Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag planerar att åka iväg på en pay and ride i slutet av oktober med danitza :)
Hon har äntligen kommit igång ordentligt med bakbenen och rör sig jätte fint! Nu är problemet lite att hon inte orkar bära sig och blir lite orolig i munnen. Alltså hackar i bettet och håller ingen stadig form alls. Men jag hoppas på att lösa det till dess.

Har någon av er tips på övningar? Eller det är bara att rida? :)

Rider nu bara på vanligt tvådelat bett. Ska nog ta ut tandläkare så att vi får kollat munnen ordentligt också.

Jag planerar att åka iväg på en pay and ride i slutet av oktober med danitza :)
Hon har äntligen kommit igång ordentligt med bakbenen och rör sig jätte fint! Nu är problemet lite att hon inte orkar bära sig och blir lite orolig i munnen. Alltså hackar i bettet och håller ingen stadig form alls. Men jag hoppas på att lösa det till dess.

Rider nu bara på vanligt tvådelat bett. Ska nog ta ut tandläkare så att vi får kollat munnen ordentligt också.
Mkt ben fram till en stadig och jämn hand brukar vara trixet. Och du måste vara snabb och känna när hon är på väg isär och driva eller ta halvhalt för att få henne att bära sig själv i det läget...

Mkt ben fram till en stadig och jämn hand brukar vara trixet. Och du måste vara snabb och känna när hon är på väg isär och driva eller ta halvhalt för att få henne att bära sig själv i det läget...

Hon har väldigt stort steg och blir extremt svår att hålla ihop. Så hon springer gärna iväg. Jobbar mycket med förhållningar och det tar hon bra. Har bra kontakt i munnen hela tiden men det stör ju när hon tuggar.

Hon har väldigt stort steg och blir extremt svår att hålla ihop. Så hon springer gärna iväg. Jobbar mycket med förhållningar och det tar hon bra. Har bra kontakt i munnen hela tiden men det stör ju när hon tuggar.
Då är det halvhalterna som du får jobba på. Hon ska ta de halvhalter som du tar med kroppen så hon inte drar dig i handen. Det superviktigt. Det är först då du kan få den ärliga samlingen.

Det här med att göra en inbakad fläta i manen, hur gör man för att få den att hålla? Jag tycker att jag är hyffsat bra på att fläta men hur jag än gör så håller den bara tills S böjer på halsen. Har han fortfarande för kort och tjock man? Har gett upp det där med knoppar, det ser bara ut som tennisbollar :o

img_8398_560ba3182a6b22525e2dc85a.jpg

Då är det halvhalterna som du får jobba på. Hon ska ta de halvhalter som du tar med kroppen så hon inte drar dig i handen. Det superviktigt. Det är först då du kan få den ärliga samlingen.

Ska försöka tänka på det :)

Det är så roligt att det är detta "lilla" problemet vi har nu. Och jag ser det som världens grej! Sen när jag tänker efter lite så kunde jag ju inte ens rida på en volt för ett år sedan :p

Det här med att göra en inbakad fläta i manen, hur gör man för att få den att hålla? Jag tycker att jag är hyffsat bra på att fläta men hur jag än gör så håller den bara tills S böjer på halsen. Har han fortfarande för kort och tjock man? Har gett upp det där med knoppar, det ser bara ut som tennisbollar :o

Min ponny har både lång och tjock man plus en matte som var sådär halvbra på att fläta så de åkte upp för jämnan. Numera bakar jag in flätan "från båda hållen", dvs jag tar med mer man i omtagen både uppifrån och nerifrån.

Jag skulle vilja påstå att det är kortheten i kombination med tjocklek. En tjock man behöver längd för att hålla ihop :)
Var på terrängträning i helgen, två pass och vatten. Men flätan höll sig hela dagen
12075083_10153280408413789_4401618689698080368_n.jpg

Men så har han rätt lååång man :)
10983328_10153171710508789_4861243201511444077_n.jpg

dsc_0494_560c0f7dddf2b346738fc9b9.jpg

Ja jag flätar åt båda hållen, som när man gör en inbakad fläta på sig själv. Det är nog längden det är fel på, för så här ser den ut efter ett tag, och då har jag flätat så hårt jag bara kan

dsc_0494_560c0f7dddf2b346738fc9b9.jpg

Ja jag flätar åt båda hållen, som när man gör en inbakad fläta på sig själv. Det är nog längden det är fel på, för så här ser den ut efter ett tag, och då har jag flätat så hårt jag bara kan

Det ser ut som att det är längden som ställer till det, för flätan ser ut att vara rejäl :p

Ett tips är Hippsons övningsböcker, det finns 3 dressyrböcker som innehåller övningar för olika nivåer. Jag har bara läst nivå 1 och 2, men jag tycker att det är bra övningar som är grundligt beskrivna med bilder. Så dyra är de inte heller.

Till nåt helt annat!
Är det nån som vet om det är inträde för att komma in på området till avelschampionatet?
Det är en av utställarna som jag vill passa på att kolla in.

Urk... börjar bli lite väl pirrig här känner jag. Vår treåring går rikssto imorgon och just nu hoppas jag bara att hon "sköter sig" och går sin runda.. Så hon inte blir spänd och spökig..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
32 33 34
Svar
678
· Visningar
45 606
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
37 38 39
Svar
774
· Visningar
44 177
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 596
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter