Dressyrsnack 17

Såhär glad blir man när man får känna på piaff och passage för första gången i sitt liv:

1000057217.jpg

(lite dålig bildkvalitet, men jag har i alla fall ett stort lyckligt leende på läpparna :love:)

Det var även första gången jag satt på en hingst, och första gången jag red med mer än en tygel :D

Bakgrundshistorien är att jag genom mitt stall i Skottland blivit bekant med en portugisisk dressyrryttare vars familj driver ett Lusitano-stuteri i närheten av Lissabon. När jag och min man nu skulle tillbringa en månad alldeles i närheten av detta stuteri hörde jag av mig och frågade om jag kunde få komma och hälsa på. Hon blev jätteglad och började genast smida en massa planer för vad vi skulle göra och vilka hästar jag skulle få rida på. Så igår var jag där från 10-17 och red först ut en sväng på en av deras unghästar, sen åkte vi till stranden och åt lunch, sen tittade jag på när hon red sin nya förmåga och sen var det dags för min lektion. Jag fick rida på en av deras äldre hästar, en 20-årig herre som gått Grand Prix men nu främst används till avel.

Herregud vilken häst, vilken upplevelse! Det var mycket som var obekant för mig som inte rider särskilt mycket och aldrig ridit mer än Lätt A (om ens det, har inte tävlat på typ 15 år), men med fantastisk vägledning från min vän tog vi oss igenom både öppna, sluta, piaff, passage och galoppombyten. Som vanligt när jag rider för henne fick jag massor av bra input på min sits och position (upp och fram med handen, luta mig inte så mycket bakåt, vinkla om höft & knä) och alltså WOW vilken känsla jag fick till emellanåt! Fick också mycket beröm för min ridning vilket var väldigt välkommet eftersom jag känt mig väldigt vilsen och osäker när det gäller mitt hästliv det senaste året. Hon sa att det alltid är härligt att coacha svenska ryttare eftersom vi svenskar tydligen "always have very good basics to build on, and you're good at taking instructions". Att säga att jag gick som på moln efter den lektionen är en underdrift :D

Ska dit och rida igen på torsdag eller fredag och ser fram emot att lära mig mer då!

Undrar hur mycket pengar man lägger på bandage med en 3v sårskada. 😱 hon har lärt sig äta bandage med haklapp, men dehär är utan. Dränkt i anti-bit, kräm som smakar fan och hon gillar den egentligen inte. 🤬
Det ser superfint ut åtminstone! Hoppas slippa bandage på tisdag. Hon är lite spooky nu så får se när jag törs rida. Behöver rasta sig lite och måste longera innan jag törs sitta upp.
Nova hoppade jag upp på utan att longera igår🫢 och skrittade ut i byn, med ledare 🥲 får underlaget på banan fixat! Imorn eller tisdag får vi känna på det.

IMG_9664.webp

Idag har vi ridit! 15 min trav och galopp i ridhuset, och han känns jämn och fin.

Han lyckades dock snubbla och nästan gå omkull (i skritt på lång tygel) i skogen i förrgår och få ett sår på andra framknät som svullnat lite. Han har verkligen noll självbevarelsedrift!

Och så har han tappat huden på skenbenet, gissar att det är pga bandaget som distriktarn satte som blev för hårt och stasade när benet svullnade. Håller alla tummar att det inte blir vita märken

IMG_4095.webp

Ugh såg precis ett föl till salu jag väldigt gärna skulle vilja ha 😓. Synd att man redan har för många hästar 🙈. e. Devin Franco - Akribori från Västra Hobys stolinje. Kanske något för dig @Ketrawzc ? ;)
Men jag har koll på den🥲 sett den på Instagram sen den föddes.. systern 2 år är jättefin🤩
Jag sa till min kompis där jag har nova att kanska försöka inte köpa någon nu….. tror hon blev besviken🤣 behövde bara betala lika som för Nova för en till… (=välgörenhet) igår stod inget pris i annonsen så hon mejlade o frågade och tycker vi ska åka och kolla på den nu. 🫣
Men priset. Jag vill ju inte betala mer än någon annan hade gjort, men jag vet att det är vad de kostar med en fin fölunge.
Har råd att köpa den men månadskostnaderna för två ger inte mycket över till att spara pengar. Måste fundera och räkna lite…

Men jag har koll på den🥲 sett den på Instagram sen den föddes.. systern 2 år är jättefin🤩
Jag sa till min kompis där jag har nova att kanska försöka inte köpa någon nu….. tror hon blev besviken🤣 behövde bara betala lika som för Nova för en till… (=välgörenhet) igår stod inget pris i annonsen så hon mejlade o frågade och tycker vi ska åka och kolla på den nu. 🫣
Men priset. Jag vill ju inte betala mer än någon annan hade gjort, men jag vet att det är vad de kostar med en fin fölunge.
Har råd att köpa den men månadskostnaderna för två ger inte mycket över till att spara pengar. Måste fundera och räkna lite…
Spara pengar är ett helt främmande koncept för mig😅. Har levt på minus typ hela mitt liv och verkligen aldrig haft ett sparkapital. Det är naturligtvis kanske inte det smartaste men hittills har jag aldrig ångrat att jag valt att ha häst(ar) före ett rimligt sparkonto. Kan även säga att jag idag mer ångrar hästar jag behållt istället för att köpa Hästen jag egentligen ville ha. Så OM detta fölet är en drömunge för dig så köp den för guds skull!

Jag tycker inte det är såå farligt för ett fint föl, speciellt ett sto från ett bra möderne. Men det är klart att det är mycket pengar och mycket som kan hända på vägen. Jag har ju bara egna uppfödningar så aldrig behövt eller haft möjlighet att lägga en stor klumpsumma för att köpa en häst... 🙈 Var väldigt sugen på att leasa en specifik mage och betäcka med Devin i våras men insåg att det nog hade blivit minst lika mycket pengar i slutändan med leasingavgift för stoet, avgifter för hingsten och uppehälle under dräktighet. Frågade aldrig stoägaren vad hon ville ha för att leasa ut det stoet heller, ville inte att hen skulle sto att jag förväntade mig att det skulle vara för billigt...

LB:2 på hemmaplan idag och vi red ihop 62.167, betydligt bättre än vad vi skrapade ihop senast. Trevlig känsla överlag, även om jag skulle vilja klara av att ställa lite högre krav samtidigt som jag rider ett program. Men då hade vi behövt göra det här lite oftare, vi kanske måste våga oss ut på nåt på bortaplan nån gång.

Pivon fick filma medan stallpojken fotade. ;)

20240922_122322_CR6_3369.webp

LB:2 på hemmaplan idag och vi red ihop 62.167, betydligt bättre än vad vi skrapade ihop senast. Trevlig känsla överlag, även om jag skulle vilja klara av att ställa lite högre krav samtidigt som jag rider ett program. Men då hade vi behövt göra det här lite oftare, vi kanske måste våga oss ut på nåt på bortaplan nån gång.

Pivon fick filma medan stallpojken fotade. ;)

Visa bifogad fil 153730
Såg er på framridningen och det såg trevligt ut! Klart ni ska våga er ut på bortaplan :D

Undrar hur mycket pengar man lägger på bandage med en 3v sårskada. 😱 hon har lärt sig äta bandage med haklapp, men dehär är utan. Dränkt i anti-bit, kräm som smakar fan och hon gillar den egentligen inte. 🤬
Det ser superfint ut åtminstone! Hoppas slippa bandage på tisdag. Hon är lite spooky nu så får se när jag törs rida. Behöver rasta sig lite och måste longera innan jag törs sitta upp.
Nova hoppade jag upp på utan att longera igår🫢 och skrittade ut i byn, med ledare 🥲 får underlaget på banan fixat! Imorn eller tisdag får vi känna på det.

Visa bifogad fil 153714
Vi använde hjorthornsolja på kliniken jag jobbade på innan till de hästar som inget annat funkade på. Jag har också en stabile intact (heter något med stable) från blue horse som min krubbitare bara ska lukta på för att välja annat ställe. Andra anti bit fungerar inte.

Spara pengar är ett helt främmande koncept för mig😅. Har levt på minus typ hela mitt liv och verkligen aldrig haft ett sparkapital. Det är naturligtvis kanske inte det smartaste men hittills har jag aldrig ångrat att jag valt att ha häst(ar) före ett rimligt sparkonto. Kan även säga att jag idag mer ångrar hästar jag behållt istället för att köpa Hästen jag egentligen ville ha. Så OM detta fölet är en drömunge för dig så köp den för guds skull!
jag har alltid haft en buffert😅
är rädd att behöva ta av den regelbundet. Egentligen har jag haft två hästar sen 2022 och inte gått på minus än, har noll koll på mina utgifter. 😅 och har jag två där Nova står betalar jag mindre för dem båda, än för bara haflingerns stallplats som är uppsagd nu.
Mest orolig över försäkringen med en så dyr häst. Har aldrig betalat mer än 30.000 i inköp förut😅🙈

Jag tycker inte det är såå farligt för ett fint föl, speciellt ett sto från ett bra möderne. Men det är klart att det är mycket pengar och mycket som kan hända på vägen. Jag har ju bara egna uppfödningar så aldrig behövt eller haft möjlighet att lägga en stor klumpsumma för att köpa en häst... 🙈 Var väldigt sugen på att leasa en specifik mage och betäcka med Devin i våras men insåg att det nog hade blivit minst lika mycket pengar i slutändan med leasingavgift för stoet, avgifter för hingsten och uppehälle under dräktighet. Frågade aldrig stoägaren vad hon ville ha för att leasa ut det stoet heller, ville inte att hen skulle sto att jag förväntade mig att det skulle vara för billigt...
nej, det är rimligt. Klart uppfödarna ska ha betalt. Men för en dödlig är det mycket pengar, såklart. 😅
Jag älskar den hingsten. Var så sugen att betäcka haflingern, men då blir ju inte resultatet riktigt rättvist och bättre köpa en avkomma som är ren SWB.

Har 4,5h ner för vill ju gärna kika på den o träffa uppfödaren…. Ska fundera lite mer. Så mycket pengar jämt!!!

Jag är så glad över tanten, idag kändes allt mycket bättre, jämnare och hon var mer sitt vanliga taggade jag.

Provade också att göra ett byte åt varje håll för att stämma av. Märks ganska fort om de inte vill göra bytena rent att något är knas, men hon gjorde de fläckfritt och frustade nöjt efteråt. 😍

Kommer trappa upp träningen lite successivt nu, sen har vi en träning inbokad 5e Oktober. Oklart om jag tkr de är för tidigt eller inte, men avbokar den i värsta fall då ☺

nej, det är rimligt. Klart uppfödarna ska ha betalt. Men för en dödlig är det mycket pengar, såklart. 😅
Jag älskar den hingsten. Var så sugen att betäcka haflingern, men då blir ju inte resultatet riktigt rättvist och bättre köpa en avkomma som är ren SWB.

Har 4,5h ner för vill ju gärna kika på den o träffa uppfödaren…. Ska fundera lite mer. Så mycket pengar jämt!!!

Så spännande! Men man blir ju nyfiken på hur mycket pengar det handlar om, och vilka ambitioner du har? Planerar du resa med hästen och tävla mycket? Sikta på höga klasser?

Känns som ett SWB med fin stam kan kosta allt från 60.000-250.000 kr... 😅

Så spännande! Men man blir ju nyfiken på hur mycket pengar det handlar om, och vilka ambitioner du har? Planerar du resa med hästen och tävla mycket? Sikta på höga klasser?

Känns som ett SWB med fin stam kan kosta allt från 60.000-250.000 kr... 😅
100 tror jag, om jag såg rätt annons. Minns dock inte om det var inkl eller exkl moms.

Jag har ju ridit på honom och skulle så gärna ha en egen men det får bli längre in i framtiden 🙈

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
620
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
818
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 545
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
12 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka