Vad gör vi? Kids edition - del 4

Dottern har pratat så mycket om sin pepparkaksklänning som hon ska ha när de firar lucia på förskolan. Vad härligt det ska bli, har jag tänkt. Dottern i pepparkaksklänning och mysigt fika på hennes avdelning. Så får jag en uppdatering i appen nu. "Vilket härligt luciafirande vi har haft idag!" och så bilder på alla utklädda barn. IDAG. Inte i morgon 🙃 Helt logiskt såklart, och dottern skickades till förskolan idag med helt vanliga kläder när alla andra är utklädda. Uuuugghhhhh....
Vadå helt logiskt?
Våran förskola har imorgon, hoppas jag :o

Vadå helt logiskt?
Våran förskola har imorgon, hoppas jag :o

Det var ironi 😅 Men jag tror att de firar idag för att barn med föräldralediga föräldrar är lediga på fredagar. Så i vårt fall är det inte helt ologiskt nu när jag tänker efter. Men jag hade såklart tänkt att lucia är på fredag och hade inte fler tankar i huvudet än så, även om jag ser nu i efterhand att det står den 12 december. Min hjärna måste nog det som jag trodde det skulle stå.

Det var ironi 😅 Men jag tror att de firar idag för att barn med föräldralediga föräldrar är lediga på fredagar. Så i vårt fall är det inte helt ologiskt nu när jag tänker efter. Men jag hade såklart tänkt att lucia är på fredag och hade inte fler tankar i huvudet än så, även om jag ser nu i efterhand att det står den 12 december. Min hjärna måste nog det som jag trodde det skulle stå.
Oj. Hos oss var de barnen välkomna under Lucia som de hade rätt dag. Samma med sommarfesten. Alltid fredag.

Men fick inte ni vara med?

Oj. Hos oss var de barnen välkomna under Lucia som de hade rätt dag. Samma med sommarfesten. Alltid fredag.

De äldsta barnen lussar för alla andra barnen på förskolan. Så inga föräldrar närvarar. Dottern lussar inte heller eftersom hon är yngre, men alla barnen på förskolan välkomnades att ha lussekläder om de ville.

Däremot har dotterns avdelning bjudit in till luciafika i morgon eftermiddag. När jag såg meddelandet om luciatåget så trodde jag att jag tagit fel dag på fikat också och blev helt kall för några sekunder 😅 Men fikat hade jag uppfattat rätt. Så hon får ha pepparkaksklänningen då!

Och hur gjorde ni om den 13/12 var en lördag eller söndag? ;)
Är väl ingen stor grej att ha Lucia på en anslutande dag om det passar verksamheten bäst? Hos oss har de alltid all typ av extra firande/aktiviteter på andra dagar än fredagar, just för att deltidsbarnen också ska kunna vara med.

Hos oss är deltidsbarnen välkomna på Luciafirandet imorgon också :) Men har hört om flera ställen som hade firat idag.

Sonen har frågat hela veckan ”Kommer Lucia idag?” trots att han själv hör till de större barnen som ska lussa för de små :D

Nattat dottern som har Luciafirande i morgon, dock inte för föräldrar/släkt i år. De ska lussa på föris och på äldreboendet. För de som vill men dottern ville det. Jag hinner inte in till Luciatåget på campus så jag får titta på tv:n istället men det gör ingenting. Det var glashalt när jag åkte hem idag så jag är ändå ganska nöjd att plugga hemma. Får bli mysfrukost hemma framför Lucia och sedan plugg hela dagen.

Vi gjorde ett ”riktigt” nissebus igår, och eftersom dottern är lite harig av sig så tänkte jag att det måste vara ett väldigt snällt bus. Så nissen hade ätit lite tomtegröt och lämnat en lapp där han tackade snällt för gröten, och skrev att han nu är varm och mätt och kan fortsätta sina nisseuppdrag fram till jul. Jag var lite kluven, kommer hon verkligen tycka att det är roligt eller är det obehagligt att någon tassat runt här på natten? Hon verkade tycka att det var ganska roligt, men har sen dess frågat om nissen kom på kvällen eller på morgonen. Om nissen går eller flyger. Om nissen är dum eller snäll, och hur nissen kom in i huset. Sen har hon också sagt saker som ”Tokiga nissen!” och skrattat eller att ”Nu är nissen jättemätt i magen!” men jag kan fortfarande inte bedöma om det är kul och jag ska hitta på något mer eller dra i handbromsen 😅

Och hur gjorde ni om den 13/12 var en lördag eller söndag? ;)
Är väl ingen stor grej att ha Lucia på en anslutande dag om det passar verksamheten bäst? Hos oss har de alltid all typ av extra firande/aktiviteter på andra dagar än fredagar, just för att deltidsbarnen också ska kunna vara med.
Jadu det är 8 år sedan hon slutade dagis förmodligen var det fredag. Men hos oss gick de barnen på fredagar och såna dagar var de kvar och gick hem tidigare.

Här fick alla vara med som ville oavsett ålder.

Vi gjorde ett ”riktigt” nissebus igår, och eftersom dottern är lite harig av sig så tänkte jag att det måste vara ett väldigt snällt bus. Så nissen hade ätit lite tomtegröt och lämnat en lapp där han tackade snällt för gröten, och skrev att han nu är varm och mätt och kan fortsätta sina nisseuppdrag fram till jul. Jag var lite kluven, kommer hon verkligen tycka att det är roligt eller är det obehagligt att någon tassat runt här på natten? Hon verkade tycka att det var ganska roligt, men har sen dess frågat om nissen kom på kvällen eller på morgonen. Om nissen går eller flyger. Om nissen är dum eller snäll, och hur nissen kom in i huset. Sen har hon också sagt saker som ”Tokiga nissen!” och skrattat eller att ”Nu är nissen jättemätt i magen!” men jag kan fortfarande inte bedöma om det är kul och jag ska hitta på något mer eller dra i handbromsen 😅
Vår nisse bor i ett litet hus på bordet och gör saker som att lämna små teckningar till dottern, knyta rosetter på hennes skor eller sätta snöflingor runt tandborsten 😄 Igår hade nissens kompis snögubben gömt en bild på sig själv i frysen. Jag köpte en nisselåda från Tingeltangel (rekommenderas!) så har allt färdigt sas. Finns mycket nissen kan göra som är snällare och lite lugnare.

Förra året hade vi en lite lugnare nisse som lämnade brev om hur man är en bra kompis osv. Då var det knappt något bus alls och dottern var lika nöjd för det.

Är med i en amerikansk grupp på fb med "Elf on the shelf" och en del bus som folk gör är rent elakt mot barnen :( Förstår verkligen inte syftet med det, nissen ska ju vara något roligt och spännande.

Vår nisse bor i ett litet hus på bordet och gör saker som att lämna små teckningar till dottern, knyta rosetter på hennes skor eller sätta snöflingor runt tandborsten 😄 Igår hade nissens kompis snögubben gömt en bild på sig själv i frysen. Jag köpte en nisselåda från Tingeltangel (rekommenderas!) så har allt färdigt sas. Finns mycket nissen kan göra som är snällare och lite lugnare.

Förra året hade vi en lite lugnare nisse som lämnade brev om hur man är en bra kompis osv. Då var det knappt något bus alls och dottern var lika nöjd för det.

Är med i en amerikansk grupp på fb med "Elf on the shelf" och en del bus som folk gör är rent elakt mot barnen :( Förstår verkligen inte syftet med det, nissen ska ju vara något roligt och spännande.

Ja, jag har också förstått att det är ett fenomen där borta att nissen gör elaka bus. Det är ju faktiskt fruktansvärt, jag är liksom tveksam till att ens ha en supersnäll nisse då jag är rädd för att det rubbar barnens grundtrygghet i vilka som befinner sig i det här huset och inte (och jag kanske övertänker ibland). Men att en nisse klipper hål i barnens pyjamas under tiden de sover är verkligen inget annat än hemskt. Tänk att tro att det kan dyka upp en figur med sax vid sängen, usch.

1000010223.webp

Vi hittade dotterns Barbiebok som film 😄 Har en väldigt nöjd dotter nu

Sonen väckte mig imorse genom att klappa kraftigt på mig. "Mamma mamma är det morgon än?!"
Eh, att både jag och lillasyster sov som stockar kunde ju vara en ledtråd kanske 😅
Kanske borde läsa honom klockan snart, vi har ju en digital klockradio i sovrummet så slipper jag bli väckt :p

Lilla E sover däremot fortfarande för ovanlighetens skull. Och snart måste vi gå upp för att hinna till gympan. Lyxproblem :p

Sonen väckte mig imorse genom att klappa kraftigt på mig. "Mamma mamma är det morgon än?!"
Eh, att både jag och lillasyster sov som stockar kunde ju vara en ledtråd kanske 😅
Kanske borde läsa honom klockan snart, vi har ju en digital klockradio i sovrummet så slipper jag bli väckt :p

Lilla E sover däremot fortfarande för ovanlighetens skull. Och snart måste vi gå upp för att hinna till gympan. Lyxproblem :p
Jag delar vidare ett tips jag har sett - man kan sätta en svag lampa på timer i barnets rum, så när lampan tänds är det okej att gå upp för barnet 🙂

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 132
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 205
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 613
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka