Vad gör vi? Kids edition - del 4

Ställde in dagens adventsfika här hemma eftersom jag är förkyld. Och tur var väl det för sen dess har mellanbarnet kräkts.. Hon är också lite förkyld och har en historik av att kräkas vid förkylningar så hoppet finns ännu att det inte är magsjuka, men vi får väl se. Vill framför allt inte att äldsta sonen ska få det. Resten känns överkomligt…

Dotterns förskola är i kris med personalbrist och nedskärningar följt av omflyttningar på alla avdelningar. På dotterns avdelning har alla ordinarie fått flytta på sig och ersatts av andra...
Lilla E har inte blivit så påverkad i sig utan verkar hyfsat trygg även med de andra i personalen, men en av kompisarna verkar betydligt mer otrygg och påverkad av situationen då hon från ingenstans i fredags har rivit lilla E i ansiktet och idag bitit henne i ryggen så att det gick hål på huden 😟 Personalen gör inget fel men de är så himla underbemannade att de omöjligt kan ha koll när det dessutom är oroligt i gruppen. Jag är helt uppgiven, måste (likt många andra föräldrar) maila rektorn men tvivlar på att det kommer ha effekt. :down:

Dotterns förskola är i kris med personalbrist och nedskärningar följt av omflyttningar på alla avdelningar. På dotterns avdelning har alla ordinarie fått flytta på sig och ersatts av andra...
Lilla E har inte blivit så påverkad i sig utan verkar hyfsat trygg även med de andra i personalen, men en av kompisarna verkar betydligt mer otrygg och påverkad av situationen då hon från ingenstans i fredags har rivit lilla E i ansiktet och idag bitit henne i ryggen så att det gick hål på huden 😟 Personalen gör inget fel men de är så himla underbemannade att de omöjligt kan ha koll när det dessutom är oroligt i gruppen. Jag är helt uppgiven, måste (likt många andra föräldrar) maila rektorn men tvivlar på att det kommer ha effekt. :down:
Vi har liknande på vår och ja, man går sönder. Byta förskola hjälper väl inte heller för det är väl liknande överallt och även om det verkar stabilt när man börjar är det ju ingen garanti framåt...skitjobbigt!!!

Hur kan man ens tänka tanken på att flytta på alla ordinarie? Känns ju jättetokigt!

Åka till förskolan en decembermorgon: lyssna på Cazziopeja och Mer av dig och försöka sjunga med i texten, och spana efter fina ljusslingor efter vägen. Som förälder är det då viktigt att dels förbereda spellistan innan avfärd och dels hålla koll på alla kommande sevärdheter och förvarna i god tid (”snart kommer julgranen, nej på din sida, ja staketet kommer snart, på din sida, oj snart kommer flaggstången som ser ut som en julgran, nej den är på min sida…”).

Repetera varje dag. Ganska mysigt 🥰 Resan tar fem minuter så det är lagom för en önskad låt var.

Haha, dagarna är så extremt långa när man vabbar friska barn, man gör tusen saker och sen är klockan 10.

Japp 😅 Idag hade jag tur att barnen sov till 6.30 och maken tar över vabbandet nu. Då är det ju himla mysigt, att få pyssla runt hemma och göra saker ihop. Men när de vaknar 5 och man kör heldag… 🙃

Jag minns när mina småsyskon (sladdisar) var små och pappa kunde säga typ ”Vi ska bara spela lite fotboll och sen rita en stund, så vi är väl redo att åka om en timme!” och jag bara.. men hur kort tid gör ni saker egentligen? Nu är man ju där. Måla 30 min, bada 20 min, lera 30 min, bygga Duplo 30 min, läsa.. 10 min innan det blir kaos 😅 Fylla på fågelmat, äta mellis, leka med bilarna. Ja hopp.. då var kl. 10 då..

Min kollega har en dotter som är 6. Han hade köpt en gammal sekretär som hon och en kompis hade lekt med självständigt i nästan 4 h. Själv är man glad om barnen kan rita 2 min medan man plockar in i disken utan att börja kasta kritor på varandra 😅

Här vabbas det också friska barn (hoppas jag!). Dottern har varit pigg som en mört sen hon kräktes i söndags och 3-åringen han är ju bara hemma för att storasyster är hemma.

Men det är betydligt lättare när de är lite större. Storasyster är en rätt bra lekledare och jag har till och med kunnat jobba lite idag. Nu har de byggt en gigantisk koja i soffan som de pysslat med länge och väl. Mamman var inte svårövertalad när sen när de kom och frågade om de fick kolla på ipad i kojan ;)

Åka till förskolan en decembermorgon: lyssna på Cazziopeja och Mer av dig och försöka sjunga med i texten, och spana efter fina ljusslingor efter vägen. Som förälder är det då viktigt att dels förbereda spellistan innan avfärd och dels hålla koll på alla kommande sevärdheter och förvarna i god tid (”snart kommer julgranen, nej på din sida, ja staketet kommer snart, på din sida, oj snart kommer flaggstången som ser ut som en julgran, nej den är på min sida…”).

Repetera varje dag. Ganska mysigt 🥰 Resan tar fem minuter så det är lagom för en önskad låt var.

Exakt samma som jag gör! Fast här är det en dansbandslåt med dragspel, du hast med rammstein, och bjällerklang som är listan just nu😂 och våra sevärdheter som ska pekas ut varje dag är en ladugård, en terminal och alla lastbilar eller traktorer vi möter.

Pappan hämtade för ovanlighetens skull igår, och hade då fått lyssna på gråt hela vägen hem för han inte kunde koppla upp musik i sin bil :angel:

Här har stora tonåringen varit hemma 2 dagar, han var så dålig och illamående igår och kunde absolut inte gå till skolan :cautious: Men blåbärssoppan, mackor osv som jag gjorde åt honom slank ner utan problem. Idag är han hur pigg som helst, äter utan problem och möblerar om hela rummet. Så sjuk var han :meh: Och jag känner mig som en idiot som gick på det 😤😤 Han passar på när han vet att jag ska iväg och inte har tid att stå en evighet och dividera.

Här har stora tonåringen varit hemma 2 dagar, han var så dålig och illamående igår och kunde absolut inte gå till skolan :cautious: Men blåbärssoppan, mackor osv som jag gjorde åt honom slank ner utan problem. Idag är han hur pigg som helst, äter utan problem och möblerar om hela rummet. Så sjuk var han :meh: Och jag känner mig som en idiot som gick på det 😤😤 Han passar på när han vet att jag ska iväg och inte har tid att stå en evighet och dividera.
Dottern har roliga aktiviteter efter skolan. Så säger hon att hon är dålig då är hon det. Fördelen med full almanacka. Hon blir snarare förbannad om hon tvingas vara hemma i onödan.

Dottern har roliga aktiviteter efter skolan. Så säger hon att hon är dålig då är hon det. Fördelen med full almanacka. Hon blir snarare förbannad om hon tvingas vara hemma i onödan.
Sonen har inte det förutom på torsdag och bryr sig inte om han är hemma. Han tvingas inte vara hemma i onödan utan skyllde på illamående för att få vara just det. Däremot vill han övningsköra och det gör vi numer bara om han sköter skolan

Sonen har inte det förutom på torsdag och bryr ...sig inte om han är hemma. Han tvingas inte vara hemma i onödan utan skyllde på illamående för att få vara just det. Däremot vill han övningsköra och det gör vi numer bara om han sköter skolan
Det var hon som tyckte det vsr onödigt att vara hemma i fredags. Hon hade varit sjuk tisdag och onsdag frisk men hemma torsdag och så tyckte vi hon kunde vara hemma fredag med.

Hur kan man ens tänka tanken på att flytta på alla ordinarie? Känns ju jättetokigt!

Hos oss har det blivit så successivt, alla försvann inte på en gång men tillräckligt tätt för att alla ska kännas rätt "nya". Nån var föräldraledig osv så allt går ju inte att styra men rörigt när vikarier kommer in för sent, olika vikarier hela tiden osv.
Här blev det från en dag till en annan pga kris att få ihop schemat på fsk som helhet tydligen. Att det ändras över tid är ju inte mer än rimligt av naturliga orsaker, gissar att minst 15 olika personal kommit och gått på denna avdelning under de år storebror och lillasyster gått där, dvs 4,5 år. Och då finns ju en resiliens som nu helt uteblir. :(

Idag fick jag veta att barnet som bet lilla E igår brukar vara taskig mot henne.. Lilla E har pratat mycket om tre olika barn som hon så gärna vill leka med och vara med men på en treårings nivå har det liksom inte framgått att det inte är helt ömsesidigt. De här tre med bitaren i spetsen brukar enligt pedagog ganska regelbundet stänga henne ute och säga att hon inte får vara med. Usch i hjärtat 💔 När man själv minns känslan som barn när man ibland fick vara med och ibland inte blir det extra tungt.

Har också vabbat friskt barn fast jag själv är vrålsjuk. Det har varit sådär kul 🙄

Igår var ändå mysigt, idag mindre kul. Understimulerad och busig unge där allt har varit nej, inte och tvärtemot. Dagens första konflikt handlade om att han skulle vara TÅG på Luciatåget, inte snögubbe eller tomte som finns att välja på.

Efter lunch insåg jag att vi var tvungna att ta oss ut och efter en kvarts förhandlade för att ta oss ner från övervåningen (dvs långt innan påklädning, toalett, in i bilen) spände barnet ögonen i mig och sa "jag är suuuperarg på dig".

Kul det ska bli när han fyller 3 🫠

Har också vabbat friskt barn fast jag själv är vrålsjuk. Det har varit sådär kul 🙄

Igår var ändå mysigt, idag mindre kul. Understimulerad och busig unge där allt har varit nej, inte och tvärtemot. Dagens första konflikt handlade om att han skulle vara TÅG på Luciatåget, inte snögubbe eller tomte som finns att välja på.

Efter lunch insåg jag att vi var tvungna att ta oss ut och efter en kvarts förhandlade för att ta oss ner från övervåningen (dvs långt innan påklädning, toalett, in i bilen) spände barnet ögonen i mig och sa "jag är suuuperarg på dig".

Kul det ska bli när han fyller 3 🫠
Tåg är ju också en väldigt enkel utklädnad som man snabbt kan fixa 😅

Krya på dig.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 182
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 264
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 631
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka