Oj, länge sedan jag var här på dressyr (det blir väl så när man är hästlös!).
Jag har blivit erbjuden en häst och behöver ventilera mig lite/be om råd. Efter att ha varit hästlös i över fyra år sedan min älskade fux gick bort har jag precis börjat rida igen och tar sitslektioner på en liten privat ridskola i närheten. De har mest ponnyer och andra kortbenta djur som inte rör sig så där jättestort, och som verkligen inte ens rör ett öra när ridhusdörren smäller. Efter fyra år på marken är jag totalt usel: kan knappt sitta i traven och har armbågar som helst vill vara någonstans uppe vid öronen. Tips till alla: sluta inte rida för det är förfärligt svårt att lära sig igen.
Anyway! En dam som jag groomar för då och då har erbjudit mig en häst. Det är en liten hannoveranare, en 16-årig valack, som går I1. Han kommer inte att kunna gå GP och det är GP som damen vill rida och hon har helt enkelt för många hästar i stallet. Hon tänkte då att eftersom jag gillar hästen kunde jag ju ta honom på foder. Första tanken är så klart Wow! Vilken läromästare! Andra tanken är mer Oj! Jag kommer att trilla av varenda dag och då är det inte roligt. Tredje tanken är att det inte är rättvist mot hästen att ha en sådan dålig ryttare, och att han kanske borde gå till en liten välridande junior/YR istället. Så vad gör jag? Tar jag hästen som i och för sig inte är svårriden, bara känslig och het som dem flesta tävlingshästar på den nivån och har en jättestor trav, eller fortsätter jag med mina ponny-sitslektioner och nöjer mig med det? Hästen i fråga är lite av min favorit och har alltid en räv bakom örat. Han är rolig att ha och göra med på marken, och det finns stallplats i det trevliga lilla stallet där jag tar ridlektioner just nu.
Innan det här blir alldeles för långt måste jag lägga till att hästen aldrig har gått i stor hage (tysk import i amerikanskt dressyrstall = ingen hagvistelse ) och att jag har aldrig gått igenom en sådan omställning. Det finns inga pyttesmå rutor i stallet så han blir tvungen att gå i en mellanstor hage (minst två fotbollsplaner) från första början.
Usch, jag vet varken in eller ut. Skulle verkligen uppskatta era tankar! Vad hade ni gjort om ni blev erbjudna en läromästare men inte kände er "läraktiga"? Vad tycker en avancerad dressyrhäst om att stillsamt trava runt fyrkantspåret och skutta över lite kavaletti för att piloten skall träna upp sin bålstyrka?
Ta hästen!