman eller en åklagare på nolltid så vinner brandmannen, alltid!)

Men vi kan i praktiken ha 24 timmars tjänstgöring i samband med nattjourerna - med risk för att behöva fatta ingripande och inte helt enkla beslut ända in på morgontimmarna under en nattjour som pågår kl 16-08. Eftersom vi förväntas vara i tjänst även dagen före nattjouren tills den börjar kl 16 och fysiskt vara på arbetsplatsen under jouren och stora delar av dagen dessförinnan. En normal natt kan man som bäst slumra till någon timme här och där, beroende på hur detaljerat man antecknar och diarieför fakta inför besluten och hur långa samtalen blir. Men det är alltid så att man blir väckt kontinuerligt för nya gripanden som anmäls eller nya beslut som ska fattas.

Och en dålig natt hinner man inte somna alls och det ÄR hyfsat obehagligt när hjärnkapaciteten börjar svikta vid 3-4 och det är flera timmar kvar att ta sig genom. Där det också kan dyka upp beslut i andra ärendetyper än vi normalt jobbar med inom teamen som kräver lite mer fokus och skärpa att hantera.

Det är precis detta jag menar att vi alla har liksom vissa begränsningar iom att vi är just människor.

Högg några inlägg bara!

Jag tycker helt ärligt det känns jättekonstigt med denna diskussionen på bulefalos? 😅 Alltså en miljon argument emot något som hade kunnat öka skyddet för anställda att inte kunna utnyttjas av AG. För att (i mina ögon) tillåta branscher som redan idag inte tillräckligt med folk vill jobba inom ska kunna fortsätta ha sina dåliga löner och dåliga arbetsmiljö.

Alltså ni VILL inte att något ska ändras alls eller vad (mycket ärlig fråga alltså :))? Även om jag inte tror detta är lösningen på alla problem så tycker jag ändå det låter som att endel av grundproblemen kommer bli mer påtagliga om jag förstår argumenten här rätt? Typ skitkassa löner/ej rimligt betalt för sovande jour/för hög arbetsbelastning fysiskt/psykiskt.
Varför är det en jättekonstig diskussion? Nu håller jag med om att vården har en hel del brister men våra yrkesarbetare tjänar inte dåligt. Dom har heller i princip inga utlägg på jobbdagar.

Jag jobbar vanliga kontorstider, till skillnad mot våra yas. Jag kan inte påstå att mitt familjeliv är särskilt mycket jämställdare faktiskt. Jag kan exempelvis aldrig lämna på förskolan eftersom den öppnar 1h efter jag måste åka till jobbet. Vilket jag snarare tycker är ett problem med barnomsorg än mina arbetstider.

Högg några inlägg bara!

Hur menar du att en ändring av reglerna rakt av över alla branscher ska skydda arbetstagarna... när arbetstagarna själva säger att det blir en försämring?

Du får nog vidga perspektivet och vara öppen för att det finns vissa yrken och branscher som mycket svåra att anpassa efter en Svensson-mall och kontorstider. I mitt fall är en del av mitt jobb att alltid svara om det ringer - oavsett om jag är ledig eller ej. Givetvis är det ingen som tvingar mig men slutar jag svara kommer jobben att sina också. Nu är jag min egen men jag vet anställningsjobb som fungerar på samma sätt. Det är både ett jobb och lite av en livsstil.

Jag påverkas inte i nuläget då vi går beredskap i stället för jour, dvs ej schemalagd tid. Kan ibland ha sju dygn i sträck, när man får vila beror på verksamheten vilket är svårt/omöjligt att styra så kan variera mycket. Med reglerad arbetstid och garanterad dygnsvila skulle vi nog behöva vara närmare tre gånger fler, det känns som ett moment 22 eftersom det verkligen inte finns ett överskott av folk att anställa men är ju ingen som vill jobba såhär heller.

Finns det fler här som arbetar med beredskap? Hur fungerar det för er, får ni motsvarande tid ledigt vid arbete under beredskap eller inte? Och är ni schemalagda normalt dagen efter beredskap, och vad är rutinen då om man har jobbat under kväll/natt?

Det är precis som ditt första stycke beskriver jag hade hoppats på att detta ledde till. Initial fortsatt brist men kanske blir underlaget större med andra arbetstider och rimligare belastning?

Vi har beredskap och inte jour, inte min avdelning dock så en annan person i facket är mer insatt i deras avtal än mig. Man har en vecka i sträck och arbetar sina vanliga 8-16.14 tider mån-fre. Men beroende på när och hur mycket man får åka in/hjälpa per telefon får man ledigt. Eftersom resten av avdelningen jobbar 8-16.14 så kan man alltid få sin dygnsvila korrekt. Det tycker jag känns som ett rimligt sätt att ha beredskap på.

Men det är väl inte så märkligt när det i praktiken blir en försämring för många av oss?
Det kvittar ju om det i teorin ska vara bättre för anställda om det inte blir det i verkligheten. Jag kommer som sagt få mindre ledighet i slutändan som det ser ut nu - det hjälper mig inte ett skit att man på pappret ska må bättre av det när jag kommer få mindre återhämtning.
Jag har liksom inte ett jättekrävande arbete men jag vill ändå kunna ha långhelger. Jag kan ju inte kompa/flexa på mitt arbete så att få 3 dagars helg eller lediga dagar mitt i veckan gör ju otroligt mycket för att jag ska få ihop livet och må bra. Fem dagars arbete och två dagars ledig dag ut och dag in är som sagt något som får mig att må skitdåligt, oavsett arbete.

Du får mindre sammanhängande ledighet, du arbetar väl inte mindre tid? I praktiken är det ju då kanske veckoarbetstiden som är för lång? Jag tycker helt enkelt det är rimligt att alla ska ha rätt till att hinna pendla, äta och sova mellan arbetspasset.

Varför är det en jättekonstig diskussion? Nu håller jag med om att vården har en hel del brister men våra yrkesarbetare tjänar inte dåligt. Dom har heller i princip inga utlägg på jobbdagar.

Jag jobbar vanliga kontorstider, till skillnad mot våra yas. Jag kan inte påstå att mitt familjeliv är särskilt mycket jämställdare faktiskt. Jag kan exempelvis aldrig lämna på förskolan eftersom den öppnar 1h efter jag måste åka till jobbet. Vilket jag snarare tycker är ett problem med barnomsorg än mina arbetstider.

Jag förstår inte riktigt ditt svar i förhållande till 11 hs diskussionen? Barnomsorgen är ett absolut problem ja.

Hur menar du att en ändring av reglerna rakt av över alla branscher ska skydda arbetstagarna... när arbetstagarna själva säger att det blir en försämring?

Du får nog vidga perspektivet och vara öppen för att det finns vissa yrken och branscher som mycket svåra att anpassa efter en Svensson-mall och kontorstider. I mitt fall är en del av mitt jobb att alltid svara om det ringer - oavsett om jag är ledig eller ej. Givetvis är det ingen som tvingar mig men slutar jag svara kommer jobben att sina också. Nu är jag min egen men jag vet anställningsjobb som fungerar på samma sätt. Det är både ett jobb och lite av en livsstil.

Jag bara tycker det känns som en konstig diskussion att för att kunna arbeta inom vissa branscher (som jag förstår på svaren redan inte får in tillräckligt med peronal) så måste man vara livegen sitt jobb typ? Och samtidigt beskriver ni ju flera jobb som att det är så slitigt att man aldrig orkar till pensionen. Jag tycker det känns som att vi slits ut med orimliga villkor.

Det klart att det finns perioder som har varit tunga och man har blivit väckt mycket och perioder när man får sova hela natten. Blir man väckt och känner att man är för trött när dagpasset börjar får man gå hem. Det är ingen hos oss som skulle tycka att det var det minsta märkligt. Vad gäller lugna perioder när man får sova så kan jag lugna dig med att villkoren inte är så glassiga i bilaga J. Min sovtur är 9 timmar men jag får bara räkna in halva den tiden i min arbetstid, 38,25 Tim/v och jag har bara halv ersättning. Detta oavsett hur mycket eller lite jag blir väckt.

Det är dessutom en trygghetsfråga för vår vakna natt att alltid ha en back up. Det är inte rimligt att vara själv.

På mitt jobb, statligt, räknas vid vilande natt hälften av timmarna. Alltså om det är vilande 00-07 räknas det som arbetstid 3,5 timme. Blir det störning är det kval övertid för den tiden. (För fastanställda/vikariat.)
Halva tiden + ersättning vid störning låter ju betydligt bättre än halva tiden utan extra ersättning, eller ersättning utan tid. Vågar jag gissa att @LadyCovergirl jobbar ien mansdominerad bransch medan jag och @Galant inte gör det?

Vi har beredskap och inte jour, inte min avdelning dock så en annan person i facket är mer insatt i deras avtal än mig. Man har en vecka i sträck och arbetar sina vanliga 8-16.14 tider mån-fre. Men beroende på när och hur mycket man får åka in/hjälpa per telefon får man ledigt. Eftersom resten av avdelningen jobbar 8-16.14 så kan man alltid få sin dygnsvila korrekt. Det tycker jag känns som ett rimligt sätt att ha beredskap på.
Ja det låter klart mer rimligt. Vi kan ibland lösa det så, men eftersom vi inte har något krav på dygnsvila så blir det lite upp till var och en och jag upplever att det leder till en lite skev kultur där många (jag med) inte vill vara den som orsakar problem för kunder eller merarbete för kollegor så man stannar kvar och jobbar ändå.

Jag bara tycker det känns som en konstig diskussion att för att kunna arbeta inom vissa branscher (som jag förstår på svaren redan inte får in tillräckligt med peronal) så måste man vara livegen sitt jobb typ? Och samtidigt beskriver ni ju flera jobb som att det är så slitigt att man aldrig orkar till pensionen. Jag tycker det känns som att vi slits ut med orimliga villkor.
Och jag tror inte det är arbetstiderna som är problemet alls där utan resten av arbetsmiljön, tex personalbrist, dålig löns osv.

Ja det låter klart mer rimligt. Vi kan ibland lösa det så, men eftersom vi inte har något krav på dygnsvila så blir det lite upp till var och en och jag upplever att det leder till en lite skev kultur där många (jag med) inte vill vara den som orsakar problem för kunder eller merarbete för kollegor så man stannar kvar och jobbar ändå.

Ja! Så hade vi det också innan vi bråkade för mycket om arbetstiden och AG svarade med att bli hårdare med 11 hs regeln (där det går ska tilläggas, stora variationer bara inom vår lilla produktionsenhet). De som gillar att sova få timmar och jobba sista passet tidigare blev inte glada såklart men på det stora hela blev kulturen åtminstone lite mer åt hållet att inte ställa upp på allt och köra slut på sig själv. Det tycker jag är en positiv förändring för de generella arbetsplatsvillkoren.

Ja fast alltså alla politiker har väl varit överens om det i typ alla år. Ändå låter det som att det bara blir högre och högre belastning inom tex sjukvården och det löses med deltid och tajt schemaplanering.
Och du tycker alltså det är rätt att ändra schemaform istället för arbetsmiljön, trots att så många som jobbar i dag så här säger att de trivs med sitt schema som de har? Jag hör sällan folk gnälla över schemat som sådant, utan mer över arbetsmiljön, och personalbrist.

Men vi är inte alla lika. Personligen gillar jag adrenalinpåslaget när det händer saker snabbt, problem ska lösas dygnet runt och det ibland är rätt höga insatser. Jag har haft kontakt med personer som jobbat som politiska sekreterare och inom påverkansorganisationer... de svarar alltid, dygnet runt. Det är inte en typ av jobb för alla men för några av oss galningar är det ett drömjobb.

Särbon kommer inte att kunna jobba till pensionen pga kroppen, nej. Men han kan inte ha ett skrivbordsjobb (det kräver utbildning, något han aldrig varit intresserad av plus att han är dyslektiker med trolig ADHD - sitta still är inte hans grej). Lägg sedan till att han har ingen chef över sig så det är väldigt fritt (klart han har chefer... men de är på över 100 mils avstånd för tillfället).

Vi är till viss del våra jobb och måste vara det för att vara bra på dem.

Liknande trådar

Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
7 052
Senast: MissFideli
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 302
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
34
· Visningar
1 461
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar