Apropå galna jobb... särbon blev erbjuden ett jobb att vakta en del av en oljepipeline någonstans i Mellanöstern. En skulle patrullera "sin" bit och helt enkelt skjuta de som försökte sno olja och/eller jävlas med pipelinen.

Du fick en karta, mat, fordon, en AK och en jädra massa ammunition och sedan var det bara att bege sig ut. Han skippade det, en kunde ju kallt räkna med att de som ville åt pipelinen också hade vapen :rofl:

Dvs när man inser att man inte klarar det längre och blir sjukskriven kan man ändra?
Som det är nu kan vi som jobbar kväll, oftast 3 st, hjälpa varandra om det varit tufft. T ex kan jag ta jouren åt en kollega som behöver komma hem. Den flexibiliteten kommer inte finnas med det nya schemat då vila och dygnsbryt styr mycket mer och marginalen är knappt där. Så det finns säkert de som går i en kass arbetsmiljö nu men det kan också vara som hos oss där man hjälps åt och använder möjligheten på ett positivt sätt.

Alla vill inte ha barn? Och skulle man vilja så kan man ju byta jobb till något som passar bättre?

Särbon har kollegor som bytt jobb just för att de inte velat vara borta från barnen så länge.

Särbon har också kollegor som slutade jobba borta i veckorna som blivit tillbakajagade av sin partner... det finns förhållanden som mår bäst av att inte slita på varandra konstant :angel:

Största problemet med ditt förslag, är att det kommer betyda att AG kommer pressa alla att "frivilligt" jobba mer än lagen kräver, på ett sätt som inte är hållbart.
Kan såklart hända men hos oss är det en väldigt enig personalstyrka. Både vi gamla rävar och nyanställda har liknande åsikt. Här är det snarare ledning som pressar personalgruppen till anpassning till det nya.. iofs genom att vi tillsammans jobbar med schemaläggningen.

Välkommen till Norrland ;)

Praktiskt taget alla män jag känner i Norrland ligger borta på jobb. Det är inte ett dugg jämställt etc men det är priset för att kunna bo kvar i inlandet med de kvalitéer det för med sig (jakt, fiske, natur etc).
Typ alla våra yrkesarbetare kommer från Norrland/Värmland. Upplägget jag skrev om på mitt jobb är ju liksom det som krävs om man vill ha infrastruktur i storstäder. Alternativen är ju att folk i ännu större utsträckning flyttar från inlandet eller tar skiftjobb i Norge.

Ja, det är ju inget att hänga i julgranen direkt. Jag har nog ännu mindre för sovande natt, men å andra sidan ok betalt om jag måste kliva upp och göra något krävande (vilket sker i snitt 2 nätter/vecka har jag för mig). Å andra sidan är mindre jobb aka sådant som går att lösa via telefon helt obetalt, och mina sovande nattimmar räknas inte som arbetstid över huvud taget så min yrkesgrupp kan utan problem vara schemalagd 50-80 h i veckan för "heltid".

Hur fungerar det för er, räknas natten som arbetstid (som drar ner både genomsnittlig belastning och lön) eller förväntas ni jobba mer för att kompensera för lugna nätter?

På mitt jobb, statligt, räknas vid vilande natt hälften av timmarna. Alltså om det är vilande 00-07 räknas det som arbetstid 3,5 timme. Blir det störning är det kval övertid för den tiden. (För fastanställda/vikariat.)

efter några år på en brandstation kan jag säga att detta är en snackis. Och faktiskt så otroligt stort ämne att facken bråkar med varandra. Det är mycket komplex fråga och jag vet inte exakt varför det är en sån helig fråga.
Tittar man rent arbetstidsmässigt är räddningstjänstfolk väldigt priviligierade, tycker jag. Du jobbar ibland dygn (ibland dagtid) och går du på rent dygnspass-schema arbetar du 2 pass i veckan. På många stationer är det inte jätteofta något som händer på natten så du kan planera att jobba extra dagen efter (vilket mer eller mindre alla gör) eftersom du sovit hela natten.
Det är också väldigt starka traditioner på en station och såhär har det "alltid varit" och blir det nytt så blir det obekvämt. Det är väldigt svårt att rekrytera brandmän idag och det kanske inte blir lättare om det nya går igen speciellt inte de som redan är i systemet för krasst sätt vill de absolut kunna bära 2-3 löner från jobb. Men eftersom det är svårt att rekrytera kommer det behövas väldigt många fler brandmän och där är ju en oro, när man inte får tag på en idag, hur ska man då kunna få tag på många om detta sätts i verket?

Sen läste jag något om att man inte ska behöva jobba 24 timmar med samhällsviktig verksamhet. Nej, det gör du inte på stationen. Blir det en insats sitter du inte där i 24 timmar, det finns regler osv för det också (tror det är max 10-12 timmar).

De gör ett superviktigt jobb, inget snack om saken! Och de är mina kollegor. Men som sagt, rent tidsmässigt (och lönemässigt) har det de himla bra.

Ja, och det är man kanske absolut också medveten om när man väljer sitt yrke? Att det är slitigt, att man kanske inte kan jobba hela livet med samma, att det kräver anpassningar i ens sätt att leva?

Det tycker jag. Man väljer ju inte ett skiftjobb om man hatar att jobba skift....

För mig räknas det som sagt inte som arbetstid när jag är i tjänst men får sova i väntan på uppdrag, därför är det inte klart för mig. ;)

Överlag är det väl besvärligt att få ett rättvist och ekonomiskt hållbart system för bemanning på tider där det inte är så mycket att göra, men där det ändå behöver finnas någon tillgänglig. Ha personal uppbunden för skälig "vakenlön" blir dyrt i förhållande till det arbete som ska utföras, att ha sovande jour som en del av arbetstiden resulterar i dålig lön, att kalla det beredskap och lägga det utöver normal 40 h dagvecka ger mycket uppbunden tid. Varken dålig lön eller lite fritid är ju helt optimalt om man vill attrahera folk till arbetsplatsen.

Välkommen till Norrland ;)

Praktiskt taget alla män jag känner i Norrland ligger borta på jobb. Det är inte ett dugg jämställt etc men det är priset för att kunna bo kvar i inlandet med de kvalitéer det för med sig (jakt, fiske, natur etc).

Högg några inlägg bara!

Jag tycker helt ärligt det känns jättekonstigt med denna diskussionen på bulefalos? 😅 Alltså en miljon argument emot något som hade kunnat öka skyddet för anställda att inte kunna utnyttjas av AG. För att (i mina ögon) tillåta branscher som redan idag inte tillräckligt med folk vill jobba inom ska kunna fortsätta ha sina dåliga löner och dåliga arbetsmiljö.

Alltså ni VILL inte att något ska ändras alls eller vad (mycket ärlig fråga alltså :))? Även om jag inte tror detta är lösningen på alla problem så tycker jag ändå det låter som att endel av grundproblemen kommer bli mer påtagliga om jag förstår argumenten här rätt? Typ skitkassa löner/ej rimligt betalt för sovande jour/för hög arbetsbelastning fysiskt/psykiskt.

Högg några inlägg bara!

Jag tycker helt ärligt det känns jättekonstigt med denna diskussionen på bulefalos? 😅 Alltså en miljon argument emot något som hade kunnat öka skyddet för anställda att inte kunna utnyttjas av AG. För att (i mina ögon) tillåta branscher som redan idag inte tillräckligt med folk vill jobba inom ska kunna fortsätta ha sina dåliga löner och dåliga arbetsmiljö.

Alltså ni VILL inte att något ska ändras alls eller vad (mycket ärlig fråga alltså :))? Även om jag inte tror detta är lösningen på alla problem så tycker jag ändå det låter som att endel av grundproblemen kommer bli mer påtagliga om jag förstår argumenten här rätt? Typ skitkassa löner/ej rimligt betalt för sovande jour/för hög arbetsbelastning fysiskt/psykiskt.
Jag reagerar bara på att arbetsmiljön faktiskt inte blir bättre för att man ändrar schemat. Man blir automatiskt inte fler för att man ändrar schemat. Det är ofta inte direkt schemat som sliter mest i yrkena utan arbetsbelastningen, och den blir ju inte alls bättre.
Man börjar i fel ände.

Högg några inlägg bara!

I just det här fallet är det intressanta att det är AG som är för förändringarna, och många anställda som är emot. Så just här handlar det troligtvis om att spara pengar, snarare än att värna om de anställdas hälsa. Men det är komplext, det är det.

efter några år på en brandstation kan jag säga att detta är en snackis. Och faktiskt så otroligt stort ämne att facken bråkar med varandra. Det är mycket komplex fråga och jag vet inte exakt varför det är en sån helig fråga.
Tittar man rent arbetstidsmässigt är räddningstjänstfolk väldigt priviligierade, tycker jag. Du jobbar ibland dygn (ibland dagtid) och går du på rent dygnspass-schema arbetar du 2 pass i veckan. På många stationer är det inte jätteofta något som händer på natten så du kan planera att jobba extra dagen efter (vilket mer eller mindre alla gör) eftersom du sovit hela natten.
Det är också väldigt starka traditioner på en station och såhär har det "alltid varit" och blir det nytt så blir det obekvämt. Det är väldigt svårt att rekrytera brandmän idag och det kanske inte blir lättare om det nya går igen speciellt inte de som redan är i systemet för krasst sätt vill de absolut kunna bära 2-3 löner från jobb. Men eftersom det är svårt att rekrytera kommer det behövas väldigt många fler brandmän och där är ju en oro, när man inte får tag på en idag, hur ska man då kunna få tag på många om detta sätts i verket?

Sen läste jag något om att man inte ska behöva jobba 24 timmar med samhällsviktig verksamhet. Nej, det gör du inte på stationen. Blir det en insats sitter du inte där i 24 timmar, det finns regler osv för det också (tror det är max 10-12 timmar).

De gör ett superviktigt jobb, inget snack om saken! Och de är mina kollegor. Men som sagt, rent tidsmässigt (och lönemässigt) har det de himla bra.

Inte för att boosta min och mina kollegors viktighet (ska jag välja mellan situationer där jag har ett behov av att få tag på en brandman eller en åklagare på nolltid så vinner brandmannen, alltid!)

Men vi kan i praktiken ha 24 timmars tjänstgöring i samband med nattjourerna - med risk för att behöva fatta ingripande och inte helt enkla beslut ända in på morgontimmarna under en nattjour som pågår kl 16-08. Eftersom vi förväntas vara i tjänst även dagen före nattjouren tills den börjar kl 16 och fysiskt vara på arbetsplatsen under jouren och stora delar av dagen dessförinnan. En normal natt kan man som bäst slumra till någon timme här och där, beroende på hur detaljerat man antecknar och diarieför fakta inför besluten och hur långa samtalen blir. Men det är alltid så att man blir väckt kontinuerligt för nya gripanden som anmäls eller nya beslut som ska fattas.

Och en dålig natt hinner man inte somna alls och det ÄR hyfsat obehagligt när hjärnkapaciteten börjar svikta vid 3-4 och det är flera timmar kvar att ta sig genom. Där det också kan dyka upp beslut i andra ärendetyper än vi normalt jobbar med inom teamen som kräver lite mer fokus och skärpa att hantera.

I just det här fallet är det intressanta att det är AG som är för förändringarna, och många anställda som är emot. Så just här handlar det troligtvis om att spara pengar, snarare än att värna om de anställdas hälsa. Men det är komplext, det är det.
Nja, det kommer bli väldigt svårt att få ihop det för många verksamheter med den här förändringen, så att AG är odelat positiva tror jag inte. Det är ju inte AG som drivit genom att förändringen ska ske, det är EU.

Jag påverkas inte i nuläget då vi går beredskap i stället för jour, dvs ej schemalagd tid. Kan ibland ha sju dygn i sträck, när man får vila beror på verksamheten vilket är svårt/omöjligt att styra så kan variera mycket. Med reglerad arbetstid och garanterad dygnsvila skulle vi nog behöva vara närmare tre gånger fler, det känns som ett moment 22 eftersom det verkligen inte finns ett överskott av folk att anställa men är ju ingen som vill jobba såhär heller.

Finns det fler här som arbetar med beredskap? Hur fungerar det för er, får ni motsvarande tid ledigt vid arbete under beredskap eller inte? Och är ni schemalagda normalt dagen efter beredskap, och vad är rutinen då om man har jobbat under kväll/natt?

Inte för att boosta min och mina kollegors viktighet (ska jag välja mellan situationer där jag har ett behov av att få tag på en brandman eller en åklagare på nolltid så vinner brandmannen, alltid!)

Men vi kan i praktiken ha 24 timmars tjänstgöring i samband med nattjourerna - med risk för att behöva fatta ingripande och inte helt enkla beslut ända in på morgontimmarna under en nattjour som pågår kl 16-08. Eftersom vi förväntas vara i tjänst även dagen före nattjouren tills den börjar kl 16 och fysiskt vara på arbetsplatsen under jouren och stora delar av dagen dessförinnan. En normal natt kan man som bäst slumra till någon timme här och där, beroende på hur detaljerat man antecknar och diarieför fakta inför besluten och hur långa samtalen blir. Men det är alltid så att man blir väckt kontinuerligt för nya gripanden som anmäls eller nya beslut som ska fattas.

Och en dålig natt hinner man inte somna alls och det ÄR hyfsat obehagligt när hjärnkapaciteten börjar svikta vid 3-4 och det är flera timmar kvar att ta sig genom. Där det också kan dyka upp beslut i andra ärendetyper än vi normalt jobbar med inom teamen som kräver lite mer fokus och skärpa att hantera.
absolut. Man vet ju själv hur kapaciteten var när man jobbade 19-07 (vaken) och nån skulle jävlas framåt 03-04 på morgonen. Innan dess hade det gått bra men vid den tiden märks det verkligen hur hjärnan och kroppen vill vila.

Liknande trådar

Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
7 052
Senast: MissFideli
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 302
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
34
· Visningar
1 461
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar