Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har haft min livs första kontakt med tdb och har två frågor. Måste man ha grönt kort för att få delta i en pay'n ride? Har men det finns inte inlagt. Sen har jag en ponny som inte är slutmätt, är det rätt att skriva henne som stor häst då?

Har haft min livs första kontakt med tdb och har två frågor. Måste man ha grönt kort för att få delta i en pay'n ride? Har men det finns inte inlagt. Sen har jag en ponny som inte är slutmätt, är det rätt att skriva henne som stor häst då?

Är det inte inlagt bör du kunna ringa det distrikt du tog det i och de för in det. Jag tog mitt lååångt före tdb's tid (säg 15 år sen?) och ringde distriktet och de förde in det åt mig :) Vet inte om det behövs för en P&R dock. Tror inte vi kräver det på vår anläggning.

Och ponny borde hon väl vara tills slutmätt? :o Jag är dålig på ponny men borde skriva henne som den kategori hon är idag och sen när hon slutmäts får man väl ändra då? *gissa*

Är det inte inlagt bör du kunna ringa det distrikt du tog det i och de för in det. Jag tog mitt lååångt före tdb's tid (säg 15 år sen?) och ringde distriktet och de förde in det åt mig :) Vet inte om det behövs för en P&R dock. Tror inte vi kräver det på vår anläggning.

Och ponny borde hon väl vara tills slutmätt? :o Jag är dålig på ponny men borde skriva henne som den kategori hon är idag och sen när hon slutmäts får man väl ändra då? *gissa*
Får prova att ringa dem imorgon och se vad de säger. Är 10-15 år sen jag tog det med.

Hon är aldrig mätt och kommer aldrig bli, slutmätter inte en ponny som är +20.

Får prova att ringa dem imorgon och se vad de säger. Är 10-15 år sen jag tog det med.

Hon är aldrig mätt och kommer aldrig bli, slutmätter inte en ponny som är +20.

Då skulle jag sätta henne i den kategori hon är enligt ja vad man säger :p så att säga.

Som sagt hitta de mitt i en pärm. Fick uppge ridklubb samt mitt namn som ogift (då jag har annat idag) och sen var det inlagt på tdb knappt en halvtimme efter samtalet :) Så var skönt slippa göra om det.

När jag lagt in mina ponnier har de inte haft mätintyg så har lagt in dom i den kategori jag antagit att det borde vara i. Eftersom jag ändå bara tävlar bland stora hästar spelar det ingen roll, men nån stor häst är dom ju inte.

Och du behöver inte grönt kort för PnR:). Det räknas inte som tävling och ligger därmed inte under förbundets regler.

När jag lagt in mina ponnier har de inte haft mätintyg så har lagt in dom i den kategori jag antagit att det borde vara i. Eftersom jag ändå bara tävlar bland stora hästar spelar det ingen roll, men nån stor häst är dom ju inte.

Och du behöver inte grönt kort för PnR:). Det räknas inte som tävling och ligger därmed inte under förbundets regler.
Då kanske man skulle ändra till D-ponny... Hon ligger antagligen på gränsen mellan c och D.

@KrullTroll Det var som attan! Har aldrig varit med om det. Trodde klubbar arrangerade PnR just som träning inför tävling men utanför reglementet.
Här har jag fått som förklaring att det ger en större säkerhet om alla som är med vet reglerna, och för att deltagarna ska få chansen att "träna" på att bete sig som om det vore på riktigt.
Däremot vid tex blåbärshoppning så krävs inget kort.

Absolut @Fiorano
Jag trodde det var som du, tills jag började fundera på att åka ut med min kuse. Då visade det sig att flera krävde kort så var bara att ta tjuren vid hornen och skaffa det. Det var jag 30+ och ett gäng 10-13-åringar :p

Här på västkusten så har alla pay & ride tävlingar jag varit med på så har man inte behövt grönt kort.

Jag registrerar min B-ponny som häst när jag ska tävla - inte lika viktigt på pay& ride men det känns mer korrekt - eftersom jag som vuxen ryttare tävlar henne i "häst" kategorin. Hon är inte heller slutmätt och har inte blivit det eftersom jag inte har några barn som har lust att tävla henne.

Alla klubbar här på västkusten kräver oftast grönt kort för pay and ride, däremot har ingen jag vet kontrollerat att så är fallet. Man behöver inte anmäla via tdb utan det går oftast att Maila in anmälan.

Hur kan man kräva grönt kort för träning? Jag har aldrig varit med om det häromkring och då finns det ändå många som anordnar P&R och P&J.

Därför att många klubbar följer Tr även på Cr...

Nä däruppe hos dig är det ju vilda västern ^^

Jaja, vi verkar ju ha lite mer koll här i urskogen än vad ni har. ;)

P&R/P&J är inte samma sak som Cr. Cr är en bedömning och ska belönas med rosett för felfri/godkänd ritt enligt TR. Vid träningstävling får man inte ha någon rangordning eller resultatlista och antingen ska alla eller ingen få rosett alt så får man köpa en oavsett vad man gjort för resultat om man tycker det är kul. Tror folk blandar ihop träningsformen med klubbtävling emellanåt. :angel:

Jaja, vi verkar ju ha lite mer koll här i urskogen än vad ni har. ;)

P&R/P&J är inte samma sak som Cr. Cr är en bedömning och ska belönas med rosett för felfri/godkänd ritt enligt TR. Vid träningstävling får man inte ha någon rangordning eller resultatlista och antingen ska alla eller ingen få rosett alt så får man köpa en oavsett vad man gjort för resultat om man tycker det är kul. Tror folk blandar ihop träningsformen med klubbtävling emellanåt. :angel:

Det vet jag. Vet inte varför många kallar det Cr. Men att dom följer Tr innebär oxå många bra saker ur hästens synpunkt ..något som verkligen skulle behövas i urskogen.

Inte kul att ha ryktet att behöver man fulrida ordentligt på banan så åker man upp dit..gäller väl iof mest hoppning. Långpisk och bommar bakom som föser häst/ponny fram. Nej tack! Och sen att dom får stanna femtio ggr på varje hinder..stackars hästar :(

Senast ändrad:
Många tankar kring ridningen och Ninya för närvarande.
Jag har äntligen fått jobb, visserligen inte fastanställd men det funkar väldigt bra på jobbet och företaget är rädda om bra medarbetare, så nu tjänar jag ca 10'000 i månaden. Vilket innebär att om jag bor kvar hemma (som jag gör än så länge) så skulle jag ha råd att ha Ninya.

Ninya är dräktig sedan slutet av juni. Vilket jag hoppades (fortfarande hoppas) inte skulle ta sig men hon är konstaterat dräktig. Red henne första gången sedan sommarbete och ridskolestart för ungefär en månad sedan och hon kändes jämn men lite spändare och segare än hon brukar. Speciellt vänster (svagare) galoppen sämre än i våras. Blivit bättre för varje gång jag ridit (två dagar i veckan som vanligt). För några veckor sedan visade hon orenhet stundvis på lektioner, för att sedan gå helt rent större delen av tiden. Fin och pigg i ridningen. Jag har känt av orenheten i trav vid två pass under uppvärmning, samt att hon känns lite snubbligare än vanligt, men samtidigt har hon bjudit på jättefin känsla under passen i helhet, mjuk och pigg och vänster galoppen känns lika fin som innan igen.
Hon har även varit spänd/öm bakom manken efter lektionsridning både före och efter sommaren. Men efter mina pass brukar det alltid släppa helt.
Min känsla är att hon är mjuk och frisk i kroppen men att benen (lederna?) inte riktigt hänger med. Snubblig (och slarvig) har hon varit så länge jag ridit henne, men tycker som sagt det verkar ha blivit ett snäpp sämre nu.

Först var jag säker på att jag absolut inte kan ha henne när hon blivit dräktig, att OM jag skulle köpa henne blir det efter fölning och igångsättning OM hon inte blivit sämre i kroppen. Vilket jag inte riktigt tror/vågar hoppas på. Men å andra sidan, skulle jag köpa henne dräktig så är förutsättningarna för att hon ska hålla sig bra/bli finare klart bättre. Dels genom att hon får jobba på ett bättre sätt, men inte minst så skulle jag gärna vilja lägga om hennes foderstat...
Men ja, jag vill inte ha föl alls, och det är en jävla massa tid och pengar på häst som kanske inte alls är ridbar länge till och helt utan garanti att hon repar sig igen efter dräktighet och fölning. Och säg att hon klarar fölning väl men inte är nog fräsch för att kunna bli ordentlig ridhäst igen - hur sjutton skulle jag hantera det? Jag är inte beredd på att betala 7000 i månaden för en promenadhäst som dessutom inte skulle vara nöjd som promenadhäst i längden. Och att köpa henne för att eventuellt avliva ett år senare om hon inte höll sig så bra som jag hoppades känns otänkbart.
Men iofs skulle det kännas för jävligt om det blev samma resultat fast utan mig som ägare - att veta att kanske hade jag kunnat göra nog stor skillnad för att hon faktiskt skulle hållt om jag haft henne.

Har också himla svårt att inte vara förtvivlad över att mina föräldrar inte kunde ge med sig och hjälpa mig betala så jag kunde köpa henne i juni INNAN hon hann bli dräktig. I synnerhet då jag vet att de gärna gjort det om vi bara vetat i förväg att jag skulle ha råd helt ensam bara två månader senare.

Vet inte vad som är det bästa eller värsta alternativet. Än så länge hoppas jag fortfarande för fullt att hon ska resorbera/kasta så snart som möjligt. Men det lär väl knappast hända.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
32 33 34
Svar
678
· Visningar
45 615
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
37 38 39
Svar
777
· Visningar
44 235
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 596
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17