Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Pontevecchio Han har redan fällt ett tag och nu när hårsäckarna jobbar stenhårt för att få fram nya pälsen blir han öm och lättretlig. Inte så att han visar smärta egentligen, utan obehag. Så han har fått ha kul på hoppträning och vi skippar hårdjobb hela veckan, tar det lite chill nu. Hade tänkt att rida två klasser på söndag men gör bara en nu, och så får vi se hur det går.. :nailbiting:

För några veckor sedan drog vårt ena sto på sig en vrickning mitt under en tävlingsritt och allt kändes ruskigt tråkigt iom. att jag vet att hon inte riktigt fixar att vila. Hon är nu nio år och har aldrig någonsin tagit ett halt steg sedan vi fick hem henne som 3-åring. Vi skulle debutera George och hann göra halt-hälsning, rida rakt fram och svänga höger, i hörnet blev hon tvärhalt och jag fick tacka för oss förstås. Hon blev bättre efter bara några dagar men inte helt bra, vid veterinärbesök visade det sig att hon vrickat sig lindrigt och ordinerades vila. Hon fick vara ute mer eller mindre som vanligt men att vara i toppkondition och helt sluta träna tyckte hon väl var sådär.... och promenaderna fick ganska kvickt bytas ut mot skrittrundor för att hålla det någorlunda kontrollerat. Jag trodde väl således att återbesöket efter 3 veckor skulle visa samma lika men hör och häpna var hon helt ren vid böjprov och även ultraljudet såg fint ut. Jag har sällan skådat en så lycklig häst på löpargången och vid longering. :laugh: Igår fick hon därmed trava de första stegen under ryttare och jädrar i havet vad hon travade. :D Hon känns fantastiskt mjuk och fin och åhh vad det är roligt att vara igång igen! Nu sätter vi igång lite försiktigt på lite fastare underlag ute i naturen och även om jag har haft hästar att rida på ändå så är det något alldeles speciellt med min finaste svarta!! :love:

Att jag fick motorhaveri mitt på E20 på vägen hem från kliniken känns ganska så oviktigt när hästen i släpet är frisk som en nötkärna. :p
bild_zps12ef3717.jpg

Jag är så glad över min lilla häst att jag bara måste få dela det!

Jag har nu ett tag haft mer problem med min värk och sovit minimalt. Jag mår helt enkelt inte bra. Idag kom jag till stallet efter att ha legat hemma några dagar.
Älskade hästen tryckte in sin mule i min mage och tvångsgosades. Vi stod länge och kramades.

När jag sen red kände jag bara att jag är så glad att jag tog mig tid för honom och grundutbildade honom. Han är så härlig att rida.
Både själva känslan i hästen, ridkänslan och ridbarheten. Men också hur han är skolad, som jag vill ha dem. Och att han är så pratbar även då saker sker runt omkring och andra hästar flippar ur.
Ja, det är så klart mil kvar utbildningsmässigt!
Men det är så himla roligt att han nu mer är den som jag kan hoppa upp på trots att jag är trött, humöret är piss etc och bara veta att jag kommer vara gladare efter ridturen.
Jag behöver inte låta bli att rida om jag känner mig trött av risk för att antingen åka i backen eller inte orka ta genomtagningar. Man behöver inte vara i ett visst läge mentalt liksom.

Älskade, älskade häst! Han gjorde min dag!
Men

Jag ska få rida träning för förbundskaptenen i dressyr... Det är en stor grej för mig och jag är helt upplivad, nervös och livrädd
:banana::nailbiting:

Kan alla bara hålla tummarna nu att min häst håller sig kry och inte tänker bli förlamad eller drabbas av någon annan åkomma?

Vad spännande! @feel , håller tummarna att hästen inte hittar på några dumheter tills dess. Hur lång tid handlar det om innan träningen? Bubbelplast och hängmatta i taket kanske vore nåt tills dess?? :idea::up:

Haha, idag fick jag upp min mamma på Calle. Hon har inte ridit sedan, hmmm, sedan syrran fortfarande hade ponny (då red hon ut ponnyn ibland).
Jag kände såhär; ska hon stå på marken och tycka sig ha rätten (obs -jag menar detta lite skämtsamt) att kommentera och komma med små tips när jag rider så ska hon banne mig ha suttit på hästen själv också. Såå, när han var välrastad och snäll så fick jag under protester upp henne på honom och så fick hon skritta lite.

Omdöme:
-Han är sjukt stor.
-Hon kommer aldrig någonsin rida honom snabbare än skritt. :angel:
-Är han inte väldigt stor?

Jag passade på att fråga om hon trodde att han var särskilt lätt att rida ihop och rida ordentligt, och det tror hon inte längre :grin:

Annars så gjorde han fina galoppfattningar från skritt idag -en som var super, och skänkelvikningarna gick riktigt bra faktiskt -det är ju nåt som varit så jävla svårt rent ut sagt, jag skulle vilja jämföra Calle med en person som verkligen inte kan dansa, han har noll koll på fötterna och just fotförflyttning, särskilt när man börjar blanda in att korsa benen :eek: och såna dumheter. Men ja, vi reder nog ut det förr eller senare också :cool:

1902845_10153279375695400_2437313519617632526_n.jpg

@Pontevecchio Ja jädra skitbil, man är glad att man har en resvan häst då hela trailern svajade när lastbilarna svischade förbi och det var lagom kul att lasta ut henne på E20 för att kunna vrida trailern när min räddare i nöden till syster kom och hämtade oss. Dessutom blir jag så sanslös trött på dessa nyare datoriserade bilar, bärgaren hade minst sagt bekymmer med att få den på bilen då handbromsen inte gick att släppa då bilen var tvärdöd, och inte heller gick det att lägga den i friläge men efter många om och men gick allt bra och materiella ting känns verkligen oviktigt när hästen är friskförklarad. :)

Jag ska få rida träning för förbundskaptenen i dressyr... Det är en stor grej för mig och jag är helt upplivad, nervös och livrädd

Kan alla bara hålla tummarna nu att min häst håller sig kry och inte tänker bli förlamad eller drabbas av någon annan åkomma?
Det kommer att gå fint! Han verkar väldigt avspänd och trevlig. Min tränare rider för honom.

@feel Jag tränade tömkörning för Bo Jenå för flera år sen. Han är väldigt trevlig och prestigelös tyckte jag då. Spelade ingen roll att jag kom med mitt knäppa fullblod ytan jag fick lika mycket hjälp som de med mycket finare hästar:). Tror det kommer gå jättebra för er och verkligen kul att din kuse ens kan vara med på en sån här grej! Blir väldigt glad för din skull:).

Det låter ju helkul! Klart han ska hålla sig frisk!
Sen tänk också på att tränare är ngt helt annat än domare. Man tränar för att lära sig och inte för att visa upp det färdiga resultatet. Dvs det finns inget att vara nervös för!
Du ska ju dit och lära bara.
Ha så himla kul! :D

Mooi:
Vad söt mamman och hästen var ihop! Skönt sätt att få dem lite mer ödmjuka och insiktsfulla! ;)
En vän gjorde samma med pojkvännen då de skulle köpa ny häst/nyss köpt.
Han tyckte att vissa saker hon gjorde "var ju bara att".
När han sen satt i sadeln gick det inte "att bara". Han fick en realitycheck som hette duga.

Idag blev jag rätt impad av min lille häst. Vi red inne för första gången på länge.
Vi var 9 st som red i ridhuset. En av dessa hade lektion och de flesta undvek volten de var på IOM det.
En av de andra var ett polo-ekipage som galopperade runt och gjorde polovändningar. Han bytte ponny ett par ggr och red samma grej på nästa.
Det var alltså lite tjockt, lite livat etc.
Men han var asbra. Vi har inte riktigt ridit så tighta passeringar/möten så mycket. Och förut var han väldigt rädd för sånt. Men han skötte sig perfekt!
Jättekul att han kunde vara så avspänd trots att hoppryttarna tom tyckte det var tjockt värre än framhoppning. ;)

Arbetar heltid med hästar, så brukar sova över, men annars ligger jag och kör de sträckorna. Förutom helger. Vi håller på att flytta över till anläggningen, men det går långsamt. Det är inte så farligt, tar ca 1 ½ h enkel resa. Men visst, de kvällarna som jag åker hem blir det sent. Brukar inte vara hemma förens kl 21.

Jag bytte stall i dagarna till ett som ligger 1.5 mil bort vilket jag tycker e smärtgränsen. Ska nog sluta pipa :p

@tuaphua jösses, jag hade nog blivit så förvirrad av allt folk att jag själv kommit av mig... Hos oss räcker det att ett par av islandshästarna från gården intill kommer in i ridhuset så flippar hästarna. Calle håller sig i skinnet (om de inte gör någon plötslig rörelse) men två andra hästar i stallet blir helt oridbara och bockar hela passet :meh: :bump:

Idag fyller jag år och har precis som förra året haft firandet i stallet :p -det är ju i princip där man bor så...
Blev ett lite halvt kravlöst pass med den store, mest jogg idag. Tar nya tag imorgon för jag var inte helt med själv idag kände jag, mycket på jobbet som kräver mycket energi så man orkar inte riktigt hela vägen under dagen.

dsc_0113_53fe2c579606ee70aa911a97.jpg

dsc_0115_53fe2c612a6b221cdfee5f25.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
32 33 34
Svar
678
· Visningar
45 605
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
37 38 39
Svar
772
· Visningar
44 141
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 596
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar