Grattis till jobbet! Men usch för jobbig valsituation. Det är bara du själv som kan bestämma dig för hur du vill göra, men mitt råd blir att inte köpa utan lägga pengarna på en annan häst istället, hur det än känns i hjärtat.Många tankar kring ridningen och Ninya för närvarande.
Jag har äntligen fått jobb, visserligen inte fastanställd men det funkar väldigt bra på jobbet och företaget är rädda om bra medarbetare, så nu tjänar jag ca 10'000 i månaden. Vilket innebär att om jag bor kvar hemma (som jag gör än så länge) så skulle jag ha råd att ha Ninya.
Ninya är dräktig sedan slutet av juni. Vilket jag hoppades (fortfarande hoppas) inte skulle ta sig men hon är konstaterat dräktig. Red henne första gången sedan sommarbete och ridskolestart för ungefär en månad sedan och hon kändes jämn men lite spändare och segare än hon brukar. Speciellt vänster (svagare) galoppen sämre än i våras. Blivit bättre för varje gång jag ridit (två dagar i veckan som vanligt). För några veckor sedan visade hon orenhet stundvis på lektioner, för att sedan gå helt rent större delen av tiden. Fin och pigg i ridningen. Jag har känt av orenheten i trav vid två pass under uppvärmning, samt att hon känns lite snubbligare än vanligt, men samtidigt har hon bjudit på jättefin känsla under passen i helhet, mjuk och pigg och vänster galoppen känns lika fin som innan igen.
Hon har även varit spänd/öm bakom manken efter lektionsridning både före och efter sommaren. Men efter mina pass brukar det alltid släppa helt.
Min känsla är att hon är mjuk och frisk i kroppen men att benen (lederna?) inte riktigt hänger med. Snubblig (och slarvig) har hon varit så länge jag ridit henne, men tycker som sagt det verkar ha blivit ett snäpp sämre nu.
Först var jag säker på att jag absolut inte kan ha henne när hon blivit dräktig, att OM jag skulle köpa henne blir det efter fölning och igångsättning OM hon inte blivit sämre i kroppen. Vilket jag inte riktigt tror/vågar hoppas på. Men å andra sidan, skulle jag köpa henne dräktig så är förutsättningarna för att hon ska hålla sig bra/bli finare klart bättre. Dels genom att hon får jobba på ett bättre sätt, men inte minst så skulle jag gärna vilja lägga om hennes foderstat...
Men ja, jag vill inte ha föl alls, och det är en jävla massa tid och pengar på häst som kanske inte alls är ridbar länge till och helt utan garanti att hon repar sig igen efter dräktighet och fölning. Och säg att hon klarar fölning väl men inte är nog fräsch för att kunna bli ordentlig ridhäst igen - hur sjutton skulle jag hantera det? Jag är inte beredd på att betala 7000 i månaden för en promenadhäst som dessutom inte skulle vara nöjd som promenadhäst i längden. Och att köpa henne för att eventuellt avliva ett år senare om hon inte höll sig så bra som jag hoppades känns otänkbart.
Men iofs skulle det kännas för jävligt om det blev samma resultat fast utan mig som ägare - att veta att kanske hade jag kunnat göra nog stor skillnad för att hon faktiskt skulle hållt om jag haft henne.
Har också himla svårt att inte vara förtvivlad över att mina föräldrar inte kunde ge med sig och hjälpa mig betala så jag kunde köpa henne i juni INNAN hon hann bli dräktig. I synnerhet då jag vet att de gärna gjort det om vi bara vetat i förväg att jag skulle ha råd helt ensam bara två månader senare.
Vet inte vad som är det bästa eller värsta alternativet. Än så länge hoppas jag fortfarande för fullt att hon ska resorbera/kasta så snart som möjligt. Men det lär väl knappast hända.
Visst kan det gå bra, men som du själv säger; Det finns inget som garanterar att hon är ridbar efter fölningen eller att hon, dräktig eller inte, kommer att vara ridbar så länge till.
En aspekt till; min förra häst dog i samband med fölning och det var fruktansvärt traumatiskt. Jag blev faktiskt fysiskt sjuk länge efteråt. Tänk om det händer och du har köpt Ninya. Givetvis kommer du att bli oändligt ledsen om det händer även om hon inte är din, men om du har köpt henne, lagt ner ditt hjärta, tid och pengar och något sådant händer, när du inte ens är intresserad av ett föl, det tror jag skulle kännas ännu värre. Förlåt för det hemska scenariot, men det är något en måste ta i beaktande.
Nej. Fortsätt och spar pengar så du kan köpa en häst så småningom.
Men jag har full förståelse för att ditt hjärta säger något annat.
Kram