125 000 för en 15-årig D-ponny - Rimligt?

Du skriver att ponnyn är tävlad men inte i vad eller hur det gått. Och mkt fin form-vad är det och hur är den? Finns ju en uppsjö av olika, och mindre bra, former och om formen är så bra som mkt fin så borde någon tävlat dressyr då en bra form visar på en välriden ponny, om inte annat för att visa ponnyns mångsidighet inför en försäljning.
Hur är den vid ridning?, ser du hur jämt den är eftergiven i de inre sidorna, om kontakten är hyfsad jämn om ställning funkar lätt- det blir vagt att säga att ponnyns form är mkt fin om det andra som hör med inte funkar. då kan formen liksom "bara vara nedhållen" utan att kropp, överlinje, rygg etc är med och då är formen inte bra, även om ponny kröker på nacken och är stadig..

Är formen inte mkt bra och ponnyn bara hoppar 1 m bana på träning vilket inte kan jämföras med tävling så tycker jag priset är lite i överkant.
Fin form i det här fallet betyder ju god kondition.;)
 
Ni kanske redan haft det, men mycket viktigt att ha med någon riktigt erfaren när ni provrider. Det är mycket man kan missa om man inte är så erfaren själv. Och att säljaren säger att den är i god form, kan det och det etc behöver inte säga så mycket tyvärr.
 
Med tanke på att det finns en del ganska fina ponnyer ute nu för de pengarna som även är yngre så hade jag nog tittat runt lite till. Sedan, absolut, guld värt med en stabil ponny också. Men är det hoppningen ni vill åt så är ju LB ingen direkt höjd, och det är många D-ponnyer på den nivån som gör det väldigt bra. Tycker dessa ponnyer ligger på 90-150 beroende på hur pass framgångsrika de är på tävlingarna.

Att den hoppar LB höjd lätt säger ju inte mer än att den hoppar höjden liksom för oss. Är den ofta på placering, dvs även snabb och vändbar eller är det mer att den tar sig runt LB på tävling med relativa avstånd, kombination och titthinder eller hoppar den en meter på banor hemma och har lägre klasser som tävlingsresultat?

Det är en viss skillnad på pris mellan en ponny som ofta vinner LB och en ponny som bara tränar höjden hemma och inte har visat det på tävlingsnivå. Den sistnämnda hade jag inte betalt 125 för hur snäll och trevlig den än var.
 
Jag tycker spontant att det låter lite dyrt, eller har ponnyn många placeringar och vinster på sin nivå? 1 meter är väl "bara" Lätt B. Inget fel att hoppa en meter, men tänker på om det finns potential att hoppa högre om ni skulle önska, eller är det så högt den vill/kan? Har den några resultat i dressyr över huvud taget eller är det nuvarande ägarna som tycker att den är hyfsat skolad? (Inget du behöver skriva här om du inte vill, bara sånt som kan vara bra att tänka på och kanske bolla med dotterns ridlärare eller liknande beroende på familjens hästerfarenhet i övrigt).

Har den möjligtvis känd stam, för det kan ju vara något som höjer priset något. Det är ju visserligen en valack, men stam kan vara intressant ändå.

Nu är det nog 15 år sedan jag köpte ponny, men den var motsvarande denna fast i dressyr, ev lite högre utbildad pga hade placeringar i nationell FEI. Men 15 år gammal, ingen skadehistorik och väldigt snäll att hantera. Den kostade 65' då, och det är möjligt att vi hade lite tur med priset pga ägaren skulle börja plugga, hade nog gått att sälja den för runt 85 också utan problem. Nu kanske liknande ponnysar är dyrare dock, har inte kollat på annonser på väldigt länge.

Å andra sidan, om ni gillar ponnyn, har råd att betala och är medvetna om att det är en investering i en upplevelse och inget som kommer bli återbetalat i pengar så kör på. En snäll och trygg ponny är guld värd under ponnyåren! 🥰
 
Från folk som söker ponnyer till ridskoleverksamhet har jag fått intrycket att priset för en snäll import utan större talang som är styrbar i tre gångarter och kan ta sig över en upphöjd bom nuförtiden börjar någonstans kring 90-100 000.
Dvs för en snäll, frisk och okomplicerad ponny som redan kan det er dotter ska lära sig låter det som ett fullt rimligt pris.

Dock får man ju titta på tävlingsresultaten - det är inte ovanligt att säljarna anger nivå utifrån vilka moment den klarat av någon enstaka gång hemma, inte vad den stabilt presterar på tävling. Har den gjort ett gäng stadiga, felfria rundor i 1 m, kanske med olika ryttare, är det ju en helt annan sak än om den brukar stanna ut sig på 70 cm men lyckades kravla sig över ett hinder på 1 m en gång när planeterna stod rätt. Och motsvarande i dressyren: att hästen kan flytta för skänkeln behöver inte innebära att den är utbildad för ett godkänt LA/FEI-program, även om det ofta framställs så i annonserna.. :angel:
 
Hej alla hästgalningar ;)
Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik, hoppar 1 m på bana utan problem, snäll, trygg och hyfsat skolad i dressyren, van att åka på tävling och är i full kondition.. De vill ha 125K för "bara" ponnyn (dvs ingen utrustning) - skulle ni säga att det är ett rimligt pris med tanke på att den är 15 år? (Vet att det egentligen inte måste vara en ålder för en D-ponny, men vet ju att vi aldrig kommer få tillbaka de pengarna så vill åtminstone inte betala överpris... Hur skulle ni resonerat?

Detta är vårt försa ponnyköp så tacksam för råd! 🌸
Frisk och bra ponny tycker inte jag det verkar vara överpris. Fråga din ridlärare som ska hjälpa er med ponnyn. Se till att dottern får fortsätta träna på ridskolan med ponnyn så hon inte blir helt ensam och övergiven med hästen.

Vad räknar ni att ett års tävlande med ponnyn ska kosta? Det kan väl bli en avsevärd mängd pengar där på bil, kärra, meetingkostnader. Där bestäms väl om ni har råd med en tävlingsponny eller inte. Har ni råd och tid att tävla sådär väl inte inköpskostnaden eller barnets träningar det dyra. Bara bensin till att dra släp och kärra till alla tävlingar lär väl kosta en del. Till exempel.
 
Hej alla hästgalningar ;)
Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik, hoppar 1 m på bana utan problem, snäll, trygg och hyfsat skolad i dressyren, van att åka på tävling och är i full kondition.. De vill ha 125K för "bara" ponnyn (dvs ingen utrustning) - skulle ni säga att det är ett rimligt pris med tanke på att den är 15 år? (Vet att det egentligen inte måste vara en ålder för en D-ponny, men vet ju att vi aldrig kommer få tillbaka de pengarna så vill åtminstone inte betala överpris... Hur skulle ni resonerat?

Detta är vårt försa ponnyköp så tacksam för råd! 🌸
En häst/ponny är alltid värd vad köparen är villig att betala. Allting är relativt. Vad ska ni ha ponnyn till? Börja tävla? Trivs barnet med ponnyn? För mig är det en väldig konstig tanke att köpa en ponny till barnet med tanke om att få tillbaka pengarna eller inte. Jag tycker om ponnyn checkar alla boxar på vad ni söker så är det absolut rimligt. Jag har köpt äldre hästar för dyrare pengar än så och de där ponnysarna/hästarna som är så himla enkla, friska, snälla och lätta att ha och göra med är värd sin vikt i guld och dessutom kan de vara rätt så sällsynta!
 
Är den 15 år har den garanterat haft något. Sen om det är av betydelse eller inte är en annan sak.
Håller med @Grazing om att det inte alls är självklart att en 15-årig häst har skadehistorik.

Min dotters 18-åriga sto, som tävlat upp till SM-nivå, har vi utnyttjat försäkringen på EN gång under de 9 år vi ägt henne. Det var för kolik som visade sig bero på ekvint coronavirus.

Vår gamle valack som jag ägde från han var 4 tills han såldes som 22-åring hade EN hälta under de åren, det var en (förvisso ganska besvärlig) hovböld. Utöver det hade vi veterinär ute en gång pga en allergisk reaktion som gav ödem o nässelutslag.

Så jo, de där friska skadefria hästarna finns absolut!
 
Håller med @Grazing om att det inte alls är självklart att en 15-årig häst har skadehistorik.

Min dotters 18-åriga sto, som tävlat upp till SM-nivå, har vi utnyttjat försäkringen på EN gång under de 9 år vi ägt henne. Det var för kolik som visade sig bero på ekvint coronavirus.

Vår gamle valack som jag ägde från han var 4 tills han såldes som 22-åring hade EN hälta under de åren, det var en (förvisso ganska besvärlig) hovböld. Utöver det hade vi veterinär ute en gång pga en allergisk reaktion som gav ödem o nässelutslag.

Så jo, de där friska skadefria hästarna finns absolut!
Jag har haft samma diskussion om detta flertalet gånger här på Buke. Du kan ju inbilla dig det om det gör dig lyckligare. 😂 Jag tänker inte fylla ts tråd med folk som skriker min häst har minsann aaaaldrig varit skadad eller varit halt för det är inte syftet med hennes tråd.
 
Jag har haft samma diskussion om detta flertalet gånger här på Buke. Du kan ju inbilla dig det om det gör dig lyckligare. 😂 Jag tänker inte fylla ts tråd med folk som skriker min häst har minsann aaaaldrig varit skadad eller varit halt för det är inte syftet med hennes tråd.
Dock så är det ju inte säkert att den har haft någon skada där försäkringsbolaget har varit inblandat.
 
Jag har haft samma diskussion om detta flertalet gånger här på Buke. Du kan ju inbilla dig det om det gör dig lyckligare. 😂 Jag tänker inte fylla ts tråd med folk som skriker min häst har minsann aaaaldrig varit skadad eller varit halt för det är inte syftet med hennes tråd.
Inbilla mig vad?? Du säger att en 15-årig häst garanterat har en skadehistorik hos försäkringsbolaget, jag hävdar att det inte alls är säkert att den har det och exemplifierar med två hästar som vi själva äger/har ägt som vid 22 respektive 18 års ålder har noll respektive ett försäkringsärende i vår ägo (22-åringens hovböld och allergiska reaktion kostade mindre än självrisken, så tog aldrig det på försäkringen). Det är inget jag inbillar mig utan så är det.
 
Jag har haft samma diskussion om detta flertalet gånger här på Buke. Du kan ju inbilla dig det om det gör dig lyckligare. 😂 Jag tänker inte fylla ts tråd med folk som skriker min häst har minsann aaaaldrig varit skadad eller varit halt för det är inte syftet med hennes tråd.
Är inget jag inbillar mig, jag har väldigt många hästar omkring mig som håller genom livet utan skador. Om det är så att man inte lyckas hålla någon häst fräsch så till den grad att skador och hältor är något man räknar med så bör man nog se över sin hästhållning och ridning.
 
Inbilla mig vad?? Du säger att en 15-årig häst garanterat har en skadehistorik hos försäkringsbolaget, jag hävdar att det inte alls är säkert att den har det och exemplifierar med två hästar som vi själva äger/har ägt som vid 22 respektive 18 års ålder har noll respektive ett försäkringsärende i vår ägo (22-åringens hovböld och allergiska reaktion kostade mindre än självrisken, så tog aldrig det på försäkringen). Det är inget jag inbillar mig utan så är det.
Skadehistorik i verkligheten och skadehistorik hos försäkringsbolaget är ju två väldigt olika saker. Personligen anser jag att hästar kan ha haft skador även om dessa aldrig ens krävt veterinärvård eller om försäkringsbolaget aldrig blivit inblandat.
 
Skadehistorik i verkligheten och skadehistorik hos försäkringsbolaget är ju två väldigt olika saker. Personligen anser jag att hästar kan ha haft skador även om dessa aldrig ens krävt veterinärvård eller om försäkringsbolaget aldrig blivit inblandat.
Självklart kan de det. De kan ju också ha haft tillfälliga småskador som självläkt innan hästägaren/ryttaren ens uppmärksammat dem. Men försäkringsbolagens skadereglering och veterinärens journaler är ju den enda formella dokumentation som finns på skador och sjukdomar och finns det inget där får man ju, anser jag, se hästen som skadefri.
 
Hej alla hästgalningar ;)
Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik, hoppar 1 m på bana utan problem, snäll, trygg och hyfsat skolad i dressyren, van att åka på tävling och är i full kondition.. De vill ha 125K för "bara" ponnyn (dvs ingen utrustning) - skulle ni säga att det är ett rimligt pris med tanke på att den är 15 år? (Vet att det egentligen inte måste vara en ålder för en D-ponny, men vet ju att vi aldrig kommer få tillbaka de pengarna så vill åtminstone inte betala överpris... Hur skulle ni resonerat?

Detta är vårt försa ponnyköp så tacksam för råd! 🌸
Hur går det för er?

Har ni kommit till ett beslut?

Vi har tex en ponny som inte tävlat mer än två gånger, men är tricktränad och kan"roliga saker" som sitt, spansk skritt, sträcka sig som en katt på kommando etc.

Hon var inte så dyr som er ponny, men hade också några små olater som faktiskt försvann hos oss. Varför vet ingen, men så är det.

Det jag vill säga är att det är lite slumpvist hur det i sista änden blir. Vår dotter har klickat med ponnyn och de är allra bästa vänner i allt de gör. Det är mycket värdefullt och därför är resultat på tdb ointressant för oss.

Sedan råkar det visa sig att ponnyn är en hopptalang och det finns inget stopp på vad hon vill. Så hade dottern velat tävla hade det bara varit att sätta igång.

Med detta vill jag egentligen bara säga att det är allra viktigast att den som skall ha ponnyn verkligen tycker om den, inom rimlig budget förstås.
 
Är den 15 år har den garanterat haft något. Sen om det är av betydelse eller inte är en annan sak.
Mitt halvblod hade varit skadad en gång i hela sitt liv när jag sålde honom som 13 åring. Det var en kotledsinflammation kort efter att vi tagit hem honom som 5 åring vilken läkte ut med några veckors vila och aldrig återkom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp