Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår säsong är slut. Lilla F sprang troligen lite väl okontrollerat i hagen för två veckor sen, jag var borta på kvällen men på lördagen när jag släppte ut var benet svullet. Aldrig halt eller öm direkt (vad han visade mig). Han fick vila i en vecka med korta promenader och förra lördagen skrittade vi 45 min på hårda grusvägar. På söndagen var han svullen igen. Då ringde varningsklockorna och jag bokade veterinärtid. Höll på att missa allt då min häst bestämde sig för att åka trailer tänkte han inte göra (fast jag lasttränat två gånger med succé som resultat). Det tog en timme! Brukar ta Max 2 min på hemmaplan.

Veterinären var snäll och lät oss ändå komma in. Ingen hälta på volt eller böjprov men lite knixig när hon skulle böja. Visade bilder på svullnaden och pekade på den galla han har fått och mycket riktigt: en sträckning i långa sidoligamentet. Såg ut som två hajtänder hade bitit där på ultraljudet. Så nu är det 3-6 månader innan vi är igång igen. Liten hage och 15 min promenad om dagen. Han som inte gillar att bli ryktad får gott ställa upp för jag vill ha något att göra.

Facit för i år: 6 starter i LB, 5 placeringar varav 2 segrar. Sämst 65 % och bäst 72. I LA gjorde vi två starter i juni. Eller typ en egentligen för på den andra var jag knappt med mentalt, hade glömt kavajen hemma tom. 64 på den första (första utanför placering). Sen red jag en programridning på 67,6 också. Men det var snällt för då var han inte riktigt med mentalt. Bäst: att jag börjat rida lite bättre på tävling. Rätt ok facit för en femåring ändå.
D954462E-EECA-457E-95E7-64A6671857CD.jpeg
 
Idag tävlade vi digital dressyr igen. Kändes riktigt, riktigt bra under uppvärmningen. Sen föll ett träd utanför ridbanan (blåste massor idag) och sen var det ju kört… Var nöjd med att vi öht kunde passera långsidan där trädet fallit utan att hamna mitt på ridbanan. :rofl:

Det kommer bli så mycket enklare när vi har mer tid att spela på, än så länge är det ju max 35-40 min vi kan rida (vilket innebär 10-15 min på banan) och då hinner vi inte allt som jag vill göra.
 
Idag tävlade vi digital dressyr igen. Kändes riktigt, riktigt bra under uppvärmningen. Sen föll ett träd utanför ridbanan (blåste massor idag) och sen var det ju kört… Var nöjd med att vi öht kunde passera långsidan där trädet fallit utan att hamna mitt på ridbanan. :rofl:

Det kommer bli så mycket enklare när vi har mer tid att spela på, än så länge är det ju max 35-40 min vi kan rida (vilket innebär 10-15 min på banan) och då hinner vi inte allt som jag vill göra.
Åh vad kul med digital dressyr! Hur hittar du det? :D
 
Kanske att jag vågar känna att vi passar in här nu. Idag har jag nämligen debuterat en Pay and Ride med min 5-åriga Korazon. Det är hans första start någonsin och min första sedan innan pandemin.

Vi red bara en Lätt C:1 med fokus på att ge honom en bra upplevelse. Han skötte sig väldigt väl. Han blev något introvert inne på banan och hamnade stundtals bakom lod, men överlag vad han ganska jämn och uppmärksam. Domaren var nog ganska snäll men vi lyckades rida ihop hela 71%. Till våren kanske vi vågar oss ut på någon riktig tävling också.

282112A5-F7D0-4CBE-A1F9-2B30AA802339.jpeg
 
Jag red också online-dressyr igår, första gången jag rider program på 5-åriga hopphästen som gått högst sporadisk sedan han reds in som 3-åring. Känner att jag behöver lite mål för att komma igång med honom ordentligt. Insåg att det där med hörnpasseringar i galopp var lite svårt, så blir det när man inte ridit på en bana med ordentliga hörn på några månader 😅. Så jag har inte kunnat rida igenom hela programmet innan heller. Och första gången hade jag glömt nummerlapp så fick skicka in försök nummer två där han var lite tröttare. Men avspänd och lydig så jag är väldigt nöjd med honom. 🙂
 
Träna för Jeanna i två dagar med Dio och jag är såååå glad att hon är tillbaka🤩! Fick jobba med att flytta runt bakdelen i galoppen och testade lite byten. Red lite tempoväxlingar och öppnor i traven. Det roligaste med Jeanna är att hon utmanar och verkligen alltid har lösningar. Det märks verkligen hur mycket olika hästar hon har ridit. Längtar så tills nästa gång hon kommer och då hoppas jag Zacke är fit😃
 
Träna för Jeanna i två dagar med Dio och jag är såååå glad att hon är tillbaka🤩! Fick jobba med att flytta runt bakdelen i galoppen och testade lite byten. Red lite tempoväxlingar och öppnor i traven. Det roligaste med Jeanna är att hon utmanar och verkligen alltid har lösningar. Det märks verkligen hur mycket olika hästar hon har ridit. Längtar så tills nästa gång hon kommer och då hoppas jag Zacke är fit😃
Så avis! Jag vill också träna för Jenna!! 😁

Vi hade Halloweenhoppning hemma på gården i söndags och min tant-säkra häst glömde totalt av sig när vi kom in på framridningen. Hon blev SÅÅÅ rädd för alla utklädda!! 😅
Så vi hoppade inte fram alls utan fick ta det i ridhuset.
Sen gjorde hon en jättefin runda trots utspökade och 'svåra' hinder (på hela 70cm). 😍
Men hon är inte van vid sån spänning i kroppen så hon var vääääldigt trött på träningen igår. Jaja, blir vila och behandling idag. 🙂
 
Så avis! Jag vill också träna för Jenna!! 😁

Vi hade Halloweenhoppning hemma på gården i söndags och min tant-säkra häst glömde totalt av sig när vi kom in på framridningen. Hon blev SÅÅÅ rädd för alla utklädda!! 😅
Så vi hoppade inte fram alls utan fick ta det i ridhuset.
Sen gjorde hon en jättefin runda trots utspökade och 'svåra' hinder (på hela 70cm). 😍
Men hon är inte van vid sån spänning i kroppen så hon var vääääldigt trött på träningen igår. Jaja, blir vila och behandling idag. 🙂
(såg nu att autokorrekt hoppade in och ändrade till Jenna. Jeanna ska det ju vara)
 
Min lilla dam sköter sig utmärkt hittills. I morgon ska vi ta bort en vargtand. Lika bra att få det gjort innan det blir problem.
 
Fager har vilat i någon vecka nu, upptäckte att hovslagaren där han varit på utbildning inte gjort ett bra jobb så han var alldeles skev i en framhov. Inte så konstigt att jag tyckte det var svårt att få in den bogen när hoven gjorde det typ omöjligt...

I samband med det kollade jag honom på kliniken och det fanns en pytteliten reaktion i framknät på samma ben. Så lite att det inte skulle behandlas men han fick vila.

Igår gjorde jag första uppsuttna passet och det märks att han är så glad att få göra saker igen. Tänker se det här som en fantastisk möjlighet att jobba grunder nu när han ska skrittas 30-45 min, för särskilt kul är det inte...
 
Läser i nya TR och fattar inte en sak gällande bettändringarna. Kanske någon här som kan förklara?

77BD54FF-E8E7-45C0-91E1-956BC2B0CEC6.jpeg


Parerstänger står kvar vid ledade bett men fulmer stryks. Innebär det att man bara får ha parerstänger med fast bettring eller är det mer att parerstänger blir ett samlingsord? Tänker på Fagers Baby Fulmer?

Fattar inte poängen med att tillåta olika bettringar beroende på om bettet är rakt eller ledat. Vet att det varit så även innan men kan inte riktigt begripa varför..
 
Läser i nya TR och fattar inte en sak gällande bettändringarna. Kanske någon här som kan förklara?

Visa bifogad fil 104573

Parerstänger står kvar vid ledade bett men fulmer stryks. Innebär det att man bara får ha parerstänger med fast bettring eller är det mer att parerstänger blir ett samlingsord? Tänker på Fagers Baby Fulmer?

Fattar inte poängen med att tillåta olika bettringar beroende på om bettet är rakt eller ledat. Vet att det varit så även innan men kan inte riktigt begripa varför..

Jag tolkar det som att det blir ett samlingsord (och att de då valt den svenska varianten)

På din andra fundering har jag inget svar heller, utan undrar lite samma sak
 
Jag tolkar det som att det blir ett samlingsord (och att de då valt den svenska varianten)

På din andra fundering har jag inget svar heller, utan undrar lite samma sak
Men då borde de ju gjort samma ändring för oledade bett? Väldigt förvirrande🤨
 
Läser i nya TR och fattar inte en sak gällande bettändringarna. Kanske någon här som kan förklara?

Visa bifogad fil 104573

Parerstänger står kvar vid ledade bett men fulmer stryks. Innebär det att man bara får ha parerstänger med fast bettring eller är det mer att parerstänger blir ett samlingsord? Tänker på Fagers Baby Fulmer?

Fattar inte poängen med att tillåta olika bettringar beroende på om bettet är rakt eller ledat. Vet att det varit så även innan men kan inte riktigt begripa varför..
Som @Elo var jag inne på samlingsnamn men då får jag inte ihop att de använder samtliga namn igen på nästa och sedan specar baucher som ju är ett hanging cheek… som vanligt alltför förvirrande.
 
Jag skulle behöva träna på att lasta, åka iväg och rida någon annanstans än på hemmaplan om jag någonsin ska kunna komma ut på tävling. Men hur gör man det liksom?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
428
Senast: Corax
·
Svar
1 081
· Visningar
107 057
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter På onsdag startar unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Här är alla svenska deltagare.
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 773
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp