Dvärgschnauzer tråden

Y

yoppe

Hejsan! Nu ska vi se om det är fler personer i vårat avlånga land som har en eller flera hundar av den underbara rasen Dvärgschnauzer! :D
Är nyfiken på vad ni gör med era vovvar, tävlar ni eller ställer ni ut dom etc? :) Berätta om era hundar! ;D

Har själv en Dvärgschnauzer, han heter Cudas och är 2½år och hur gó som helst! :) Ska slänga in en liten bild på vovven så fort jag hittar igen en fin bild på honom. En liten rackare som ständigt hittar på nya bus när han är uttråkad, har nyss börjat med att träna lite agillity med honom och det tycker han är helskojj! :)

En liten fundering oxå, rakar ni eller rycker ni hundens päls? Och isf, hur gör ni detta? ;) Hela hunden eller lämnar ni ben och huvud? (A)

//Isabelle

Sv: Dvärgschnauzer tråden

Har 3 stycken p/s tikar boende hemma; Schnauzi-Hero's Nobla-Nikita 7 1/2år, Se UCH Kissmeth's Donna Deleia 5 år och Schnauzi-Hero's Bettina Bossanova 1 1/2 år. Sen har jag även 2 hanar och 3 tikar ute på foder.

Med Nikita tränar jag lite viltspår. Leia tränar jag lydnad, uppletande och ställer ut. Nova tränar viltspår (gdk anlagsprov), lydnad och ställer ut.

Rycker hundarna och gör det själv. Rycker även benen men kan klippa några strån inför utställning. Självklart trimmar man även huvud och ben, annars blir de ju jätte lurviga!

Jag vågar gissa att jag har den äldsta av alla skäggisar på buke ;)

Spike heter han ("Hotpinsch Letter Express", främst amerikansk och spanskt blod i stamtavlan), en 12-årig peppar och salt hane! Har haft honom sedan han var 8 veckor och jag 10 år gammal.

Just nu består hans liv i att sova och vara försöksobjekt (han är så snäll!) till mig och mina studievänner (pluggar till veterinär).
I unga dar så höll vi på med främst freestyle, men även lydnad, spår och agility på hobbynivå. Några "riktiga" tävlingar blev det tyvärr aldrig.

Tyvärr så blev han aldrig utställd pga bristande intresse hos mina föräldrar. Nu när jag har både intresse och möjlighet att vara med så är han för gammal, så det får bli nästa schnauzer (sneglar åt falukorws uppfödningar...;))

Eftersom det inte fanns någon bra trimmare i närheten där vi bodde och uppfödaren bodde alldeles för långt bort (plus utställningointresset) så fick han helt enkelt bli klippt/rakad istället för trimmad.
Nu bor det en dvärgschnauzeruppfödare bara 5 min ifrån där vi bor, så vi brukar lämna Spike där för frisering. Tyvärr går det ju inte att trimma när man rakat/klippt pälsen för många gånger.

Ska lägga upp lite bilder, så gör det ni andra också!

Trevligt!
Kom gärna och hälsa på när du är i Sthlm! (och kika under valpar på min hemsida...) ;)

Ska fota lite imorgon när vi tränar viltspår imorgon tänkte jag så kommer nya bilder då :)

Kul, har funderat på att starta en sån här tråd!

Jag har en svart hane född i mars-09, vid namn Sigge (Joydogs Lord Nelson).
Vi tränar lydnad, agility och även lite spår (främst personspår). Har provat på viltspår och det skulle jag vilja fortsätta med så fort jag får tag på klövar.
Har som mål att tävla lydnad och agility nästa år, vi får se hur det blir...

Normalt sett rycks pälsen hos trimmare.

Ja, det vill jag gärna göra! Ska ni vara med något på hundmässan i december? Dit ska jag i alla fall för att kika på alla underbara skägg :)
Brukar kika in lite på hemsidan då och då, dina hundar är verkligen helt i min stil! Blev lite kär i Jerry :love:
Spike är också stor, 35 cm. Precis som de ska vara enligt mig! ;)

Åh jag blir verkligen så sugen på en liten ur nästa kull! Så söta så att jag nästan börjar gråta :p
Men de kommer tyvärr ett år för tidigt :( hela nästa år kommer bestå utav praktiskt arbete under terminerna och då blir det ofta långa dagar i kliniken. Vill ju ha massor utav tid med valpisen! Dessutom kan jag ju inte lämna den hos en hundvakt som jag kan med Spike när det inte funkar tidsmässigt...MEN JAG ÄR SÅ GALET SUGEN! ;)

Planen är väl att para Nova med Jerry. Men inte bestämt mig helt hundra än... Men det går flera tåg! Du får gärna komma iaf :)

Decemberutställningen är ett måste!

Varför skulle du inte kunna lämna valp hos hundvakten? (förutsatt att du hittar en hundvakt som kan tänka sig att ha valp hemma såklart).

Men visst ska allt klaffa när man skaffar hund, det är ju ett måste.

Det är väl klart att det går. Men jag känner inte att just jag vill lämna en 3 månaders valp 7 timmar om dagen i upp till 6 veckor i sträck hos en hundvakt eller anna person som passar hunden. Visserligen kommer jag även vara ledig flera veckor i taget men...
Valptiden är något alldeles extra och jag själv vill nyttja den tiden till att uppfostra den lille samt bara få njuta av tiden som går så fort. Det blir ju i sådana fall min första valp i vuxna år så att säga, och då vill jag vara med den mesta utav tiden och ha verkligen ha tid att gå på valpkurs, utställningar etc.
Det kommer säkert aldrig passa helt perfekt med tid och sådant för en valp, men just nästa år blir ett problem redan med Spike om var jag ska "göra av honom" emellanåt.

falukorw: Nova med Jerry, spännande! Ja jag tänkte väl att stockholms hundmässa är en av de stora så att säga ;) Då syns vi i alla fall där.

Här kommer några bilder på den gamle herrn (från början av året).

Långhårig
IMG_9361red.jpg

Korthårig
PC050312red.jpg

Har väldigt få bilder på min nya dator, men vet att jag har någon uppställningsbild sparad någonstans (på gamla datorn)...

Har en donna på nu 9 månader, tiden går aningen för fort..
har tänkt jag ska träna agility med henne när åldern är inne..

31543883.jpg

Trimmar henne över hela kroppen, förutom klippningen bak och fram. Nu anigen otrimmad..
Ska på onsdag iväg med mammas hund, han ska trimmas och ska då ha med Lea och visa upp henne och se vad hon säger om henne..
Då den trimmaren äevn föder upp dvärgschnauzer i en liten skala..
Ska bli spännade:)

Hur går det för er alla?
Här rullar livet på i godan ro. Mycket utställningar just nu men nu är det bara 2 helger kvar, sen får man lite lugn.
I helgen gjorde 2 ur min senaste valpkull debut på våran specialutställning, totalt var det 8 valpar med och min hane blev BIR och sedan BIS 4. Tikvalpen kom 2:a i sin klass med HP. Är super nöjd!
Bailey som blev BIR
baileyBIRKista.jpg

Bessie
bezziekista.jpg

Efter utställningen på lördagen åkte vi vidare till Visby för att ställa där på söndagen. Hade bara med mig Nova och hon blev BIM och fick därmed cert och cacib! Jätte nöjd för nu har hon sina två cert innan 2 år... Bara att vänta nu!

Vi har också hunnit med att gå ett viltspår vilket resulterade i ett 1:a pris i öppen klass. "Bara" 2 kvar till det championatet!

Vad har ni pysslat med?

Vad kul att se era dvärgar!
Själv har jag tyvärr ingen just nu. Min gamling, Forsis Salte Kajser Kavat dog vid 14 års ålder för två år sen. Men det verkar som om jag kanske får hem en skäggis snart!! Ska låna hem en från en kompis.
Det ser jag verkligen fram emot, för abstinensen är svår!
Vad kul att flera verkar jobba med sina små.

KL

Har just nu en dvärgschnauzer, ska få hem en till någon gång under nästa år :laugh:.

Min lille kille är drygt 3 år gammal och heter Homer. Han går under nicknamet My special little guy, för han är otroligt speciell (skulle han vara människa så skulle han säkerligen ha en bokstavskombination alt. vara bekräftat lite lätt efterbliven :p ). Men han är mitt lilla hjärta ändå, min lilla myshund :love:

2010-07-2811.jpg

2010-07-2121.jpg

2010-07-2116.jpg

Han skulle varit min tränings/tävlingshund, men han trivs bäst som en ren sällskapshund, han behöver inget mer än att bara få vara med :D. Fast lite kunskaper har han allt... http://www.youtube.com/watch?v=Iqv6A5zTsMs :D

Åh, jag som egentligen inte är så förtjust i svart och silver tycker att din är jättevacker faktiskt! Han verkar vara en ganska stor (alltså hög, inte tjock! :p) kille? (Ser ut så på bilderna i alla fall).

Själv har jag och Spike precis anlänt i Sverige för att vara här en månad, sen blir det tillbaka till plugget i Tyskland.
Spike har nu, som 12-åring, fått diagnosen atopisk dermatit. Nu har min misstanke från första början blivit bekräftad: han är allergisk mot något i omvärlden. När vi kommer tillbaka så ska vi få vara med i några studier om atopisk dermatit på skolan och jag hoppas att de kommer hjälpa mot hans kliande. Om inte så har vi i alla fall fått en massa undersökningar gratis (vilket aldrig är fel på en äldre hund :)).

Annars rullar livet på som vanligt, han är pigg och glad och det verkar som om han tycker att det är skönt med lite kallare väder eftersom han verkligen springer på som en 5-åring på promenaderna nu :) Idag ska vi äntligen få träffa grannkompisen (en tollare) igen och ta en lång och härlig promenad i skogen, även om den lilla skitungen säkert kommer att vara lite påfrestande med sina ständiga lekinviter (enligt Spike) :D

Grattis till falukorw och de fina resultaten! Tycker det är så himla kul att du satsar på viltspår, det vill jag också göra med nästa skäggis!

gudars! :) Dvärgschnauzern är verkligen en underbar ras! :love:
ser på allas fina vovvar och känner att man vill ha hem en till liten galenpanna! :angel:

Åh, jag som egentligen inte är så förtjust i svart och silver tycker att din är jättevacker faktiskt! Han verkar vara en ganska stor (alltså hög, inte tjock! :p) kille? (Ser ut så på bilderna i alla fall).

Hihi, tackar :D! Ja Homer är söt han, fast enligt utställningsmått en rätt så ful dvärgschnauzer :p. Väldigt raka vinklar fram, knorrsvans, rundat kors osv... Men han är ju snygg i mina ögon iaf (och några andras med tydligen ;) )

Han är inte så galet hög, ligger på 33 cm (med rätt hög skuldra :laugh:)

oj,, tror att min familjs dvärgschnauzer är en aningens över måtten?
han är 37cm :o

men vad gör det? :angel: han är underbar endå :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 285
Senast: Sel
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 846
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 469
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka