Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
*sista*

Idag är jag orimligt stolt över mig själv och lilla hästen!
Vi debuterade MSVB2 idag (finns inga B1: or att rida så tog vad som fanns)med ett hyfsat kasst utgångsläge för mig. Jag har haft förbannat ont i nacken i en vecka och är fortfarande rejält rörelseinskränkt.
Men tävla tänkte jag tammesjuttsingen göra ändå... (suck)
Jag Vimsade mig igenom framridningen helt utan mål men lyckades mirakulöst nog 'hålla ihop min skit' hyfsat på banan och hästen hade dessutom bjudning!
Endast en 4 på ett byte som underbetyg annars var det bara jämna fina siffror.
Sååå glad över känslan!!
62.7% blev det.
 
Vi håller på och kämpar med den förvända galoppen. Började egentligen introducera förra hösten, men sen kom det ju en gaffelbandsskada ivägen och så har vi tagit upp det igen lite smått nu igen. Har ridit en del mjuka bågar längs långsidan och nu börjat med stora halva voltspår som i LA3. Höger galopp har vi generellt mkt bättre kläm på och där känns det som att vi kan styra runt helt ok, vänster är betydligt svårare. Har tragglat några pass nu och det blir iaf bättre och bättre!

200188B4-697D-4ED7-97FD-38DC9ED872F1.jpeg
 
Jag hade tänkt satsa på att komma iväg på tävlingar för miljöträningens skull under vintern, men så har min tränare bokat in Ubbe en gång i månaden iaf nov-dec (och jag tror det blir något sådant även resten av vintern) så jag har bestämt att det får bli fullt fokus på träning istället. Man är ju inte gjord av pengar liksom🤑💸💸💸

Nelly behöver miljöträningen, men det blir iaf träning på annan plats än hemmaplan👍
Visa bifogad fil 103114

Hur ser era vinterplaner ut?
jag hoppas på en mild vinter så att jag kan hålla igång min dam utan att behöva lösa ridhuskort hos grannen. Jobba vidare med att renodla våra hjälper. ( Ardenner som reds in förra sommaren och sen stod tills jag köpte henne i februari)
 
Hur ser era vinterplaner ut?

Tränaren pratar om att börja introducera byten, men det får vi allt se - jag tycker att jag behöver lägga mer jobb på grundgaloppen. Han har lätt för sig i traven men galoppen är jobbigare, men blir väldigt fin av jobb med den förvända så det blir mer av det framöver för att jobba på styrkan. Övar på LA:3-vägen i förvänd och MSVC:1-vägen där man går ut i rättvänd igen.

Sen hoppas nog jag med på en ganska mild vinter så det inte blir isigt och jävligt i skogen utan så det håller sig bra där.
 
Tränaren pratar om att börja introducera byten, men det får vi allt se - jag tycker att jag behöver lägga mer jobb på grundgaloppen. Han har lätt för sig i traven men galoppen är jobbigare, men blir väldigt fin av jobb med den förvända så det blir mer av det framöver för att jobba på styrkan. Övar på LA:3-vägen i förvänd och MSVC:1-vägen där man går ut i rättvänd igen.

Sen hoppas nog jag med på en ganska mild vinter så det inte blir isigt och jävligt i skogen utan så det håller sig bra där.
Eller mycket snö och - 5?! 😁
 
Hur ser era vinterplaner ut?
vi ska sätta igång ordentligt efter mamma-ledigt. Först i skogen och på åkrarna men i februari/mars flyttar jag hem henne till vår ordinarie boxplats med ridhus för att börja fintrimma helt enkelt.
Just nu blir det mycket basic och jag rider barbacka än pga ibland måste jag ha fölungen med och vill inte riskera att hon råkar bita eller på något sätt skada min dressyrsadel 🙈 lägger fokus på små hjälper med kvicka reaktioner.
Men snart så kan jag nog vara säker på att inte behöva ha henne med.
Hoppas kunna åka till ridhuset och kanske träna något också, vi får se hur det känns.

Longerade idag o hon ser pigg o fräsch ut från marken. Gjorde fina fattningar men kraften tar snabbt slut. Blir bra att komma igång ordentligt i naturen.

Jag är sugen att sälja henne nästa höst för att kunna köpa en lättare ridhäst men är så kluven för det finns lite bekymmer med henne. Långt dit så vi får se vad som händer.
 
Gjorde misstaget att börja fundera på vårens planer och lägga upp träning med att ev kunna starta en LA. Ikväll fick jag besked från ridskolan att Barka börjat halta plötsligt i slutet av en lektion. Ja men då tar vi väl en höst och vinter med konvalescens och igångsättning istället...
 
Gjorde misstaget att börja fundera på vårens planer och lägga upp träning med att ev kunna starta en LA. Ikväll fick jag besked från ridskolan att Barka börjat halta plötsligt i slutet av en lektion. Ja men då tar vi väl en höst och vinter med konvalescens och igångsättning istället...
Försök tänka positivt. Kanske inte blir så långdraget 😊
 
Försök tänka positivt. Kanske inte blir så långdraget 😊

Tack. Jag är väldigt duktig på att måla fan på väggen, en riktig konstnär.

Det här kom verkligen utan minsta förvarning. Annars har det ju varit så att jag valt att kolla henne för att hon börjat stå emot, men inget alls den här gången. Hon levde rövare i hagen i fredags och kan ju ha gjort så i helgen igen, men då tycker man ju det borde ha funnits där i början av passet, inte när det var 10 minuter kvar.
 
Är frustrerad och deppig, åkte av för en vecka sen, eller ja, blev brutalt avbockad när jag skulle köra intervaller efter klippning, och slog i rumpan. Trodde först jag bara hade sträckt mig men märker nu att när det blir tryck på svanskotan gör det FÖRDJÄVLIGT ont. Ska kolla upp det men kan inte rida fullt ut, sitter och spjärnar och spänner mig i övergångar och vid minsta ryck från hästen hugger det. Så deppigt, det här kan ju ta lång tid och jag vill TRÄNA. 😭

Positiva saker, min tränare tränade för tränare (tungvrickare!) och bytena funkade bra! Är ibland så uppgiven över de där bytena och kan bli uppriktigt ledsen, tänk om de aldrig sitter?
 
Är frustrerad och deppig, åkte av för en vecka sen, eller ja, blev brutalt avbockad när jag skulle köra intervaller efter klippning, och slog i rumpan. Trodde först jag bara hade sträckt mig men märker nu att när det blir tryck på svanskotan gör det FÖRDJÄVLIGT ont. Ska kolla upp det men kan inte rida fullt ut, sitter och spjärnar och spänner mig i övergångar och vid minsta ryck från hästen hugger det. Så deppigt, det här kan ju ta lång tid och jag vill TRÄNA. 😭

Positiva saker, min tränare tränade för tränare (tungvrickare!) och bytena funkade bra! Är ibland så uppgiven över de där bytena och kan bli uppriktigt ledsen, tänk om de aldrig sitter?
Ja alltså, svanskotor är förbedrövliga att göra illa...
Jag har brutit min TRE gånger. Det tar låååång tid och att sitta ner i trav tog typ TIO veckor den värsta gången. 😳 Men då höll jag även på att svimma när jag skulle gå på toaletten och inte kissa sas...

Jag hoppas du läker fort men bra att kolla upp, som du säger.

Tur att jag ska tömköra idag, dagen efter klippning. 😬
 
Tränade övergångar idag och delar av LC1 travprogrammet. Inte superkul övning, men behövlig om jag ska få till LC1 programmet på söndag. Min roliga häst hittade en solstrimma på marken som sken igenom ett fönster och den var förstås farlig! Men numera tittar han bara och kanske tar något snedsteg men går snällt på om man ber honom om det. Av någon anledning gled travövningen över till galoppövningar hela tiden, roligare för både mig och hästen och nu sitter enkla byten på serpentinbågar riktigt bra! Blev lite öppna i skritt på medellinjen också (så jag kunde kika lite extra i stora spegeln hur han går). Vi har dåligt med speglar så det är bra att få ett kvitto på att det man känner stämmer överens med det man ser. Jag tycker det är svårt att komma ihåg att göra lika mycket i båda varven. Jag påbörjade tex en galoppövning med många övergångar till trav i ena varvet och avslutade med att galoppera några hela varv med minskning av volten. Men när jag gjorde motsvarande i andra varvet glömde jag helt av att minska volten.

Resten av veckan (vilodag igår) innan tävling kommer det bli uteritt i morgon, häst utlånad till hopplektion på torsdag, dressyrlektion på fredag och tvätt och pyssel och eventuellt rida igenom programmet i sin helhet på lördag.
 
Sprang med barka på asfalt och longerade på hårdpackad jord. Ingen hälta som jag kunde se och personalen tyckte inte heller det var något tydligt. Undrar vad katten hon kan ha gjort igår, för då haltade hon tydligen rejält...

Nya skor imorgon, det är dags, sen får vi se.
 
Nu har vi fått svar på gastroskopin.

Åkte in i onsdags kväll så hon skulle fasta minst 16 tim.
Igår var det dax. Sedera hästen, in med kameran. Fail. Spån (?) och mat i magen. Sondades och fick 3 burkar Coca cola. Vänta 2 tim, sondas igen. Promenad i 30 min och sen nytt försök. Fail igen. Fortfarande mat i magen.
Fick stanna över natten. Nytt försök i morse. Succé, magen tom MEN magsår.
Små men ganska djupa. Inga i nedre delen vilket var positivt vad jag förstod.
Tyvärr kunde vi inte vara med så inte sett bilderna.
Gastro Guard i 5 veckor men ÅB om 4. Får börja rida försiktigt om 3 veckor. Tills dess longeras och markarbete som vi gjort innan.

Hoppas så att vi hittat källan och att Myran snart är tillbaks till sitt vanliga jag att rida.
 
Nu har vi fått svar på gastroskopin.

Åkte in i onsdags kväll så hon skulle fasta minst 16 tim.
Igår var det dax. Sedera hästen, in med kameran. Fail. Spån (?) och mat i magen. Sondades och fick 3 burkar Coca cola. Vänta 2 tim, sondas igen. Promenad i 30 min och sen nytt försök. Fail igen. Fortfarande mat i magen.
Fick stanna över natten. Nytt försök i morse. Succé, magen tom MEN magsår.
Små men ganska djupa. Inga i nedre delen vilket var positivt vad jag förstod.
Tyvärr kunde vi inte vara med så inte sett bilderna.
Gastro Guard i 5 veckor men ÅB om 4. Får börja rida försiktigt om 3 veckor. Tills dess longeras och markarbete som vi gjort innan.

Hoppas så att vi hittat källan och att Myran snart är tillbaks till sitt vanliga jag att rida.
Nyfiken - varför coca cola?

Jobbigt med magsår men ändå bra att få svar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
428
Senast: Corax
·
Svar
1 081
· Visningar
107 091
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter På onsdag startar unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Här är alla svenska deltagare.
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 773
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp