Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
På söndag bär det av söderut till Breeders. Börjar få fjärilar i magen, trots att jag inte ska rida själv. Är det någon mer härifrån tråden som ska dit?

Jag är så glad över mitt ekipage och över att JM (ryttaren) ville ta sig an min "lilla" kille. :)

Här är lite från förra veckans genrep:

Spännande! Han ser fin ut :D
Jag ska ner nästa helg, lutar åt söndagen för att kika på 5- och 6-årsfinalerna. Hade gärna tittat på 4-åringarna med men jag kan inte vara där båda dagarna utan får välja. Och min tränare har både en 5-åring och en 6-åring kvalade så jag hoppas ju på att få se nån av dem i final. Skulle ingen av dem gå till final kanske det blir att åka ner på lördag istället.

Spännande! Han ser fin ut :D
Jag ska ner nästa helg, lutar åt söndagen för att kika på 5- och 6-årsfinalerna. Hade gärna tittat på 4-åringarna med men jag kan inte vara där båda dagarna utan får välja. Och min tränare har både en 5-åring och en 6-åring kvalade så jag hoppas ju på att få se nån av dem i final. Skulle ingen av dem gå till final kanske det blir att åka ner på lördag istället.

Visst tränar du för JH? 5-åringen lär ju gå till final iaf. :)

Idag var det full aktivitet i vårt stall. Ropingträning för TA (jag är ju inte så insatt i Westernsvängen -men detta var ett namn jag hört innan :p ).
Rätt mycket rörelse på gården med gästande folk och hästar. Lite skön stämning ändå när "hästar utifrån" som är på bortaplan står uppbundna och käkar hö bakom sina transporter i väntan på nästa pass, någon har slängt upp en provisorisk hage till sin häst osv.

Ida stod och spanade i hagen, lite fundersam över alla gäster och undrade vart hennes ena kompis (Quartertanten) gått.
Vi tog oss ett pass i paddocken, på behörigt avstånd från lassokastande och dummy-tjurar. Men hon kanske har en liten ropingådra ;) hon har fått stå intill när de övningskastat utanför stallet och det var bara nyfikenhet som väcktes (till skillnad mot vissa andra hästar i stallet som blir skitnervösa bara stallägaren plockar fram lassot).

Hursomhelst, vi hade ett trevligt pass idag -till skillnad mot i förrgår när vi inte var på samma våglängd riktigt. Det vi jobbade med då kändes av idag och det var väldigt mycket mer flyt. Skönt!

På söndag bär det av söderut till Breeders. Börjar få fjärilar i magen, trots att jag inte ska rida själv. Är det någon mer härifrån tråden som ska dit?

Jag är så glad över mitt ekipage och över att JM (ryttaren) ville ta sig an min "lilla" kille. :)

Här är lite från förra veckans genrep:

Jättefin! Lycka till!

@mooi vad kul med ngn annan som också har western aktiviteter på sin gård . Jag upplever precis samma som du - det är så himla avslappnat folk och otroligt coola hästar . En frisk fläkt bland dressyrryttarna , jag tycker det är superskoj !

Jaa, jag står i ett western- och islandsstall så här pågår lite blandade aktiviteter ;) Nyttigt för Ida som får se ett och annat, och nyttigt för en annan också med lite olika perspektiv...

Jaa, jag står i ett western- och islandsstall så här pågår lite blandade aktiviteter ;) Nyttigt för Ida som får se ett och annat, och nyttigt för en annan också med lite olika perspektiv...

Jamen du ser - då slår du mig för jag står på dressyr/westernanläggning vilket ju är rätt ovanligt som kombo☺️ Ja det är väldigt berikande med olika perspektiv som man inte skulle bli berikad av annars bara sådär per automatik .

Tittar in i tråden med mitt sjuåriga arabsto f.2008 import från Danmark.
Tanken är att hon skall bli min blivande dressyrhäst.. Jätterolig häst att jobba med men som behöver stärka sitt självförtroende och inse att det inte är hela världen om man misslyckas eller inte förstår.
Startad i sommar upp till LA :)
11731968_1456107321378383_1276420456704772025_o.jpg

12036683_1496609800661468_3047336691589934619_n.jpg

11402382_1435149563474159_6623571865365816261_o.jpg

Idag var det full aktivitet i vårt stall. Ropingträning för TA (jag är ju inte så insatt i Westernsvängen -men detta var ett namn jag hört innan :p ).
Rätt mycket rörelse på gården med gästande folk och hästar. Lite skön stämning ändå när "hästar utifrån" som är på bortaplan står uppbundna och käkar hö bakom sina transporter i väntan på nästa pass, någon har slängt upp en provisorisk hage till sin häst osv.

Ida stod och spanade i hagen, lite fundersam över alla gäster och undrade vart hennes ena kompis (Quartertanten) gått.
Vi tog oss ett pass i paddocken, på behörigt avstånd från lassokastande och dummy-tjurar. Men hon kanske har en liten ropingådra ;) hon har fått stå intill när de övningskastat utanför stallet och det var bara nyfikenhet som väcktes (till skillnad mot vissa andra hästar i stallet som blir skitnervösa bara stallägaren plockar fram lassot).

Hursomhelst, vi hade ett trevligt pass idag -till skillnad mot i förrgår när vi inte var på samma våglängd riktigt. Det vi jobbade med då kändes av idag och det var väldigt mycket mer flyt. Skönt!

Jag tycker också sånt där är skitnyttigt! Nu är ju jag inte från början ren dressyrkärring och jobbar ju fort en del som problemlösare. Då kan man ju hamna hos Islandsstall, westernstall etc..
Vi har också polo på gården jag stått på i några år. De kan komma kantrande på stora utebanan med 8 handhästar tex.
Suverän miljöträning anser jag! Vissa har rusat av banan med sina vuxna hästar för att det anses så hemskt och störande och farligt och gud vet vad.
Jag har suttit kvar och ridit på unghästar, inridningar etc. De har sällan regerat så enormt om man bara tränat dem rätt i mötandet med det främmande. Sen får man hästar som är supertrygga..
Många dressyrmänniskor skulle må bra av att umgås med westernfolk och lära sig passivitetsträna hästar och lära dem coola ner sig. För att minska skaderisken..

Jag var på en westerntävling för ngt år sen. De hade en flock kalvar inne på banan, alla startande i klassen red fram där med, tävlande ekipaget red, funktionärer red, det stod en pickis med domare och skrivare i mitten. Utöver vanlig tävlingsmiljö med publik, ljud etc.. Där skulle men efter ritt gå fram till domaren på pickisen, tränsa av och visa upp bett och mun. Jag fnissade nästan ihjäl mig när jag föreställde mig ett dressyrhalvblod göra dito. ;)
Jag kan nog lova att min egen inte heller varit helt lugn. Absolut inte! Men han hade varit hanterbar även avtränsad. Det kan jag lova att inte alla dressyrdjur varit..
Det tycker jag är en imponerande bit av westerngrejen!

Jag tycker också sånt där är skitnyttigt! Nu är ju jag inte från början ren dressyrkärring och jobbar ju fort en del som problemlösare. Då kan man ju hamna hos Islandsstall, westernstall etc..
Vi har också polo på gården jag stått på i några år. De kan komma kantrande på stora utebanan med 8 handhästar tex.
Suverän miljöträning anser jag! Vissa har rusat av banan med sina vuxna hästar för att det anses så hemskt och störande och farligt och gud vet vad.
Jag har suttit kvar och ridit på unghästar, inridningar etc. De har sällan regerat så enormt om man bara tränat dem rätt i mötandet med det främmande. Sen får man hästar som är supertrygga..
Många dressyrmänniskor skulle må bra av att umgås med westernfolk och lära sig passivitetsträna hästar och lära dem coola ner sig. För att minska skaderisken..

Jag var på en westerntävling för ngt år sen. De hade en flock kalvar inne på banan, alla startande i klassen red fram där med, tävlande ekipaget red, funktionärer red, det stod en pickis med domare och skrivare i mitten. Utöver vanlig tävlingsmiljö med publik, ljud etc.. Där skulle men efter ritt gå fram till domaren på pickisen, tränsa av och visa upp bett och mun. Jag fnissade nästan ihjäl mig när jag föreställde mig ett dressyrhalvblod göra dito. ;)
Jag kan nog lova att min egen inte heller varit helt lugn. Absolut inte! Men han hade varit hanterbar även avtränsad. Det kan jag lova att inte alla dressyrdjur varit..
Det tycker jag är en imponerande bit av westerngrejen!

Eller hur :) jag får skryta med att mitt dressyrdjur anses vara väldigt trevlig att ha med att göra och senast igår överhörde jag en diskussion om "ouppfostrade storhästar", men där den ena parten svarade med "men Ida är ju väluppfostrad" ;)

Förresten har jag ridit ut för första gången idag, noga inramad mellan två stabila äldre hästar. Och det gick super! Ida är inte uteriden innan och uppskattar det inte (än) -hon har helt enkelt inte fattat vitsen.. Men idag grundade vi bra och ska jobba vidare med det. Men jag är så nöjd med hur hon skötte sig idag.

@tuaphua vi har fullt med kor på gården också , samt åkeri . Hästarna (även dressyrhästarna på PSG nivå) lär sig jättesnabbt och alla hästarna på gården är stencoola. Långtradare, gruslastare, högtryckstvättar man ska gå emellan nära, påväg till ridhuset eller från utebanorna osv hela tiden .

Vi rider även i kohagarna när korna går där och ibland får man rida nära så de ska flytta sig från stigen .
Har nog sällan sätt så mycket coola lugna hästar i all hantering som dressyrhästarna och övriga hästar här ;)
Men westernfolket är verkligen berikande när man vittnar hur avslappnade deras tävlingar är precis som @mooi beskrivit ;)
Väldigt berikande med olika discipliner som sagt !

@tuaphua vi har fullt med kor på gården också , samt åkeri . Hästarna (även dressyrhästarna på PSG nivå) lär sig jättesnabbt och alla hästarna på gården är stencoola. Långtradare, gruslastare, högtryckstvättar man ska gå emellan nära, påväg till ridhuset eller från utebanorna osv hela tiden .

Vi rider även i kohagarna när korna går där och ibland får man rida nära så de ska flytta sig från stigen .
Har nog sällan sätt så mycket coola lugna hästar i all hantering som dressyrhästarna och övriga hästar här ;)
Men westernfolket är verkligen berikande när man vittnar hur avslappnade deras tävlingar är precis som @mooi beskrivit ;)
Väldigt berikande med olika discipliner som sagt !

Ja, sånt där tycker jag är supernyttigt! Nu när jag flyttade in här i stallet på gården frågade stallägaren med make ofta om "min häst blir rädd" om de gjorde ditten eller datten. De visste ju att jag har dressyrhäst, är dressyrränare och från Stockholm. Jag var alltså i deras ögon i klar riskzoon att vara hysterisk med en hysterisk häst som ska skyddas. ;)
Men jag svarade bara "blir han det är det ju bra att träna bort det.. så kör på ni!"
Numer har de insett att jag är rätt obrydd. :P

Vad roligt att ha så mycket kossor som ni får rida bland! Det har jag saknat till min egen! Min hade aldrig sett en ko tills nyligen. Han höll på att ramla omkull av fasa när benen skakade så. Han är i grunden den största mes som finns, varit sen födseln tydligen. Men han lär sig ju han med. Dock hade det varit optimalt att få rida in och flytta på korna, för att jobba bort rädslan.

Det brukar också vara rätt skön stämning bland folk på såna blandstall där man lyckats med det där att respektera varann. Kul!

Eller hur :) jag får skryta med att mitt dressyrdjur anses vara väldigt trevlig att ha med att göra och senast igår överhörde jag en diskussion om "ouppfostrade storhästar", men där den ena parten svarade med "men Ida är ju väluppfostrad" ;)

Haha.. Ja, det är kul när såna tycker "ja, men din räknas inte.. den är ju som en Isis/western/polohäst/whatever". :P
Duktigt hästfolk är ju duktigt hästfolk oavsett gren. Man kan hitta många gemensamma nämnare bara folk är tillräckligt duktiga.

Min treåring verkar inte ha kommit på att han är dressyrhäst än. Igår gick vi förbi under en skylift där personen tryckluftrensade gatlyset. Det LÄT minst sagt. Så cool :D
Det är väl precis det som är grejen . Om hästarna inte får ngn "fostran" /signaler från den som hanterar att "oj vilken grej hur ska detta gå, såja såja ", och liksamma OM och NÄR de blir rädda vilket de ju blir ibland , att den som hanterar då inte gör affär av det , så blir de inte rädda hästar utan stärker sitt lugn och förtroende istället . De är trygga med det mesta om de litar på de som hanterar dem och inte behövt lärt in ngt som de befäst tidigare att det finns anledning att vara rädd . Ett inlärt beteende är ju betydligt mycket besvärligare att jobba bort än att det blir rätt från början .

Sen dock ska man för den skull inte överdriva att hästen är så känslig att den lärt sig fel och då blir det svårt att lära om etc . De flesta hästar lär om sig väldigt snabbt under rätt hantering faktiskt om vi pratar "vardagsproblem" som folk ofta frågar om hjälp med på sociala media .

De är otroligt lyhörda djur som vill vara till lags och väldigt lätt knyter an till en trygg tydlig guide som leder .

Senast ändrad:
Tittar in i tråden med mitt sjuåriga arabsto f.2008 import från Danmark.
Tanken är att hon skall bli min blivande dressyrhäst.. Jätterolig häst att jobba med men som behöver stärka sitt självförtroende och inse att det inte är hela världen om man misslyckas eller inte förstår.
Startad i sommar upp till LA :)
11731968_1456107321378383_1276420456704772025_o.jpg

12036683_1496609800661468_3047336691589934619_n.jpg

11402382_1435149563474159_6623571865365816261_o.jpg
Vad fin ! Danskuppfödda araber är inte sällan riktigt fina i avseende ridtävlande !
Känner igen ditt nick även om jag inte läst ngt från dig tror jag på länge men när Arab kom med i bilden så undrar jag - hade du ngt svart arab tidigare som du hoppades massor på ?

Vad fin ! Danskuppfödda araber är inte sällan riktigt fina i avseende ridtävlande !
Känner igen ditt nick även om jag inte läst ngt från dig tror jag på länge men när Arab kom med i bilden så undrar jag - hade du ngt svart arab tidigare som du hoppades massor på ?

Tack så mycket! Hon har en helbror (Fair Orkan) som vunnit Em för araber för något år sedan... så hon har ju ganska stora fotspår att följa.. Dock så är vi inte på långa vägar så långt hunna. För tillfället är det mycket miljöträning på schemat. Från Danska dressyrbanan ut till landsbygden till en bondgård i Finland.. Hon undrar nog vissa dagar vart hon hamnat.. Var inte alls van med bilar när hon kom.. för att komma till ridplanen så har vi 1,5 km längs trafikerad väg.. så vi har tränat en del på alla slags motorfordon och andra spännande saker.. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
32 33 34
Svar
678
· Visningar
45 607
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
37 38 39
Svar
777
· Visningar
44 219
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 596
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar