Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nyfiken - varför coca cola?

Jobbigt med magsår men ändå bra att få svar!
Det löser upp det i magen, funkar nog med vilken läsk som helst. Kanske godare för veterinären när hen sondar 🙈🙈

Känns ju toppen att jag själv dricker typ 1L Zero om dagen när veterinärer använder det som lösningsmedel 😂😂😂😂

9D44703E-6845-4677-8D9C-917E46059219.jpeg
 
Det löser upp det i magen, funkar nog med vilken läsk som helst. Kanske godare för veterinären när hen sondar 🙈🙈

Känns ju toppen att jag själv dricker typ 1L Zero om dagen när veterinärer använder det som lösningsmedel 😂😂😂😂
Just Cola är lite extra effektivt på att lösa upp saker eftersom det innehåller fosforsyra! Vanligast i läsk är annars citronsyra, funkar väl också men Cola är som sagt snäppet vassare.
 
När jag jobbade på hästsjukhus för sisådär 10 år sedan hade vi en Sodastreamer och bubblade vatten till sondningar😂 Mkt effektivt!
 
Äh, vad jag tappade motivation och lusten nu. Min häst har inte godkända vaccinationer, trots ett flertal vacc med 6 månaders mellanrum och tävling utomlands under 2018-19, och ett flertal vacc per år sedan dess. För han har ingen med Max 92 dagar emellan. Så det blir ingen tävling.
 
Äh, vad jag tappade motivation och lusten nu. Min häst har inte godkända vaccinationer, trots ett flertal vacc med 6 månaders mellanrum och tävling utomlands under 2018-19, och ett flertal vacc per år sedan dess. För han har ingen med Max 92 dagar emellan. Så det blir ingen tävling.
Tror det är rätt standard att man behöver kolla och vid behov komplettera grundvaccinationen för importerade hästar.
 
Äh, vad jag tappade motivation och lusten nu. Min häst har inte godkända vaccinationer, trots ett flertal vacc med 6 månaders mellanrum och tävling utomlands under 2018-19, och ett flertal vacc per år sedan dess. För han har ingen med Max 92 dagar emellan. Så det blir ingen tävling.
+ @MiniLi

Det är inte bara importer man kan ha bekymmer med vaccinationer på...
När jag köpte min TOLV ÅR gamla SWB och la in vacc i TDB så visade det sig att min nya häst hade EN dag för tätt på grunden (som gjordes för nästan tolv år sedan)så hennes vaccinationer gildes inte.
Det var bara att göra om och göra rätt.
 
+ @MiniLi

Det är inte bara importer man kan ha bekymmer med vaccinationer på...
När jag köpte min TOLV ÅR gamla SWB och la in vacc i TDB så visade det sig att min nya häst hade EN dag för tätt på grunden (som gjordes för nästan tolv år sedan)så hennes vaccinationer gildes inte.
Det var bara att göra om och höra rätt.
Ja man ska nog ha för vana att dubbelkolla alla nya hästar. Går inte att lita på att folk gjort rätt..
 
@Jfrelin är ju väldigt vanligt idag att hästar har magsår. Tror du kan dra in nästan vilken häst som helst idag och det kommer visa på det.

Om det inte löser sig så kolla sadeln där stigbygelkrampan sitter att den inte klämmer där. Min Grå gjorde som din och sadeln låg bra vid manken osv men klämde därunder. Är tydligen ett väldigt vanligt problem som inte är helt uppenbart och missas ofta.
 
Red sista tävlingen för året i helgen och det är märkligt hur skönt det känns att säsongen är slut. Vi hamnade återigen som första utanför placering och återigen på samma % som plac men vi ryker förstås på gångarterna. Ja ja, är väl medveten om Dios brister på den punkten.

Provade lättridningsklass och efteråt fick en skriva en utvärdering. Mina tankar är att lättridning borde vara tillåtet I alla lätta klasser, att de inte ska separeras till egen klass och att lättridning och nedsittning ska få blandas. Någon mer som testat?

Nu är det vinterträning och så hoppas jag på en härlig snöig vinter framöver så det blir massa snögalopp. Till helgen blir det Jeannaträning för Dio🤩
 
Red sista tävlingen för året i helgen och det är märkligt hur skönt det känns att säsongen är slut. Vi hamnade återigen som första utanför placering och återigen på samma % som plac men vi ryker förstås på gångarterna. Ja ja, är väl medveten om Dios brister på den punkten.

Provade lättridningsklass och efteråt fick en skriva en utvärdering. Mina tankar är att lättridning borde vara tillåtet I alla lätta klasser, att de inte ska separeras till egen klass och att lättridning och nedsittning ska få blandas. Någon mer som testat?

Nu är det vinterträning och så hoppas jag på en härlig snöig vinter framöver så det blir massa snögalopp. Till helgen blir det Jeannaträning för Dio🤩
Vi har haft lättridningsklasser ett par år i Skåne nu. Perfekt för unghästar! Klassen med lättridning har varit sin egna klass men har den varit tex LB:1 så har det endast funnits den LB:1 klassen så det har inte varit uppdelat på så vis. Och då frivilligt att sitta ner i traven eller inte. Hade önskat det funnits fler klasser/program med lättridning i lätta klasser. Vet flera som vill rida men tycker att LC:1/LC:2/LB:1 är ”tråkiga” klasser.
 
Red sista tävlingen för året i helgen och det är märkligt hur skönt det känns att säsongen är slut. Vi hamnade återigen som första utanför placering och återigen på samma % som plac men vi ryker förstås på gångarterna. Ja ja, är väl medveten om Dios brister på den punkten.

Provade lättridningsklass och efteråt fick en skriva en utvärdering. Mina tankar är att lättridning borde vara tillåtet I alla lätta klasser, att de inte ska separeras till egen klass och att lättridning och nedsittning ska få blandas. Någon mer som testat?

Nu är det vinterträning och så hoppas jag på en härlig snöig vinter framöver så det blir massa snögalopp. Till helgen blir det Jeannaträning för Dio🤩

Jag fick min stallkompis som red samma klass dagen innan att skriva att det borde vara valfritt med lättridning, och inte som nu att man måste bestämma det innan redan vid anmälan.
 
Red sista tävlingen för året i helgen och det är märkligt hur skönt det känns att säsongen är slut. Vi hamnade återigen som första utanför placering och återigen på samma % som plac men vi ryker förstås på gångarterna. Ja ja, är väl medveten om Dios brister på den punkten.

Provade lättridningsklass och efteråt fick en skriva en utvärdering. Mina tankar är att lättridning borde vara tillåtet I alla lätta klasser, att de inte ska separeras till egen klass och att lättridning och nedsittning ska få blandas. Någon mer som testat?

Nu är det vinterträning och så hoppas jag på en härlig snöig vinter framöver så det blir massa snögalopp. Till helgen blir det Jeannaträning för Dio🤩

Har ridit ”Knock-Out” cup, den går i LC med lättridning tillåtet, alltså både lättridning och nedsittning i samma klass.
 
Red sista tävlingen för året i helgen och det är märkligt hur skönt det känns att säsongen är slut. Vi hamnade återigen som första utanför placering och återigen på samma % som plac men vi ryker förstås på gångarterna. Ja ja, är väl medveten om Dios brister på den punkten.

Provade lättridningsklass och efteråt fick en skriva en utvärdering. Mina tankar är att lättridning borde vara tillåtet I alla lätta klasser, att de inte ska separeras till egen klass och att lättridning och nedsittning ska få blandas. Någon mer som testat?

Nu är det vinterträning och så hoppas jag på en härlig snöig vinter framöver så det blir massa snögalopp. Till helgen blir det Jeannaträning för Dio🤩
Har tävlat en del fälttävlan och där är lättridning tillåtet i debutantprogrammet. Där får man ju dessutom blanda nedsittning och lättridning så länge du gör samma hela bedömningspunkten. Ser inga problem med att man tävlar mot varandra. Hade gärna sett att lättridning blev godkänt i de lägre klasserna. Bra för både orutinerade hästar och ryttare.
 
Red sista tävlingen för året i helgen och det är märkligt hur skönt det känns att säsongen är slut. Vi hamnade återigen som första utanför placering och återigen på samma % som plac men vi ryker förstås på gångarterna. Ja ja, är väl medveten om Dios brister på den punkten.

Provade lättridningsklass och efteråt fick en skriva en utvärdering. Mina tankar är att lättridning borde vara tillåtet I alla lätta klasser, att de inte ska separeras till egen klass och att lättridning och nedsittning ska få blandas. Någon mer som testat?

Nu är det vinterträning och så hoppas jag på en härlig snöig vinter framöver så det blir massa snögalopp. Till helgen blir det Jeannaträning för Dio🤩
Vi har också ridit sista tävlingen för säsongen nu. Det var en MSVB:2 igen.

Redan när jag tog in henne på fm så stod hon och 'fnorkade' medan jag knoppade. Annars brukar hon stå och sova.
När vi kom fram stod hon som ett spett och stirrade på allt omkring. Det hör inte heller till vanligheterna.
Sen avslutade hon med att sura som sjutton på alla hästar på framridningen även om de var fleeeeera meter ifrån.
Men trots detta så var hon ridbar och superfin!
Tyvärr tappade hon väldigt mycket energi på banan och jag fick kämpa rompan av mig. Jäklar vad jag red och var fokuserad! Men på nått sätt så kom vi igenom det hela och dessutom med fina byten (6.5 och 7!). Båda har sällan suttit inne på banan tidigare så det var stort!
Domaren gillade visst vad vi gjorde och gav oss 65%.
Jag låg på placering till på slutet då jag petades och landade precis utanför. Typiskt men men.
Supernöjd ändå med tanke på hur knepig hon var i humöret innan.
Så nu är jag också superpepp på vinterträningen!
 
Barka fick vila några dagar i förra veckan efter den plötsliga hältan (som inte syntes till dagen efteråt) och fick nya skor. Sen gick hon några lektioner under helgen då jag inte hade chauffören hemma och så red jag igen igår för tränare #1. Det kändes riktigt bra! Han tyckte det var dags att höja min lägsta nivå och få igång oss tidigare i passet, så han började med att gå bredvid och bara lade ett spö på hennes bakdel för att illustrera hur mycket han ville få igång hennes bakben. Det var lite skillnad mot vad jag fick till kan man ju säga. ;) Men det tog sig under passet och galoppen blev riktigt bra i båda varven, även om fattningarna till höger nog blir helt som de ska. Mina höfter kändes som ovanligt bra, synd bara att det krävs 10 dagars vila från ridningen och ett par voltaren för att komma dit.
 
Man ska visst inte skriva såna uppdateringar. Eller avboka planerade vet besök, för det gjorde jag innan jag åkte till stallet och efter 30 minuters ridning började hon linka igen. Innan dess bjöd hon på jättebra och jobbade fint. Som tur var hade ingen hunnit boka upp tiden jag hade avbokat, så nu blir det koll på tisdag. Känns ju väldigt mystiskt med hur det har sett ut den här gången, inte alls likt tidigare hältor.
 
Man ska visst inte skriva såna uppdateringar. Eller avboka planerade vet besök, för det gjorde jag innan jag åkte till stallet och efter 30 minuters ridning började hon linka igen. Innan dess bjöd hon på jättebra och jobbade fint. Som tur var hade ingen hunnit boka upp tiden jag hade avbokat, så nu blir det koll på tisdag. Känns ju väldigt mystiskt med hur det har sett ut den här gången, inte alls likt tidigare hältor.
Kan vara hovböld, dom kan bete sig väldigt mystiskt ibland.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
428
Senast: Corax
·
Svar
1 081
· Visningar
107 091
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter På onsdag startar unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Här är alla svenska deltagare.
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 773
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp