Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
God Jul till alla dressyrnissar! Hoppas att ni också får chansen att fira jul såhär:love:!
10857808_10204558820682400_1958408785381936101_n.jpg
Sååå härligt!! :love: Jag är verkligen ingen vinter/snö människa men, en lurvig man, en bred rygg och lite busgalopp i härlig nysnö i en alldeles tyst skog... Underbart!:love:

God Jul allihop! ingen snö i sikte här... Jag var ute och försökte gå med Calle i paddocken förut men det var helt hopplöst då det var snygga tjejer som busade i rasthagen intill så han studsade mest på bakbenen eller bockade -så vi fick gå inom 4 väggar istället..

Har slitit med julgodis hela kvällen här. Ska ha knytis på jobbet imorgon och jag har hand om godiset. Började igår och skulle göra färdigt idag, och ALLA TRE grejerna jag gjorde körde ihop sig så jag fick slänga det :mad: Men, nu har jag gjort om och gjort rätt -så nåt gott blir det allt imorgon :p

-idag är det 9 år sedan vi köpte Hottie. Bilden till vänster är från en dryg vecka efter att vi hämtat henne, 9 mån gammal, och bilden till höger är från i vintras.
pict0292_5499bcffe087c3188fa077c2.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Ni får ursäkta mitt lite (rätt mycket) OT spammande här i tråden...

Fick idag journalanteckningarna från i torsdags.
Såå, för att ge en liten inblick i vad vi har att göra med:

Först lite historik kring höstens tidigare klinikbesök, utbildningsståndpunkt, hull och allmäntillstånd bla bla....

"Mkt kraftig reaktion vid bäckenprov; kraftigt öm. fin rörlighet genom bröstrygg. Mkt spänd
öm vid palp och flexion ländrygg och bäcken. Krepiterar (= knastrar :crazy:) och kraftig smärtreaktion vid bäcken
provokation, avstår från ridprov pga detta.

Ultraljud:
Kraftiga rundade ostefyter på både ilium och sacrum ("lipping")vid Sl-leden vänster
sida, kaudalt ses mer ojämn kantig kontur på pålagringarna och en ekogen skuggande
struktur som kan vara ett fragment alt mineralisering ses i heterogena angräsnande mjukdelar.
På höger sida ses kraftig jämn ledrandspålagring på sacrum ca 1,2 cm stor.
Radiologisk diagnos: Kraftig artros Sl-leder båda sidor med misstänkt fragment vänster
sida.

Hästen mkt kraftig öm i bäcken, rekommenderar att avstå från ridning till återbesök
pga detta. Krepiterar idag vid bäcken provokation, fraktur bäcken kan ej uteslutas då även
föreligger misstanke om löst fragment vä sida.
Ny kontroll vid återbesök.

-Traumatiska / mekaniska skador i bäcken
-Kroniskt deformerande artros i ileosakralleden"

Ni får ursäkta mitt lite (rätt mycket) OT spammande här i tråden...

Fick idag journalanteckningarna från i torsdags.
Såå, för att ge en liten inblick i vad vi har att göra med:

Först lite historik kring höstens tidigare klinikbesök, utbildningsståndpunkt, hull och allmäntillstånd bla bla....

"Mkt kraftig reaktion vid bäckenprov; kraftigt öm. fin rörlighet genom bröstrygg. Mkt spänd
öm vid palp och flexion ländrygg och bäcken. Krepiterar (= knastrar :crazy:) och kraftig smärtreaktion vid bäcken
provokation, avstår från ridprov pga detta.

Ultraljud:
Kraftiga rundade ostefyter på både ilium och sacrum ("lipping")vid Sl-leden vänster
sida, kaudalt ses mer ojämn kantig kontur på pålagringarna och en ekogen skuggande
struktur som kan vara ett fragment alt mineralisering ses i heterogena angräsnande mjukdelar.
På höger sida ses kraftig jämn ledrandspålagring på sacrum ca 1,2 cm stor.
Radiologisk diagnos: Kraftig artros Sl-leder båda sidor med misstänkt fragment vänster
sida.

Hästen mkt kraftig öm i bäcken, rekommenderar att avstå från ridning till återbesök
pga detta. Krepiterar idag vid bäcken provokation, fraktur bäcken kan ej uteslutas då även
föreligger misstanke om löst fragment vä sida.
Ny kontroll vid återbesök.

-Traumatiska / mekaniska skador i bäcken
-Kroniskt deformerande artros i ileosakralleden"
Oj, det låter rätt illa det. När var återbesöket? Ska ni se om något har ändrat sig eller vad är nästa steg?

Blev han trock eller istadig?

Oj, det låter rätt illa det. När var återbesöket? Ska ni se om något har ändrat sig eller vad är nästa steg?

Blev han trock eller istadig?

Ja, det var liksom inte nåt som man bara ger en spruta och vilar ett par veckor så är det bra sen....
Inte bokat någon tid än, men ÅB om 3-4v. Jag tror planen är att se vid ÅB om behandlingen tagit något alls (och då handlar det väl mest om inflammationen han har nu, pålagringarna sitter ju där de sitter). Har den tagit, och han svarar på behandling så blir det iallafall en till -och sen får jag väl prova belasta lite lätt efter en viloomgång till och se vad som händer. Men svarar han inte på behandlingen så vet jag inte om man chansar på en till eller om det helt enkelt är stopp. Men som synes så är det inte några småsaker det handlar om.

Han slog tvärnit mitt i ett (bra)ridpass i början av september, efter det kunde han inte gå på böjt spår, och var allmänt motvillig. Var på klinik efter en vecka och fick diagnosen "sträckning i ryggen" då han ömmade i ländryggen... Sedan har hela hösten gått med vila och 3 klinikbesök utan att det gett nåt, de få gånger jag suttit på honom har han varit positiv tills han ska göra en övergång -då tog det stopp. Åkte in på ett 4e klinikbesök i torsdags (ny klinik) och hittade ovanstående -som man ju givetvis hade kunnat hittat från början om man tittat på rätt ställe och lyssnat på oss ägare. Han är ohalt på både rakt och böjt spår i alla gångarter kan tilläggas, och rör sig obehindrat på lina, det är när man sitter på som det kör ihop sig.

Ja, det var liksom inte nåt som man bara ger en spruta och vilar ett par veckor så är det bra sen....
Inte bokat någon tid än, men ÅB om 3-4v. Jag tror planen är att se vid ÅB om behandlingen tagit något alls (och då handlar det väl mest om inflammationen han har nu, pålagringarna sitter ju där de sitter). Har den tagit, och han svarar på behandling så blir det iallafall en till -och sen får jag väl prova belasta lite lätt efter en viloomgång till och se vad som händer. Men svarar han inte på behandlingen så vet jag inte om man chansar på en till eller om det helt enkelt är stopp. Men som synes så är det inte några småsaker det handlar om.

Han slog tvärnit mitt i ett (bra)ridpass i början av september, efter det kunde han inte gå på böjt spår, och var allmänt motvillig. Var på klinik efter en vecka och fick diagnosen "sträckning i ryggen" då han ömmade i ländryggen... Sedan har hela hösten gått med vila och 3 klinikbesök utan att det gett nåt, de få gånger jag suttit på honom har han varit positiv tills han ska göra en övergång -då tog det stopp. Åkte in på ett 4e klinikbesök i torsdags (ny klinik) och hittade ovanstående -som man ju givetvis hade kunnat hittat från början om man tittat på rätt ställe och lyssnat på oss ägare. Han är ohalt på både rakt och böjt spår i alla gångarter kan tilläggas, och rör sig obehindrat på lina, det är när man sitter på som det kör ihop sig.
Du är nog den jag vet som har haft mest otur med sina hästar. Han klarar inte belastning som det verkar just nu alltså... :(

Vad brukar man säga om SI-leden? Är detta typiskt för problem där?

Du är nog den jag vet som har haft mest otur med sina hästar. Han klarar inte belastning som det verkar just nu alltså... :(

Vad brukar man säga om SI-leden? Är detta typiskt för problem där?

Framförallt Calle är ju en riktig otursfågel, är det inte spikar i leder så är det ligamentskador eller så blir han sjuk av div äckel-päckel smittor -eller det här då... Vad hände med en kotledsinflammation eller hovböld?
Nej, nu klarar han ingen belastning uppifrån (och det är nu efter snart 4 mån vila...). Sedan vet jag ju inte hur mycket belastning han kan klara, OM han nu blir ridbar igen. Jag menar, hans besvär sitter i bak -den del som ska ta mycket belastning i dressyren. Jag tror att han funkat bra tills nu då det varit lätt unghästridning, men att det brakade nu när vi började öka belastningen = vi har nått max.

Nää, 2014 har varit skit. Och har jag nu inte hemskt mycket tur så blir jag hästlös from 2015.

Enligt veterinären (och internet) så kan många hästar ha lite pålagringar kring SI-leden men är besvärsfria. Calle har ju dock kraftiga pålagringar på båda sidor, m.m -och helt klart problem.

Men själva besvären är rätt typiska; svårt med galoppen (blir jämfota eller slår om till korsgalopp), svårt för skänkelvikningar iom att korsningen av benen tar på SI-leden, jobbigt att korta galoppen/lägga vikt bak osv....

Framförallt Calle är ju en riktig otursfågel, är det inte spikar i leder så är det ligamentskador eller så blir han sjuk av div äckel-päckel smittor -eller det här då... Vad hände med en kotledsinflammation eller hovböld?
Nej, nu klarar han ingen belastning uppifrån (och det är nu efter snart 4 mån vila...). Sedan vet jag ju inte hur mycket belastning han kan klara, OM han nu blir ridbar igen. Jag menar, hans besvär sitter i bak -den del som ska ta mycket belastning i dressyren. Jag tror att han funkat bra tills nu då det varit lätt unghästridning, men att det brakade nu när vi började öka belastningen = vi har nått max.

Nää, 2014 har varit skit. Och har jag nu inte hemskt mycket tur så blir jag hästlös from 2015.

Enligt veterinären (och internet) så kan många hästar ha lite pålagringar kring SI-leden men är besvärsfria. Calle har ju dock kraftiga pålagringar på båda sidor, m.m -och helt klart problem.

Men själva besvären är rätt typiska; svårt med galoppen (blir jämfota eller slår om till korsgalopp), svårt för skänkelvikningar iom att korsningen av benen tar på SI-leden, jobbigt att korta galoppen/lägga vikt bak osv....
Usch, jag lider verkligen med dig. Både med smärtan och ovissheten. Jag är ju också hästlös nu (är väl egentligen inte redo för än nu att skaffa egen igen, det tog 2,5 år!) och hästlimbo är skit. Fast bättre än att veta att de man älskar lider. Pest eller kolera

@mooi Alltså det låter ju inte så bra:/. Men skulle han kanske funka som körhäst? Han är så himla fin och och kan tänka mig att körfolket gärna har hästar som honom:).

Usch vad tråkigt @mooi :( Känner verkligen för dig.

Tyvärr känner jag igen mig allt för väll i flera aspekter på problemen :( Jag skulle, kanske pga just mina personliga tidigare erfarenheter, tvivla massor på hur framtiden skulle bli med så ung häst som redan har besvär...
Ångrar i efterhand hur mkt jag försökte med olika behandlingar med min unghäst med ledproblem (dock av annan typ) och med hur många igångsättningar som helst. Ville så gärna att han skulle bli bra, men känns bara som tortyr till slut. Tyvärr var jag så dum att hästen hann ge upp innan behandlingsglada veterinärer och jag :(

Usch! Det där lät inte alls kul!
Tänk vad bussiga de är iaf de flesta hästar. Hur länge de tuffar på och försöker..
De är fantastiska!

@mooi: Verkligen jättetråkigt med din fina Calle! :( Ser ju ganska trist ut om man bara kollar på journalen, men om han inte kan ridas så kanske kan funka som körhäst? Jag håller alla tummar och tår att han ska svara på behandling! Kramar!

@mooi vad tråkigt att höra :( hoppas verkligen att det är bättre på återbesöket sen.

Och jag måste bara skryta om min sambo, som för första gången tagit hand om min häst helt själv. Jag är 'hemma' och hälsar på i min gamla stad och min sambo har lovat att ta hand om min häst i 2 dagar (han är kvar hemma o skriver exjobb).
Han har fixat allt så bra och har tom longerat min hästen i ridhuset. Han har testat på detta när jag varit med tidigare, men nu med denna kyla så är hästen ganska pigg o bjuder på bockningar och krumbukter, och min sambo fixar utmaningen. Så stolt över honom :love:
Han största problem var att sätta på hästen täcket igen, som bara gled på sniskan. Men det är ett Rambo optimo med 400 gr foder och hals så det hade varit lite bökigt att få allt på plats.
Och sin nyinköpta hjälm lovade han att använda!
Den här fina selfin fick jag av honom :D
IMG_3827_zpseupovdcs.jpg

@mooi vad var det för fel på hottie nu igen?

Det vet vi inte riktigt, men hon hade inga "skelett-defekter/skador" typ KS eller pålagringar, utan det var återkommande muskelinflammationer. Man hade kunnat testa behandling men då vi redan provat det för ett par år sedan och problemen kom tillbaka och hon fick ont i ryggen (dock helt oöm om hon inte rids) så var det ett eget beslut att inte göra det utan låta henne vara -och då trodde jag ju att jag ändå hade en annan att fortsätta med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 941
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 105
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 641
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar