Jag tycker också sånt där är skitnyttigt! Nu är ju jag inte från början ren dressyrkärring och jobbar ju fort en del som problemlösare. Då kan man ju hamna hos Islandsstall, westernstall etc..
Vi har också polo på gården jag stått på i några år. De kan komma kantrande på stora utebanan med 8 handhästar tex.
Suverän miljöträning anser jag! Vissa har rusat av banan med sina vuxna hästar för att det anses så hemskt och störande och farligt och gud vet vad.
Jag har suttit kvar och ridit på unghästar, inridningar etc. De har sällan regerat så enormt om man bara tränat dem rätt i mötandet med det främmande. Sen får man hästar som är supertrygga..
Många dressyrmänniskor skulle må bra av att umgås med westernfolk och lära sig passivitetsträna hästar och lära dem coola ner sig. För att minska skaderisken..
Jag var på en westerntävling för ngt år sen. De hade en flock kalvar inne på banan, alla startande i klassen red fram där med, tävlande ekipaget red, funktionärer red, det stod en pickis med domare och skrivare i mitten. Utöver vanlig tävlingsmiljö med publik, ljud etc.. Där skulle men efter ritt gå fram till domaren på pickisen, tränsa av och visa upp bett och mun. Jag fnissade nästan ihjäl mig när jag föreställde mig ett dressyrhalvblod göra dito.
Jag kan nog lova att min egen inte heller varit helt lugn. Absolut inte! Men han hade varit hanterbar även avtränsad. Det kan jag lova att inte alla dressyrdjur varit..
Det tycker jag är en imponerande bit av westerngrejen!