Vad gör vi? Kids edition - del 4

Kanske hade mitt briljantaste ögonblick som förälder idag förresten. Dotterns kompisar har tydligen en nisse hemma. Jag trodde inte det skulle komma igår, men tydligen. Här kan jag tillägga att jag hyser absolut noll agg mot ambitiösa och påhittiga föräldrar, tvärtom! Men jag trodde vi skulle ha ett till år på oss. Men kompisarnas nissar hittar på allt möjligt hyss och eftersom hon inte verkar vara ledsen över att vi inte har någon så har jag inte brytt mig.

Men så i morse kom hon ner i köket och kakburken stod öppen på diskbänken, och var tom. ”Pepparkakorna är slut!” skrek dottern upprivet. Där landade den liksom i knät på mig. ”Nej men, det måste vara nissen som har varit här och ätit upp alla pepparkakor!” och dotterns ögon bara lös av spänning.

Mätt på pepparkakor. Glad dotter. Mic drop.

Idag fick jag veta att barnet som bet lilla E igår brukar vara taskig mot henne.. Lilla E har pratat mycket om tre olika barn som hon så gärna vill leka med och vara med men på en treårings nivå har det liksom inte framgått att det inte är helt ömsesidigt. De här tre med bitaren i spetsen brukar enligt pedagog ganska regelbundet stänga henne ute och säga att hon inte får vara med. Usch i hjärtat 💔 När man själv minns känslan som barn när man ibland fick vara med och ibland inte blir det extra tungt.
Fy vad vidrigt! Varför sa de något idag och inte tidigare?
Låter ju inte alls kul! Och framför allt inte när alla pedagoger byts ut.

Här blev det från en dag till en annan pga kris att få ihop schemat på fsk som helhet tydligen. Att det ändras över tid är ju inte mer än rimligt av naturliga orsaker, gissar att minst 15 olika personal kommit och gått på denna avdelning under de år storebror och lillasyster gått där, dvs 4,5 år. Och då finns ju en resiliens som nu helt uteblir. :(
Här har det dock gått väldigt fort, plus att en av de ordinarie bytte över till andra avdelningen utan orsak som vi fått till oss iaf..Så inte helt rimligt tyvärr..

Kanske hade mitt briljantaste ögonblick som förälder idag förresten. Dotterns kompisar har tydligen en nisse hemma. Jag trodde inte det skulle komma igår, men tydligen. Här kan jag tillägga att jag hyser absolut noll agg mot ambitiösa och påhittiga föräldrar, tvärtom! Men jag trodde vi skulle ha ett till år på oss. Men kompisarnas nissar hittar på allt möjligt hyss och eftersom hon inte verkar vara ledsen över att vi inte har någon så har jag inte brytt mig.

Men så i morse kom hon ner i köket och kakburken stod öppen på diskbänken, och var tom. ”Pepparkakorna är slut!” skrek dottern upprivet. Där landade den liksom i knät på mig. ”Nej men, det måste vara nissen som har varit här och ätit upp alla pepparkakor!” och dotterns ögon bara lös av spänning.

Perfekt ju! Här har vi inte heller nån nisse men imorse hade det flyttat in en på 5-åringarnas avdelning :up:

Fy vad vidrigt! Varför sa de något idag och inte tidigare?
Låter ju inte alls kul! Och framför allt inte när alla pedagoger byts ut.
Jadu 🤷🏼‍♀️ :( En gissning är att ordinarie personal har lyckats hålla det i schack och se till att hon får vara med, men nu med allt kaos hinner de inte med. Det är min känsla iallafall men jag behöver nog gräva lite mer i det här...

Lilla snörpan, jag har ju mest fnissat ibland när hon berättat att någon kompis varit arg och hon varit arg "...och sen blev jag glad" vid hämtning och tänkt att de varit vänner som treåringar är mest men det har kanske övergått hennes verbala förmåga att beskriva allt. Ikväll har vi pratat lite enkelt om att bra vänner gör en glad och inte ledsen och att hon är värd snälla vänner, så att hon istället kan leka med dom som är snälla. Kanske inbillar mig men tror det gör gott att få sätta ord på det. ❤️

Kanske inbillar mig men tror det gör gott att få sätta ord på det. ❤️

Det här är lite av min hjärtefråga som förälder, att hjälpa barnen att förstå. Världen och sina egna känslor. Få sammanhang. Det är svårt med små barn som inte kan sätta ord på sina egna känslor för jag är också rädd för att jag lägger ord i munnen på dem. Men att prata om hur saker kan vara, och hur man kan känna, på olika sätt hjälper nog mycket. Jag märker också att dotter förankrar mycket av det hon upplever i böcker som vi läser, och kan dra paralleller. När vi gör saker kan hon ofta säga ”Som Mamma Mu gör!” eller ”Alfons har en sån!”. Så kanske ett tips kan vara att hitta lite bra böcker på en 3-årings nivå om vänskap, att få vara med och hur är man snäll? Och vad gör man om någon inte är snäll?

Hoppas det kommer bli bättre snart :heart

Det här är lite av min hjärtefråga som förälder, att hjälpa barnen att förstå. Världen och sina egna känslor. Få sammanhang. Det är svårt med små barn som inte kan sätta ord på sina egna känslor för jag är också rädd för att jag lägger ord i munnen på dem. Men att prata om hur saker kan vara, och hur man kan känna, på olika sätt hjälper nog mycket. Jag märker också att dotter förankrar mycket av det hon upplever i böcker som vi läser, och kan dra paralleller. När vi gör saker kan hon ofta säga ”Som Mamma Mu gör!” eller ”Alfons har en sån!”. Så kanske ett tips kan vara att hitta lite bra böcker på en 3-årings nivå om vänskap, att få vara med och hur är man snäll? Och vad gör man om någon inte är snäll?

Hoppas det kommer bli bättre snart :heart
Det är jättebra tips, tack! Tänkte mycket på sånt med storebror men även nu blir det mest böcker av hans val... Får ändra på det 🙈

Här är det tvärtom, barnen skyller allt som dom gör på Nissen.
"Det var inte jag som gjorde..., det var måste ha varit Nissen".

Min 10 åring igår när hon kommer hem från skolan.
Jag står och steker pannkakor till lunch. Hon konstaterar högljutt och argt att hon inte vill ha pannkakor för dom är så äggiga. Frågar vad hon vill ha och hon vill ha stekt potatis med ett stekt ÄGG 😅. Ägg är tydligen bara för äggiga i pannkakor. Vi har rester av kokt potatis i kylskåpet så hon får steka den och ett ägg. Men när hon tar upp ägget går gulan sönder och katastrofen var ett faktum. Jag undrade lite vad problemet var för gulen kommer ju ändå gå sönder så fort hon skär i ägget. Men hon hatar tydligen äggula och nu är det gula på vitan och det är jätteäckligt.

Apropå Nisse så har våran fått nog av att NÅGON snor hans brevlåda ständigt och jämt.
20241211_144636.webp

Dottern har pratat så mycket om sin pepparkaksklänning som hon ska ha när de firar lucia på förskolan. Vad härligt det ska bli, har jag tänkt. Dottern i pepparkaksklänning och mysigt fika på hennes avdelning. Så får jag en uppdatering i appen nu. "Vilket härligt luciafirande vi har haft idag!" och så bilder på alla utklädda barn. IDAG. Inte i morgon 🙃 Helt logiskt såklart, och dottern skickades till förskolan idag med helt vanliga kläder när alla andra är utklädda. Uuuugghhhhh....

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 499
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 339
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 694
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka