Vad gör vi? Kids edition - del 4

Ja, jag har också förstått att det är ett fenomen där borta att nissen gör elaka bus. Det är ju faktiskt fruktansvärt, jag är liksom tveksam till att ens ha en supersnäll nisse då jag är rädd för att det rubbar barnens grundtrygghet i vilka som befinner sig i det här huset och inte (och jag kanske övertänker ibland). Men att en nisse klipper hål i barnens pyjamas under tiden de sover är verkligen inget annat än hemskt. Tänk att tro att det kan dyka upp en figur med sax vid sängen, usch.
Tycker sånt elakt bus är förfärligt. Tycker också illa om dom som vägrar berätta att nissen eller tomten inte finns på riktigt om barnet är jätterädd över att någon är i huset när det sover, för att inte "förstöra magin". Tycker inte det är så magiskt med ett barn som har panik inför julafton för tomten kommer smyga runt i huset.

Men sen är jag också sån som alltid berättat för dottern att tomten bara är på låtsas och någon som klär ut sig. Hon tyckte ändå det var magiskt med "pappatomten" som kom i fjol, och som hon visste var pappa i tontekläder.

Tycker sånt elakt bus är förfärligt. Tycker också illa om dom som vägrar berätta att nissen eller tomten inte finns på riktigt om barnet är jätterädd över att någon är i huset när det sover, för att inte "förstöra magin". Tycker inte det är så magiskt med ett barn som har panik inför julafton för tomten kommer smyga runt i huset.

Men sen är jag också sån som alltid berättat för dottern att tomten bara är på låtsas och någon som klär ut sig. Hon tyckte ändå det var magiskt med "pappatomten" som kom i fjol, och som hon visste var pappa i tontekläder.
Ja, det där är obegripligt för mig också, det blir så tydligt att det inte är för barnens skull den där ”magin” är viktig!

Den här mamman (och nissen) är alldeles för glömska. För andra gången den här december har sonen glatt utropat "Haha, i år igen!" till bussens bus. Först med inslagna skor i aluminiumfolie, sen idag med magiska bönor som ska planteras i socker.
Båda gångerna har det kommit som en total överraskning för mig att jag tydligen körde samma sak förra året. 😂

Den här mamman (och nissen) är alldeles för glömska. För andra gången den här december har sonen glatt utropat "Haha, i år igen!" till bussens bus. Först med inslagna skor i aluminiumfolie, sen idag med magiska bönor som ska planteras i socker.
Båda gångerna har det kommit som en total överraskning för mig att jag tydligen körde samma sak förra året. 😂
*Nissens bus ska det såklart vara. Fast det kanske framgick 😁

Ja, jag har också förstått att det är ett fenomen där borta att nissen gör elaka bus. Det är ju faktiskt fruktansvärt, jag är liksom tveksam till att ens ha en supersnäll nisse då jag är rädd för att det rubbar barnens grundtrygghet i vilka som befinner sig i det här huset och inte (och jag kanske övertänker ibland). Men att en nisse klipper hål i barnens pyjamas under tiden de sover är verkligen inget annat än hemskt. Tänk att tro att det kan dyka upp en figur med sax vid sängen, usch.
Ja fy vad otäckt för ett litet barn.
Verkar vara många som skriver brev från nissen att den blir ledsen/besviken/ arg om barnet inte gjort som föräldrarna säger. Nissen vägrar då göra mer förrän barnet är snällt igen. Känns också helt ologiskt och elakt mot barnet. Som att nissen straffar dem om de inte, enligt föräldrarna då, lyssnar på sina föräldrar.

Vår nisse åkte luftballong i köket igår :D Satte en uppblåst ballong på väggen och knöt fast en bild på en kartong som var med i Nisselådan. Dock vet jag att dottern har en liten korg i sitt rum som hon har till Barbie, den hade passat perfekt men jag hittade den inte. I morse satt den kvar men när vi kom hem från föris hade den ramlat ner, dottern såg den inte under bordet så jag sade att nissen tagit in den i sitt hus igen :D

IMG_9779.webp

Just nu är föräldraskapet så roligt! Känns som att det har hänt så himla mycket bara det senaste året. Förmågan att diskutera och lyssna in sin diskussionspartner istället för att hålla ändlösa monologer om sina egna specialintressen har utvecklats markant. Samma med humorn och den komiska time:ingen. Det känns så himla mäktigt att få vara med på denna resan och följa honom genom livet, känner 100 tillit till att han kommer lösa det mesta som kastas hans väg. Han är så himla klok och påhittig ❤️

Har precis lämnat dottern på föris och vill bara gå dit och hämta henne igen :mad: Tog upp problem som dottern berättat hemma, angående samma barn som alltid och personalen (min dotters mentor) skyller allt på min dotter! O_o:rage::rage: Hade jag inte haft så nycket skolarbete som jag var tvungen att få klart den här veckan så hade vi tagit jullov nu.

Vi tog ett spontant beslut om att ge barnen jullov från och med nu, de gick sista dagen idag. Imorse stod det ”vinterkräksjuka” på äldstas avdelning och eftersom vi har möjligheten får de jullov lite tidigare, hoppas på att ingen har hunnit bli smittad. Vi har varit sjuka på jul tre år i rad så det skulle vara fint att få fira ordentligt i år… :)

Vi tog ett spontant beslut om att ge barnen jullov från och med nu, de gick sista dagen idag. Imorse stod det ”vinterkräksjuka” på äldstas avdelning och eftersom vi har möjligheten får de jullov lite tidigare, hoppas på att ingen har hunnit bli smittad. Vi har varit sjuka på jul tre år i rad så det skulle vara fint att få fira ordentligt i år… :)
Vi gjorde samma. Han skulle gått tom torsdag. Men när han var helt opepp imorse och det stod lappar om kräksjuka så vände vi på gården!
Jullov känns bra!

Det går på skolan här med. Hade det inte varit obligatorisk skola hade jag hållit honom hemma den här veckan :p.
Har fått nog av sjukdom i höst.

Jag funderade pa att ha L hemma fran förskolan den här veckan men insag att det inte var sa stor ide eftersom han har fyra storasyskon i skolan. Vagar knappt skriva det men inget av barnen har varit sjuka under hösten, men dom verkar ta med sig virus hem och ge till mig. Jag har varit mer eller mindre sjuk sen början av november, nu känns det som det börjar bli bättre sa skulle gärna slippa ett nytt virus.
Här sitter det lappar om streptokocker och kikhosta.

Jag blev just lite trött av facebookgruppen för barnets årskurs. Jag är tydligen klassförälder för den klassen om fyra år, någon har gjort en plan för hela f-6... Rättvist och bra, absolut, men är detta vanligt? O_o🙈
Vad konstigt att dom bestämmer det bara sa.
Grundskolan hos oss är i tva stadier (2x 4ar) och den som blir vald i första klass är fast i den uppgiften i 4 ar (men kan saklart avsäga sig om den inte längre kan/vill)

Vad konstigt att dom bestämmer det bara sa.
Grundskolan hos oss är i tva stadier (2x 4ar) och den som blir vald i första klass är fast i den uppgiften i 4 ar (men kan saklart avsäga sig om den inte längre kan/vill)
Ja, det är alltså en frivillig facebookgrupp som några föräldrar valt att starta. Efter att ha bestämt att det är klassföräldrarna varje år som ska stå för present till personalen (istället för att alla swishar) så bestämde dom också att göra en plan för de kommande 6 åren så det blir rättvist. Skolan är inte inblandad alls i detta såvitt jag vet, men när jag var barn har jag för mig att det var skolan som tog upp frågan på föräldramöten.
Jag vet inte om jag har en stark åsikt men jag blir matt när vissa föräldrar styr upp allt in i minsta detalj.

Ja, det är alltså en frivillig facebookgrupp som några föräldrar valt att starta. Efter att ha bestämt att det är klassföräldrarna varje år som ska stå för present till personalen (istället för att alla swishar) så bestämde dom också att göra en plan för de kommande 6 åren så det blir rättvist. Skolan är inte inblandad alls i detta såvitt jag vet, men när jag var barn har jag för mig att det var skolan som tog upp frågan på föräldramöten.
Jag vet inte om jag har en stark åsikt men jag blir matt när vissa föräldrar styr upp allt in i minsta detalj.
Det är ju pa ett sätt bra att ngr tar tag i det men att ta beslut utan att alla ens har möjlighet att säga ngt om det (alla har ju inte facebook) tycker jag känns lite konstigt. Vi väljer tva klassföräldrar vid höstens föräldramöte och kommunikationen mellan föräldrarna sker sen i en whatapp grupp.

Va? Skall klassföräldrarna stå för presenten? Dotterns klasser har inte haft klassföräldrar ens.

Jag har hört om flera som har haft rullande schema på klassföräldrar, inte haft det själv men det verkar inte helt ovanligt.

Att klassföräldrarna ansvarar för insamling till present är en sak, men att enbart klassföräldern skulle betala låter ju helt absurt? Jag hade nog utgått från att jag hade missförstått...

Jag har hört om flera som har haft rullande schema på klassföräldrar, inte haft det själv men det verkar inte helt ovanligt.

Att klassföräldrarna ansvarar för insamling till present är en sak, men att enbart klassföräldern skulle betala låter ju helt absurt? Jag hade nog utgått från att jag hade missförstått...
+ @Krålus Tyvärr inget missförstånd, det har utretts noga av ett fåtal individer i gruppen. Det är tydligen för jobbigt att administrera swish från alla barn (3 grupper i en stor klass) så då kom någon med detta förslag. Nu är man därför typ 6-7 förädrar som delar varje termin så helt själv blir man inte men ändå rätt mycket pengar. Jag tänker principiellt att alla kanske inte har råd med sådan utgift inför jul jämfört med att swisha 20-40:- varje termin men byn är full av medelklassfamiljer så jag har inte riktigt orkat ta den diskussionen...

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 132
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 201
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 613
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka