Vad gör vi? Kids edition - del 4

+ @Krålus Tyvärr inget missförstånd, det har utretts noga av ett fåtal individer i gruppen. Det är tydligen för jobbigt att administrera swish från alla barn (3 grupper i en stor klass) så då kom någon med detta förslag. Nu är man därför typ 6-7 förädrar som delar varje termin så helt själv blir man inte men ändå rätt mycket pengar. Jag tänker principiellt att alla kanske inte har råd med sådan utgift inför jul jämfört med att swisha 20-40:- varje termin men byn är full av medelklassfamiljer så jag har inte riktigt orkat ta den diskussionen...
Men barn kommer och går tex. Alla har inte råd men vill inte erkänna det. Idioter...

Då gäller det att barnet byter klass rätt termin tex. Jobbigt att administrera.

Skjut mig vilken morgon. Lilla E gick från frukostbordet direkt utan att ens smaka något. Vägrade komma till tillbaka trots lock och påminnelser om att frukosten snart skulle dukas undan. När vi andra ätit upp och vi behövde göra oss iordning och frukosten var undandukad bröt hon ihop för att hon ville ha frukost 🤷🏼‍♀️ Följt av major tantrum där ingenting fick funka.

Jag känner mig verkligen helt lost med den ungen. Storebror förstod orsak och verkan tidigt, dvs sitter man inte kvar vid bordet så hinner man inte äta och då får man vänta till senare. Det är inte första gången det blir såhär så dottern köper ju bevisligen inte den taktiken. Jag antar att hennes beteende beror på något men jag har inte ork eller förmåga att reda ut det... Vi kan inte gå upp tidigare än vi gör och storebror måste ju till skolan, det finns liksom inte tid för extra frukost. Blev en transparent rapport idag, nu ska den här opeppa och gråtfärdiga mamman ta sig till jobbet för en sista arbetsdag innan julledigheten...

Tittar på serie med E eftersom pojkarna åker buss till skolan idag. Helt underbart med kollektivtrafik där vi har hållplats strax utanför och den stannar utanför barnens skola. Äldre brorsan är inte nöjd att hålla koll på lillebror men jag tycker det är en skön morgon start att slippa åka :laugh:

Skjut mig vilken morgon. Lilla E gick från frukostbordet direkt utan att ens smaka något. Vägrade komma till tillbaka trots lock och påminnelser om att frukosten snart skulle dukas undan. När vi andra ätit upp och vi behövde göra oss iordning och frukosten var undandukad bröt hon ihop för att hon ville ha frukost 🤷🏼‍♀️ Följt av major tantrum där ingenting fick funka.

Jag känner mig verkligen helt lost med den ungen. Storebror förstod orsak och verkan tidigt, dvs sitter man inte kvar vid bordet så hinner man inte äta och då får man vänta till senare. Det är inte första gången det blir såhär så dottern köper ju bevisligen inte den taktiken. Jag antar att hennes beteende beror på något men jag har inte ork eller förmåga att reda ut det... Vi kan inte gå upp tidigare än vi gör och storebror måste ju till skolan, det finns liksom inte tid för extra frukost. Blev en transparent rapport idag, nu ska den här opeppa och gråtfärdiga mamman ta sig till jobbet för en sista arbetsdag innan julledigheten...
Barn är sämst ibland.
Här är det ofta tvärt om, grabben äter inte middag/kvällsmat och sen när man ska lägga sig kommer "jag är hungrig". Lite enklare att lösa men ger också sen läggdags och trött unge osv...

Kan du skicka med macka/frukt?

Barn är sämst ibland.
Här är det ofta tvärt om, grabben äter inte middag/kvällsmat och sen när man ska lägga sig kommer "jag är hungrig". Lite enklare att lösa men ger också sen läggdags och trött unge osv...

Kan du skicka med macka/frukt?
Kanske, känns ärligt talat mest som att hon sätter sig på tvären för att hon måste bråka om något. (Vi hade även issues om tandborstning, val av kläder, hur många gosedjur som skulle med till fsk, om hon skulle klättra in i bilen själv eller bli buren, hålla höger eller vänster hand och en radda grejer till... Och alltid i form av att hon erbjuds val och antingen väljer något som hon sen ändrar sig om, eller helt enkelt vägrar välja och blir förbannad för att jag då väljer)
Idag hade fsk inte plockat undan sin frukost så då tror jag iaf att hon hann äta något där.

Kanske, känns ärligt talat mest som att hon sätter sig på tvären för att hon måste bråka om något. (Vi hade även issues om tandborstning, val av kläder, hur många gosedjur som skulle med till fsk, om hon skulle klättra in i bilen själv eller bli buren, hålla höger eller vänster hand och en radda grejer till... Och alltid i form av att hon erbjuds val och antingen väljer något som hon sen ändrar sig om, eller helt enkelt vägrar välja och blir förbannad för att jag då väljer)
Idag hade fsk inte plockat undan sin frukost så då tror jag iaf att hon hann äta något där.
Ja så kan det ju absolut vara. Barn är sämst :meh: (sagt med kärlek!)
Min grabb kör mycket på "du hörde fel" när jag gör fel pga att han ändrade sig. Som han gör. Ofta :banghead:

Ja så kan det ju absolut vara. Barn är sämst :meh: (sagt med kärlek!)
Min grabb kör mycket på "du hörde fel" när jag gör fel pga att han ändrade sig. Som han gör. Ofta :banghead:
Lilla E har börjat med "det var inte jag" när hon gjort något dumt rakt framför ögonen på mig . Det, eller "det var faktiskt ditt fel mamma"

Detta håller vi också på med varje dag, och det där med maten också. Vi har slutat äta hemma på morgonen, det har underlättat för oss men förstår att det blir svårare när storebror kanske behöver äta hemma. Kvällarna är ofta sådär, att de inte ska äta alls för de är inte hungriga men sen är de plötsligt jättehungriga och sen är klockan för mycket och de sitter där och äter sin tredje portion, blir övertrötta och tar evigheter att natta. Puh, jag hoppas denna fas är över snart, de är väl trötta efter hela hösten också.

Just det där pratade jag och maken om häromdagen. M är också ofta sådär totalt ologisk och får idéer för sig. Just nu är han i en period då han bestämt ska äta sin frukost sittandes på storasysters stol, efter att hon har ätit klart. Att storasyster sitter någon annanstans vid bordet och de äter samtidigt är totalt otänkbart. M kan bara tänka sig att äta frukost om storasyster har suttit på stolen och ätit först :cautious:

Just där har vi kapitulerat och bara gör. Att får iväg två syskon i tid till skolan och att M själv som är lite knepig med att få i tillräckligt med mat faktiskt äter är värt mer än några principer och regler om hur det ska vara. Men man blir ju knäpp ibland.

HÖG igenkänning.
Känns som det är typiskt 3-åringar. :angel:

Jag lämnar alltid på morgonen och stora killen är som en dröm jämfört med denna lilla demon. Allt är verkligen en kamp med honom. Men sen så är han så jäkla go och mysig emellanåt.

Vi ska åka 50 mil till min mamma på söndag och jag försöker förbereda redan nu och ladda ned program på barnens plattor. De kollar aldrig på plattorna hemma så de är dåligt uppdaterade. Just nu är det bara Pippi, Madicken och Emil som duger för den lilla. Men de finns ju ingenstans att ladda ned så man kan streama offline. :down:

Vi ska åka 50 mil till min mamma på söndag och jag försöker förbereda redan nu och ladda ned program på barnens plattor. De kollar aldrig på plattorna hemma så de är dåligt uppdaterade. Just nu är det bara Pippi, Madicken och Emil som duger för den lilla. Men de finns ju ingenstans att ladda ned så man kan streama offline. :down:
Astrid Lindgren finns på Spotify om ni kan tänka er ljudbok istället :)

Kan du inte ha något annat hon gillar som man kan äta i farten om de behövs? Min sån är majskakor, det matar jag med när barnet ångrar sig för sent och vill ha frukost.

Målet här hemma är ett glas mjöl iallafall innan vi åker hemifrån. Alltid något

Tittar på serie med E eftersom pojkarna åker buss till skolan idag. Helt underbart med kollektivtrafik där vi har hållplats strax utanför och den stannar utanför barnens skola. Äldre brorsan är inte nöjd att hålla koll på lillebror men jag tycker det är en skön morgon start att slippa åka :laugh:
Vår stora som går i tvåan har börjat åka buss hem när han går långdagar, de är så himla smidigt så tror jag ska ansöka om skolskjuts även till lillebror så han kan åka buss till och från skolan de dagar jag inte ska skjutsa minsta till förskolan

Vår stora som går i tvåan har börjat åka buss hem när han går långdagar, de är så himla smidigt så tror jag ska ansöka om skolskjuts även till lillebror så han kan åka buss till och från skolan de dagar jag inte ska skjutsa minsta till förskolan

Ja det vore otroligt smidigt med skolskjuts men mina pojkar åker vanlig kollektivtrafik. Vi är inte berättigade skolskjuts så jag betalar deras busskort själv vilket gör att jag behöver lita på att de kan klara redan själv eftersom de inte har någon chaufför som säger till när det är dags att stiga av. Risken är för stor att min son som går i 2an hamnar i grannstaden.

Ja det vore otroligt smidigt med skolskjuts men mina pojkar åker vanlig kollektivtrafik. Vi är inte berättigade skolskjuts så jag betalar deras busskort själv vilket gör att jag vill lita på att de kan klara redan själv eftersom de inte har någon chaufför som säger till när det är dags att stiga av. Risken är för stor att min son som går i 2an hamnar i grannstaden.

Ja just, nä de förstår jag. våra är på tok för små för "riktig" buss. Det här är ju bara en liten buss, första dagen sonen åkte buss var jag med och hämtade honom vid bussen då önskade chaffören att vi skulle byta telefonnummer så vi har om något händer så de känns väldigt tryggt.

Ja just, nä de förstår jag. våra är på tok för små för "riktig" buss. Det här är ju bara en liten buss, första dagen sonen åkte buss var jag med och hämtade honom vid bussen då önskade chaffören att vi skulle byta telefonnummer så vi har om något händer så de känns väldigt tryggt.

Ja skolskjuts hade jag också haft full tillit till. Men det har jag också till min 11 åring som åker fram och tillbaka själv på min barnvecka eftersom han slutat fritids. Han löser att ha koll på lillebror när deras tider samsynkar :love:

Men så jobbigt!
Vissa dagar är det ju bara kaos.

Du har ju inte ens frågat om tips, men vill min stora inte äta kommenterar jag det inte ens om han suttit på stolen. Sen får han en drickyoghurt i vagnen(med sugrör) när vi är på väg någonstans.

Ska jag fixa mellis själv till både barnen och maken är på jobbet(då blir middagen senare) så äter vi ofta mellis på 7 eleven.
Går dit direkt efter förskolan, den stora får en grillkorv. Han kvittrar runt, pratar med personalen och tycker livet är toppklass. Jag är nöjd för att jag har nöjda barn och får en kaffe och lussebulle.

Jag orkar inte ens känna mig dålig som inte ens försöker servera ett nyttig mellanmål hemma. Så här får vi noll konflikter och nöjda barn.

Räcker också upp handen 🙋🏼‍♀️ Här var det också tjafs med 3-åring om frukost idag. Han skulle ha den gula skålen, när han blev erbjuden den gula skålen ville han inte ha den. Bröt sen ihop för att han inte fick den gula skålen. Ville ha macka men blev vansinnig när han fick mackan för den var fel. Ville inte ha någonting alls. Okej, då får du ingenting. Neeeeeeeeej jag vill ha!!! Okej, vill du ha macka? Neeeeeeeej!!!!

Osv osv osv 😅

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 499
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 339
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 694
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka